TEST Jaguar XK Convertible – Šelma v obleku
Sedím u stolku před alpským hotelem, piji šálek výborné kávy a kochám se strhujícím výhledem na město Salzburg. Je to má zamilovaná destinace, ale dnes tu nejsem jako turista – výhled na město totiž doplňuje vedle mě zaparkovaný Jaguar XK Convertible ve skvostné perleťově bílé barvě a se staženou střechou. Dopíjím kávu, beru elegantní klíč a sedám za volant. Stisknutím tlačítka přivádím šelmu k životu – ozve se krásné zaburácení a XK je připraveno pokořit ty nejkrásnější silnice v okolí Solnohradska.
Ještě než se vydáme vyzkoušet potenciál vozu, pojďme se podívat, co má pod kapotou – atmosferický osmiválec o objemu 5 litrů s výkonem 283 Kw (385 koní) a točivým momentem 515 Nm. Tyto hodnoty znamenají katapult na stokilometrovou rychlost za 5,5 sekundy a zastaví se na obligátně omezených 250 Km/h. Motor je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF 6HP28 a posílá výkon jak jinak, než na zadní kola. Verze motoru Jaguar 5.0 l AJ-V8 GEN III bez přeplňování využívá nejmodernější technologii vstřikování paliva, proměnlivé časování činnosti sacích a výfukových ventilů (DIVCT) a odlehčené součásti – to vše poskytuje kombinaci výkonu a pozoruhodné účinnosti. Plynule proměnné časování ventilů (CVVT) zajišťuje vyšší točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a poskytuje tak okamžitou odezvu na polohu škrticí klapky. To by v praxi mělo znamenat jediné – že XK pojede jako nakopnuté!
Krásná šelma XK, která už nedočkavě čeká, je navíc po nedávném faceliftu. Tou nejvýraznější změnou je použití nových předních světlometů, které jsou nejen o 15 mm nižší, ale nesou uvnitř LED pro denní svícení a modifikovaný tvar reflektoru. Oválná maska chladiče je nyní větší a s chromovanou mřížkou a v rozích nárazníku přibyly otvory vedoucí vzduch k brzdám. Z profilu neomylně poznáte 2012tku podle nového tvaru výdechů za předními blatníky, které jsou nyní orientovány vertikálně, což má vyvolat dojem, že je auto nižší a delší. Také zadní svítilny dostaly čirou LED optiku a doprovází je tenčí chromovaný pásek na zádi. Interiér dostal nové materiály a v nabídce se také poprvé objevují výrazně profilovaná sportovní sedadla čalouněná kůží.
V těch právě sedím, nastavuji je do ideální pozice a řadím na otočném ovladači režim Drive. Pomalu se rozjíždím a napojuji se od hotelu na silnici, po které jsem proháněl pekelně rychlé XKR-S. Ano, je to ta nádherná okreska vedoucí na vrchol Gaisberg. Posílám plyn k podlaze a XK Convertible razantně přidává na tempu. Pochopitelně nekopne do zad jako maniakální XKR-S, ale i tak jede velmi slušně – 385 koní a nadprůměrný točivý moment prostě není málo! Ihned mě dostává linearita a gradace výkonu napříč spektrem otáček, který vrcholí v 6.500 ot.m. a má krásnou špičku. Přeplňované motory jsou sice efektně rychlé, ale atmosféra je o tolik zábavnější a navíc má čistý zvuk bez šumu a svistu přeplňování. Po několika kilometrech na klikaté horské silnici dostávám auto více do ruky a tak jej přepínám do sportovního Track módu pomocí tlačítka s příznačným nákresem šachovnice. XK jde rázem více za plynem, odezva je ostřejší a motor lačnější po otáčkách. Při testu XKR-S jsem se rozplýval nad jeho zvukem a musím konstatovat, že standardní XK je také překvapivě velmi uřvané. Sytý zvuk osmiválce, hluboké tóniny a střílení do výfuku je zde samozřejmostí. Ja ty Jaguary fakt můžu. Převrat, jaký tato značka zažila nemá obdoby.
Převodovka ZF je výborně sladěna s motorem a odvádí skvělou práci. Vždy řadí logicky, rychle a bez nejmenšího cuknutí. No a pokud Vás automat omrzí, je tu možnost řadit pádly pod volantem, na které jsou reakce bleskurychlé. Když si vzpomenu na robotizovaný manuál v sesterském Aston Martin V8 Vantage tak mi nejde do hlavy, proč Aston Martin nepoužil stejnou převodovku jako Jaguar. XK Convertible je díky ZF komfortní a zároveň velmi rychlé Gran Turismo.
Serpentíny se začínají stále více utahovat a Jaguar mi ukazuje, jak dobře má nastavený podvozek i ve své entry verzi. Karoserie nezná náklony, je neuvěřitelně tuhá a kroucení je pro ni neznámé slovo. Excelentně naladěný podvozek poskytuje obrovské množství gripu a po překročení limitu se přehoupne do čitelné přetáčivosti. XK je distingovaný agent v obleku, takže od něj nečekejte driftovací show jako od Kena Blocka v monterkách. Když už ale XK do boku dostanete, tak se můžete spolehnout na výbornou ovladatelnost a nezáludnost.
Opět se přistihuji jak nesmyslně lítám kolem skal vedle sebe a drtím plyn do podlahy – zvuk spojený s akustickou ozvěnou je prostě šíleně návykový. S každým přeřazením si navíc XK neurvale odfrkne do výfuku. Jakmile jednou jakýkoli osmiválcový Jaguar zkusíte, tak mu hluboce propadnete. Máloco má obdobný charakter a projev. Jediné, co mi na autě trochu vadí je gumové nekomunikativní řízení, což je problém všech silných Jagů. Jde si na to však velmi rychle zvyknout a kromě feedbacku je řízení přesné a vůz jde za volantem velmi poslušně. Sportovnější vazba by se však hodila. To jsem ostatně vytýkal i nejsilnějšímu XKR-S a Aston Martinu. Doba je už taková.
Ve všem ostatním Jag exceluje – pochválit musím i brzdy, které mají adekvátní brzdnou sílu k výkonu motoru a hlavně nevadnou jak jarní kvítí ani na náročné alpské okresce. Podvozek jsem již chválil a to ve vztahu k jeho výbornému gripu a čtivosti, ale zaslouží si ještě jeden “like” za filtrování nerovnosti, odhlučnění náprav a komfort. Schválně jsem sjel na boční cestu, která neměla ( na rakouské poměry ) až tak dobrý povrch a XK zde fungovalo naprosto famózně – žádné rázy od kol, žádné odskakování a skvělé tlumení. Takhle jsi představuji ideální GT – sportovní když chcete a nenuceně komfortní za všech okolností.
S úsměvem na tváři zastavuji na vrcholu Gaisberg, parkuji XK Convertible a jdu fotit. Úžasné panorama a Jaguar tvoří dokonalý celek (což můžete vidět ve fotogalerii pod článkem). Pěji chválu na designery tohoto vozu – je jen málo krásnějších aut. Design vozu je čistý, stavba karoserie nízká, stejně jako ideální úhel čelního skla. Zadní partie pak nenese nejmenší odkaz na to, že je v ní uložena střecha. Celkový dojem z vozu se nese v duchu vyváženého vztahu mezi agresivitou a elegancí.
Stejná atmosféra panuje i uvnitř. Interiér je jednoduchý, elegantní a přehledný. Kvalita a pozornost k detailu jde cítit už na první pohled. Zastřešení drtivé většiny funkcí centrálním ovládacím systémem dovolilo zredukovat počet tlačítek okolo řidiče na minimum. Na středové konzole jednoduše nastavíte klimatizaci, tlačítky na volantu udáváte pokyny audiosystému a tempomatu. Od volantu to není daleko na hezkou a přehledně členěnou přístrojovou desku, příště bych pouze doporučil malinko zvýraznit číslice.
Koženým sedačkám dám klidně plný počet bodů za komfort i boční vedení. V tomhle facelift opravdu pomohl. Rozsah nastavení se ukázal naprosto dostatečný, ideální pozici za volantem jsem navíc našel velmi rychle. Chválím také dobrý výhled dopředu. Za načechranými předními sedačkami vyrůstá z podlahy cosi jako zadní sedačky. Ale na ty klidně zapomeňte, protože se v nich pohodlně neusadí ani malé dítě. Zákazníci Jaguaru údajně zadní sedačky ve svém XK nepotřebují, jejich děti už stejně jezdí vlastním XF.
Nezbývá, než konstatovat, že XK ať už coupé nebo otevřená, je skvělým kompromisem mezi sportovním a luxusním automobilem. Díky skvěle naladěnému podvozku jej můžete používat každý den na cestu do práce a o víkendu jej vzít na okruh. Vsadím se ale, že cestu do práce si budete pravidelně prodlužovat přes vaši oblíbenou okresku. Zvuk, zátah a charakter motoru je totiž droga, které se jen tak nevzdáte.
Jaguar ušel mílové kroky a je nejen plnohodnotným konkurentem německým rivalům, ale co se týká charakteru je přímo válcuje a to nezmiňuji exkluzivitu, vzácnost a image značky. Pokud hledáte podobné auto, utíkejte do prvního showroomu Jaguar.
Plusy
- Poutavý design
- Komfortní sedadla
- Luxusní materiály a výborné zpracování
- Kvalitní barevná dotyková obrazovka
- Intuitivní způsob ovládání funkcí
- Úžasný zážehový osmiválec
- Tuhá karoserie
- Nízká hmotnost
- Výborně naladěný podvozek
- Krásný zvuk
- Rychlá převodovka ZF
Minusy
- Laciné plasty na volantu
- Mírné pohupování ve vysokých rychlostech
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 8 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 5000 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 283 / 6500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 515 / 4100 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5,5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 17.1 / 8.1 / 11.3 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 300 / - |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1720 / 315 |
Rozměr pneu: | 285/30 R20 |
« Abarth Punto SuperSport – Hothatch jak se patří! Ferrari za 721 milionů korun »