Test Jeep Compass 2.0 MultiJet AWD. Konečně SUV i do terénu
Jeep pod italským vedení pokračuje v modelové ofenzívě a přiváží svěží závan do segmentu kompaktních SUV. Slibuje vyspělý podvozek a nadprůměrné schopnosti v terénu, které v této třídě nejsou běžné.
Nový Compass si bere to nejlepší z designu velkého modelu Grand Cherokee a kombinuje je s mladistvými liniemi a vkusnými detaily. Musím říct, že to funguje a auto vypadá opravdu dobře. Důkazem je i spousta pohledů okolí, kdy na sebe Jeep umí strhnout pozornost. Z profilu zaujmou krátké převisy a masivní C sloupek s dekorační lištou. V testované rudé barvě a na velkých kolech mu to opravdu slušelo a sázka na design po vzoru největšího modelu rozhodně funguje.
Uvnitř už to taková sláva není a interiér je asi jedinou zásadnější slabinou celého auta. Lze zde vidět snahu o snížení výrobních nákladů a zvláštní mix mezi zámořským pojetím v kombinaci s italskými ovladači z Fiatů. Zapuštěný čtvercový displej mezi výdechy klimatizace působí zastarale, ale systém infoteinmentu běží poměrně rychle a grafika není vůbec špatná.
Ergonomie je na poměrně dobré úrovni, ale zamrzí především použité plasty ovladačů a celé struktury palubní desky. Compass tak uvnitř působí až moc užitkově. Pochválit však musím tvar volantu a tloušťku jeho věnce, díky které se opravdu příjemně drží. Sedadla jsou také dobrá a vhodná i pro delší cestování. Výsledk by mohl být lepší, ale obecně platí, že se za jeho volantem cítíte příjemně. Konkurence však nabízí daleko lepší zpracování.
Jeep však exceluje v něčem jiném, kde jsou ostatní bezradní a tím je terén, kterého se opravdu nezalekne. Pod šik karoserií se totiž ukrývá tradiční technika této značky. To znamená jediné – základ s předním pomocným rámem, asymetricky uloženými rameny upraveného systému McPherson a víceprvkovou zadní nápravou. A to i v případě, že máte pohon pouze předních kol a za 4×4 jste si nepřiplatili. Compass tak má obrovský trumf oproti konkurenci, která si musí vystačit s jednoduchým podvozkem s vlečnými rameny.
Čtyřkolku pak můžete uzpůsobit čtyřmi nastavitelnými módy a netradiční je v tomto segmentu i možnost uzamčení mezinápravového diferenciálu. Systém pohonu kol umožňuje přenést veškerý točivý moment na jediné kolo, případně jej rozdělit 50:50 mezi obě nápravy. Připočteme-li k tomu světlou výšku slušných 215 mm, většinu svých konkurentů strčí Compass v terénu do kapsy. Napomáhají tomu i zmíněné malé převisy a slušné nájezdové úhly.
Podvozek je výborný i na normálních silnicích. Použitá konstrukce totiž znamená jediné – auto je nečekaně komfortní, jisté a vrhá se s chutí do zatáček. Marně si vybavuji jiný crossover, který by takto přesvědčivě fungoval na točité silnici, ve městě i na dálnici. V kombinaci se strmým a přesným řízením se tak jedná o překvapivě dobré svezení.
Pod kapotou testovaného modelu tluče naftová jednotka 2.0 MultiJet II naladěna na výkon 103 kW (140 koní) a disponující točivým momentem 350 Nm. Nechybí pohon všech kol. Motor je dobře odhlučněný, ale zalíben í v něm budete hledat těžko. Projevem je to klasický diesel s pomalými reakcemi, nechutí do otáček a hrubým chodem. Potěší poměrně slušnou dynamikou a nízkým apetitem. Týdenní svižné testování jsem zakončil těsně pod hranicí 8 litrů na 100 kilometrů.
Motor je, v našem případě, spárován s devítistupňovou automatickou převodovkou od ZF. Velice kladně hodnotím zpřevodování všech devíti stupňů, které je přesně takové, jak bych od podobně koncipované převodovky čekal. Jedničku soukolí zařadí jenom při rozjezdu do kopce nebo v terénu, běžně se automobil rozjíždí na dvojku a velmi záhy řadí trojku. Díky takovémuto odstupňování je síla motoru optimálně využita.
Nemusíte se obávat, že by vás obtěžovalo neustále řazení převodovky – změny stupňů jsou hladké, rychlé a postřehnutelné jenom sluchem. Tohle je opravdu veliký posun vpřed oproti jiným či dřívějším softwarům řazení. Při brzdění automat podřazuje s mírným meziplynem, takže po opětovném přidání plynu nemusíte čekat, než znovu vybere správný stupeň pro zrychlení, protože jej tam již má zařazen.
Jeep Compass je tak autem dvou tváří. Na jedné straně nabízí prémiový a ikonický vzhled s výbornými schopnostmi mimo silnici. Na té druhé jen průměrný interiér a ambiciózní cenovku začínající na 599.000 Kč. Za testovanou verzi v nejvyšší výbavě Limited zaplatíte téměř milion a to opravdu není málo.
Plusy
Atraktivní exteriér
Schopnosti v terénu
Pokročilý podvozek
Slušná spotřeba
Výborný pohon všech kol
Minusy
Zpracování interiéru
Pořizovací cena
« Jeremy Clarkson varuje před autonomními vozidly. Jedno ho nedávno téměř připravilo o život. Volkswagen Golf GTI pohledem ženy? Jedné jsme ho nechali otestovat »