Test Jaguar F-Pace D300 AWD Sport: Lepší, než kdy dříve
Jaguar F-Pace je zajímavé SUV. Jednak vypadá skvěle a stejně i jezdí. Skoro popírá svou kategorii. Předloni navíc prodělal facelift, který odstranil největší slabiny, a tak konečně nabídne interiér hodný své ceně. Přibyla také výraznější verze Sport, kterou mám v testu.
Největším argumentem pro většinu zákazníků bude design, nic si nenalhávejme. F-Pace s tím počítá a vypadá naprosto fantasticky. Na trhu není hezčí SUV, které tak dokonale kombinuje čisté sportovní tvary s aristokratickou elegancí. Snad možná Alfa Romeo Stelvio. Designový základ nalezneme právě v modelu F-Type. Oproti konkurenci působí mnohem větším a majestátnějším dojmem, aby také ne, na délku má 4.7 metrů. To nejdůležitější však je, že Jaguar nešetřil na technice a pokrokových řešeních, což by měl být základní argument pro všechny potenciální kupce.
Karoserie je z 80 procent hliníková. Přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází také přímo ze zmíněného sportovního modelu. Systém pohonu všech kol pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Jaguar se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.
A jelikož je to produkt skupiny Jaguar Land Rover, nechybí zde ani výbava do terénu. Světlá výška je 213 mm, vůz se dokáže brodit do hloubky 525 mm. Najdeme i předvolené režimy pro jízdu mimo zpevněné silnice a asistent sjezdu kopců. O adekvátní komfort na palubě se za příplatek starají adaptivní tlumiče.
Nový design exteriéru dává cenami ověnčenému sportovnímu SUV čistší a sebejistější vzhled. Nově tvarovaná kapota dostala širší prolis uprostřed i jemnější a precizněji definované plochy. Kapota také vylepšuje dojem díky snížení počtu spár na přední části vozu. Nové úzké diodové světlomety jsou dostupné v adaptivním provedení Pixel LED, přinášejícím lepší rozlišení a vyšší jas. Systém sleduje vozovku před automobilem a automaticky upravuje kužel dálkových světel tak, aby odstínil protijedoucí vozidla nebo dopravní značky. Viditelnost je zlepšována pomocí samostatné aktivace jednotlivých diodových segmentů světlometů, aniž by byli oslňováni ostatní řidiči. Nová světla využívají denní svícení ve tvaru “Double J”.
Prémiová technologie LED je součástí standardní výbavy napříč celou nabídkou. Ve výbavách SE a HSE je dostupná spolu se systémem Auto High Beam Assist. Tato technologie na základě informací z čelní kamery automaticky přepíná dálková světla. Protijedoucí řidiči tak nejsou oslňováni. Dynamické blinkry podtrhují prémiový charakter vozu. Dostupné jsou u všech variant v rámci další výbavy.
Při pohledu zezadu je zdůrazněna šířka vozu pomocí nových úzkých svítilen s grafikou “double chicane” poprvé použitou u elektrického modelu I-PACE. Přepracovaný nárazník a nově tvarované páté dveře přidávají vizuální drama a sebevědomější vzhled. Verze Sport jsou rozpoznatelné podle nových leskle černých disků o velikosti 21 palců, paketu Black Pack, zatmavených oken a leskle černých střešních ližin. K dostání jsou exkluzivně v kombinaci s řadovými šestiválcovými motory Ingenium. V obou případech jde o mild-hybridní pohonné jednotky. Model 400 SPORT využívá zážehový motor, 300 SPORT pracuje se vznětovým agregátem. Vrcholem luxusního a prostorného interiéru jsou sportovní sedadla čalouněná kůží Windsor. Jejich provedení ladí se stropnicí v provedení Ebony Suedecloth a s dekory z jasanové dýhy Satin Charcoal Ash.
F-Pace nabízí luxusnější interiér a vylepšenou konektivitu. Design kabiny je odvážnější, dynamičtější a více orientovaný na řidiče. Nová středová konzola je protažená až k přístrojovému štítu, a kromě schránky pro bezdrátové dobíjení disponuje také většími odkládacími přihrádkami. Srdcem nového interiéru je elegantně integrovaná, centrálně umístěná dotyková obrazovka. Zakřivený HD displej s úhlopříčkou 11,4” je uložený v pouzdru, vyrobeném ze slitiny hořčíku a slouží k ovládání multimediálního systému Pivi Pro. Hodnotné materiály jako například dřevěná dýha s otevřenými póry nebo hliník, jsou vyvedeny v nádherných tvarech, jak dokazuje horní obložení dveří nebo dekor přístrojového štítu. Laserově leptané mřížky reproduktorů nebo kovový otočný ovladač JaguarDrive Control ztělesňují důraz na detail.
