TEST Jaguar XFR – Šelma, co nekouše!
Možná si říkáte, že tady máme “kočičárnu” a na šelmách si ujíždíme a asi na tom něco bude. Letos jsme vám přinesli velké množství testů vozů značky Jaguar a důvod je čistě prozaický – kočičky jsou prostě skvělé! Navíc mám pořád dojem, že v Česku se o nich neinformuje dostatečně a většina lidí, dokonce i z odborné veřejnosti, si o nich stále drží mínění na základě předsudků. A to zcela zcestných. A proto tu máme další šelmu s písmenem R ve znaku a výkonem celých 510 koní. XFR!
Spousta z vás si teď asi myslí, že tu máme další obtloustlý, těžký dálniční supersedan s automatem, který se rozjede na 250 během pár sekund a tím veškerá legrace končí. A to by jste se opravdu šeredně pletli!
Ale nejprve pojďme mrknout na ladné křivky XFR. Ve všech testech faceliftovaného Jaguaru XF jsem zmiňoval jeho nespornou krásu a eleganci a písmeno R jej dovádí k naprosté dokonalosti. Vše je však decentní a vyvážené. Máme tu agresivnější přední nárazník, jinou kapotu, prahy, obligátní čtyři koncovky výfuků a difuzor. Výsledkem je však opravdu vyzývavá sportovní vizáž, něco jako agent v dokonale padnoucím obleku. Náš testovací model navíc podtrhla krásná křiklavá barva. Vzhled XFR je na jedničku. Podle stejné receptury pokračoval Jaguar i uvnitř – sportovní volant a sedadla. To je vše! Zmínit musím ještě vynikající kvalitu zpracování, komfort a neokoukané prostředí. Atmosféra na palubě Jaguaru je prostě jedinečná. Interiér řidiče krásně obklopí a hýčká ho svým luxusem. Vizuálně je interiér Jaguaru něčím úplně jiným, než na co jsme zvyklí v prémiovém segmentu. To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky Jaugar Drive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Efektní jsou i dotyková palubní světla (stejně jako v Range Roveru Evoque) a perličkou je pak uzavírání a následné otevírání všech výdechů klimatizace. XFR však nejvíce ohromí po nastartování…
Motor je konstrukčně stejný, jako ten v XKR-S, jen o něco slabší. Díky vyšší váze vozu a decentnějšímu naladění se neprojevuje jako takový chuligán, ale i tak vyštěkne na okolí a ustálí se na hlasitém bublajícím volnoběhu. Osmiválec je prostě osmiválec a rčení “objem ničím nenahradíš” je naprosto trefné a to tu máme ještě kompresor. Ještě než se rozjedeme, připomenu, že XFR váží celých 1891 KG a měří 4961 mm – drobeček to opravdu není.
Jenže XFR má jednu vlastnost, kterou byste od sedanu vyšší střední třídy nečekali – špičkovou ovladatelnost a ochotu zatáčet. Auto jde přesně za volantem a poslouchá na slovo. Za jeho volantem okamžitě zapomenete, že řídíte tak velké auto a budete si užívat skvělou zábavu. Kdyby vás do vozu někdo posadil se zavázanýma očima, řekli by jste, že řídíte M3. A ne, nepřeháním. Agilita XFR je jednoduše neuvěřitelná – přiletíte k alpské vracečce, nabrzdíte a pošlete šelmu na apex, ona se zakousne, vykrouží perfektní oblouk a zamíří k další zatáčce. Kde jsou sakra ty dvě tuny? Vždyť na podobných silnicích se občas trápí i pořádný sportovní hatchback…
Ještě znatelnější to je v sérii vlásenek, kde váha umí auto potrápit, jenže XFR se v nich ladně proplete a jede dál. Navíc jde krásně řídit plynem – přehnali jste nájezdovou rychlost? Nevadí, stačí klepnout po brzdě a prudce přidat! Vůz utáhne stopu a pohodí zadečkem do strany. A to vše za hrubého osmiválcového zvukového doprovodu. Jsem zamilován!
Jaguar nalezl ideální naladěná podvozku, kdy vůz zvládá všechny povrchy na jedničku. Přitom vás bude rozmazlovat svým komfortem a udivovat svou sportovností. Zapomeňte na uskákaný kompromis od BMW, který funguje jen na dokonalém povrchu, nebo na přehnaně umělé podvozky sportovních AUDI. XFR vítězí na plné čáře ať jste na alpské silnici, dálnici, nebo na rozbité české silnici. Vůz jsem měl později možnost řídit i na rakouském okruhu Salzburgring a i tady exceloval. Jasně, podobné auto si nikdo na okruh nekoupí, priority má jiné. Je však dobré vědět, že i tady funguje výborně. Projev motoru je i přes přeplňování lineární a nástup síly okamžitý. Reakce na plyn jsou naprosto ukázkové! Stejně tak i brzdy – u velkých a těžkých aut dávají sbohem hodně brzo, jenže XFR umí jezdit deset kol na okruhu bez přestávky v plném nasazení a brzdy nevadnou. Natož tak někde na okresce. Brzdný účinek je navíc skvěle lineární a dobře dávkovatelný. A jak driftuje? Asi tušíte odpověď ! A máte pravdu, 510 koní na zadní nápravě a samosvorný diferenciál umí své. Kočička se dá vodit v nekonečných driftech bez výrazného úsilí. A je při tom příkladně poslušná. Ani jednou jsem se nedostal do situace, kdy by zazlobila, nebo předvedla kyvadlový efekt. Paráda!
Řízení je sice opět lehké, jako to mu je i u XKR-S, ale i tak nabízí dostatek citu a vždy budete vědět, kde jsou kola. Jen tam není taková zpětná vazba. Nicméně na drobné korekce volantem reaguje okamžitě. A také je tu automatická převodovka. Většina sportovních řidičů by ohrnula nos, ale je to ZF a to znamená jediné – rychlé reakce, logické řazení a okamžitá odezva. V XFR pracuje naprosto dokonale a neubírá nic z jízdní senzace. Nic z těchto faktorů jako je váha, rozměry, automat a lehké řízení nedokázalo zabránit ukázkovému soužití stroje a řidiče. A pak je tu stále ten fantastický ZVUK!
A jak je na tom spotřeba? Během alpské projížďky se pohybovala okolo 45 litrů na sto kilometrů, což je ještě o kousek více než u XKR-S. Za to pochopitelně může vyšší váha a také naladění motoru a jeho kroutícího momentu do nižšího spektra otáček, což vždy spotřebu zvýší. V praxi se na běžných okreskách nedostanete přes 30 litrů, i když pojedete o řidičák. Na dálnici si řekne o nějakých 12 litrů. To však nejsou vůbec zlé hodnoty na tak velký motor, navíc dopovaným kompresorem. Jediným problémem tak zůstává relativně malá nádrž, která pojme jen 69 litrů paliva a to znamená, že při rychlé jízdě budete tankovat každých 200 km.
XFR je taková poslušná kočička. A to není vůbec na škodu. Mám rád vyvážené jízdní vlastnosti a fakt, že nemusíte být okruhový mistr světa, abyste ze silného auta dokázali vymáčknout maximum. Pokud však máte rádi zákeřné auta, které vás omotají o první jabloň, jste na špatné adrese. Když nad tím tak přemýšlím, Jaguar vytvořil nejlepší sportovní sedan vyšší střední třídy.
Základní cena vozu (XF 2,2D): 1 186 320 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (XFR 5,0 V8 Kompressor): 2 477 760 Kč
Plusy
- Zvuk
- Image a design
- Dokonalé jízdní vlastnosti
- Komfort
- Je to novodobý Jaguar
- Kvalita zpracování
- MOTOR
- převodovka
Minusy
- Vysoká spotřeba
- Kvůli předsudkům ho nemáte doma
Technické údaje
Motor
Zážehový, kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 5 000 ccm
Největší výkon: 375 kW (510 k) při 6 000 – 6 500 ot./min
Největší točivý moment: 625 Nm při 2 500 – 5 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 18,7 l
Mimo město: 8,7 l
Kombinovaná: 12,5 l
Objem palivové nádrže: 69,5 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 961 mm
Šířka: 1 920 mm
Výška: 1 460 mm
Rozvor náprav: 2 909 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 891 kg
Užitečná hmotnost: 479 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 500 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 963 l
« Subaru Forester 2014 představen v LA [video] Lamborghini Urus vyjede pravděpodobně až v roce 2017 »