DSC_0231

TEST Jaguar XF 2.2D – Šelma domácí

22. 11. 2012 • Jaguar, Novinky, Testy

Jaguar XF prošel na sklonku minulého roku výrazným faceliftem. Automobil se proměnil vlastně úplně celý a výsledkem je neodolatelná krása karoserie a implementace modernější technologie pod ní. Zvenčí se tak můžeme kochat kompletně přepracovanou kapotou s výraznými prolisy, nárazníky a světly. Výsledkem je dotažení původní koncepce k dokonalosti, která nabídne opravdu agresivně elegantní look. Uvnitř oceníme nové technologie, zejména pak osmistupňovou převodovku ZF 8HP70, která patří k tomu nejlepšímu na současném trhu.

Pod kapotou se konečně objevuje nová motorizace a to čtyřválcový turbodiesel 2.2 litru o výkonu slušných 140 KW a 450 Nm. Výkon je tak vyšší než například u BMW s motory 20d nebo třeba u nejsilnějšího Superbu. U Jaguaru je to však základní pohonná jednotka! Pro většinu uživatelů bude právě tato motorizace ideální volbou v poměru výkonu a spotřeby. Vždyť většina prodaných dieselových motorizací v Evropě jsou čtyřválce. Jak to bude stačit na auto o velikosti pětkového BMW?

Zcela dostatečně! Spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF přineslo skvělou odezvu, potlačení turbo efektu a také příznačnou kultivovanost. Motor sice vychází z jednotky DW12C PSA/FORD, kterou nalezneme v různých Citroenech, Peugeotech a třeba v Mondeu. Jaguar ale zapracoval na zvýšení účinnosti a tvrdí, že celých 60 procent dílů je zcela nových. Britští technici navíc motor umístili podélně a aplikovali jiné turbodmychadlo značky Mitsubishi. Velký důraz byl kladen na odhlučnění projevu motoru a maximální komfort posádky. Výsledek tomu odpovídá a uvnitř modelu XF téměř neslyšíte typické projevy naftového čtyřválce.  Ty se projeví, ale až ve vysokém spektru otáček. Motor  působí živě, ve středním pásmu citelně táhne a předjíždění se s ním stává radostí. Vlastně jde říci, že to je přesně takový výkon, jaký by rodinný sedan měl mýt. Pochopitelně větším šestiválcům se ale nerovná. Co se týká spotřeby, Jaguar umí jezdit po městě za 6.5 litrů na sto kilometrů. Na okreskách pak kolem 5. Na dálnici točí při stokilometrové rychlosti 1.300 otáček za minutu, což je opravdu nevídaná hodnota… a řekne si při tom o 4 litry! V průměru tak 2.2D jezdí 0 3 litry méně než větší šestiválec. A znovu připomínám, že se bavíme o limuzíně s délkou téměř pět metrů.

Polohu za volantem nacházím ihned a navíc Jaguar působí velmi útulným dojmem. Interiér řidiče krásně obklopí a hýčká ho svým luxusem a provedením. Vizuálně je interiér Jaguaru něčím úplně jiným než na co jsme zvyklí v prémiovém segmentu. Ergonomie není dokonalá a třeba integrace většiny funkcí do jednotného displaye není zcela šťastné řešení, ale člověk se tu cítí dobře jako doma. A to je důležité. To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Efektní jsou i dotyková palubní světla (stejně jako v Range Roveru Evoque) a perličkou je pak uzavírání a následné otevírání všech výdechů klimatizace.

Startuji motor tlačítkem umístěným nad vysouvacím otočným ovladačem automatické převodovky a vyrážím vpřed. Motor jde hladce, nevibruje a má solidní zvuk. Jaguar je mistr v maskování rychlosti. XF sice letí kupředu velmi svižně, ale uvnitř se neděje žádné drama. S tím souvisí i bezkonkurenční odhlučnění motoru a aerodynamického hluku. Na palubě nových Jaguarů si můžete šeptat i v rychlostech nad 200 Km/h. Vše je jednoduše hezky nenucené a elegantní.  Změna převodů probíhá naprosto plynule a jemně. Stejně funguje i podvozek – je maximálně komfortní, tichý, filtruje každou nerovnost a posádku rozmazluje.