Nový volič automatické převodovky – pouze jeden z mnoha krásných detailů – nabízí horní část s prošíváním ve stylu kriketového míčku, zatímco spodní část je s ohledem na lepší citlivost při ovládání vyvedena z precizně opracovaného kovu. Na vnitřní straně dveří najdou cestující nové madlo a objemnější přihrádky pro uložení lahví nebo jiných předmětů. Ovladače oken byly přemístěny z horní části dveří níže. Díky tomu jsou lépe při ruce.
Nová sedadla dostala širší výplně, nové masážní funkce a upravené vyhřívané a chlazené oblasti. Vybrané modely mají v opěrkách hlavy embosovaný symbol automobilky v podobě skákajícího jaguáru, zatímco sada štítků „Est.1935 Jaguar Coventry“ na čalounění zdůrazňuje historii značky. Několik moderních technologií je zaměřeno také na zdraví a pohodu cestujících. Systém Cabin Air Ionisation zvyšuje kvalitu vzduchu díky technologii Nanoe, která odstraňuje alergeny a nepříjemný zápach. Systém nově zahrnuje také filtraci ultrajemných částic (včetně PM2.5). Zákazníci systém aktivují jednoduše stisknutím tlačítka „Purify“.
Pod kapotou testovaného vozu byla verze D300. Naftový motor je řadový šestiválec Ingenium, který je navíc vybaven dvojicí turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Jeho výkon je rovných 300 koní a hodnota točivého momentu je 650 Nm. Zrychlení z místa na stovku zvládne auto za 6,4 sekundy a jeho maximální rychlost je 230 km/h. Jde o mild-hybrid se 48V palubní sítí, která ale při jízdě nepůsobí nijak rušivým dojmem. Standardem je samozřejmě pohon všech kol a automatická převodovka.
Zátah motoru je skvělý prakticky v celém spektru otáčkoměru a jeho pružnost řidiče potěší. Není to ale taková ta dravá a agresivní rychlost, ale spíše jemná a masivní. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň.
Nečekejte žádnou “houpačku”, Jaguar chtěl, aby toto auto umělo zatáčet. A to se opravdu povedlo! V horských průsmycích s ním můžete kroužit esíčka, vracáky a jet opravdu rychle a vůbec to autu nebude proti srsti. Jednoduše se v rychlém nájezdu vrhne do zatáčky, zakousne a bez náznaku nervozity vykrouží ukázkový oblouk a odletí z apexu ven. Většinu času je ukázkově neutrální a ani jednou jsem ho nenachytal při nedotáčivosti, tu jednoduše nezná. Nevadí mu ani rychlá změna směru, přesun váhy, prostě nic. S kolegou jsme nevěřícně kroutili hlavou, co toto auto snese a jak neskutečně zatáčí. Tomu odpovídá i strmé a rychle reagující řízení, které ještě více umocňuje zážitek z řízení tohoto stroje.
Testovaný kus obouval 21″ disky kol (pro verzi Sport ve standardu) a byl vybaven adaptivním podvozkem Adaptive Dynamics. Díky tomu je auto na kvalitní silnici příjemně komfortní a pohupuje se, ale jakmile se povrch pod koly změní a přijde nekvalitní silnice, situace se změní. V tu chvíli poznáte velká kola nízké pneumatiky. Ani tak ale nebude F-Pace nepohodlný, ale nekvalitu silnic už nedokáží tlumiče tak dobře schovat. Podvozek bude ale i na takovém povrchu tichý a neozve se od něj nic. Pro někoho však může být naladění podvozku až příliš sportovní. Tím je však F-Pace v dnešní době jedinečný.
Pohled do ceníku prozradí, že aktuálně nejlevnější Jaguar F-Pace je za 1 814 102Kč s DPH. Jde o verzi F-Pace R-Dyanmic S D200 s 200koňovým naftovým čtyřválcem. Za testovaný F-Pace 300 Sport si ale musíte půl milionu připlatit, jeho cena totiž v České republice aktuálně startuje na 2 382 620 Kč s DPH.
Plusy
– image a design
– prostorný a zajímavý interiér
– automatická převodovka
– projev motoru
– podvozek a fantastické jízdní vlastnosti
– řízení
– spotřeba
Mínusy
– slabší tlumení nerovností
« Češi neplánují odkládat nákup auta, čtvrtina si myslí, že ceny ještě porostou Domov na čtyřech kolech nemusí být jen výsadou bohatých »