TEST Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4×4 Premium
Hyundai útočí na příčky ve všech segmentech a není divu, že s novou generací středně velkého SUV si brousí zuby na svou mainstreamovou konkurenci v daném segmentu. Jenže korejská značka je tak sebevědomá, že veřejně tvrdí, že nová, již třetí generace modelu Santa Fe zatopí i prémiovým zástupcům třídy z Německa. Hmmm, tak to se na to pojďme podívat.
První setkání se Santa Fe tváří v tvář působí velmi pozitivně. Design exteriéru je klasickou směsí fluidního designu, který je pro výrobce v současnosti typický. Jenže Santa Fe je vyladěna do každého detailu s maximální pečlivostí, a tak konečný design vozu navozuje pocit majestátnosti, sportovní elegance, agresivity a puncu luxusu. Jo, kdo by to byl ještě v minulé dekádě od korejců čekal. A ne jinak tomu je i v interiéru. Ten je architektonicky velmi podobný například modelu i40, jen není tak přehnaně přelinkovaný. Ergonomicky je perfektní a to samé platí i o použitých materiálech. Nikdy se nestane, že by jste nějakou funkci hledali a pátrali po ní. Vše je tam, kde má být a srozumitelně označeno.
Ovládací prvky kladou delikátní odpor a pocitově na dotek potěší zejména jemná kůže na volantu, která je opravdu příjemná. To samé platí pro perforovanou kůži na sedadlech. Mimochodem, například zadní sedadla mají vyhřívaní a jsou polohovatelná jak v podélném směru, tak i v nastavení sklonu opěradel. O tom si taková X5 se svou trestnou zadní lavicí může nechat jen zdát. Nemluvě o prostoru pro posádku, který je opravdu velkorysý ve všech směrech. A další slova chvály směřují k multimediálnímu systému. Grafiku, intuitivnost ovládání a také třeba mapové podklady by mohla závidět ne jen jedna prémiová značka. A pak tu máme kapličku přístrojů s krásnou grafikou, výbornou informační výbavou a líbivým detailem v podobě integrovaných ukazatelů do středu hlavních budíků. Tohle se opravdu povedlo! Nemít znak Hyundai na volantu, tak si připadám, že sedím v autě z prémiového segmentu. Ehmmm. Opravdu, potvrzuji hypotézu, kterou položila samotná automobilka. Santa Fe vypadá prémiově jak zvenčí, tak uvnitř. Ale otázkou zůstává, jestli bude i prémiově jezdit…
O pohon se stará čtyřválcový diesel 2.2 l s výkonem 145 Kw a točivým momentem 421 Nm. Solidní výkon zaručí slušnou dynamiku, ale je jasné, že toto je první bod, kde Hyundai ztrácí na prémiovou konkurenci. Silnější diesel v nabídce chybí a šestiválec je u prémie samozřejmostí. Není to nic zásadního a veškeré obavy skončí s nastartováním. Motor je důkladně odhlučněný a nepřenáší citelné vibrace do karoserie. Ve své podstatě o něm vlastně ani nevíte a nezmění se to ani po rozjezdu. Testovací vůz je vybaven automatickou šestistupňovou převodovkou s klasickým, hydrodynamickým měničem. Ta zaručuje velmi komfortní a plynulé řazení, které je navíc i adekvátně rychlé. Změna převodů tak neruší a ještě více umocňuje komfort na palubě. Motoru v kombinaci s rychlým automatem nechybí dynamika, ale podle parametrů by člověk čekal více. Zátah motoru je dobrý, ale jde cítit, že 197 koní na váhu přesahující dvě tuny není mnoho. Svou daň si vybere i pohon všech čtyř kol, který chtě nechtě vždy přidává ztrátám na výkonu. V plynulém tempu ve středních otáčkách však Santa Fe působí dynamicky a předjíždění nebo zrychlování na dálnici není problémem.
Spotřeba by se dala díky parametrům v podobě pohonu čtyř kol a automatické převodovky očekávat vyšší a naštěstí Santa Fe překvapuje i v této disciplíně. Ve městě se pohybuje kolem 9 litrů a v kombinovaném cyklu pak kolem 7. Jízdou čistě na okresních silnicích a dálnici se budete pohybovat lehce přes 6 litrů, což jsou skvělé hodnoty.
Podvozek je nastavený primárně na komfort a sportovní jízda mu příliš nesvědčí. To je však podle mě naprosto v pořádku, protože velká SUV nejsou sportovní nástroje. Santa Fe tak příjemně pluje, žehlí nerovnosti a neobtěžuje řidiče přenosem rázů do karoserie a řízení. Nepojede tak rychle jako X5, ale taky vás při tom tolik nenaklepe. Je to rodinné, velké SUV a jistá plavnost a komfort tady přece neodmyslitelně patří. Nejsem příznivcem sportovních SUV, které ve výsledku nefungují vůbec nikde, a proto dávám Hyundai palec nahoru za to, že se nesnažil ze Santa Fe udělat něco, čím není.
Zklamáním je však řízení. To všeobecně platí pro všechny modely této značky a Santa Fe není vyjímkou. Hyundai přešel na elektronické posilovače poměrně nedávno, a tak konkurence, jež je používá déle, se lépe vypořádala s neduhy tohoto řešení. Mezi ně patří zejména ztráta citu a zpětné vazby. Ani jedno tedy v Santa Fe nehledejte a to i přesto, že nabízí tři režimy nastavení posilovače. Ty však ovlivňují jen tuhost chodu volantu. A pak je tu ještě zadní náprava, která po vzoru všech menších modelů zvláštně plave, a pak zejména na brzdách umí potrápit nepříjemným vlněním. To jsou však jediné jízdní nedostatky tohoto vozu.
Pokud se vydáte mimo silnice na nezpevněný povrch, tak je potěšením sdělit, že Santa Fe zvládne každý průměrný terén a nezalekne se ani toho většího. Zde jej však limituje standardní světlá výška, odpovídající poměrům třídy SUV. Nestálý pohon všech kol, pomocí viskózní spojky, funguje velmi dobře a automobil má vždy dostatek trakce. Osobně jsem se se Santa Fe pustil do opravdu prudkého stoupání na nezpevněném povrchu a vůz jej zvládl zcela bez zaváhání. Na poměry své třídy tedy Hyundai funguje v terénu přímo bravurně.
Verdikt je tedy jednoduchý. Výbavou, zpracováním a designem si zejména v poměru s cenou Hyundai nezadá s prémiovou konkurencí. Ztrácí jen v nabídce motorů a nejistotou podvozku při rychlejším tempu. Kontruje zpět schopnostmi mimo silnici. Jako celek se jedná o skvělé auto, které navíc i velmi dobře jezdí a funguje. Teď už záleží jen na vás, jestli je milion za Hyundai moc nebo ne.
Plusy
– Prostornost vpředu i vzadu
– Výbava
– Slušný komfort
– Spotřeba
– Schopnosti v terénu
– Zpracování
– Kultivovaný chod motoru a převodovky
Mínusy
- Poddimenzovaný výkon motoru
– Řízení
– Nervozní zadní náprava
CENA
Santa Fe 2.2 CRDi 4×4 Premium: 959 990 Kč
Testovaný vůz: 1 104 890 Kč
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Verze | Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4×4 5 místné (2012) |
Cena | 849 990 |
Délka | 4690 mm |
Šířka | 1880 mm |
Výška | 1675 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 585-1570 l |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1843/667 kg |
Motor | vznětový řadový 4 |
Objem válců | 2199 cm3 |
Maximální výkon | 197 k při 3800 /min |
Maximální točivý moment | 421 Nm při 1800-2500 /min |
Převodovka | manuální 6 |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h | 9,8 s |
Průměrná spotřeba | 5,7 l/100km |
« Nizozemci dostanou speciální edici Porsche Boxster S Mercedes představil prodlouženou variantu třídy E »