Test Hyundai Tucson 1,6 CRDi MHEV 48V
Usedli jsme za volant omlazeného Hyundai Tucson s naftovou šestnáctistovku s pohonem pouze přední nápravy. Jak na nás zapůsobil v Česku druhý nejprodávanější model automobilky, která vyrábí v českých Nošovicích?
Design je samozřejmě vždy subjektivní, autor článku ale netají své sympatie k Tusconu, jakkoliv SUV primárně v oblibě nemá. Výrazná přední ‚“andělská“ maska, nepřeplácaná, ale působící dostatečně sebevědomě. Vzadu zaujmou dynamicky tvarované páté dveře s menším okenním sklem a stěračem hezky schovaným nahoře, takže na středu umístěné logo automobilky může směle dominovat. Tucson skvěle vypadá v červené barvě a se sportovním N-Line paketem.
Pokud se ptáte na designové změny verzí před a po faceliftu, není jich mnoho. Jiná je maska chladiče a grafika světlometů (svítících led segmentů je nyní o jeden méně), jinak musíte změny hledat s lupou. Přibyly také čtyři barvy karoserie a nový vzhled disků. Mnohem více se toho událo v interiéru, který modernímu vnějšímu vzhledu zdatně sekunduje.
Interiér vypadá skvěle: obří dvanáctipalcový displej se táhne z levé strany až doprostřed palubní desky, kde je mírně natočen k řidiči. Jde o standardní vybavení pro všechny verze; součástí je vždy integrovaná navigace. Grafika je přehledná, čitelnost dobrá a problém není ani s ovládáním, které je po pár minutách intuitivní. Nastavit si můžete i takové marginálie, jako je počet bliknutí směrovek (3, 5 nebo 7). Aktualizace systému se provádí on-air, nechybí bezdrátové zrcadlení (iOS a Android), head-up displej a koncem roku dokonce přijde možnost odemykat a startovat Tucson pomocí mobilního telefonu.
Pracoviště řidiče působí hodnotně, látkový pruh pod displejem i množství odkládacích prostor zvyšují útulnost, a přestože ještě před pár lety bychom to nikdy nenapsali, nyní působí interiér v této konfiguraci hodnotněji než od některých tradičních evropských značek. Velmi oceňujeme návrat fyzických ovladačů pro ovládání topení.
Příjemným bonusem je monitoring zadních sedaček, díky čemuž nezapomenete vzadu dítě nebo zvířecího mazlíčka. A mimochodem: místa je v autě dostatek i v druhé řadě, nouzí nebudou trpět ani vyšší cestující v oblasti hlavy nebo kolen. Zavazadelník nabízí standardních 546 litrů, v případě potřeby jdou zadní sedadla sklopit.
Sedmistupňová dvouspojková převodovka, jejíž volič se nastěhoval pod volant, funguje dobře, řadí hladce a rychle a o její práci ani nevíte. Pokud byste přece jenom chtěli, máte pod volantem „pádla“, ale v praxi je ani nemá smysl využívat. Oceňujeme, že převodovka necuká ani při pomalém popojíždění a potěší i režim plachtění, kdy se při jízdě bez plynu převodovky rozpojí a vy v táhlých kopcích šetříte palivo.
Pro úplnost: na sedmý stupeň točí motor při 90 km/h příjemných 1600 otáček, při tuzemském dálničním maximu to je stále skvělých 2400 otáček. Motor je příjemně odhlučněný a spotřeba se během našeho týdenního ježdění, kdy napadnul první sníh a teploty přes den oscilovaly kolem nuly, dosáhnul 7,3 l při svižnější jízdě, respektive 6,5 l při volnějším tempu. Jde o hodnoty, které u velkého SUV tak nějak očekáváte, auto podobné velikosti s „normální“ karoserií by samozřejmě bylo alespoň o litr úspornější.
Podvozek i kvůli vyššímu předepsanému tlaku pneumatik a jejich velikosti na testovaném autě (19 palců) hůře filtroval krátké příčné nerovnosti, jinak ale pracuje dobře a většinou o něm ani nevíte. Je naladěný do příjemného kompromisu mezi měkkostí a tvrdostí a příjemnou neutralitou při průjezdu zatáčkami.
Řízení je spíše lehčí, horší zpětnou vazbu od předních kol tak nějak podvědomě očekáváte, nicméně s přesností jsme problém neměli. Tucson se řídí příjemně a většině řidičů bude patrně vyhovovat.
Nečekejte ale, že by v Česku vyráběné SUV dalo svou kůži lacino. Nejlevnější Tucson s benzínovou šestnáctistovkou (118 kW) přijde na 719 990 korun, respektive 649 990 korun (akční cena). Testované provedení přijde v akční ceně na 854 990 korun, za 4×4 se připlácí rovných 50 tisíc. Ve vyšších výbavových stupních hravě překročíte milion korun.
« Pražská energetika zvýhodňuje podmínky pomalého dobíjení. Zákazníci nebudou muset v noci platit za čas strávený na dobíjecí stanici Elektroauta mohou dále parkovat zdarma: Praha zpoplatnění znovu odložila »