Test Jaguar XF 25t AWD. Vytříbená alternativa
Jaguar neotálí a dále vylepšuje svůj exekutivní sedan XF o poměrně zásadní věci. Sportovní sedan do modelového roku 2018 přináší tři nové pohonné jednotky, mezi které poprvé patří dvoulitrový zážehový čtyřválec Ingenium s výkony 200 a 250 koní. Verze s výkonem 200 koní je k dostání s pohonem zadních kol a kombinuje tradiční výkon Jaguaru s vynikající hospodárností. XF s novým motorem akceleruje z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy. Silnější motor o výkonu 250 koní je k dostání se samočinnou převodovkou a pohonem zadních nebo všech kol. Verze s pohonem zadních kol se účinností vyrovná motoru o výkonu 200 koní, přesto zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhých 6,6 sekundy.
Kromě stávajících čtyřválcových vznětových motorů Ingenium s výkony 163 a 180 koní si budou zákazníci moci objednat také nový motor s výkonem 240 koní a 500 Nm. Ten bude možné kombinovat s pohonem zadních nebo všech kol. Model zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy.
Tyto zážehové čtyřválce o objemu 2,0 litru s výkony 200 koní a 250 koní mají celohliníkovou konstrukci s nízkým vnitřním třením. Ta poskytuje vynikající tepelné vlastnosti a lehkou konstrukci, která zaručuje nižší spotřebu a lepší dynamiku vozidla. Verze s motory o výkonu 200 koní jsou odlišeny označením 20t, zatímco verze s výkonem 250 koní poznáte podle označení 25t.
Všechny motory Ingenium nabízí velmi nízké úrovně tření, které zaručují optimální nízkou spotřebu a kultivovanost. Tyto zážehové jednotky pak využívají twin-scroll turbodmychadla, která eliminují prodlevu a optimalizují výkon a úspornost. Systém průběžně variabilního zdvihu ventilů zlepšuje u obou motorů sání vzduchu. Nové pohonné jednotky s výkonem 200 a 250 koní mají elektrohydraulickou regulaci ventilů, která zaručuje vysokou flexibilitu. Tato patentovaná technologie dovoluje plně variabilní regulaci zdvihu sacích ventilů pro dosažení optimální úspornosti, výkonu a točivého momentu v celém rozsahu otáček.
XF také nově nabízí zákazníkům větší zážitek z jízdy prostřednictvím systému Configurable Dynamics, který je nabízen jako samostatná funkce. Systém řidiči dovoluje nastavit vozidlo tak, aby vyhovovalo jeho osobním preferencím. Pro motor, převodovku a řízení může volit mezi nastaveními Normal nebo Dynamic. Zvolená kombinace se aktivuje zapnutím režimu Dynamic tlačítkem s šachovnicovým praporkem na středovém tunelu. Systém Adaptive Dynamics, který řidičům umožňuje při kombinaci se systémem Configurable Dynamics přizpůsobit kromě nastavení motoru, převodovky a řízení také nastavení podvozku.
Design a karoserie
Nový Jaguar XF zcela omladil svůj design. Po stylistické stránce tu jsou zajímavé full led-diodové světlomety (za příplatek), mohutná maska, krásně tvarovaná kapota, víko kufru je položeno nezvykle nízko a protáhlé světlomety kopírují led-linku F-Typu. Vůz je o 7 mm kratší a o 3 mm nižší než předchůdce, jenže rozvor narostl na 2690 mm (to je o 51 mm více), což výrazně zvyšuje vnitřní prostor. Koeficient odporu vzduchu činí pouhých 0.26 cx slibujících ticho a klid na palubě.
I nové XF nabídne ve své třídě něco dosud nevídaného – majoritní (75 procent) podíl hliníku v konstrukci celého auta! Jedná se o druhý model Jaguaru navržený s využitím zcela nové modulární architektury a je jediným vozem ve své třídě, který využívá monokok s výrazným podílem hliníku. Většinou se jedná o vysoce pevnou slitinu řady 6000. Dokonalým příkladem jsou boční panely karoserie. Tyto složité výlisky jsou vyrobeny z jednoho kusu s tloušťkou 1,1 mm. Dříve by se jednalo o 1,5 mm silný plech. V praxi to pak znamená, že vůz je lehký, agilní, skvěle vyvážený, a nabídne fantastickou torzní tuhost.
Design je samozřejmě subjektivní, nicméně všeobecně nové XF vypadá fantasticky. Kombinuje dravou sportovní eleganci s vyvážeností klasických tvarů limuzíny. Nevím o autě vyšší střední třídy, která vypadá lépe. Oproti předchůdci možná ztratilo svalnatost a dávku agresivity, zcela to však vyvažuje dokonale elegantní siluetou s nádechem sportovnosti.
Hmotnost a podvozek
Auto zhublo úctyhodných 190 kilogramů a oproti nejlehčímu konkurentovi má o 80 kilogramů méně. Torzní tuhost se zvýšila o 28% a rozložení hmotnosti je 50% vpředu a 50% vzadu, což je v této třídě nevídané! Všechny tyto drobnosti napomůžou skvělému podvozku, co nejelegantněji a nejsvižněji projíždět zatáčky a žehlit nerovnosti. Vpředu používá dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu nápravu Integral Link. Pokud si však připlatíte, ani adaptivní tlumiče nejsou problémem. Pohon všech čtyř kol je možný za příplatek a jedná se o zcela nově vyvinutý systém speciálně pro model XF.
Integral Link je systém, který nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. I tady byl ve velké míře použit hliník, což minimalizuje hmotnost. Jaguar dobře věděl, že na zaběhlou konkurenci nebude stačit jen exotický design exteriéru.
Interiér
Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 10.2 palce (za příplatek 12.3 palce). Infotainment má nový systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. V nabídce je i 825 wattová hudební soustava Meridian se 17 reproduktory. Volič převodovky je tradičně skryt ve středovém panelu, jako vyjíždějící kruhový ovladač. Vše je pokryto kůží a vyklápěcí výdechy klimatizace jen utvrzují dojem, že se jedná o opravdu prémiový automobil.
Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Nezastírám, opravdu se mi to auto líbí!
Jízda
Začíná to už výbornou pozicí za volantem, která je příjemně nízká. Sedadla jsou komfortní a zároveň poskytují dobré boční vedení. Pod kapotou zkoušeného modelu tluče motor 25t s výkonem 250 koní a pohon všech kol AWD. XF s tímto motorem nabídne výbornou dynamiku, příjemný chraptivý zvuk a chuť zatáčet. Trochu jsem se obával faktu, že se jedná o první moderní motor Jaguaru přeplňovaný turbodmychadlem, ale naštěstí se jim podařilo zachovat příjemnou odezvu na plyn a chuť vyrazit do otáček. Kompresorová jednotka je však v tomto ohledu lepší. Výsledkem je však příjemný motor s ideální sílou a překvapivým zvukovým projevem. Spotřeba paliva je v kombinovaném režimu slušná a vůz si řekne průměrně o 8 litrů. Ve městě se odběr zvýší na 11 a po okrskách není problém jezdit kolem 6 litrů na sto kilometrů.
Jednotka na mě dělá dojem především špičkovým kultivovaným projevem, kdy postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turb a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.
Pochvalu si zaslouží i zcela nový pohon všech kol, který preferuje zadní nápravu. Ve většině situací je XF zadokolkou a teprve v případě nutné potřeby, nebo při prokluzu, připojí přední pohon. V praxi to funguje naprosto výborně a o práci systému vůbec nevíte. V kombinaci s plně vypínatelnou stabilizací si navíc můžete užít spoustu zábavy při zimních radovánkách, vůz k tomu vyloženě vybízí a líbí se mu to.
Největším pokladem je u XF samotný podvozek, který se Jaguaru povedl na jedničku s hvězdičkou. Nadšení ze zatáček je ohromné, auto poslouchá na sebemenší povel a vždy vykrouží perfektní oblouk. Za to vděčí i řízení, které je opravdu strmé a velmi přesné. Na trhu není auto s lépe naladěným elektronickým posilovačem, které by takto ochotně reagovalo na každý povel volantem. Německá konkurence musí mít těžký spánek, protože jízdními vlastnostmi na Jaguar prostě nemají. V našem případě je vše umocněno mnohem nižší váhou čtyřválcového motoru a testované XF je ještě o kousek agilnější než šestiválcové verze.
Jaguar i v segmentu vyšší střední třídy postavil auto, které nabídne exotický prémiový vzhled, kvalitní originální interiér a špičkové jízdní vlastnosti kombinující komfort a sportovnost.
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Přesné řízení
- Brzdy
- Motor
- Převodovka
- Odhlučnění
- Design a image
- Tuhá a lehká karoserie
- Vnitřní prostor
Minusy
- Nemám jej doma
.
« Nepodceňujte zabezpečení svého vozu ani v období dlouhých zimních večerů Škoda Kodiaq L&K je realitou. Představí se už brzy v Ženevě »