hyundai-i30-kombi-exterior-2

TEST Hyundai i30 Kombi CRDi 136 7DCT. Opravdu ujede všem?

23. 10. 2017 • Hyundai, Novinky, Testy

motor: 90%

Převodovka: 95%

podvozek: 95%

zpracování: 85%

Praktičnost: 85%

Nová generace i30 ušla opravdu velkou cestu, aby se přiblížila nárokům nás Evropanů a nutno podoktnout, že se jí to povedlo. Má své chyby, ale ve výsledku se jedná o vůz, který by mohl zavedenou konkurenci docela potrápit.

Verdikt:

Hyundai celkem nedávno vstoupil na trh s novou generací kombíku od modelu i30, který jde po krku především domácí Octavii. Tato modelová řada je pro automobilku velmi důležitá, vždyť na ní stojí prodej především. V naších končinách je navíc enormní zájem právě o prodlouženou verzi, a tak není pochyb, že Hyundai se opravdu snažil. V pořadí celkově už třetí generace modelu i30 má v tomto směru skutečně laťku docela vysoko. Hyundai i30 byl loni dokonce nejprodávanější “neškodovkou” v Česku, vůz vyráběný v Nošovicích byl po Octavii, Rapidu, Fabii a Superbu pátým nejoblíbenějším autem. Snahu automobilky odhalí už samotný design vozidla.

Ten je oproti minulé generace zcela jiný a nutno dodat, že razantně lepší. Je prostě Evropský! Vůz kombinuje hrany a sází na ostrý design. Agresivně působí velká šestiúhelníková hlavně maska, úzké světlomety plné hran a nárazník s velkými otvory. Zadní část vozidla je pak výrazně umírněnější, ale stále elegantní. I30 elegantně maskuje svou koncepci kombi a sází na zaoblený profil oken a rozšiřující se zadní sloupek. Ano, i já v tom vidím inspiraci od Mercedesu. LED technologií se dočkáme jak vepředu, tak i vzadu. Ve výsledku se tak vůz vyráběný v moravských Nošovicích opravdu povedl a ušel velký kus cesty kupředu. A ne jinak je to uvnitř.

i30_3

Po nastoupení přivítá posádku čistý a intuitivní interiér s horizontálním uspořádáním, který zanechává dojem elegance a vytváří pocit prostornosti. Klidnou atmosféru završují chromované rámečky a na pohled kvalitní materiály použité v interiéru. Do prostoru vyčnívající 8“ dotykový displej, integruje veškeré funkce z oblasti navigace, médií a konektivity a díky své ergonomické poloze umožňuje řidiči nepřetržitě sledovat dění na vozovce. Nový multifunkční tříramenný volant umožňuje snadné a intuitivní ovládání a s funkcí vyhřívání může poskytnout ještě vyšší úroveň komfortu. Ovládací prvky klimatizace a nastavení teploty jsou umístěny ve snadném dosahu na středové konzole a lze je snadno ovládat prostřednictvím otočných prvků, aniž by docházelo k rozptylování pozornosti řidiče. Interiér lze čalounit dvěma barevnými provedení látky nebo kůží.

Co tedy ten kufr? Hyundai si v tomto směru mezigeneračně výrazně polepšil, základní objem totiž narostl z 528 litrů na 602 litrů, což je o pouhých 8 litrů méně, než kolik poskytuje Škoda Octavia Combi, tedy nejoblíbenější český kombík. Zavazadlový prostor v i30 je šikovně vymyšlený – pod podlahou se například skrývají docela velké přihrádky (pod nimi je ještě rezerva), kam naskládáte spoustu věcí – a ty pak během jízdy nebudou “rajzovat” sem a tam. Kufr má také příjemně nízkou nakládací hranu a jeho dno po sklopení zadních opěradel tvoří dlouhou plochu, která sice není zcela rovná, ale zato je bez schodu. Delší záď pak má kromě větší praktičnosti ještě jeden zajímavý přínos. V kombíku je ve srovnání s hatchbackem víc místa nad zadními sedadly, s prostorem v podélném směru se ale bohužel nic nezměnilo.

i30_4

Mám však několik výhrad. Hyundai se dopustil identické chyby, jako u SUV Tucson a použil tvrdý plast na místech, kde se palubní desky dotýkáte nejčastěji a ten měkčený na místech, kterých se naopak nedotknete nikdy. Díky tomu je celá středová konzola z nevzhledného tvrdého plastu. Dále by to chtělo barvy, nebo alespoň kontrastní dekory. Takto je interiér zoufale šedý a nudný. Nelíbí se mi také laciné tlačítka na hlavním tabletu. Pochválit naopak musím sedadla, která jsou pohodlná a tělo podrží v zatáčkách. I po dlouhé trase z nich nebolí záda a navíc mají vyhřívaní i odvětrávání. Tady Hyundai určitě vede. Což platí i pro ergonomii interiéru, kde je vše na očích a přesně po ruce.

