TEST Jaguar F-Pace 2.0d AWD – Šelmí základ
Segment SUV má nejvíce rostoucí prodeje a zájem o vozy této kategorie je enormní. Je si toho samozřejmě vědom i Jaguar, a tak do této třídy přináší svou novinku F-Pace. Ten má přilákat až 90 procent nových zákazníků z mladší cílové skupiny a také ženy. Nemám pochyb, že to Jaguaru vyjde – už první měsíc prodeje F-Pace v České republice dorazilo 40 objednávek bez toho, aniž by se v tom lidé vůbec svezli. Zajímavé je, že za celý minulý rok se prodalo 93 kusů Porsche Macan a 259 BMW X4. Přesně těmto autům jde nový Jaguar po krku a konkurence by se měla mít opravdu na pozoru.
Tento crossover totiž není obyčejný zástupce své třídy a lidé, jenž ho mají na svědomí, o něm mluví jako o F-Type v karoserii SUV. Hmm, to je teda odvážné tvrzení, nebo marketingový blábol, říkáte si. Jenže není. S vrcholnou verzí s kompresorovým benzínovým třílitrem jsem lítal po alpských okreskách a nevěřil vlastním očím… a uším! F-Pace zatáčí, zrychluje, brzdí a řve jako plnohodnotný sportovní vůz. Dnes tady ale máme jeho základní motorizaci s klasickým podvozkem. Co nám tedy nabídne?
Šelmí zbraně
Největším argumentem pro většinu zákazníků bude design, nic si nenalhávejme. F-Pace s tím počítá a vypadá naprosto fantasticky. Na trhu není hezčí SUV, které tak dokonale kombinuje čisté sportovní tvary s aristokratickou elegancí. Designový základ nalezneme právě v modelu F-Type. Oproti konkurenci působí mnohem větším a majestátnějším dojmem, aby také ne, na délku má 4.7 metrů. To nejdůležitější však je, že Jaguar nešetřil na technice a pokrokových řešeních, což by měl být základní argument pro všechny potenciální kupce.
Karoserie je z 80 procent hliníková, a tak toto SUV váží jen o 275 kg více, než F-Type Coupé V6 S. Přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází také přímo ze zmíněného sportovního modelu. Systém pohonu všech kol pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Jaguar se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.
A jelikož je to produkt skupiny Jaguar Land Rover, nechybí zde ani výbava do terénu. Světlá výška je 213 mm, vůz se dokáže brodit do hloubky 525 mm. Najdeme i předvolené režimy pro jízdu mimo zpevněné silnice a asistent sjezdu kopců. O adekvátní komfort na palubě se za příplatek starají adaptivní tlumiče.
Pod kapotou nalezneme motory v podobě dvoulitrové nafty Ingenium, šestiválcového vznětového třílitru (jež se očekává býti nejprodávanější variantou) až po kompresorem přeplňovaný benzínový třílitrový šestiválec, který ve verzi S dává výkon 380 koní a 450 Nm točivého momentu.
Interiér
Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 10.2 palce (za příplatek 12.3 palce). Infotainment má nový systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. V nabídce je i 825 wattová hudební soustava Meridian se 17 reproduktory. Volič převodovky je tradičně skryt v středovém panelu, jako vyjíždějící kruhový ovladač. Palubní štít lze dovybavit TFT obrazovkou s krásnou grafikou ukazatelů.
Celkové provedení interiéru je kvalitní a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu.
Jízda
Základní dvoulitrová jednotka Ingenium nabídne 180 naftových koní a krouticí moment 430 Nm. Obavy, že motor nebude na SUV stačit se rozplynuly téměř ihned. Jednotka na mě dělá dojem především špičkovým projevem, kdy postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání dieselových motorů. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň.
Zátah motoru je příjemný a dokonce se rád nechá točit do otáček. Smysl to samozřejmě nemá, to nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru, ale chuť po otáčkách a jistá lineárnost mu nechybí. S autem nemá příliš práce a dynamika je slušná, nejedná se však o žádného trhače asfaltu. Pokud zvolníte z dynamických nároků, čerstvě zajeté auto bylo schopné držet spotřebu okolo šesti litrů. Naopak při plné zátěži počítač ukázal pouhých 10,5 litrů.
F-Pace i na devatenácti palcových kolech funguje komfortně a nemá v úmyslu vás vyklepat. Standardní podvozek je tak akorát tuhý a stále příjemně komfortní. Nečekejte žádnou “houpačku”, Jaguar chtěl, aby toto auto umělo zatáčet.
A to se opravdu povedlo! V horských průsmycích s ním můžete kroužit esíčka, vracáky a jet opravdu rychle a vůbec to autu nebude proti srsti. Jednoduše se v rychlém nájezdu vrhne do zatáčky, zakousne a bez náznaku nervozity vykrouží ukázkový oblouk a odletí z apexu ven. Většinu času je ukázkově neutrální a ani jednou jsem ho nenachytal při nedotáčivosti, tu jednoduše nezná. Nevadí mu ani rychlá změna směru, přesun váhy, prostě nic. S kolegou jsme nevěřícně kroutili hlavou, co toto auto snese a jak neskutečně zatáčí. Tomu odpovídá i strmé a rychle reagující řízení, které ještě více umocňuje zážitek z řízení tohoto velkolepého stroje.
Jaguar vytvořil prvního zástupce segmentu středně velkých SUV a rovnou ve velkém stylu zamíchal standardy třídy. Pokud jste si mysleli, že to je jen překapotovaný Evoque, jste vedle. Je to ve své podstatě F-Type, který se předávkoval steroidy. Ano, opravdu se jim podařilo vytvořit něco, co bourá veškeré předsudky – máme tady sportovní SUV v pravém slova smyslu. Bravo!
Plusy
- image a design
- prostorný a zajímavý interiér
- automatická převodovka
- projev motoru
- podvozek a fantastické jízdní vlastnosti
- řízení
- komfort
- spotřeba
Mínusy
- občas méně kvalitní zpracování interiéru
« Řidič kamionu z České republiky dostal pokutu ve Francii – Za to, že má příliš nízký plat Nové BMW 5 odhaleno! Unikly fotografie! »