hyundai i30 turbo exterior (21)

TEST Hyundai i30 TURBO

15. 5. 2015 • Hyundai, Novinky, Testy

Motor: 60%

Podvozek: 95%

Převodovka: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 65%

Hyundai i30 Turbo mi vlastně jako samostatný model moc smyslu nedává. Pokud by to vše bylo vykoupeno skvělým sladěním všech části do fungujícího celku tak ano. Tady však funguje jen vzhled a podvozek.

Verdikt:

Hyundai si nemohl nevšimnout úspěchu své sesterské automobilky KIA s modelem CEE´D GT a rozhodl se tak na trhu hatchbacků nabídnout svou vlastní alternativu peprné i30. Nutno však podotknout, že se nejedná o první počin automobilky v tomto segmentu. Většina určitě neví, na co teď narážím, protože už klasických verzí tohoto modelů jezdí po silnicích méně než šafránů. Jo, Veloster! I ten se prodává ve verzi Turbo a v testu jsme ho měli před dvěma lety a od té doby jsem to auto neviděl, nikde!

S i30 to bude nejspíš daleko lepší, protože už základní provedení je hezké a elegantní auto, zejména po aktuálním faceliftu. Turbo už v základu nabídne nejvyšší výbavu a připlatit si lze jen za asistenty jízdy v pruzích a panoramatické střešní okno. Tomu bych se ostatně vyhnul, protože zvyšuje váhu v nejhorším možném místě automobilu a narušuje tak polohu těžiště a samozřejmě i výrazně snižuje tuhost karoserie. Na první pohled vás Turbo upoutá svou dominantní šestiúhelníkovou přední maskou, novými osmnáctipalcovými koly z lehkých slitin v antracitovém laku, sportovně tvarovaným předním a zadním nárazníkem s červenými ozdobnými prvky, samostatnými LED světly denního svícení a dvěma obrovskými samostatnými chromovanými koncovkami výfuku a středovým difuzorem. Nechybí ani decentní křídlo a sportovní prahy. V kombinaci s tmavě šedým lakem karoserie auto vypadá sakra dobře a otáčelo hlavy přihlížejících všude, kde se objevilo.

i30_1

V interiéru, který je laděn do černé barvy včetně obložení sloupků a stropního panelu, byla pro ozvláštnění vzhledu využita kontrastní červená barva na prošívání sedadel, volantu a ve výplních dveří. Přední sedadla s bočnicemi v červené barvě nabídnou výrazné sportovní tvarování a poskytují vynikající boční oporu. i30 Turbo se odlišuje i unikátním designem přístrojového panelu, hlavice řadicí páky, sportovními pedály  a dalšími detaily. Zpracování, ergonomie a výbava i30 je bez výhrad a působí až prémiovým dojmem. Všechno funguje jak má a nic Vám tady nebude scházet.

Celkový vzhled auta se prostě povedl a i30 Turbo se mi opravdu moc líbí. Problém však může být, že působí až moc sportovně, jako ostrý hothatch, ale tím není ani omylem o čemž vypovídají už samotná čísla výkonů. Pod kapotou najdete přeplňovaný zážehový motor 1,6 T-GDI s výkonem 186 koňských sil ( 137 kW) , s nímž i30 Turbo vyvine maximální rychlost 219 km/h a dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 8 vteřin. Motor využívá přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování paliva a dvojité nezávislé časování sacích a výfukových ventilů. Výkon se na kola přenáší prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Točivý moment nabízí hodnotu 265 N.m. Hmmm, to je podobný výkon, co nabízí kdejaké dieselové přibližovadlo a je tak jasné, že se o žádný hothatch jednat nebude. Výkon to sice není malý, ale i30 také není žádný drobeček a jeho váha se blíží jedné tuně a půl, což nejlépe vystihuje neoslnivý údaj o zrychlení na stokilometrovou rychlost.

i30_4

Model i30 Turbo byl vyladěn v testovacím středisku Hyundai Motor na slavné severní smyčce závodního okruhu Nürburgring v Německu, aby nabízel mimořádné potěšení ze sportovní jízdy. Na podvozku i30 Turbo jsou využity sportovní tlumiče a její jízdní vlastnosti jsou naladěny tak, aby poskytly sportovní jízdní zážitek bez významného omezení komfortu, který tolik oceníte při běžném každodenním používání. i30 Turbo disponuje strmějším převodem řízení s 2,78 otáčkami mezi rejdy. Celkově vzato je právě podvozek nejsilnější stránkou celého auta.

Je odladěný opravdu dobře a i na uskákaných cestách si drží kontakt s vozovkou a auto neodskakuje. Potěší příjemná tuhost a dávka zpětné vazby, která není vykoupena zhoršeným komfortem. Vůz navíc zůstává velmi dlouho neutrální bez nedotáčivosti a auto poslouchá na sebemenší povel od volantu. Takhle má vypadat dobrý podvozek. Přepracované řízení je také mnohem lepší, než u standardního auta a klade příjemný odpor. Příliš zpětné vazby čekat nelze, respektive žádnou, ale rozhodně je to krok kupředu. Námitku mám jen k přenosu rázů do řízení. Pokud jedete opravdu svižně, občas auto přenášelo nepokoje předních kol do tyče řízení a volant vám drnčel v rukou, což bylo dost nepříjemné.

i30_2

Relativně potentní 1.6 Turbo nabídne to nejlepší až ve vrchní části otáček. K přečasování ventilů dojde až od 4.500 otáček a teprve poté jde cítit zátah motoru. Maximum výkonu pak vrcholí v 5.500 rpm a dále nemá smysl auto vytáčet, více už nenabídne. Pokud se podíváte na dvě zmíněné hodnoty otáček, zjistíte, že auto táhne jen ve spektru tisíce otáček… Motoru chybí jakákoli gradace a výkonová špička. Co mi však na této jednotce opravdu vadilo, byla nechuť po otáčkách. Při rychlé akceleraci z místa se prostě tak nějak nic neděje a auto se neochotně a líně rozjíždí. Ožije až ve středu, ale pak ihned výkon umře. Podobně laxní je i odezva na plyn, která to vše korunovala. Zklamal mě i zvukový projev, který byl o ničem. Zejména v kontrastu s obřími koncovkami to nejde moc dohromady.

Pochválit však musím manuální převodovku, která funguje velmi dobře a nabízí krátké a přesné dráhy a navíc je i ideálně odstupňována. To platí i pro brzdy, fungovaly výborně a byly skvěle progresivní. Trošku znepokojující je spotřeba. Předpisově se dá jezdit kolem 9 litrů, ale jakýkoli pokus o dynamickou jízdu znamená odběr mezi 13 a 15 litry a to je opravdu hodně. Pokud se nad tím zamyslím, zůstává mi rozum stát, jelikož konkurenční jednotky 1.6 turbo umí nabídnout mnohem vyšší výkon s poloviční spotřebou. Mám namysli třeba ty od PSA, takové RCZ R jezdilo jako kapesní supersport a bralo půlku. Neuvěřitelné.

i30_3

Hyundai i30 Turbo mi vlastně jako samostatný model moc smyslu nedává. Pokud by to automobilka nabízela jako paket pro všechny motorizace i30, bylo by to fajn. Prostě byste si na dieselovou i30 koupili optický paket s lepším podvozkem a hotovo, spokojenost. Nejedná se o sportovní auto, ani o zásadně rychlé a spotřeba Vás asi přivede do depresí. Pokud by to vše bylo vykoupeno skvělým sladěním všech části do fungujícího celku tak ano. Tady však funguje jen vzhled a podvozek.

Plusy

  • Výrazný design
  • Výhled vpřed
  • Bohatá základní výbava
  • Podvozek a jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování
  • Dobré brzdy
  • Manuální převodovka

Minusy

  • Nevýrazný projev motoru
  • Spotřeba
  • Nevýrazný zvuk
  • Odezva na plynový pedál
  • Přenos rázů do řízení
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz