TEST Jaguar XJ 3.0d – Aristokrat
Pokud máte v paměti, jak vypadal předchůdce tohoto modelu a myslíte si, že současné XJ je jen evolucí, tak na to velmi rychle zapomeňte, protože tento Jag si rozumí se slovem revoluce. Nová generace je jiná úplně po všech stránkách! Je moderní, nabitá nejnovější technologií a velmi atraktivní. Usedlé decentní tvary jsou minulostí a Jaguar se chystá vypálit krám Mercedes-Benzu a BMW s jejich vlajkovými loďmi S Klasse a řadou 7. A věřte, že XJ na to má už na první pohled.
Tvary karoserie jsou pro značku zcela revoluční a na starý model a firemní identitu poukazuje pouze velká maska chladiče, dvojité světlomety (ale schované pod jedním krytem) a prolisy karoserie. Jinak je vše jiné, nové. Z fotografií to možná není tak patrné, ale XJ je opravdu kus pořádného auta, které měří přes pět metru na délku a stojí opravdu doširoka rozkročené. Naživo je to sebevědomý majestátní aristokrat budící respekt a uznání. XJ nezapře designovou inspiraci ve čtyřdveřových coupé, které jsou teď tak trendy. Může za to elegantně a plynule se svažující střecha. Základ karoserie, stejně jako spousta jiných dílů je vyrobena z lehkých hliníkových slitin a to vozu zaručuje velmi dobrou hmotnost, na segmentu naprosto bezkonkurenční.
Je slušnost zmínit, že za design nového XJ vděčíme muži se jménem Ian Callum, který měl konečně po dlouhých letech dost prostoru pro svou kreativitu. Což mi připomíná tvrzení značky, že se nechal inspirovat jachtami. No, moc podobnosti tam nevidím, ale na to asi nejsem dostatečně artisticky založený. Každopádně dynamický střih není pouze o sportovních tvarech, je také funkční. Nová karoserie vykazuje součinitele odporu vzduchu cx=0,29. Za mě osobně má XJ velkou jedničku a několikrát podtrženou. Vypadá prostě úchvatně, originálně a hlavně majestátně. Ze všech konkurentů na trhu má také největší charizma.
Letos navíc přijíždí XJ vyzbrojeno decentním faceliftem, který se týká především použitých technologií. Zvenčí si všimneme přepracovaných světlometů s Full LED technologií a decentních změn ve tvarování nárazníku. To je vše. Důležitější změny se totiž odehrály uvnitř a XJ konečně dostalo nový infoteinment systém s pokrokovou grafikou a funkcemi. Mimo to se změnila i grafika TFT displaye namísto přístrojového štítu.
Interiér se nese v moderním duchu s puncem luxusu hodného značky Jaguar. XJ je jako celek uvnitř vybaven těmi nejlepšími materiály a prvotřídním zpracováním. Posádku určitě zaujme dekor dveří ( v našem případě dřevěný) pokračující v oblouku až pod přední okno s uprostřed umístěným nápisem Jaguar. Tento nápis najdeme i v dekoru dveří. Britové jsou na svou značku hrdí a mají být proč. To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky Jaugar Drive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Velmi efektní. Další vychytávkou je otevírání schránky před spolujezdcem pomocí dotykového čidla. Přiblížíte prst a dvířka se otevřou. Efektní je i přístrojový štít, který se skládá z jednoho jediného velkého TFT displaye a veškeré budíky a údaje jsou tedy digitální. Ohromí i podsvícení v noci – modré linie se táhnou celým interiérem a podsvíceny jsou i kruhové výdechy větrání.
Sedáky, nebo spíše křesla, jsou velmi pohodlné a nabízejí slušné vedení a nastavení do všech možných i nemožných směrů a úhlů. Posádku vzadu zase potěší spousta prostoru pro nohy, ale nad hlavou to už taková sláva není. Na vině je svažující se střecha a zadní panoramatické okno. To jde navíc otevřít jen v přední části. Ve výsledku je tak interiér XJ velmi atraktivní a kvalitní, ale ne dokonalý. Tady jsou holt kluci z Německa dál. Pro mě je ale důležitější celkový pocit v interiéru a v tomto ohledu Jaguar skóruje plný počet bodů. Má to exotický nádech, člověk se v něm cítí ojediněle a příjemně. A o tom to je především.
Jízda
Začíná to už výbornou pozicí za volantem, která je příjemně nízká. Sedadla jsou komfortní a zároveň poskytují dobré boční vedení. Pod kapotou zkoušeného modelu tluče nejsilnější naftové srdce s výkonem 300 koní a doslova mamutím krouťákem 700 Nm. Jednotka na mě dělá dojem především špičkovým kultivovaným projevem, kdy postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání dieselových motorů. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turb a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.
Aplikace systému Quick Shift znamená to, že převodovka řadí nahoru natvrdo bez hydrodynamického měniče. Je to vlastně sekvence a měnič je používán jen při rozjezdech z místa. V praxi je to naprosto famózní a rychlost řazení je perfektní. Každé přeřazení je doprovázeno decentním škubnutím. Nepatřičné v limuzíně? Ne v Jaguaru! Skvěle to doplňuje charakter a vlastní osobnost této limuzíny. Pochopitelně, když necháte převodovku v automatickém režimu a v komfortním nastavení, tak o ní ani nevíte.
Zátah motoru je razantní a lineární. To nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru, ale nechybí mu touha po vyšších otáčkách. S relativně lehkým autem (XJ je nejlehčí vůz v segmentu) nemá příliš práce a dynamika je naprosto ohromující, za což může zejména mamutí krouticí moment, který kdykoli zaboří těla posádky do sedáku. XJ tak zrychluje naprosto hladce a nenuceně. Ač dieselová jednotka, hodí se do tohoto auta náramně a to jsem milovník především benzínových motorů. Ve své podstatě totiž nemám tomuto dieselu, co vytknout. Pokud zvolníte z dynamických nároků, auto bylo schopné držet spotřebu okolo šesti litrů. Naopak při plné zátěži počítač ukázal pouhých 10,5 litrů.
Pokud Vás z nějakého důvodu omrzí komfortní cestování, tak nic nebrání k tomu aktivovat režim Dynamic a vzít za pádla pod volantem. Navíc se i zostří odezva na plyn a ztuhne podvozek. Jaguar XJ se sice stále v zatáčkách naklání, ale drží se stopy jako pořádná kočka své kořisti. Řízení je sice i v tomto režimu spíše přeposilované, ale přesné a vždy víte, kde máte kola. Všemu navíc skvěle sekunduje i výborně odladěný podvozek. Ten překvapí svým gripem a poddajností, stejně jako agregát lačný po otáčkách a ochota zatáčet. Dokonce XJ i dobře brzdí. Chod brzd je lineárně progresivní a jdou velmi dobře dávkovat. No a když zklidníte, tak oceníte skvělé odhlučnění, schopnost podvozku pohltit snad jakoukoli nerovnost a naprostý klid na palubě. Jaguar XJ je snad jediný vůz, se kterým jsem absolvoval přesun po D1 a mohl si se spolujezdcem šeptat. Ticho na palubě i při vysokých rychlostech kolem 180 km/h je naprosto exkluzivní. Za vše může dobrá aerodynamika a odhlučnění motoru a podvozku. Bravo!
Jaguar XJ není dokonalý, je to však limuzína pro řidiče a potěší vás exotickým vzhledem a nádherně provedeným interiérem. Pokud chcete vybočit z šedi, věřte, že za touto kočičkou se ohlédne každý. Vše je to o pocitech a v XJ se člověk cítí fantasticky.
Plusy
- Motor a jeho reakce
- Spotřeba
- Převodovka
- Jízdní vlastnosti
- Odhlučnění
- Výbava a komfort
- Nízká provozní hmotnost
Minusy
- Přeposilované řízení
- Málo místa pro hlavu na zadních sedadlech
- Špatný výhled směrem dozadu
- Drobné nedostatky v interiéru
« Nová Audi RS4 by mohla vypadat přesně takto – Bude mít až 500 koní Porsche má v plánu skalpovat Teslu – „Naše auto bude ve všem lepší.“ Říká vývojář a technik »