Test KIA Proceed GT-Line 1,4 T-GDI. Aspirant na nejkrásnější kombi, ale co ta praktičnost?
Současná nabídka modelu Ceed obsahuje několik karosářských variant. Můžete mít tradiční pětidveřový hatchback, praktické kombi SW nebo stylovou variantu Proceed. Toto jméno dříve značilo hatch se třemi dveřmi, nyní je to módní shooting brake. Tedy méně praktické kombi, zato však mnohem hezčí.
Vůz má evokovat karoserii coupé s prodlouženou a svažující se zádí. Kia také akcentuje slovo sport, a tak nabízí tuto variantu pouze ve verzi GT nebo GT-Line. Nutno podotknout, že Proceed vypadá opravdu parádně a rozhodně aspiruje na jedno z nejkrásnějších kombi na trhu. Základní ingredience přitom nebyly složité. Proceed má shodný rozvor náprav s variantou SW, ale je o 43 mm nižší a také o 5 mm delší. Kia se rozhodla upravit i podvozek, takže je Proceed o 10 mm blíže zemi. Oproti verzi SW jsou navíc o 22 % tužší zadní pružiny a o 3 % je pevnější i zadní stabilizátor.
Karoserie má shodných jen minimum dílů, zbytek je nový a výrazně agresivnější. Moc se mi líbí tvary předního nárazníku nebo zadních svítilen, které jsou úzké a spojené červenou linkou. Zaujme také chromový dekor C sloupku s opačným směrováním a ostře řezané tvary zadního nárazníku. Škoda několika detailů. třeba falešných koncovek výfuků. Ve výsledku se ale jedná o velmi přitažlivé auto, což dokládaly i zvědavé pohledy okolí všude, kde se vůz objevil. Potěší grafika světel se čtyřmi LED diody pro denní svícení (ano, tak jak to dělá léta Porsche) a stejná technologie v zadních lampách, kde jsou LED ve formě proužků. Ta přední jsou FullLED a plně automatická, takže večer přepínají dálkové za vás. Výkon a funkčnost je bez výhrad.
Kia moc dobře věděla, že u svého oblíbeného modelu nesmí chybovat, a tak před námi stojí auto, které vlastně nemá žádný výrazný nedostatek. Nabídne solidní výběr motorů a také nadprůměrnou výbavu, kterou u konkurence za tyto peníze prostě nedostanete. Proceed má ze své podstaty několik nedostatků, které zřejmě potenciální kupci řešit nebudou, jinak by o takové karosářské variantě vlastně vůbec nepřemýšleli. Je tím omezený vnitřní prostor na zadních místech kvůli snižující se střeše. Z toho plyne i mizerný výhled vzad umocněný malým oknem na víku kufru. Na našem trhu ji k dokonalosti schází ještě jeden prodejní argument – pohon všech kol. Česká republika je holt země věčné zimy a velehor, takže tu takový pohon potřebuje každý, obzvlášť v té Praze…
Nový Proceed své zákazníky jistě nadchne i objemem zavazadelníku. Oproti provedení Sportswagon je sice menší, ale s hodnotou 594 litrů jistě nepatří do průměru. Oproti standardním provedením je u shooting braku navíc i nižší nákladová hrana.
Uvnitř je evoluce výraznější a interiér se přizpůsobil dnešním trendům. Dominuje mu tak velký středový displej multimediálního rozhraní s hezkou grafikou a rychlím chodem. Ovládá se výhradně dotykově, ale Kia naštěstí zanechala fyzická tlačítka pro ovládání ventilace a základních prvků nebo asistentů. To je velmi dobře. Kvalita materiálů je skvělá a ergonomicky je vše ukázkové. Překvapilo mě i několik detailů v podobě krásných a lemovaných tlačítek na volantu nebo měkčených výplní dveří. To se v této cenové kategorii nevidí jen tak.
Kia chce být více orientována na řidiče a v koncernu zastává právě tuto roli. Proto musím pochválit i posed za volantem, který je nezvykle nízký. Samotný volant je také moc hezký a má příjemně tlustý věnec. Proceed navazuje na tradici značky Kia nabízet již ve standardu širokou řadu špičkových technologií a prvků výbavy. Jedná se například o připojení chytrých telefonů přes Bluetooth, automatická světla, bezklíčový vstup. Technologie Apple CarPlay a Android Auto jsou součástí základní výbavy. K dispozici je i 8″ dotykový displej s navigací a online službami Kia Connected Services. Zákazníci mohou zvolit i výkonný audiosystém JBL Premium s technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality komprimovaného zvuku (GPS a JBL již ve standardu).
