TEST Jaguar XF 3.0d
Jaguar do toho šlape a využívá kapitál firmy Tata Motors velmi efektivně. V dnešní době se totiž už nejedná jen o hezkou alternativu k zaběhlým německým značkám, ale o plnohodnotného rivala, který je v mnoha oblastech dokonce i předčí. Nedávno jsem byl naprosto ohromen entry modelem XE, který stanovil nová měřítka střední třídy, zejména v ohledu jízdních vlastností, a tak jsem s chutí čekal na jízdní test většího modelu XF. Ten po dlouhých osmi letech přijíždí ve své nejnovější generaci jako mnohem dospělejší vůz, který kombinuje luxus limuzíny a dravost šelmy. XF totiž už není vstupním modelem do světa Jaguárů, a tak ho výrobce mohl posunout na zcela jiný level.
Design a karoserie
Nový Jaguar XF zcela omladil svůj design. Po stylistické stránce tu jsou zajímavé full led-diodové světlomety (za příplatek), mohutná maska, krásně tvarovaná kapota, víko kufru je položeno nezvykle nízko a protáhlé světlomety kopírují led-linku F-Typu. Vůz je o 7 mm kratší a o 3 mm nižší než předchůdce, jenže rozvor narostl na 2690 mm (to je o 51 mm více), což výrazně zvyšuje vnitřní prostor. Koeficient odporu vzduchu činí pouhých 0.26 cx slibujících ticho a klid na palubě.
I nové XF nabídne ve své třídě něco dosud nevídaného – majoritní (75 procent) podíl hliníku v konstrukci celého auta! Jedná se o druhý model Jaguaru navržený s využitím zcela nové modulární architektury a je jediným vozem ve své třídě, který využívá monokok s výrazným podílem hliníku. Většinou se jedná o vysoce pevnou slitinu řady 6000. Dokonalým příkladem jsou boční panely karoserie. Tyto složité výlisky jsou vyrobeny z jednoho kusu s tloušťkou 1,1 mm. Dříve by se jednalo o 1,5 mm silný plech. V praxi to pak znamená, že vůz je lehký, agilní, skvěle vyvážený, a nabídne fantastickou torzní tuhost.
Design je samozřejmě subjektivní, nicméně všeobecně nové XF vypadá fantasticky. Kombinuje dravou sportovní eleganci s vyvážeností klasických tvarů limuzíny. Nevím o autě vyšší střední třídy, která vypadá lépe. Oproti předchůdci možná ztratilo svalnatost a dávku agresivity, zcela to však vyvažuje dokonale elegantní siluetou s nádechem sportovnosti.
Hmotnost a podvozek
Auto zhublo úctyhodných 190 kilogramů a oproti nejlehčímu konkurentovi má o 80 kilogramů méně. Torzní tuhost se zvýšila o 28% a rozložení hmotnosti je 50% vpředu a 50% vzadu, což je v této třídě nevídané! Všechny tyto drobnosti napomůžou skvělému podvozku, co nejelegantněji a nejsvižněji projíždět zatáčky a žehlit nerovnosti. Vpředu používá dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu nápravu Integral Link. Pokud si však připlatíte, ani adaptivní tlumiče nejsou problémem. Pohon všech čtyř kol je možný za příplatek a jedná se o zcela nově vyvinutý systém speciálně pro model XF.
Integral Link je systém, který nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. I tady byl ve velké míře použit hliník, což minimalizuje hmotnost. Jaguar dobře věděl, že na zaběhlou konkurenci nebude stačit jen exotický design exteriéru.
Interiér
Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 10.2 palce (za příplatek 12.3 palce). Infotainment má nový systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. V nabídce je i 825 wattová hudební soustava Meridian se 17 reproduktory. Volič převodovky je tradičně skryt ve středovém panelu, jako vyjíždějící kruhový ovladač. Vše je pokryto kůží a vyklápěcí výdechy klimatizace jen utvrzují dojem, že se jedná o opravdu prémiový automobil.
Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Nezastírám, opravdu se mi to auto líbí!
Jízda
Začíná to už výbornou pozicí za volantem, která je příjemně nízká. Sedadla jsou komfortní a zároveň poskytují dobré boční vedení. Pod kapotou zkoušeného modelu tluče nejsilnější naftové srdce s výkonem 300 koní a doslova mamutím krouťákem 700 Nm. Jednotka na mě dělá dojem především špičkovým kultivovaným projevem, kdy postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání dieselových motorů. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turb a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.
Zátah motoru je razantní a lineární. To nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru, ale nechybí mu touha po vyšších otáčkách. S relativně lehkým autem nemá příliš práce a dynamika je naprosto ohromující, za což může zejména mamutí krouticí moment, který kdykoli těla posádky zaboří do sedáku. XF tak zrychluje naprosto hladce a nenuceně. Ač dieselová jednotka, hodí se do tohoto auta náramně a to jsem milovník především benzínových motorů. Ve své podstatě totiž nemám tomuto dieselu co vytknout. Pokud zvolníte z dynamických nároků, čerstvě zajeté auto bylo schopné držet spotřebu okolo šesti litrů. Naopak při plné zátěži počítač ukázal pouhých 10,5 litrů.
Největším pokladem je však samotný podvozek, který se Jaguaru povedl na jedničku s hvězdičkou. I v prostředí točitých silnic byl jako doma a to se jedná především o reprezentativní sedan. Nadšení ze zatáček bylo ohromné – auto poslouchá na sebemenší povel a vždy vykrouží perfektní oblouk. Grip je téměř neutichající a na limitu se začne bezpečně klouzat předek auta. Výborný je však především komfort a izolace podvozku od rušivých elementů. Testovaný model byl vybaven klasickým podvozkem (za příplatek je možné zvolit adaptivní) a i ten je naladěn fantasticky. Pružiny mají navíc ventil, který ve vyšších rychlostech zajistí tuhost a eliminuje tak náklony karoserie. Opravdu, takto dobře naladěný podvozek se v této třídě jinde nevidí a žádný z konkurentů nezatáčí s takovým nadšením.
Pořád tady naznačuji, jak moc řidičský tento Jaguar je. Nuže, nebudu chodit okolo horké kaše a rovnou říkám, že stačí vypnout stabilizaci a můžete se prodriftovat do druhého dne. Díky monumentálnímu krouťáku a sametovým reakcím motoru to jde velmi snadno a záď odsadíte jemným pohybem na plynovém pedálu. Pak už je to jen o strmém řízení a skvělém vyvážení. Díky tomu je XF v driftu ukázkově poslušný a velmi snadno kontrolovatelný. Jasně, není to auto primárně určené na takový jízdní styl, ale ta možnost tady je a poukazuje na to, jak úžasně řidičské toto auto je a kolik má v sobě “šelmího” DNA.
Dlouho jsem také v této třídě neřídil auto s lépe naladěným elektronickým posilovačem řízení. Opravdu jsem nečekal, že XF s dieselem (který je obecně těžší, než benzín) bude takto krásně zatáčet a poslouchat. Jak pak teprve bude jezdit benzínová verze?! Podvozek však nabídne i výborný komfort na velkých devatenáctipalcových kolech. Krásně filtruje nerovnosti a nepřenáší dovnitř žádné rázy a to jsem občas jel opravdu po špatném povrchu na silnicích snad poslední třídy. Ten kompromis mezi možností sportovní jízdy a naprostého pohodlí bez dopadu na ovladatelnost mě nepřestává fascinovat.
Jaguar i v segmentu vyšší střední třídy postavil auto, které nabídne exotický prémiový vzhled, kvalitní originální interiér a špičkové jízdní vlastnosti kombinující komfort a sportovnost. Už po prvním svezení s nejsilnější dieselovou motorizací mám jasno, který vůz bych si v této třídě koupil. Bravo!
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Přesné řízení
- Brzdy
- Motor
- Převodovka
- Odhlučnění
- Design a image
- Tuhá a lehká karoserie
- Vnitřní prostor
Minusy
- Nemám jej doma
« Extrémní Volkswagen Transporter na prodej – Jede 311 km/h a má 638 koní! Kopecký a Tideman ukazují rozdíly mezi čtyřkolkou a předokolkou »