TEST Jaguar F-Type V8 S – Jaguar, puma, tygr i gepard!
Musím se veřejně přiznat, že jsem obrovským milovníkem koček. Mám samozřejmě na mysli ty chlupaté, čtyřnohé a mňoukající, ale také i ty plechové, čtyřkolové a prskající. Dokonce mají oba druhy těchto koček něco společného… jsou elegantní, majestátní a dokáží člověka v nemalé míře pobavit.
Potkal jsem už mnoho lidí, kteří se smějí faktu o vlastnictví koncernu Jaguar / Land Rover indickým Tata Motors, ale dejte mi chvilku a vysvětlím vám, proč to byl pro tento britský koncern šťastný krok.
I když je indická Tata Motors v evropských očích k smíchu, nebýt jejich peněz, dnes bychom na Jaguary a Land Rovery vzpomínali se slzou v oku. A peníze jsou naštěstí to jediné, co Jaguar / Land Rover od Tata Motors dostává. Díky tomu mohli Britové začít novou éru a za posledních 5 let se vyšvihnout na takovou úroveň, o jaké se nikomu před tou dobou ani nezdálo.
O novodobých Jaguarech jsme toho na AutoJournal napsali už dost a nikdy nemůžeme šetřit slovy chvály. Stále ale zůstáváme objektivní a v případě Jaguaru F-Type V8 S to nebude jinak. Těžko se však na F-Typu hledají mínusy a já se budu snažit zjistit, jestli vůbec nějaké na českých silnicích má…
Už jsme tu samozřejmě Jaguara F-Type měli u příležitosti prvního představení a kolega Ondřej jej proháněl na novém okruhu Bilster Berg Drive Resort (verze V6 S) a na úžasných německých okreskách verzi V8 S. České silnice jsou však oproti těm německým mírně pod úrovní, a tak jsem byl zvědavý, jak si tento sportovní roadster poradí s nástrahama našich měst a okresek. K dispozici máme samozřejmě vrcholnou verzi V8 S, která se pyšní výkonem 495 koní a točivým momentem 460 Nm. Čísla však zmínil kolega Ondřej v jeho osobních dojmech a my se tedy rovnou pustíme do praxe. Nebudu se dokonce ani rozplývat nad dokonalým designem a krásou, o kterém bych mimochodem mohl básnit dlouhé řádky a sednu si hned za volant.
Nejdřív si beru za úkol zjistit, jak si nejsilnější F-Type poradí s průměrným českým městem. Ve Zlíně máme cca 80 tisíc obyvatel, a i když dopravní situace není tak strašná, jako například v našem hlavním městě, přesto je tu doprava v odpoledních hodinách velmi komplikovaná. F-Type s tím však naprosto nemá problém. Osmistupňová automatická převodovka ZF řadí hladce a ani v zácpách nemá žádné nutkání cukat. Navíc F-Type V8 S disponuje aktivními výfuky, které v takovém případě tlumí zvuk pro nejpohodlnější atmosféru na palubě. Velmi mě také bavila pozornost okolí, kterou na sebe F-Type strhával. S tímto autem do provozu rozhodně jen tak nezapadnete a skoro každý kolemjdoucí se bude otáčet, ukazovat na Vás a řidiči ve vedlejších autech se zapomenou dokonce i rozjet ze semaforu.
Takže i ve městě se s F-Typem jezdí velmi příjemně. Dlouho jsem tu ale čas neztácel a vydal se vstříc okreskám. Už nyní jsem to nevydržel a musel jsem si převodovku dát na manuální režim, který poslouchá řidiče na slovo díky ideálním pádlům pod volantem. F-Type navíc nezdědil po svých aktuálních sourozencích z koncernu otočný volič převodovky, který se po nastartování vysune ze středového tunelu, ale naopak dostal klasický volič s perfektně sednoucí pákou. Převodovka navíc v tomto dynamickém režimu dává učebnicové kick-downy a navíc nepřeřadí ani v omezovači. Motor navíc bravurně táhne v celém spektru otáček a rozhodně nepoleví ani těsně před omezovačem. Po stisknutí pravého pádla pod volantem vše okamžitě začne na další převodový stupeň zase znova.
Motor táhne jako zběsilý a zatáčky se blíží rychlostí, ze které by radar na měření rychlosti rovnou vylétl do povětří. Podvozek se do zatáčky zakousne jako gepard, honící se za utíkající potravou a nevybočí ze stopy ani kdyby v cestě stál dospělý slon. Tomu ostatně dopomáhá i systém zavěšení dvěma příčnými rameny. Díky tomu drží opravdu na silnici jakoby měl v pneumatikách vysouvací drápy, ale pokud zapnete pověstný “šachovnicový mód”, stane se z honu za kořistí neskutečná zábava, která skončí až při naprostém zmizení zadních pneumatik.
