Test Jaguar F-Type P450 Coupé
Sedm let. Tak dlouho s námi už Jaguar F-Type je a nic to nemění na tom, že se stále jedná o jedno z nejlepších sportovních aut vůbec. Nic na tom nezměnil ani další facelift, již druhý a o to výraznější. Vlastně by se dalo říct, že se jedná o novou generaci, minimálně podle změněného vzhledu. Skvělá technika naštěstí zůstává.
Jaguar totiž výrazně změnil přední část vozu. Světla jsou nyní horizontálně orientovaná a velmi úzká, maska chladiče větší, nádechy ostřejší a celá příď je opticky snížená a přihmouřená. F-Type tak vypadá “placatěji” a naštvaněji. Nejsem si úplně jistý, jestli je teď hezčí nebo ne, to nechám na posouzení každého z vás. Faktem zůstává, že i po sedmi letech auto vypadá draze a exoticky. Boční profil zůstává pořád perfektní a rozšířený zadek s dovrchu skloněnými koncovky výfuků je neuvěřitelně přitažlivý. Tam se ostatně měnilo méně, trochu jiná je grafika zadních lamp s dynamickým blinkrem a tvar difuzoru.
Uvnitř už se měnilo méně a Jaguar se soustředil zejména na technologie a konektivitu. Interiér kombinuje kvalitní zpracování s moderními materiály, jako je čalounění kůží Windsor nebo matné dekory v provedení Noble Chrome. Detaily zahrnují různé vzory prošívání sedadel a výplní dveří, motiv jaguára ve skoku na opěrkách hlavy a decentní nápisy ‘Jaguar Est.1935’ na středové konzole, na přihrádce spolujezdce a na uchycení bezpečnostních pásů.
Digitální přístrojový štít s 12,3palcovým displejem s vysokým rozlišením nabízí několik možností zobrazení včetně mapy. Základní nastavení je ale s ohledem na sportovní zaměření vozu charakterizováno velkým centrálně umístěným otáčkoměrem. Toto spolu se světelným indikátorem řazení decentně podtrhuje zaměření na řidiče. Zůstává vizuální představení v podobě vysouvacích klik dveří a výdechů ventilace. K interiéru mám vlastně jen jednu výtku – vnitřní kliky dveří jsou z otřesně laciného základního plastu a vůbec to nevypadá dobře.
Tak a teď to zajímavé. F-Type totiž přišel o nějaké motory, jenže šel na to naopak v duchu upsizingu. Základní čtyřválec o výkonu 300 koní zůstal, ale šestiválec nadobro zmizel a byl nahrazen osmiválcem s vyšším výkonem. Nový kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 450 koní byl vyvinut tak, aby nabízel prvotřídní dynamiku. Vrchol točivého momentu 580 Nm je dostupný už od 2 500 ot./min. Motor je nabízen jak s pohonem všech kol, tak s pohonem zadní nápravy. Obě varianty zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy a dosahují maximální rychlosti 285 km/h.
Všechny motory jsou vybaveny výfukem s aktivními klapkami. Zákazníci, kteří zvolí kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 450 nebo 575 koní, získají také funkci Quiet Start, která zajistí tišší provoz. Elektricky ovládané klapky v zadním tlumiči výfuku zůstávají uzavřené, dokud se nezvýší zatížení motoru. Pokud řidič chce, může funkci Quiet Start deaktivovat zvolením režimu Dynamic nebo pomocí samostatného tlačítka pro ovládání výfuku. F-Type samozřejmě dostal filtr pevných částic, což se projevilo na samotném zvukovém projevu. Testovaná současná střední motorizace už není tolik teatrální, neprská a neřve na okolí jako smyslu zbavená. To si výrobce nechává zřejmě až pro vrcholný model P575. Zvuk je ovšem stále moc hezký a výrazný.
Jaguar uvědomuje obrovský cenový rozdíl mezi základním čtyřválcem a vrcholným P575, takže nové provedení P450 nacenil docela rozumně – kupé startuje na 2.463.681 Kč. Na podobné peníze vyšel i F-Type s V6 o výkonu 380 koní. Současně tahle cena dělá z anglické šelmy jeden z nejdostupnějších osmiválcových sporťáků na českém trhu.
P450 je rychlé auto, až moc. Stačí opustit město a na okresce motoru pořádně naložit. Pětilitrový osmiválec přeplňovaný kompresorem stále patří mezi to nejlepší na trhu a navíc je to ohrožený druh, kompresor používá už jen vybraná americká produkce ve svých svalnatých autech, která ale vůbec nejsou sportovní. F-Type má okamžitou odezvu na plyn a hodí s vámi o sedák na požádání v jakékoli rychlosti.
Motor navíc s otáčkami graduje a na vrcholu předvádí velmi ostrou show, která umí pobavit a vystrašit zároveň. Testovaný kus byl totiž vybaven pouze pohonem zadních kol a nebudeme si nic nalhávat, krátký rozvor a obrovský krouťák na zadku vyžadují rychlé ruce. Britskému sporťáku pomáhá i elektronický aktivní zadní diferenciál, který podle potřeby rozděluje točivý moment mezi zadní kola. Cítíte to na každém výjezdu a po vypnutí stabilizace se z auta stává přetáčivá bestie.
Spotřeba? Osmiválec dovede 70litrovou nádrž vycucat poměrně rychle, není těžké jezdit za víc než 15 litů. Když se budete krotit, jde cestovat i za méně než 10 litrů. Kombinovaně jsem testování zakončil s odběrem 13,2 litrů.
Převodovka Quickshift použitá pro osmiválcové varianty byla pečlivě upravena na základě zkušeností získaných při vývoji limitovaného modelu Jaguar XE SV Project 8 schopného dosahovat rychlosti až 322 km/h tak, aby přinášela ještě lepší zážitek z řízení. Nový F-Type nabízí rychlejší změnu převodů při manuálním řazení pomocí pádel pod volantem nebo voliče automatické převodovky. Odezva při řazení směrem nahoru i dolu je téměř bezprostřední, což dále vylepšuje pocit propojení řidiče s automobilem.
Podvozek je výborný a i přes vyšší váhu osmiválce vepředu je agilní a grip na přední nápravě je obrovský. Zároveň se britským technikům podařilo najít ideální nastavení pro kombinaci sportovní a stále ještě pohodlné jízdy. F-Type totiž umí být i velmi příjemným GT. Stačí zavřít klapku výfuku, přepnout auto do komfortního režimu a můžete se s ním v klidu vydat na dovolenou. Vlastně si dokáži P450 používat na denní bázi při dojíždění do zaměstnání. Ve městě zvládá veškeré nástrahy a nerovnosti filtruje až překvapivě dobře. V kombinaci s útulným interiérem pak osmiválcová “zlatá střední” dává dokonalý smysl.
Plusy
– Design
– Kvalita
– Jízdní vlastnosti
– Motor
– Převodovka
– Komfort
– Je to Jaguar!
– Ovladatelnost
Mínusy
– Praktičnost
– Nemám ho v garáži
« Test Opel Grandland X 1,5 CDTi Nový Volkswagen Caddy California představen »