DSC_1958

TEST Hyundai ix35 2.0 CRDi – Schopné Univerzální Vozidlo

5. 12. 2011 • Hyundai, Testy

I když se sice pod zkratkou SUV i nadále ukrývá slovní spojení “Sport Utility Vehicle”, po tomhle testu mi sedí spíše název z hlavního titulku. Dnes se už poněkud změnila doba a korejské automobilky zaznamenaly veliký nárůst nejen celosvětových prodejů a výroby, ale i na asijské poměry, také neobvyklé kvality. Takže co vlastně tohle nové SUV nabídne?

Tentokrát vynechám tlachání o historii značky (jelikož je spíše úsměvná), a především se nechci bavit o předchůdci ix35, kterým byl Tucson. Rád bych vzal pomyslnou čáru a udělal jediné… Dost výrazně doporučuji oddělit od sebe dobu minulou, a dobu dnešní. Řekněme, že za tou pomyslnou čarou (cca 3-4 roky zpátky) začali u Hyundai Motor Company vyrábět uplně jiná auta, než doposud. Nejen, že se vměstnávají do teritorií vyhlášených Evropských značek, ona ta některá auta dokonce vyhrávají souboje mezi touhle těžkou konkurencí.

Dobře, stranou teď na chvíli posuneme Genesise Coupé 3.8, který se nepochybně zapsal nejen do historie, ale i do mnohých, benzínem posedlých, tepajících srdcí spousty nadšenců po celém světě. Věnujme se ale prosím dnes něčemu, co nemá nikterak výkonný motor, nejezdí “dveřmi napřed” a především nehltá benzín v takové míře.

I když můžete mít model ix35 také s benzínovým motorem, a to, buď 1.6 GDI (99 kW) nebo 2.0i DOHC (120 kW), i tak nebudou hltat benzín stejně, jako Genesis. Nejslabším jedincem (a tedy uplný základ), je dieselová 1.7 CRDi, která se svými 85 kW, popravdě, moc větru nenadělá… No pak tu máme opak nabídky – právě dvoulitrový turbodiesel 2.0 CRDi, jenž se dělá ve dvou verzích (100 a 135 kW). Jediný rozdíl je v kompresním poměru (16,5:1; resp. 16,0:1).

V závislosti na zvolené motorizaci, můžete mít ix35 s pohonem předních, nebo všech čtyř kol. I když označení 4×4, udávané Hyundaiem, je poněkud nepřesné, protože tahle koncepce používá mezinápravovou spojku, což znamená, že se v případě prokluzu předních kol připojí také náprava zadní – tudíž se nejedná o permanentní pohon všech čtyř kol. Ale žijeme v době, kdy si lidi myslí, že Octavia se stejným Haldexem a nebo většina vozů Audi (také s Haldexem) s označením quattro (v případě řadového motoru), jsou stálé čtyřkolky, nazývejme klidně tento pohon pro radost “4×4″, Hyundai má ale mimo obyčejného Haldexu schopnost na přání řidiče pevně uzamknout točivý moment v poměru náprav 50:50. Systém ovšem funguje jen do 40 km/h, poté se při vyšší rychlosti zase odpojí. No a při zpomalení se opět aktivuje, dokud tuhle funkci řidič samovolně nevypne.

Ale dost tedy toho tlachání, pojďme se vrhnout na jízdu…

Když nasedáme do interiéru, je tu opravdu hodně prostoru. Všechno je po ruce, a z auta je navíc skvělý výhled. Sedačky jsou pohodlné, a i když postrádají výraznější boční vedení, také nevadí. Víme, že tohle SUV není žádný závodník, ani sportovec, je uzpůsoben pro klidnou a spořádanou jízdu, a je třeba se k němu také tak chovat.

Co se týká jízdy samotné, začnu na SUV poněkud netipicky – ve městě. Zde je totiž používání ix35 až překvapivě příjemné. Někdo by mohl namítnout, že jeho velikost bude ve většině případů (např. při parkování, či manévrovatelnosti) dosti limitující, ale tenhle Hyundai měří na délku 4410 mm, což je dokonce méně, než BMW řady 3! Pravda, že šířka 1820 mm a poloměr otáčení Vás zrovna nepotěší například v patrových parkovištích, ale jinak nebyl ve městě sebemenší problém.

Podvozek se ale činí ve městě nezvyklému pohodlí – tedy alespoň na můj vkus. Jsem totiž zvyklý na prkenné podvozky, a tak mi to také vyhovuje, a i když první rozjezd s ix35 byl krapet hopsavý, přesto podvozek filtruje nerovnosti, díry, či železniční přejezdy tak, jak se na SUV sluší a patří. Když ale z města vyjedeme, přiznám se, že se mi veškeré pocity míchají do sebe. V zatáčkách na okreskách se celá karoserie dost houpe a naklání se, ale když nejedete vyloženě pospíchavou jízdou, nezatáčí tohle SUV vůbec špatně. V praxi to znamená, že pokud nepojedete “pilu”, nedotáčivost se skoro nedostaví. V rozbitých zatáčkách je ale chování podvozku poněkud nervózní. Máte pocit, že Vám celé auto uskočí mírně na stranu. Tedy shrnuto – podtrženo, do určité míry je podvozek pohodlný, avšak nějakému tomu rázu od kol do kabiny se nevyhnete. Podvozek navíc moc nekomunikuje, což mi dost kazilo dojem z celého auta.

Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 136 koní je ale ideální volbou pro tohle SUV. Můžete mít i jeho silnější verzi, ale bude Vám bohatě stačit verze tahle, se 100 kW. Reakce plynového pedálu je prakticky okamžitá a i když Vám akcelerace nevezme dech, přesto svižně vyrazíte vpřed. Chování motoru také není vůbec zlé. Na “nafťák” jde pěkně do otáček a od 1800 ot./min budete mít k dispozici plnou hodnotu točivého momentu, který sice nijak dlouho netrvá (nějak do 2500 ot.), ale můžete si počkat na 4000 ot., kdy přijde na řadu výkon. Dle mého názoru mohl být ale točivý moment rozmístěn do širšího spektra otáček, ale s manuální převodovkou si můžete s otáčkami docela pěkně hrát, (jen v takovém případě, jak by řekl Shakespeare), Vám bude ix35 také pěkně “žrát”. Ano, spotřeba se pohybovala okolo 8 litrů na 100 km v kombinovaném cyklu. Ve městě se připravte i na 10 litrů a v terénu ještě o nějaký ten litřík více. Na dieselový motor mohla být spotřeba, pravda, únosnější. :)

Řízení ale také překvapilo. V nižších rychlostech je příjemně lehké, takže výše zmíněná manévrovatelnost je velice snadná. Při vyšší rychlosti posilovač zeslabí svou intenzitu, a tak se dočkáte i nějaké té zpětné vazby. Není to ale žádná řeč mezi strojem a řidičem, takže od toho také moc neočekávejte. Řízení ale mohlo být o nějaký ten kousek přesnější. Ale i tak to bylo pro mě obrovské překvapení. Když vezmu v potaz fakt, že je to korejské SUV, nikdy bych nečekal tak překvapivý výsledek. Starší Santa Fe je například oproti ix35 jen sklenička vody, kdežto ix35 je chutný, tak akorát ohřátý čaj.

A jelikož jsme měli verzi s manuální převodovkou, musím informovat také o řazení. To budu mít “zfouklé” rychle. Řeknu jen, že mohlo být přesnější. Navíc je hodně gumové, takže pocity z něj nejsou příliš dobré. Jednička je ale o něco kratší, než ostatní stupně, tak jsme museli vyzkoušet ix35 i v lehčím terénu.

Když jsme vyjeli na polní cestu, okamžitě jsme utvrzeni v tom, že i přes možnost uzamknutí točivého momentu v poměru náprav 50:50, tohle žádný off-road nebude. Sice se s touhle “uzávěrkou” dostanete vesměs tam, kam potřebujete (polní cesty a nějaké ty kopečky), ale na nějaké terénní hrátky zapomeňte. Schopnosti ix35 jsou limitovány její poměrně nevysokou světlou výškou, a tak budete mít spíše strach o své plasty a nárazníky, než z toho, že zůstanete někde viset. Pravdou je, že je sice ix35 zespod chráněna plechovým krytem, ale výška auta není zrovna terénního zastoupení. A ani nemá být, takže si moc dobře rozmyslete, kam se pustíte.

Praktická stránka věci ale také vůbec není zlá. V ix35 je dostatečný prostor jak pro posádku vepředu, tak i pro pasažéry vzadu. Relativně prostorný kufr Vás snad také nebude limitovat a pak už jen výběr bude záležet na individuální dispozici samotného jedince. Řekněme si to upřímně, dnes se lidé dívají na auta dvěma různými pohledy. Jedním okem hodnotí design, druhé oko zase pečlivě počítá cenu. A když to shrnu, ix35 nevypadá vůbec špatně a startuje také na dost příznivé částce.

Takže konečné shrnutí… Tohle praktické SUV je dobré nejen do města, ale také na chatu, kde už nevedou zpevněné cesty. Při přepravě rodiny, zvířat a objemnějších zavazadel také samozřejmě neudělá ostudu, a co se týká výbavy, nemáte na výběr jen nějakou chudou škálu možností. V zatáčkách si nebudete rvát vlasy, při přejíždění nerovností neprobudí Vaše vzadu spící dítě a odhlučnění také reprezentuje svou kategorii v dobrém světle.

S Korejci musíme dnes už nutno počítat, jako s plnohodnotným výrobcem a konkurentem mnoha Evropských značek. Dnes již tedy při vyslovení jména “Hyundai” nemusíte ošklivě krčit obličej, či být zákonitě znechuceni. Já jsem překvapen, a tak zvedám svůj palec nahoru. :)

Plusy

– prostorný a přívětivý interiér

– praktičnost

– přesné řízení

– uzávěrka točivého momentu na nápravy v poměru 50:50

– univerzální chování podvozku

 

Mínusy

– spotřeba v městském cyklu

– světlá výška

– málo odvázaný design

– gumové řazení

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 392 / 1800 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 6 / 7.1
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 465 / 1436
Objem nádrže (l): 58
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz