Test Hyundai Ioniq 5 4×4 Power: Elektromobilní špička
Ještě v minulé dekádě by asi nikoho nenapadlo, že Hyundai bude jednou stát na špičce elektromobilní technologie. Jenže, je tomu tak. Elektrovozům se začal věnovat mnohem dříve než Evropská konkurence, získal praxí cenné know-how a teď z toho těží. Důkazem je model Ioniq 5, který se během testu ukázal jako nejlepší mainstreamový elektromobil na trhu.
Stejně tak by asi nikdo nečekal designovou odvahu této značky. Stačí se podívat na aktuální Tucson nebo model Staria a je vám jasné, že Hyundai se toho nebojí. Ioniq 5 je však ještě o level odvážnější. Na fotografiích vypadá jako hatchback, v reálném prostředí ale zjistíte, že to je velké SUV, které má navíc vzhled inspirovaný vozy z osmdesátých let. Pojí v sobě tedy moderní technologie, retro prvky a dsign dvou segmentových kategorií. A víte co? Vypadá fantasticky.
Hranaté retro s futurismem jej řadí mezi nejzajímavější auta na trhu a lidé na něm můžou oči nechat. Osobně nejvíce kvituji světla, která používají LED diody ve tvaru starých pixelů. Je to prostě boží. S délkou 4 635 mm je téměř stejně dlouhý jako velké rodinné SUV Škoda Enyaq. Ioniq 5 je přitom o něco širší a jen o málo nižší. V současnosti asi neexistuje termín, který by takovou karoserii popsal, tak nezbývá než to popsat jako rodinný hatchback střední třídy.
Uvnitř vás Ioniq 5 také nezklame a k pojetí interiéru přistupuje svérázně po svém. Zvlášť ve světlém provedení to opět vypadá jako něco, co byste čekali spíš na autosalonu než na silnici. Zvláště působivé jsou dva displeje před řidičem s bílým pozadím (je možné je také přepnout do tmavého režimu), které nabízejí přehledné informace o všem potřebném. Zvláštní ocenění si zaslouží kruhová zobrazení kamer v zrcátkách, která se zapnou jakmile pustíte blinkr – místo abyste spoléhali na systém varování před autem v mrtvém úhlu, můžete se prostě podívat.
Design je celkově čistý. Vypadá to tu jako v moderním minimalistickém obýváku. Interiér je navíc výborný nejen vizuálně, ale i komfortem. Sedačky sice nenabízí nijak excelentní boční vedení v zatáčkách (proč také), ale jsou pohodlné a navíc je můžete pohodlně sklopit a dokonce vysunout podnožku. Čekat na nabíječce může najednou být v podstatě příjemný odpočinek.
Ergonomie je v pořádku, ale nečekejte tady příliš hardware tlačítek. Naštěstí je infotainment velmi svižný a uživatelsky přívětivý, takže se v něm budete brzy orientovat. Klimatizace se stále obsluhuje vlastním panelem, byť dotykovým, za což má Hyundai plus k dobru. Nechybí ani základní fyzické tlačítka pro menu infotainmentu a kolečko hlasitosti.
Pojďme se mrknout na použitou techniku. Elektrická platforma E-GMP díky pokročilé 800V architektuře umožňuje vysoké nabíjecí výkony až 220 kW. Nabití na 80 % je na rychlonabíječce otázkou pouhých 18 minut a dobití 100 kilometrů vyžaduje jen necelých pět minut. Také domácí nabíjení zvládnete díky palubní AC nabíječce o výkonu 11 kW pohodlně přes noc.
V testu mám dosud nejsilnější variantu. Zkoušená verze AWD vbohatě stačí. Má totiž výkon 306 koní (což je o 6 koní více než má Enyaq RS) a masivních 605 Nm točivého momentu přenášených na všechna čtyři kola a dostupných okamžitě. Na stovku zrychlí za 5,2 sekundy a elektricky omezenou rychlost na 185 km/h.
V praxi je akcelerace velmi návyková a razantní. Elektromotory totiž nemají žádnou prodlevu a nečekáte na přeřazení převodovky. Prostě to jen zamáčknete a necháte se odstřelit vpřed. Ioniq 5 je tedy pořádně rychlý, zároveň však velmi pohodlný, tichý a kultivovaný. Je to vůz dvou osobností. Může sloužit jako krotká limuzína pro každý den, nebo dynamicky nadprůměrný a v zatáčkách schopný sporťák. Je na vás, jak jej budete používat. Je však dobré vědět, že zvládne obojí a to i přes svou hmotnost přesahující dvě tuny. Navíc podvozek umí brilantně filtrovat nerovnosti a být vždy pohodlný.
Vůz disponuje baterií o kapacitě 73 kWh a výrobce slibuje dojezd 430 kilometrů podle normy WLTP. Reálně se za teplých dnů dostanete lehce přes 380 kilometrů, což je pořád velmi slušná hodnota, která dnes patří k tomu nejlepšímu. Spotřeba se během týdne pohybovala kolem 18 kW/h kombinovaně a nejezdil jsem příliš ekonomicky. To je ostatně také velmi dobrý výsledek a pokud se člověk bude snažit, půjde to ještě za méně.
Hyundai se tady povedl husarský kousek, když spolu se sesterskou Kiou nasadili do výroby první dvojici dostupných vozů s 800 V palubním systémem, který umožňuje nabíjení výkonem až 270 kW. Srovnatelnou rychlost zatím nabízejí jen Porsche Taycan a Audi e-tron GT, auta ve zcela jiné cenové kategorii. V praxi to znamená, že z nuly na 80 % nabijete na dostatečně výkonné nabíječce i pod 20 minut. Pokud i tady budeme srovnávat s Enyaqem RS, Hyundai si odnáší další a vlastně nejdůležitější trofej. Dojede totiž dál a rychleji ho dobijete.
Ceny Ioniqu 5 začínají na 1 119 900 Kč. Za tu cenu však dostanete nejen slabší motor, ale především menší baterii o 58 kWh, což znamená udávaný dojezd 384 kilometrů a tomu odpovídající reálný dojezd. Abyste dostali větší baterii, musíte si připlatit na 1 289 990 Kč. A testovaný vůz ve vyšší výbavě Style Premium a s pohonem 4×4 by vyšel na 1 569 990 Kč. I přes cenový rozdíl se však příliš nevyplatí přemýšlet nad levnější variantou, pokud opravdu nehledáte auto určené primárně do města a na krátké trasy.
Plusy
– Design
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Dojezd
– Nabíjení
– Vnitřní prostor
Mínusy
– Vyšší cena
« Test ojetiny Citroën C5 Aircross: Na vlnách podivna IONIQ 6 přichází na český trh, na kolik vyjde vlajková loď značky? »