TEST Jaguar F-TYPE Coupé V6 S – Back to the old school!
Některé okamžiky jsou osudové a zcela jim člověk podlehne. Už nejednou jsem neodolal zuřivé šelmě a vím, že teď tomu nebude jinak. Vždyť se na to auto podívejte, už dlouho jsem neviděl nic krásnějšího. Nový F-Type Coupé odkazuje svou splývavou a rozšířující se zádí na ikonicky E-Type. Je to prostě nádhera a funguje to dokonale. Kam s vozem zavítáte, tam vzbudíte ohromnou pozornost a lidé uznale ocení vkusný design automobilu. Po 50 letech se Jaguaru podařilo vyrobit něco, co bude bezpochyby novodobým kultem. Nejen proto jak vypadá, ale hlavně co umí.
Po půl století tady totiž máme šelmu, co pořádně vrčí, prská a umí seknout, když to nečekáte. Jaguar si je dokonce tak sebejistý a nebojí se tvrdit, že toto auto definuje značku jako takovou. Dosud totiž britská automobilka jen poukazovala na svou sportovní tradici a skvělé motory. Zvrat přinesl až ultimativní model XKR-S, jinak se vždy jednalo o velká rychlá GT a limuzíny. Teď je v nabídce pravý sporťák, takový, který nemůže nabídnout ani BMW. F-Type svým výkonem, rozměrem a cenou míří přímo proti Porsche 911. Boxster je menší a slabší… Coupé F-Type posouvá definici tradičního sportovního vozu ještě dále, než roadster. Je totiž lehčí a hlavně výrazně tužší. S motorem vepředu, pohonem zadních kol a mechanickým samosvorný diferenciálem se tak jedná o geniální recept na zábavu. K tomuto oldschoolovému receptu však Jaguar přidává i moderní prvky – adaptivní podvozek, výfukovou soupravu s řízením ventilů a elektronickými klapkami, automatickou převodovku nebo třeba volič jízdních režimů. Pořád to má však nádech poctivého analogového sporťáku, žádné zbytečné hračičky.
Pod kapotou V6 S “vrní” třílitrový šestiválec poháněný kompresorem, Jaguar se tradice nevzdává. Výkon je solidních 380 koní a 460 Nm točivého momentu, což v praxi znamená katapultaci na stokilometrovou rychlost za 4,8 vteřiny. Výkon dále putuje na kola pomocí osmistupňové automatické převodovky ZF… A to má být tradiční sporťák, řeknete si. Jenže převodovka řadí tak dobře a rychle, že slovo manuál zapomenete hned. Navíc v dynamickém režimu nechá motor točit do omezovače a nepřeřadí. V dnešní době neexistuje lepší převodovka s hydrodynamickým měničem a je moc dobře, že vedle BMW ji používá i tato britská značka. Jenže Jaguar se rozhodl jít ještě dále, a tak převodovka řadí natvrdo a měnič je používán jen při rozjezdech! Takže se vlastně jedná o sekvenci. Je třeba si přiznat, že manuálním převodovkám odzvonila hrana a já osobně to jen vítám. Pro případ chuti řadit manuálně má F-Type vkusná, dobře tvarovaná pádla s vynikající odezvou.
Usedám tedy do vkusného sportovně laděného interiéru, mačkám startovací tlačítko a Jaguar okamžitě naskočí za úchvatného kovového zavití šestiválce. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa. Ten řev je nepopsatelný… Ještě chvíli terorizuji a porušuji zvukové normy města a okamžitě se vydávám pryč na pořádné točité okresky. První sešlápnutí plynu v normálním režimu vyvolá solidní katapultaci, F-Type chrčí, řve, střílí a jako o život letí vpřed. Jenže to je stále slabý odvar toho, co nastane, když přesunete volič na pozici šachovnice a přepnete naladění vozu do Dynamic. Motor najednou reaguje s maximální přesností, poskytuje plný výkon, aktivní výfuk ničí okolí ještě více a Vaše tělo je doslova zaraženo v sedadle. Přebytek výkonu je zcela evidentní, zhruba do 80 km/h F-Type pohazuje zadkem ze strany na stranu i na zcela rovné a suché silnici. To mi dává jasně najevo, že s plynem se bude muset v zatáčkách pracovat s maximální opatrností a pečlivostí.
Podvozek je další stránkou auta, která se opravdu povedla – je naladěn jako ideální kompromis mezi sportovní tuhostí a stále jistým komfortem cestování. Ve všech režimech žehlí nerovnosti, nenaklání se, je čitelný a poskytuje skvělý grip (když zacházíte s plynem slušně). I přes značnou tuhost se v něm dá komfortně cestovat. Tohle se prostě povedlo! F-Type je čistá zbraň – na dálnici likviduje všechno v dohledu a na okresce umí připravit horké chvilky, při kterých se člověk pořádně zapotí a občas to bude chtít i výměnu spodního prádla, zejména jedete-li po dešti. To, že auto chce pořád bokem pod plynem v nízkých rychlostech je návykové a předvidatelné, ale ono si zadkem hodí i na vytočenou čtyřku v relativně střídmé zatáčce. To ostatně lze vidět na videu výše na záběru z kabiny.