Aby co nejvíce splňovala očekávání dnešních evropských zákazníků, je nová i30 vybavená nejnovějšími technologiemi a aktivními bezpečnostními prvky. Ve výbavě nechybí autonomní nouzové brzdění, chytrý adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, sledování pozornosti řidiče a sledování slepého úhlu. Konektivitu zajišťují systémy Apple CarPlay a Android Auto. Nová generace i30 nabízí také přihrádku pro bezdrátové indukční nabíjení mobilních telefonů.

i30_2

Pohon nové generace Hyundai i30 zajišťují přeplňované zážehové nebo vznětové motory s nižším zdvihovým objemem než doposud. Na výběr jsou tři zážehové a jeden vznětový motor. Zákazníci si mohou zvolit nový přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-GDI o výkonu 140 koní, přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní nebo čtyřválec 1.4 MPI o výkonu 100 koní. Vznětový čtyřválec 1,6 litru je nabízen ve třech výkonových variantách: 95, 110 a 136 koní. Motory jsou kombinovány buď s šestistupňovou mechanickou převodovkou, nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT.

V testovaném automobilu byl naftový motor v nejsilnější specifikaci a nutno podotknout, že mě docela zaujal. Rozhodně mi byl příjemnější než kombinace s litrovým tříválcem, kterou jsem vyzkoušel v hatchbacku. S výkonem 136 koní (100 kW) samozřejmě tenhle motor netrhá asfalt, ale na běžné jezdění je zcela dostatečný. Potěší výborné odhlučnění celého interiéru a z toho plynoucí kultivovanost jednotky. Odezva na plyn je slušná a automat vesměs zcela eliminuje prodlevu turbodmychadla.

i30_5

Nízký objem poznáte jen v táhlých kopcích nebo při vyšších rychlostech na dálnici, kde už auto nechce tolik zrychlovat. Silnější diesel by tomuto modelu rozhodně slušel, ale i tento je ve výsledku adekvátní. Navíc má velmi nízkou spotřebu. Trasu do Alp a zpět jsem absolvoval s konečnou cifrou 5 litrů po dotankování. A to se jelo po dálnici, okreskách, ve městě i v horských průsmycích. Sedmistupňovou automatická dvouspojková převodovka funguje příjemně, řadí hladce a rozumně. Jen při rozjezdech občas škube, ale to je u dvouspojek vcelku obvyklé chování.

Motoru koresponduje i velmi komfortní a schopný podvozek, který zvládá bravurně filtrovat i nejrozbitější české silnice. Komfort i30 nabízí opravdu ukázkový a v tomto ohledu konkurenci opravdu hodně potrápí. Dokonce se ani nezalekne okresní silnice plné zatáček. Sportovní samozřejmě není, ale silnice se drží velmi dobře a rychle reaguje na volant a ochotně mění směr. Řízení je sice stále velmi přeposilované, ale je mnohem lépe odladěno, než v minulé generaci. Trochu mě trápily jen brzdy, které mají ostrý nástup a chce to zvyk.

i30_1

Nová generace i30 ušla opravdu velkou cestu, aby se přiblížila nárokům nás Evropanů a nutno podoktnout, že se jí to povedlo. Má nějaké chyby, ale ve výsledku se jedná o vůz, který by mohl zavedenou konkurenci silně potrápit. Jenže co cena? Nejlevnější provedení aktuálně stojí 384 990 Kč v akční výbavě Best of Czech a se 120koňovým tříválcem. Výbava obsahuje třeba klimatizaci, rádio s USB a AUX vstupy, bluetooth handsfree, tempomat, palubní počítač, automatické světlomety či automatické přepínání dálkových světel. Problém ale nastane, když zatoužíte po testované motorizaci. V takovém případě už budete potřebovat nejméně 564 990 korun, za automat se připlácí dalších 50 tisíc korun.

Plusy

– povedený design
– bohatá výbava
– ergonomie
– komfortní podvozek
– spotřeba
– odhlučnění
– sedadla

Mínusy

– místy horší materiály
– ostrý nástup brzd
– slabší prostor pro posádku vzadu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz