TEST Jaguar XJ 3.0D – Aristokrat
Na Jaguar jsem se opravdu těšil hned, co jsem se dozvěděl, že k nám do redakce zavítá. Vracím testovací Evoque a hned si přebírám nového britského aristokrata ze stejného koncernu – Jaguar XJ. Pokud máte v paměti, jak vypadal předchůdce tohoto modelu a myslíte si, že nové XJ je jen evolucí, tak na to velmi rychle zapomeňte, protože tento Jag si rozumí se slovem revoluce. Nová generace je jiná úplně po všech stránkách! Je moderní, nabitá nejnovější technologií a velmi atraktivní. Usedlé decentní tvary jsou minulostí a Jaguar se chystá vypálit krám Mercedes-Benzu a BMW s jejich vlajkovými loďmi S Klasse a 7 Series. A věřte, že XJ na to má už na první pohled.
Tvary karoserie jsou pro značku zcela revoluční a na starý model a firemní identitu poukazuje pouze velká maska chladiče, dvojité světlomety (ale schované pod jedním krytem) a prolisy karoserie. Jinak je vše jiné, nové. Z fotografií to možná není tak patrné, ale XJ je opravdu kus pořádného auta, které měří přes pět metrů na délku a stojí opravdu doširoka rozkročené. Naživo je to opravdu sebevědomý majestátní aristokrat budící respekt a uznání. XJ nezapře designovou inspiraci ve čtyřdveřových coupé, které jsou teď tak trendy. Může za to elegantně a plynule se svažující střecha. Osobně mám jen problém s tvarem zadních lamp, které nepůsobí ani trochu kontinentálně. Základ karoserie, stejně jako spousta jiných dílů je vyrobena z lehkých hliníkových slitin a to vozu zaručuje velmi dobrou hmotnost 1796 Kg, což je na segmentu bezkonkurenční údaj. Je slušnost zmínit, že za design nového XJ vděčíme muži se jménem Ian Callum, který měl konečně po dlouhých letech dost prostoru pro svou kreativitu. Což mi připomíná tvrzení značky, že se nechal inspirovat jachtami. No, moc podobnosti tam nevidím, ale na to asi nejsem dostatečně artisticky založený, nebo málo hulím. Každopádně dynamický střih není pouze o sportovních tvarech, je také funkční. Nová karoserie vykazuje součinitele odporu vzduchu cx=0,29.
Revoluce pochopitelně zasáhla i interiér vozu, kde jakákoli podobnost se starým modelem nehrozí. Vše se nese v moderním duchu s puncem luxusu hodného značky Jaguar. Mrzí mě jen sdílení některých komponent s modely Range Rover. Třeba multimediální display je stejný jako například v Evoque. To se týká i páček pod volantem, multifunkčních tlačítek a kruhového výsuvného voliče převodovky. Zrovna velký display je stěžejní “modernou” interiéru a stejně jako u Range Roverů se mi nelíbí jeho grafika, neintuitivní ovládání a pomalost operačního systému. Co mě přivádělo k úplnému šílenství je, že Jaguar do něj integroval i ovládání vyhřívání sedáků a klimatizace vozu. Ve výsledku tak budete nastavovat teplotu uvnitř svého Jagu nekonečně dlouho a než se proklikáte k výhřevu, tak zjistíte, že už jste na obchodní schůzce. Zlatý iDrive od BMW. Ano, trocha kritiky se našlo, nic není dokonalé a lhát Vám nebudu. Nicméně tímhle výtky k interiéru končí (ještě vrzající výplň dveří…). Nový Jaguar XJ je však jako celek uvintř vybaven těmi nejlepšími materiály a prvotřídním zpracováním. Posádku určitě zaujme dřevěné obložení dveří pokračující v oblouku až pod přední okno s uprostřed umístěným nápisem Jaguar. Tento nápis najdeme i v dekoru dveří. Britové jsou na svou značku hrdí a mají být proč.
To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Velmi efektní. Další vychytávkou je otevírání schránky před spolujezdcem pomocí dotykového čidla. Přiblížíte prst a dvířka se otevřou. Efektní je i přístrojový štít, který se skládá z jednoho jediného velkého displaye a veškeré budíky a údaje jsou tedy digitální. Grafika by mohla být lepší, ale ohromí to určitě. Stejně tak i podsvícení v noci – modré linie se táhnou celým interiérem a podsvíceny jsou i výdechy větrání. Sedáky, nebo spíše křesla, jsou velmi pohodlné a nabízejí slušné vedení a nastavení do všech možných i nemožných směrů a úhlů. Posádku vzadu zase potěší spousta prostoru pro nohy, ale nad hlavou to už taková sláva není. Na vině je svažující se střecha a zadní panoramatické okno. To jde navíc otevřít jen v přední části. Ve výsledku je tak interiér XJ velmi atraktivní a kvalitní, ale ne dokonalý. Tady jsou holt kluci z Německa dál. Kdo naopak zaostává je třeba takový Lexus, nebo Infiniti.