Je třeba být stále ve střehu a nepodceňovat instinkty šelmy, toto je auto, které se musí řídit. Samozřejmě to vyžaduje i nároky na řidičské schopnosti, a tak nedoporučuji vypínat stabilizaci lidem, kteří náhodou odbočili z Pařížské ulice za město. V driftu je však auto díky samosvoru poslušné a řídí se velmi snadno – správným dávkováním plynu a úhlu kontra se dá drift protáhnout do nesmyslných délek a budete se u toho bavit, jako sjetá rocková hvězda na pódiu. Navíc se hodí s rychlé a přesné řízení, které dovolí pochytat menší powerslidy ve vysoké rychlosti. Jen je třeba mít i rychlé ruce, jinak dostanete pořádnou lekci. Samozřejmě při zapnuté stabilizaci se auto chová jako domácí kočička po večeři.
Vůz poslouchá na slovo, je agilní, brzdy nevadnou a přehazování váhy zvládá bez zaváhání a znaků nervozity. Sekvenční ZF střílí kvalt za kvaltem a nebojí se podřazení ani těsně pod omezovač. Hlavně ta razance směrem nahoru je v sériovém sportovním autě zcela nevídaná. Prostě to tam střelí natvrdo během mžiku s krásným zacuknutím a šíleným odstřelením do výfuků. Bože, já to auto naprosto miluji! Podvozek je za všech okolností čitelný a nerozhází ho ani ostré brzdění z vysokých rychlostí, ani přenos kinetické energie. Ovladatelnost F-Typu je prostě výborná. Výkon je zcela adekvátní a na suché silnici ukazuje, že je to přesně ta hranice, která není ani málo, ani moc. A ten zvuk, sakra ten ZVUK. V Dynamic režimu a s vypnutými klapkami auto vydává neskutečnýšstiválcévý kovový jekot doplněný o střílení a ohromující bublání při odstavení plynu. To je ono! Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač a to je pak naprostý orgasmus.
On motor celkově je naprostý klenot, který nejen dobře zní, ale nabízí opravdu ostré a okamžité reakce na každý povel. Maximum točivého momentu je navíc položeno v nižším spektru a tak je F-Type připravený vyletět za kořistí kdykoli bez prodlevy. Je radost ho točit a čím více mu dáváte napít, tím líp funguje. Výhoda kompresoru je jednoznačně v linearitě projevu. A spotřeba? No, jezdil jsem za 28, ale řidičák zelenal strachy a peněženka raději rezignovala na svou funkci. Při přesunu domů po dálnici jsem jel kolem 10 litrů a kombinovaně pak za 11. Takže žádné drama.
Co se brzd Jaguar Performance Braking System týká, brzdy mají naprosto skvěle dávkovatelný účinek a bravurně decelerují i ve vysokých rychlostech. Aby také ne, verze V6 S má vpředu vrtané kotouče o průměru 380 mm, vzadu se třmeny zakusují do kotoučů o průměru 376 mm. Na okreskách jsem je neměl šanci unavit, protože o jejich chlazení se starají otvory pro vzduch a kanály závěsu. Ze zkušenosti s roadsterem vím, že vydrží dlouho i na okruhu. Ještě k řízení – odmění se Vám také zpětnou vazbou a citem, což u nových sporťáků vídáme čím dál tím méně. Tak mě v tomto autě trochu přepadá nostalgie, takto analogově chovající se moderní auto jen tak nepotkáte a už vůbec ne v této třídě. Je třeba umět řídit, jinak Vás nemilosrdně ztrestá a pokud se nebojíte a projedete se s touto šelmou na limitu, tak Vám garantuji ten nejlepší společný zážitek u kterého budete řvát blahem… No, ehhhmmm, prostě je to fakt dobré! Čisté spojení řidiče a stroje.
Už od samotného vzhledu, kterému se nepodobá nic na trhu až po neurvalý a chuligánský charakter. Tohle v chladném Porsche nikdy nezažijete! Britské charizma a nádech emotivní exotiky je patrný z každého detailu. Jestli bych toto auto doporučil? No to si pište, vlastně ho nutně musím mít i já!
Plusy
- Design
- Kvalita
- Jízdní vlastnosti
- Motor
- Převodovka
- Komfort
- Je to Jaguar!
- Ovladatelnost
- ZVUK
Mínusy
- Praktičnost
- Nemám ho v garáži
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Jaguar F-Type S |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 280 / 6500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 460 / 3500 – 5000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 275 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 12.8 / 7 / 9.1 |
Emise CO2: | 213 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 144 / 196 |
Objem nádrže (l): | 72 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1594 / 411 |
« Land Rover odhaluje interiér nového Discovery Sport České ceny pro nový Volkswagen Passat odtajněny »