Test Jaguar I-PACE HSE EV400 AWD. Aristokrat na baterky
V dnešním testu se nehodlám zaobírat obecnými problémy elektromobility. Nehodlám řešit problematiku výroby baterií, ani řešit reálný ekologický přínos. Zbytečně by to odvádělo pozornost od toho, jak fantastické auto Jaguar stvořil.
Jaguar je sice považován za tradiční značku, ale v žádném případě to neznamená zkostnatělou firmu bránící se všem invencím. Naopak. Automobilka několikrát v historii ukázala, že se nebojí experimentů. Jen si vzpomeňte na fantastický XJ220, který do věta dvanáctiválcových super aut přišel s polovičním motorem a sklidil za to výsměch. Ten všem ale ztuhl na rtech ve chvíli, kdy supersport „bez motoru“ stanovil v roce 1990 nový rychlostní rekord s hodnotou přes 340 kilometrů v hodině. Stejná automobilka také již v roce 1996 montovala do modelu XJ adaptivní tempomat a o pár let později auto vyjelo s celohliníkovou karoserií. Značku vždy poháněla touha za novými technologiemi a není tedy divu, že ve vstupu do světa elektromobilů předběhla své německé rivaly. Jaguar I-PACE je fascinující kus techniky, který se vymyká téměř všem škatulím automobilového světa.
Přiznám se, že mě tohle auto fascinovalo od prvního představení. Ale tomu, jak působí při živém setkání, se nic nevyrovná. Po tolika letech strávených kolem aut jsem již trochu rezignovat na moment překvapení. Člověk časem získá pocit, že už všechno viděl a především v poslední době, kdy nás automobilky doslova fackují jedním novým SUV za druhým, je těžké udržet pozornost. Jenže pak přišel jistý pan Callum a celou tu mojí jistotu obrátil na ruby. I-PACE je něco, co tu ještě nebylo. Nedá se zařadit do žádné kategorie a jeho karoserie se vymyká všemu, co jsme měli možnost vidět. Je to lifback? Je to limuzína? Je to čtyřdveřové kupé, SUV, SAV, crossover, hatchback? Vzdejte to.
Tohle je naprostý unikát a snahou kategorizovat ho si jen zbytečně naděláte vrásky. Upřímně, ani se ho tady nebudu snažit popisovat. Radši se podívejte do galerie, nebo ještě lépe – dojděte si ho prohlédnout na showroom. Dokonale promyšlené linky karoserie vytváří doslova podmanivý vzhled a mně už se opravdu dlouho nestalo, abych na nějaké auto zůstal tupě zírat a celým svým já se snažil absorbovat tu podívanou. V mých očích se jedná o jedno z nejzajímavějších aut v současné produkci, ale pokud se vám nelíbí, nemám vám to za zlé. Tohle auto tak kašle na konvence, že mě nepřekvapí, pokud něčí reakce bude přesně na druhé straně spektra mého úžasu.
Jaguar vysoce nastavenou laťku udržel i uvnitř. Zcela tradiční uspořádání se zde snoubí s moderním pojetím a vzniká tak futuristický, ale útulný interiér. Zpracování je na špičkové úrovni a vybrané materiály prvotřídní. Toto je jedna z mnoha oblastí, kde hlavní konkurent- americká Tesla – dostává na frak. Z každého detailu je cítit zaměření na kvalitu, které může nabídnout pouze prémiový výrobce s takovou tradicí. Je asi zbytečné zmiňovat, že na plast zde nenarazíte. Úroveň interiéru si v ničem nezadá s luxusními německými sedany.
Interiér je až nečekaně prostorný. Auto neměří ani 4,7 metru, ale díky obřímu rozvoru (2990 mm) nabídne srovnatelně místa, jako BMW řady 5 nebo Mercedes třídy E. Při pohledu z venku jsem se také bál malého prostoru nad hlavou, ale ani zde nemá nejmenší problém. Stejně tak na zadních sedadlech nebude nikdo trpět a dva dospělí zde přežijí sebedelší cestu. Pro cestující vzadu je také příjemná podívaná skrze celoskleněnou střechu. Ta se sice nedá zatáhnout, ale sama se ztmavuje podle množství dopadajícího světla – grilování se tedy uvnitř rozhodně nebojte. Pojďme se ale podívat dopředu. Tady se nachází famózní sedačky Performance za příplatek tučných 100 tisíc, ale jsou fantastické. Krásně se na ně dívá a ještě lépe se v nich sedí. Jaguar našel dokonalý kompromis mezi komfortem a sportovním feelingem.
Sedačky vás něžně obejmou a tělo podepírají přesně tam, kde mají, takže ani celý den za volantem vás neunaví. A pokud se rozhodnete trochu si zařádit na okreskách, můžete se spolehnout, že vás udrží na místě. Samozřejmostí je vyhřívání a odvětrávání, které se ovládá geniálně skrze otočný ovladač na palubní desce. Ten má v sobě malý displej a otáčením měníte teplotu ve voze. Pokud jej zmáčknete, změní se na něm obraz a ovládáte vyhřívání nebo odvětrávání sedadel. Pokud jej povytáhnete, měníte intenzitu větráku. Ergonomicky je to naprosto skvělé řešení. Pochválit musím také pozici za voltem. Sedí se překvapivě nízko, z vozu je skvělý výhled a díky kabině posunuté dopředu vždy přesně víte, kde se auto nachází. Pocitově působí I-PACE jako ještě daleko menší auto a i řízení v těsných prostorech je s ním hračka. Pokud si ale nebude jistí, kam se vejdete, je možné využít kamer rozmístěných kolem vozu a libovolně si přepínat mezi pohledem dopředu, dozadu, šikmo, či záběrem na kola (užitečné, pokud nechcete odřít 22 palcové ráfky).
Objem kufru uvádí automobilka 638 litrů, ale pocitově bych hádal o něco méně. Každopádně prostor je dostatečný pro celou rodinu. Trochu zamrzí pouze nemožnost sklopení sedaček z kufru. Musíte z kabiny.
Jaguar se pro svůj první elektromobil rozhodl využít stejnou koncepci, jako Tesla – a to motor pro každou nápravu a podlahu vystlanou baterkami. Celé soustava skládající se ze dvou motorů – jeden pro přední a druhý pro zadní nápravu (auto je tak permanentní čtyřkolka) – má výkon 400 koní a 698 Nm. To je obrovská porce výkonu i pro 2,2 tuny vážící kolos. Sprint na stovku zabere 4,8 sekundy a omezovač jej zastaví až na 200 kilometrech v hodině. Žádné z těchto čísel ale plně nevystihne to, s jakou surovostí vás auto zarazí do sedadel při seznámení pedálu plynu s podlahou. Příval výkonu je tak okamžitý a brutální, že pokud si neopřete hlavu o sedačku, tak vás čeká pořádný pohlavek. Instantní výkon elektromobilu je prostě něco naprosto úžasného a v takto luxusním balením to působí až nepatřičně. Předjíždění je pro I-PACE otázkou zlomků sekundy a napojování na dálnici dostane zcela nový rozměr.
Výkonným motorům dodává šťávičku 90 kWh baterie, která slibuje dojezd téměř 500 kilometrů. To je krásné číslo, v reálném světě ale poměrně náročně dosažitelné. Extrémně záleží na zkušenosti řidiče. Já osobně jsem již vystřídal spoustu elektromobilů, moje „čisté“ kilometry se počítají na tisíce a troufnu si říct, že jsem se s elektromobily už sžil. Během testu jsem se tak dokázal pohybovat i kolem 20 kWh na 100 kilometrů bez toho, abych se zbytečně trápil pomalou jízdou. Stačí jen vhodně rekuperovat a jezdit co možná nejplynuleji. Pokud budete extrémně obezřetní a budete se chtít jízdou unudit k smrti, dá se dosáhnout až nějakých 16 kWh – ale věřím, že většina uživatelů chce jezdit s I-PACEM jako s běžným autem a občas si užít obřího výkonu.
V tomto případě počítejte s reálným dojezdem mezi 330-350 kilometry. Pro naprostou většinu je to dostatečná hodnota. Pokud se naučíte dobíjet při každé příležitosti, neměli byste se dostat do situace, kdy budete vyděšeně hledat nejbližší zásuvku. Samotné dobíjení zabere z rychlonabíječky méně než dvě hodiny (0-80% 45 min). Při použití běžnějších českých 50kW nabíječek počítejte, že než uděláte nákup, máte k dobru přibližně 200 kilometrů. Nevýhoda oproti konkurenci je použití pouze 7,4 kW palubní nabíječky. Zajímavou informací je také spolehlivost systému. Během testů zkoušel Jaguar životnost soustavy a testovací muly běžně najížděli milion kilometrů bez nutnosti výměny baterií. Když už ale dojde k závadě, Jaguar vám garantuje, že do hodiny přistaví náhradní auto a vaše odveze. Oproti de facto neexistující servisní síti Tesly je to jak z pohádky.
Co by to bylo za Jaguar, kdyby také výtečně nejezdil. Trochu jsem se bál, že obří 22 palcové disky a velká hmotnost se postarají o nepříjemné poskakování, ale vzduchový podvozek I-PACU se podařilo skvěle naladit. Nerovnosti žehlí s absolutní jistotou, jak se na britského aristokrata sluší a patří, a posádku rozmazluje ukázkovým komfortem. Velké disky se během jízdy neprojevují nijak negativně a jízda je příjemně plavná. Samozřejmostí je hrobové ticho na palubě, a to i na poměry elektromobilů. Dokonce ani v rychlostech nad 150 kilometrů v hodině dovnitř neproniká aerodynamický hluk. Když si k tomu ještě pustíte špičkovou hudební soustavu Meridian, sotva postřehnete, že je auto v pohybu. Ale tohle auto má dvě tváře, vlastně tři. Jako luxusní limuzína je výtečný, ale umí také potěšit řidiče. Baterie umístěná v podvozku zaručí extrémně nízké těžiště a auto je tak až nečekaně ochotné zatáčet.
Pocitově bych mu hádal klidně o půl tuny méně. Jaguar mění směr s takovou jistotou, že se tomu nechce věřit. A když si k tomu přičtete fakt, že ze zatáčky vás silné motory vystřelí jako dělovou kouli, máte o zážitky postaráno. Vše korunuje skvělé řízení, které je přesné a má velice dobře nastavený posilovač: I-PACE zkrátka nezapomíná na svůj původ. Auto umí jezdit v několika režimech, kde v tom dynamickém si ještě můžete zvlášť nakonfigurovat odezvu na plyn, tuhost podvozku a řízení. Musím říct, že jsem se za volantem opravdu skvěle bavil a auto se na okreskách rozhodně neztratí. Ale ono se neztratí skoro nikde. Protože I-PACE může i mimo zpevněné cesty. Jeho základní světlá výška 14,5 centimetru sice nezní nijak slibně, ale díky vzduchovému podvozku jde auto zvednout až téměř na 20 centimetrů a s tím už se dá počítat. To, že se auto terénu nebojí, naznačuje také brodivost 50 centimetrů – a to prosím pěkně už v základní světlé výšce. Tohle všechno dělá z I-PACU neuvěřitelně komplexní vůz. Funguje zároveň jako limuzína, jako sportovní vůz i jako SUV. Které jiné auto tohle nabídne? Navíc cenou nijak extra nepřevyšuje své benzínové/naftové protějšky. V základním provedení stojí lehce nad dva miliony, testovaný kousek vyšel na 2,7 milionu, ale již obsahoval všechny příplatky.
V I-PACU jsem během testování strávil opravdu hodně času a celou dobu jsem si v něm připadl výjimečně. Skvěle vypadá, skvěle jezdí, jeho použitelnost v reálném světě je skvělá a neustále mě překvapoval svojí univerzálností. Je to sice pojízdná laboratoř technologií, ale přesto v sobě nese identitu a dědictví Jaguaru. Tento model je jedním z nejdůležitějších aut v historii značky a má ji pomoci v přechodu do budoucnosti a jasně ukazuje, že se jí nemusíme bát. Přiznám se, že jsem mu propadl.
Jaguar I-PACE je dech beroucí ukázka technologií. Funguje jako limuzína, sportovní auto i jako SUV. Jeho vzhled vás nenechá spát a kvalita interiéru je špičková. Je to ukázka toho, že elektromobil není sprosté slovo.
Plusy
Design
Kvalita zpracování
Vnitřní prostor
Jízdní vlastnosti
Univerzálnost
Dojezd
Mínusy
Slabá palubní nabíječka
Chybí bezdrátové dobíjení mobilu
« Test Škoda Kodiaq RS. Opravdu může být sportovní? Test Moto Guzzi V9 Bobber Sport. Vášeň a design »