Test Hyundai Kona 1.0 T-GDI. Český exhibicionista překvapuje
Dlouho očekávaná novinka od Hyundai vstupuje na český trh. Nový crossover Kona rozšiřuje nabídku automobilky v segmentu SUV a hned na první pohled je jasné, že zaujmout chce především odvážným vzhledem. Jde tak ve stopách Nissanu Juke nebo kontroverzního Jeepu Cherokee. Ten však od horizontálně dělených světlometů s posledním faceliftem ustupuje. Zhodnocení designu nechám na vás, názor si můžete udělat ve fotogalerii pod článkem. Za sebe můžu říct, že Hyundai to zvládl výrazně lépe než zmíněná konkurence a tento designový jazyk na Koně funguje. I tak je ale jasné, že se nebude líbit každému, rozhodně však budí pozornost, což dokresluje i limetkový odstín karoserie.
Odvázaný design však není jedinou zbraní, Hyundai tradičně sází na bohatou výbavu a prvky, které u konkurence nejsou samozřejmostí. Interiér je tak poměrně kvalitní, má slušnou ergonomii a nabízí líbivý tablet s výborným infoteinmentem. Svým vzezřením nezapře původ v modelu i30, ale proti němu jde cítit, že se trochu šetřilo. Kona to napravuje cool barbičkami dekorů, limetkovými pásy a kontrastním prošíváním. Na pohled je vše v pořádku, dotek odhalí zbytečně moc tvrdých plastů.
Potěší vyhřívaný volant a všechna sedadla, nejmodernější konektivita a asistenční systémy. Hyundai se opravdu snaží, aby si vydobyl pozici “asijského” Volkswagenu a neustále balancuje na pomezí prémiové třídy. V případě Kony se to téměř daří, ale chybí tu zásadní věc – pořádné motorizace. Je jasné, že je to především městské auto, i tak by se rozličnější nabídka hodila.
Hyundai pro model Kona nabízí benzínový tříválec 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní a 1.6 T-GDI o výkonu 177 koní. Právě nejsilnější motorizaci si můžete pořídit pouze se sedmistupňovou dvouspojkou a pohonem všech kol. To je zatím vše, někdy během roku 2018 se objeví ještě diesel 1.6 CRDi ve dvou výkonových variantách.
Automobilka vůz uvádí na trh s limitovanou akční nabídkou Best of KONA, v rámci které zákazníci objednávají novinku s motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW/120 koní s manuální šestistupňovou převodovkou za 459 990 korun. Vůz je vybaven automatickou klimatizací, nadstandardní sadou bezpečnostních asistentů, automatickými světlomety, LED denním svícením, LED blikači, tempomatem a dalšími prvky. Aby Kona co nejvíce splňovala očekávání dnešních evropských zákazníků, ve výbavě nechybí autonomní nouzové brzdění, chytrý adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, sledování pozornosti řidiče a slepého úhlu. Konektivitu zajišťují systémy Apple CarPlay a Android Auto. Kona nabízí také přihrádku pro bezdrátové indukční nabíjení mobilních telefonů.
Naše limetková Kona (ehm, to jméno v portugalštině znamená slangový výraz pro ženské intimní partie, do Portugalska tedy Konou raději nejezděte ) je vybavena tříválcem a edicí best of Kona. A právě tříválec by měl být nejprodávanější variantou pro koncového uživatele mimo fleety. Možná to zní nedostatečně, ale věřte, že 120 koní není vůbec málo a s relativně lehkým autem (1.3 tuny) cvičí slušně.
Hyundai dokonce dokázal motor odhlučnit, a tak typické vibrace a hrubší chod pronikají do interiéru jen ve vysokých otáčkách. Při konstantní nebo klidné jízdě o motoru vůbec nevíte. I přes přeplňování turbodmychadlem se projev jednotky chová velmi lineárně a výkon narůstá spolu s otáčkami. Až jsem se divil, jak moc je nutné auto točit, aby jelo rychle. Nechápejte to ale tak, že v nízkém spektru otáček je lenivé. Není, jen je odladěné především pro použitelnost ve městě.
Tomu nasvědčuje i velmi komfortní a schopný podvozek, který zvládá bravurně filtrovat i nejrozbitější české silnice. Komfort Kona nabízí opravdu ukázkový a v tomto ohledu konkurenci opravdu hodně potrápí. Dokonce se ani nezalekne okresní silnice plné zatáček. Sportovní samozřejmě není, ale silnice se drží velmi dobře a rychle reaguje na volant a ochotně mění směr. Řízení je sice stále velmi přeposilované, ale je mnohem lépe odladěno, než ve starších vozech této značky. Trochu mě trápily jen brzdy, které mají ostrý nástup a chce to zvyk. Manuální převodovka se mi naopak moc líbila, je přesná a krátká. A co spotřeba? Po městě kolem 7 litrů, mimo něj i za 5.
Zmínit musím i dobrý posed za volantem a slušný výhled do všech stran. Kona je docela malé auto (je menší než Juke), ale nabízí překvapivě slušný vnitřní prostor. Vzadu tak můžou cestovat i dospělí jedinci na delší vzdálenosti a rozhodně nebudou trpět. Kona je vlastně dost příjemné auto. Crossover, nebo spíše malý stylový hatchback na chůdách, funguje až překvapivě dobře a budete ho mít rádi. Pokud se vám jeho ulítlý vzhled líbí, můžu vůz s klidným svědomím doporučit.
Plusy
– zajímavý design
– bohatá výbava
– ergonomie
– komfortní podvozek
– spotřeba
– odhlučnění
Mínusy
– místy horší materiály
– ostrý nástup brzd
« Defender je zpět ve výrobě jako limitovaná edice. Má osmiválec, 405 koní a stojí 4,3 milionu Stát zvýšil spotřební daň u CNG na dvojnásobek. Stále však jde o jednu z nejúspornějších alternativ »