Na méně kvalitním a zalátaném asfaltu navíc nijak zvlášť podvozek neodskakuje a jeho ovládání je intuitivní a díky spojitosti s celým vozem také pro zkušeného řidiče velmi snadné. Řízení na “Race-mód” navíc příjemně ztuhne a pokud jej správně chytnete, odmění se Vám také zpětnou vazbou a citem, což u nových sporťáků vídáme čím dál tím méně.
Co se brzd Jaguar Performance Braking System týká, brzdy mají naprosto skvěle dávkovatelný účinek a bravurně decelerují i v rychlosti 290 km/h. Aby také ne, verze V8 S má vpředu vrtané kotouče o průměru 380 mm (stejně jako V6 S) a vzadu se u osmiválce třmeny zakusují do kotoučů o průměru 376 mm. Na okreskách jsem je neměl šanci unavit, protože o jejich chlazení se starají otvory pro vzduch a kanály závěsu.
F-Type je tedy na první dojem velmi přítulnou kočičkou, ale na ten druhý se může po stisknutí tlačítka stát krvelačnou šelmou, která majiteli sice neublíží, ale umí na povel trhat asfalt, kousat, řvát, prskat a škrábat, jakoby silnice byla jen džungle plná kořisti a dobrého masa.
Pohodlí a klid nebo sportovnost a chování bestie? Vyberte si!
Plusy
- design
- kvalita
- jízdní vlastnosti
- motor
- převodovka
- komfort
- je to Jaguar!
- ovladatelnost
- ohlučnění střechy
Mínusy
- praktičnost
- předsudky lidí o značce Jaguar
- slabší zvuk motoru
Za zapůjčení vozu srdečně děkujeme zlínské společnosti ROKO-MOTOR – prodejní a servisní síti značek Jaguar a Land Rover
JÍZDNÍ VÝKONY | 3.0 V6 340PS | 3.0 V6 380PS | 5.0 V8 495PS |
---|---|---|---|
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 5.3 | 4.9 | 4.3 |
Maximální rychlost (km/h) | 260 | 275 | 300 |
SPOTŘEBA PALIVA | 3.0 V6 340PS | 3.0 V6 380PS | 5.0 V8 495PS |
Ve městě (l/100 km) | 12.6 | 12.8 | 15.9 |
Mimo město (l/100 km) | 6.9 | 7.0 | 8.3 |
Kombinovaná (l/100 km) | 9.0 | 9.1 | 11.1 |
Emise CO2(g/km) | 209 | 213 | 259 |
Obsah palivové nádrže (l, cca) | 72 | 72 | 72 |
MOTORY | 3.0 V6 340PS | 3.0 V6 380PS | 5.0 V8 495PS |
Počet válců | 6 | 6 | 8 |
Zdvih (cm3) | 2,995 | 2,995 | 5,000 |
Maximální výkon (kW/PS) | 340 | 380 | 495 |
při ot./min | 6,500 | 6,500 | 6,500 |
Maximální točivý moment (Nm) | 332 | 339 | 460 |
při ot./min | 3,500 – 5,000 | 3,500 – 5,000 | 2,500-5,500 |
Kompresní poměr:1 | 10.5:1 | 10.5:1 | 9.5:1 |
Převodovky | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická |
HMOTNOSTI | F-TYPE | F-TYPE ‘S’ | F-TYPE V8 ‘S’ |
Hmotnost (kg) | 1,597 | 1,614 | 1,665 |
ROZMĚRY | F-TYPE | F-TYPE ‘S’ | F-TYPE V8 ‘S’ |
---|---|---|---|
Celková výška (mm) | 1,308 | 1,308 | 1,319 |
Rozvor (mm) | 2,622 | 2,622 | 2,622 |
Celková délka (mm) | 4,470 | 4,470 | 4,470 |
Celková šířka bez vnějších zrcátek (mm) | 1,923 | 1,923 | 1,923 |
Celková šířka včetně vnějších zrcátek (mm) | 2,042 | 2,042 | 2,042 |
Poloměr otáčení (m) | 10.66 | 10.66 | 10.66 |
Objem zavazadlového prostoru se sklopenými zadními sedadlami včetnĕ rezervního kola (litrů, podle VDA –normy) | 196.2 | 196.2 | 196.2 |
.
« Nové BMW X6 nafoceno bez maskování! Daimler by rád více spolupracoval s Teslou »