DSC_0807

TEST Infiniti EX30d GT – Módní doplněk

30. 3. 2012 • Infiniti, Novinky, Testy

Ještě stále mám v paměti nezapomenutelní chvíle za volantem velkého Infiniti FX 50S s neuvěřitelně dobrým atmosferickým osmiválcem pod kapotou, který zněl jako ta nejlepší symfonie. No a teď tu máme jeho menšího brášku pod označením EX a s třílitrovým šestiválcovým dieselem pod kapotou. Od EX čekám hodně, protože mám prostě Infiniti rád pro jejich výjimečnost a charakter.

Problém nastává ale hned na začátku při prvním pohledu na tento model. Je totiž velmi těžké jej někam zařadit. Není to plnohodnotné SUV, na crossover je zase příliš velký a na zvýšený hatchback zase moc drahý. Každopádně Infiniti samo tento vůz označuje jako Crossover Coupé. Takže vlastně zmenšené BMW X6, což zatím slibně nezní ač mám X6 rád sebevíc. Dokonce je EX první svého druhu na světě, protože bylo představeno o chlup dříve než zmiňované BMW. Nebudu sem teď tahat Pontiac Aztek, ikdyž si o to situace vyloženě žádá.

Ve své podstatě je to stejný nesmysl jako X6 – zvenčí velké, uvnitř malé. Tváří se jako schopné v terénu, ale zapadne na první louce no a tvary coupé připomíná snad ještě méně než mnichovská kreace. Ale už teď vím, že to auto budu milovat stejně jako X6. Smysl těchto aut je totiž v tom, že jsou prostě stylové! Takové prvoplánově krásné image auta. Stačí se na EX podívat jako na módní doplněk, který reprezentuje vkus a lifestyle svého majitele a máte jasno.

EX si ale umí svůj smysl bytí obhájit zcela samo a to pocitem výjimečnosti, luxusem a skvělým pocitem za volantem. To jsou základní emoce, které Infiniti řidiči umí poskytnout. Stačí si vložit klíč do kapsy a nechat auto pracovat. Keyless systém sám odemkne jen, co se dotknete kliky dveří, interiér se krásně ambientně prosvítí a pak už jen stačí sáhnout po startovacím tlačítku a vydat se vpřed. Příjemný kožený volant ideálně padne do ruky a ta kůže je opravdu líbezná. Občas jsem bojoval s tendencí si ten volant vzít domů. Stejně příjemná jsou i sedadla, která jsou pohodlná a zároveň dobře profilována, takže podrží i při ostřejší  jízdě. Navíc zbožňuji to typické nití vyšívané logo a nápis značky na bederní části. Holt styl je zde až na prvním místě. Další kouzlo se řidiči  naskytne hned, co slunce zapadne za obzor a krajina kolem upadne do tmy. Interiér EX začne ihned kombinovat podsvícení modré s bílou táhnoucí se po celém vnitřku vozu. Atmosféru doplňují vkusné analogové hodiny nad obrazovkou velké navigace.

Infiniti EX je ve své podstatě takový metrosexuální frajírek, co si myslí, že je nejlepší a nejkrásnější na světe. Uvnitř sedíte vysoko, což přirozeně dodává pocit povýšenosti nad okolním provozem a design přední části funguje “čistič levého pruhu” na dálnici a vlastně i mimo ni. Nebohé mainstreamové auta prostě vždy dostanou strach a arogantního Asioameričana raději nechají jet. A že tento “týpek” umí uhánět! Pod kapotou totiž dřímá celých 240 koní a 550 Nm točivého momentu. To jsou solidní hodnoty a EX umí být opravdu dynamické. Nechápejte mě ale špatně. Infi je arogantní, ale není to typický Němec, je to módní doplněk úplně jiné cílové skupiny, která má ráda hodnotné a vkusné věci.

A ovace sklízí všude, kde se ukážete. Hlavně v ulicích centra měst, kde neuniknete pozornosti žádnému zvědavému pozorovateli. Auto se prostě líbí a hlavně má punč exkluzivity, který v X3 nebo Q5 už nezažijete. I přesto, že  je EX zejména luxusní doplněk, umí řidiče potěšit i svým výkonem a dovednostmi na silnici. Podvozek je nastaven tvrdě, ale stále zvládá žehlit nerovnosti velmi důstojně a nepřenáší ani žádný výraznější hluk. Tvrdší nastavení tak ve výsledku zafungovalo a Infiniti našlo ideální kompromis mezi sportovnem a komfortem. Náklony karoserie jsou minimální a grip je ukázkový. EX se zakousne a nepustí. No a teď se pomalu dostáváme k tomu, co mnohé překvapí. Inteligentní pohon všech kol, který zaručuje opravdu výbornou trakci za všech podmínek, je přímo převzat z Nissanu GT-R! Za bežných podmínek jde tedy výkon na zadní kola a až v případě potřeby se připojí ta přední. Výsledkem je nečekaná hbitost, ochota zatáčet a radost za volantem. Kdo by to byl řekl do tak těžkého, vysokého a velkého auta… EX tak můžete vzít na svou oblíbenou okresku a rozhodně nebudete litovat!

V této kategorii mnoho zábavných aut neexistuje a za to si Infiniti zasluhuje respekt. Jediné další auto z kategorie Crossover, které mě opravdu bavilo byl Citroen DS4 THP 200, ale o tom se dočtete už brzy v jeho samostatném redakčním testu. EX30d překvapilo i tím jak umí brzdit – pedál je progresivní a dobře dávkovatelný a brzdy nemají s hmotností nejmenší problém. Reakce na plyn a ochota motoru se nechat točit je také disciplína typická pro jiný segment. Asi na tom”coupé” něco bude, ono i to řízení má citelný feedback.

Tím jsme vyčerpali kladnou část recenze a pojďme se mrknout, kde naopak Infiniti trošku pokulhává a to je třeba jízda mimo zpevněnou silnici. Vlastně se s ním nedá jet ani po golfovém hřišti. EX si prostě rozumí jen s asfaltem a mimo něj nemá, co dělat. Samo to přiznává nízkou světlou výškou a nízkoprofilovými gumy. Opravdový problém modelu EX30d je ale souhra motoru a převodovky. Motor vlastně pochází ze skladu Renaultu a lidé z Infiniti jej použili jako nouzovku pro Evropu, která si diesel vyžaduje. Celý trabl spočívá v tom, že v EX nemá aktivní uložení tak, jako v modelech FX nebo M. Výsledkem jsou opravdu citelně nepříjemné vibrace celého auta při volnoběhu a v nízkých otáčkách kousek nad ním.Každé zastavení na semaforu, přechodu, křižovatce… znamená, že se protřepete. Je to něco, co do moderního a hlavně luxusního auta opravdu nepatří.

Samotný motor se však chová velmi dobře. Má hladký chod, nerachtá a je kultivovaný ihned po nastartování. Má rád otáčky a zní v nich i docela dobře. Automatická sedmistupňová převodovka řadí hladce, je rychlá a vlastně jediný problém je spárovaní s dieselem. Pod plynem občas řadí zbytečně moc dolů, nebo je zmatená. Nabízí také režim manuálního řazení bez pádel pod volantem a tak nezbývá než hýbat pákou v opačné logice, než je tomu třeba u BMW, což není šťastné řešení. EX30d neexceluje ani v apetitu po naftě. Běžným tempem si řekne o 11 litrů na 100 kilometrů a když mu šlápnete na krk, tak se spotřeba zvýší na nějakých 15… To na diesel úplně fajn není, zejména když EX37 s 320 koníky jezdí za 13 velmi svižně.

EX s dieselem pod kapotou je tak ve výsledku vlastně taková rozpolcená osobnost a pro lidi mimo cílovou skupinu nikdy nebude dávat smysl, což je vlastně v pořádku. Většina stylových a hezkých věcí jsou totálně nesmyslné. Infiniti, ale nabídne skvělé jízdní zážitky, luxus a vyjimečnost, kterou u německé konkurence nezažijete. Osobně bych ale volil a doporučil benzín, pak je EX téměř bez chyb.

 

První cena vozu 1.228.500,- Kč (EX30d)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.228.500,- Kč (EX30d)
Základní cena testovaného vozu 1.500.730,- Kč (EX30d GT Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.536.230,- Kč (EX30d GT Premium)

Plusy

  • Design a image
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Ideálně naladěný a výborně odhlučněný podvozek
  • Motor a jeho projev
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Omezený prostor
  • Vibrace karoserie

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 175 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 1750
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 7.2 / 8.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 340 / 1175
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1985 / 485
Rozměr pneu: 245/45 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz