Test Kia e-Niro 64 kWh: Nejnormálnější elektromobil
Kia e-Niro není mezi elektromobily žádným nováčkem. Poprvé se světu představila v roce 2018 a od té doby je prakticky beze změny. Na poli elektromobility jde až o nečekaně normální auto. Nijak neprovokuje vzhledem, nezkouší upoutat žádnými výstřelky a celkově je velice nenápadná. I přes to má ale v rukávu nejedno eso.
Pokud patříte (jako já) do té skupiny lidí, co věří, že auto se nakupuje alespoň trochu srdcem, že k vám musí nějak promlouvat ještě před první jízdou, pravděpodobně přejdete Kiu e-Niro bez povšimnutí. Jde o jedno z těch aut, které prostě jenom je. Jeho design není ani špatný, ani dobrý. Je zkrátka takový nijaký, a až příliš snadno zapomenutelný. Zkrátka ukázková šedá myš. K designu jako takovému prostě není co říct, a nejlepší bude, když si projdete galerii, a zkusíte si udělat názor sami.
Každá mince má ale dvě strany, a ne každý člověk je petrolhead, který potřebuje autem světu sdělovat svůj postoj. Pro mnohem větší část populace je auto jen věc, kterou mají, protože ji potřebují, ne že by ji tak moc chtěli. A pro někoho takového může být nenápadný vzhled spíš bonusem. Bude to jen další spotřebič, který ve vhodnou chvíli nahradí modernější verze, a do té doby bude perfektně plnit svoji funkci nástroje přepravy.
Uvnitř ale „normální“ přístup vůbec nevadí. Spíš naopak. Sice vám ani interiér tep zrovna nezvedne, a nebudete se topit v záplavě drahých materiálů, ale hej! Pamatujete na úvod? KIA e-Niro opravdu dělá vše pro to, aby byla co nejnormálnější auto. Palubní deska se tak skládá z víc věcí než výdechů klimatizace a obřího tabletu. Displej infotainmentu je namísto toho elegantně zapuštěn přímo do palubky. Je dobře na očích, i vzdálenost od řidiče je ideální. Systém pracuje svižně, a je dostatečně intuitivní. Pochválit musím především propracované elektromobilní funkce. Lze zvolit, jak rychle dobíjet, kdy dobíjet, do kolika procent, nebo dokonce kde. Navigace pak rovnou počítá s akčním rádiusem podle aktuálního zůstatku energie, což vám usnadní plánování trasy.
Pod displejem infotainmentu se nachází sada tlačítek pro ovládání nejdůležitějších funkcí. Auto se tak ovládá zcela intuitivně, a nic neodvádí pozornost při řízení. Další tlačítka pak najdete na konzoli, která se vznáší mezi řidičem a spolujezdcem. Ta slouží pro ovládání tepelného komfortu. Tohle je ta nejlepší ukázka toho, že být „obyčejný“ může být někdy velké plus.
KIA e-Niro je svými 4375 milimetry poměrně kompaktní vůz, přesto ale poskytuje solidní prostor a chytře řešený interiér. Posaz je sice o něco vyšší, než by se mi líbilo, ale sedačky jsou komfortní, dají se nastavovat elektricky, mají paměti, a dokonce jsou jak vyhřívané, tak odvětrávané. Z auta je taky velice dobře vidět, a je doslova naplněno odkládacími přihrádkami. Na zadní sedadla se pak bez problému naskládají i dva dospělí, a kufr pobere v základu 451 litrů. Možná jde tedy o obyčejné auto, ale je skvěle připravené do reálného světa. Intuitivní interiér a spousta prostoru při rozměrech běžného hatchbacku.
O pohon e-Nira se stará elektromotor o výkonu 150 kW a 395 Nm, který je umístěný nad přední nápravou, kterou také pohání. Takto výkonný motor poskytuje autu opravdu vynikající dynamiku: sprint na stovku zabere 7.8 sekundy. Ale nejde jen o sprint. Elektromotor se snadno dostupným výkonem poskytuje e-Niru skvělou pružnost. Ve spoustě situací mi dokonce přijde, že je výkonu víc, než cílový zákazník bude potřebovat. I ECO režim má tolik síly, že si s ním ve městě naprosto bez problémů vystačíte. Na druhou stranu se ale zásoba výkonu hodí při předjíždění, nebo při opouštění křižovatek. Snad jen za deště je potřeba pracovat s plynem opatrně. Přední gumy mají se vším tím výkonem trochu moc práce, a rády se protáčí.
Motor čerpá energii z baterie umístěné v podlaze o celkové kapacitě 67.1 kWh, z toho 64 kWh dostupných. Automobilka slibuje dojezd 455 kilometrů, což je rozhodně odvážný odhad, ale eso v rukávu Kia e-Niro je právě skvělá efektivita. Vlastně jde o jeden z nejefektivnějších elektromobilů na trhu. Dle WLTP cyklu má KIA e-Niro cejchovanou spotřebu 15.1 kWh/100 km. Mně palubní počítač ukazoval po testovacím týdnu těžko uvěřitelných 13.7 kWh/100 km – to odpovídá dojezdu 467 kilometrů v kombinovaném cyklu!
Většinu času jsem jezdil v režimu „Normal“, využíval klimatizaci, a jezdil jak ve městě, tak i po okreskách a dálnici. Spotřeba je zkrátka vynikající. Nejhorší je to samozřejmě na dálnici, kde si auto řekne o něco mezi 20-21 kWh/100 km, to ale stále zaručuje dojezd přes 300 kilometrů na jedno nabití při tachometrových 135 km/h. Auto je navíc vybaveno tepelným čerpadlem. Nemusíte se tak bát, že v zimě zbyde z dojezdu půlka. Malinko horší je to s dobíjením. KIA e-Niro zvládne maximálně 75 kW, a už kolem 60 % klesá výkon někam k 40 kW. Na obligátních 80 % si tak počkáte přes padesát minut. Nicméně věřím, že dojezd na jedno nabití je takový, že to dokáže vykompenzovat.
Po jízdní stránce nejde o žádné překvapení. Auto vsází na klid a komfort. Podvozek bez problémů zvládá nástrahy našich silnic. Čemuž pomáhá i rozumná volba kol s velkým profilem. Potěší taky dobré odhlučnění. Ani od obtékajícího vzduchu, ani od podvozku se dovnitř nedostávají žádné nepříjemné zvuky, a cesta je tak příjemným odpočinkem. Není to auto, které by vás vytáhlo před vstáváním z postele kvůli tomu, abyste se projeli, ale ani to není jeho ambice. Kia e-Niro chce sloužit především jako ideální nerušivý rodinný společník, a to splňuje do puntíku. K tomu pomáhá i zástup moderních pomocníků. Především asistent jízdy v pruzích v kombinaci s adaptivním tempomatem funguji skvěle, a na část cesty z vás umějí udělat pouhého pasažéra.
KIA e-Niro není auto, které by vás chytlo za srdce, ale je to auto, které perfektně slouží svému účelu. Je nenápadné, prostorné, chytře vyřešené, a nabízí vynikající dojezd. Na trhu navíc budete těžko hledat elektromobil, který působí tak moc jako normální auto. Pokud hledáte auto, které bude sloužit jako nástroj, zároveň už chcete elektromobil, ale nechcete nic, co do světa křičí „zachraňuji planetu“, KIA e-Niro je skvělá volba. S baterií o kapacitě 64 kWh začíná její cena na 1.099.980 – což sice není málo, ale mezi elektromobily jde o férovou nabídku, a taky dostanete prakticky plně vybavené auto. Jestli vás e-Niro zaujalo technicky, přesto byste ale opravdu chtěli něco zajímavějšího, můžete sáhnout po Kia e-Soul. Jde vlastně o stejné auto, jen ho určitě nepřehlédnete.
Plusy
– Reálný dojezd
– Vnitřní prostor
– Výbava
Mínusy
– Pomalejší dobíjení
« Pozor na silnicích: Děti jdou do školy Test ojetiny Citroën DS4: Individualista »