Jaguar si každý automaticky spojuje se silným a ukřičeným osmiválcem pod kapotou, nejlépe ještě s kompresorem. Jenže náš kousek má pod kapotou šestiválec spalující naftu. Dnešní doba a hlavně zákazníci si takovou pohonnou jednotku žádají, takže proč ne. Jednotka je z dílny Jaguaru a na segmentu třílitrových naft patří mezi naprostou špičku. S výkonem 275 koní a především vrcholem točivého momentu na úrovni 600 Nm se řadí mezi ty vůbec nejsilnější a na reálném projevu to je znát. Je mnohem výkonnější než 30d od BMW a to je už co říct. Pochvalu si zaslouží nejen za stádo plnohřebců A1/1, ale také za dokonalé potlačení turbo díry a za příkladně tichý a kultivovaný chod. Co mě však naprosto vyrazilo dech je spotřeba tohoto “drobečka”. Kdysi jsem se rozplýval nad tím, jak v Mnichově umí silné diesely, které jezdí za pár litrů, ale Jaguar BMW předběhl i zde. Reálná spotřeba při svižné jízdě se pohybuje kolem 5.5 litrů na sto kilometrů a pokud se držíte v rychlostních limitech tak není problém jezdit ještě o litr levněji. Neuvěřitelné! V ucpaném městě se dostanete na nějakých 8… A znovu připomínám, že se bavíme o limuzíně s délkou přes pět metrů a hmotností 1,8 tuny…
Ke spotřebě ještě dodám, že XJ je spojen s automatickou převodovkou ZF – na tom by nebylo nic zvláštního, protože tyto převodovky, jsou nejlepší na trhu, jenže v Jaguaru je jenom šestikvalt, i když konkurence už dlouho nabízí sedmi a osmikvalty. A přesto XJ spotřebou vede. Není nad kvalitní spárování motoru a převodovky. Ta navíc řadí zcela ukázkově a jednotlivé změny probíhají s jemností sametu. Převody jsou dostatečně dlouhé, takže při dálniční stotřicítce točí motor sotva dva tisíce. Pokud Vás z nějakého důvodu omrzí komfortní plynulé cestování, tak už nic nebrání k tomu aktivovat režim Dynamic (tlačítko se šachovnicí vedle voliče převodovky…) a vzít za pádla pod volantem. Navíc se i zostří odezva na plyn a ztuhne podvozek, no a hlavně zrudnou budíky. Jaguar XJ se sice stále v zatáčkách naklání, ale drží se stopy jako pořádná kočka své kořisti. Řizení je sice i v tomto režimu spíše přeposilované, ale přesné a vždy víte, kde máte kola. Mrzí mě nemožnost deaktivace stabilizačního a protiprokluzového systému, takže na driftování zapomeňte, elektronika Vám to okamžitě překazí a vrátí do stopy. XJ jsem testoval zrovna, když venku bylo půl metru sněhu a opravdu mě lehké blbnutí scházelo. Ale vím, je to přece limuzína pro gentlemany.
Když už ale jedete rychle, tak podvozek opravdu překvapí svým gripem a poddajností, stejně jako agregát lačný po otáčkách a ochota zatáčet. Dokonce XJ i dobře brzdí. Chod brzd je lineárně progresivní a jdou velmi dobře dávkovat. No a když zklidníte, tak oceníte skvělé odhlučnění, schopnost podvozku pohltit snad jakoukoli nerovnost a naprostý klid na palubě. Jaguar XJ je snad jediný vůz, se kterým jsem absolvoval přesun po D1 a mohl si se spolujezdcem šeptat. Ticho na palubě i při vysokých rychlostech kolem 180 km/h je naprosto exkluzivní. Za vše může dobrá aerodynamika a odhlučnění motoru a podvozku. Bravo!
Základní Jaguar XJ s šestiválcovým dieselem pořídíte za zhruba jeden a půl milionu. Naše výbava Premium Luxury startuje na bezmála 2,2 mil. Kč a další příplatky tuto cenu ještě zvedly na konečnou hodnotu 2.800.000 Kč. Není to málo, ale v autě nenajdete nic, co by Vám scházelo. Potěší i zcela funkční hlasové ovládání téměř všeho. Za své skoro tři miliony dostanete plně vybavenou limuzínu s aristokratickými geny, charismatickou image zančky Jaguar, atraktivní a neokoukaný exkluzivní design. Jaguar je volba pro individualisty s vytříbeným vkusem a zejména je to opravdu skvělé a kvalitní auto.
Plusy
- Motor a jeho reakce
- Spotřeba
- Převodovka
- Jízdní vlastnosti
- Odhlučnění
- Výbava a komfort
- Nízka provozní hmotnost
Minusy
- Přeposilované řízení
- Málo místa pro hlavu na zadních sedadlech
- Špatný výhled směrem dozadu
- Drobné nedostatky v interiéru
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 202 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 600 / 2000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | - / – / 7 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 520 / - |
Objem nádrže (l): | 82 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1796 / 569 |
Rozměr pneu: | 245/45 R19, 275/40 R19 |
« Přistiženo nové Maserati Quattroporte! BMW svolává 1 300 000 aut. »