Pro model Proceed je k dispozici řada vyspělých technologií Kia na podporu řízení, přispívajících k co nejvyšší bezpečnosti každé jízdy. Těmi jsou mimo jiné: automatické přepínání dálkových světlometů (HBA), systém sledování únavy řidiče (DAW), aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA) se systémem autonomního nouzového brzdění (FCA), systém pro sledování mrtvých úhlů, upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání a inteligentní parkovací asistent. Všechna provedení jsou standardně vybavena stabilizačním systémem VSM (Vehicle Stability Management), jenž zajišťuje stabilitu při brzdění a průjezdu zatáčkami díky automatické regulaci elektronického řízení stability vozu (ESC) při zjištění horších záběrových schopností vozidla.
Nový Proceed má motorovou paletu ve srovnání s předchůdcem pořádně převrácenou. Diesely zastupuje přepracovaná šestnáctistovka ve dvou výkonových verzích. Mezi turbo benzíny mohou zákazníci zvolit přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-GDI o výkonu 140 koní nebo přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní. Verze GT disponuje motorem 1,6 T-GDI o výkonu 204 koní. Motory jsou kombinovány buď s šestistupňovou mechanickou převodovkou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT.
Přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.4 T-GDI tluče pod kapotou testovacího auta a jsem moc zvědavý, jak se výkon 140 koní a 242 Nm projeví v praxi. Možná to zní nedostatečně, ale věřte, že výkonu není vůbec málo a s relativně lehkým autem (1.3 tuny) cvičí slušně. Docela mě překvapil hutný a hlasitý projev vytočeného motoru, který zněl opravdu líbivě a také reakce na plynový pedál je velmi rychlá. V běžném provozu se jedná o docela svižné auto, kdy ani jednou nebudete postrádat výkon.
Dobře je na tom i v otázce spotřeby. Týdenní testování jsem završil hodnotou 7,4 litrů a opravdu jsem vůz příliš nešetřil. Pokud se umírníte, dá se jezdit klidně mezi 5 a 6 litry, ve městě zhruba za 8. Vůz byl vybaven manuální převodovkou, která pracovala přesně, ale dráhy kulisy by mohly být kratší.
I přes přeplňování turbodmychadlem se projev jednotky chová velmi lineárně a výkon narůstá spolu s otáčkami. Až jsem se divil, jak moc je nutné auto točit, aby jelo rychle. Nechápejte to ale tak, že v nízkém spektru otáček je lenivé. Není, jen je odladěné především pro použitelnost ve městě. Dvouspojková převodovka se sedmi stupni funguje dobře, občas si však cukne, ale řadí rychle a logicky. V manuálním režimu má lehce ospalé reakce, ale ve výsledku se jedná o jednu z lepších skříní na trhu.
Potěší komfortní a schopný podvozek, který zvládá filtrovat i ty nejrozbitější české silnice. Sportovní samozřejmě není, ale silnice se drží velmi dobře a rychle reaguje na volant a ochotně mění směr. Řízení je sice stále poměrně přeposilované, ale je mnohem lépe odladěno, než v minulé generaci. Trochu mě trápily jen brzdy, které mají ostrý nástup a chce to zvyk.
U minulé generace mi vadilo mizerné odhlučnění kabiny od podvozku. S potěšením mohu konstatovat, že Kia problém napravila a nová generace je odhlučněná velmi dobře. Teď to zásadní, kolik za to zaplatíte? Základní cena za provedení s litrovým tříválcem s 88 kW startuje na akčních 504 980 Kč, testovaná čtrnáctistovka stojí minimálně akčních 534 980 Kč. Za dvouspojkovou převodovku připlatíte 45 tisíc korun. V nabídce je i naftová 1,6 CRDi od 584 980 Kč.
Plusy
– povedený design
– bohatá výbava a kvalita zpracování
– ergonomie
– komfortní a schopný podvozek
– spotřeba
– odhlučnění
Mínusy
– ostrý nástup brzd
– špatný výhled směrem vzad
« Test ojetiny BMW 320d Coupé. Luxusní auto za cenu “holého” hatchbacku Nehody v zahraničí: co nepodcenit, abyste získali odškodnění? »