Klasická koncepce motoru vepředu a pohon zadní nápravy poskytuje skvělé vyvážení a spoustu legrace. Stabilizace jde plně vypnout a Jaguar si rád pohodí zadečkem. Karoserie se naklání téměř neznatelně a podvozek poskytuje výborný grip. Po dosažení limitu se projeví mírná nedotáčivost, kterou okamžitě ucítíte pomocí komunikativního řízení a snadno ji srovnáte. Řízení je sice lehké, ale je progresivní a poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu. Troufám si říci, že lepší než u všech německých konkurentů…

Jistě, není dokonalý – například velký display, jež je stěžejní “modernou” interiéru a stejně jako u Range Roverů se mi nelíbí jeho grafika, neintuitivní ovládání a pomalost operačního systému. Co mě přivádělo k úplnému šílenství je, že Jaguar do něj integroval i ovládání vyhřívání sedadel a klimatizace vozu. Problém je i s prostorností uvnitř – XF je obrovské auto, ale uvnitř je menší než kdejaký vůz střední třídy. Vzadu si za vysokým řidičem moc dobře neposedíte a řidič se zase pravou nohou bude bouchat do středového tunelu. A nad hlavou toho taky moc  nezůstává. Pro někoho možná bude problémem i zvláštně tvarovaný kufr se špatným přístupem a také absence pohonu všech kol. Jaguar už “čtyřkolku” vyvíjí, ale musíme si ještě počkat.

To jsou však jen malé nedostatky v celkově výborném autě s dokonalým lookem. Jaguar je ideální volbou proti proudu pro lidi s vytříbeným vkusem. Navíc tato anglická šelma s aristokratické rodiny válcuje všechny japonské prémiovky od Luxusu a Infiniti. Má neskonale mocné charizma, budí obrovskou pozornost a těší řidiče každý den. Nabízí lepší řízení než BMW a stejně dobrou převodovku. Co víc si přát?

Plusy

  • kůže, hliník a dřevo standardem
  • odhlučnění
  • komfort tlumení nerovností
  • dotyková aktivace vnitřního osvětlení JaguarSense
  • výkon základního 400W audia
  • atraktivní a vyvážený design karoserie

Minusy

  • prostor na zadních sedadlech
  • nemá ukazatel okamžité spotřeby
  • absence některých prvků výbavy i za příplatek
  • odtažité řízení
Cena v základní výbavě: 1 089 720,- Kč Cena v testované výbavě: 1 329 352,- Kč

Základní výbava:

Osmistupňová automatická převodovka se systémem Jaguar Sequential Shift (pádla pro řazení), ovladač převodovky JaguarDrive Selector, automatická regulace rychlosti (tempomat) s omezovačem ASL, JaguarDrive – dynamický a zimní mód, stabilizační systém a kontrola trakce TracDSC, řízení brzd při zatáčení CBC, čelní, boční a okenní airbagy, alarm, 17palcová litá kola Venus, prostorově úsporné dojezdové kolo s diskem z lehké slitiny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka s automatickou clonou a osvětlením okolního prostoru, bi-xenonové světlomety s LED denním svícením, zadní LED světla, dešťový senzor, světelný senzor, dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelný multifunkční volant s koženým čalouněním, sedadla v kůži Bond Grain, vpředu el. nastavitelná v 10 směrech a s vyhříváním, palubní deska čalouněná kůží Bond Grain, panely z lesklého ořechového kořenového dřeva, paket vnitřního osvětlení, dotykové ovládání JaguarSense, palubní počítač s dvojitou pamětí, multimediální systém, Bluetooth, 400W Jaguar Sound System.

Výbava testovaného vozu:

Prémiový lak Caviar (26.576,-), kola 19 palců Artura (37.519,-), interiér Premium Luxury (76.156,-), obložení z ebenového dřeva (5.360,-), vyhřívání předních sedadel (9.826,-), navigační systém (61.192,-), dělená a sklopná zadní sedadla (12.283,-), základní Park Distance Control – parkovací senzory vzadu (10.720,-).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.8 / 5.4
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 500 / 923
Objem nádrže (l): 69
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1745 / 575
Rozměr pneu: 245/45 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz