P1220026

TEST Hyundai i30 1,6 CRDI A/T

2. 5. 2013 • Hyundai, Novinky, Testy

V dnešním světě plném kompromisních řešení a spojení nespojitelného je stále složitější zjistit, k čemu jsou vlastně některé vozy určeny. Mnoho crossoverů, SUV a dalších automobilových podskupin se totiž snaží jakoby sedět na více židlích najednou, tedy nabídnout svému majiteli vlastnosti hned několika základních skupin automobilů. Často to nejen znesnadňuje hodnocení takovýchto vozů, protože není jasné, který druh zákazníků je cílovou skupinou, ale hlavně to nezřídka degraduje samotné vlastnosti automobilu, jež se snaží být vším, ale ve výsledku neumí pořádně nic. S podivem je, že zákazníci si ony crossovery, MPV či SUV velmi často kupují na úkor klasických vozů, které mají svůj účel jasně vymezen již po mnoho let a plní jej výtečně. Automobilky však na tradiční povoz evropských rodin nezanevřely a snaží se jej stále zlepšovat. Jednou z mnoha zástupců na tomto poli je Hyundai i30, který má reprezentovat kvalitativní vzrůst korejského automobilového průmyslu. Dokáže však potrápit již zavedené etalony v nižší střední třídě?

Nebudu vás půl článku balamutit, abych nakonec přišel s překvapivým rozuzlením, ale povím to rovnou – ano, tento Hyundai se dokáže směle postavit proti nejtěžším soupeřům své třídy a v mnohém je dokonce i překoná. Nyní jistě všichni zarytí Škodovkáři kroutí hlavou, Hyundai přeci nemůže být konkurencí pro dlouho zavedenou a v Česku milovanou Octavii. Opak je ovšem pravdou. Již při pohledu zvenčí je jasné, jak vážně to Hyundai s novou i30 myslí. Nejde jen o vzhled, avšak již ten zaujme. Osobně z něj rozhodně necítím, že by byl vůz vytvořen v rozdílné kultuře, ba naopak, tohle je kvalitní a moderní evropská škola designu. Vůbec nepochybujte o tom, že ačkoliv se jedná o Hyundai, tak auto přitahovalo pozornost a málokomu se nelíbilo.

i30_2

Po nasednutí do interiéru přetrvávají pozitivní dojmy. Čeká vás domovská atmosféra podpořená mnoha příjemnými detaily. Námi testovaná model byl v takřka plné výbavě, což pocitům cestujících rozhodně neuškodilo. Možná až příliš daleko zašli Korejci s líbeznou melodií, jež doprovází nastartování a vypnutí motoru. Napoprvé překvapí, mnohé i potěší, ale po čase začne být vlezlejší než písničky Verony. Naštěstí se dá vypnout.  Veškeré materiály jsou na pohled i na dotek velmi kvalitní a celkově je stavba interiéru na úrovni spíše vyšší střední třídy. Zprvu je třeba vyzdvihnout dva prvky, ve kterých nová i30 exceluje. Jsou to v první řadě budíky, jejichž design je vynikající a navíc mezi sebou ukrývají jeden z nejlepších displejů v kategorii. Malý barevný displej disponuje nezvykle velkým rozlišením a asi poprvé se mi stalo, že mi nevadil digitální palivoměr. Jeho vykreslení je totiž tak jemné, že analogová varianta by stejně nebyla více čitelná. Stejně dobře jsou na tom všechny módy palubního počítače, doplněné malými obrázky. Celkově se jedná o jedny z nejlepších a nejčitelnějších palubních přístrojů, nejen v rámci třídy. Druhým zmiňovaným prvkem je zabudovaný dotykový displej s navigací, který dominuje středové konzoli, ten zároveň funguje i jako displej zadní kamery. Na rozdíl od mnoha a mnoha systémů podobného ražení navíc nepůsobí dojmem, že byl přidán až do hotového interiéru, ale naopak, že byl interiér postaven kolem něj. Jedinou výtku k jeho ovládání bych viděl v tom, že tlačítka umístěná po pravé straně displeje, jsou možná až příliš mimo řidičův dosah, což by mohlo činit problém menším postavám.

Dojem z vnitřku vozu nepokazí ani prostor pro posádku. Přední sedadla jsou sice jako tradičně umístěná trochu výš, jsou ovšem pohodlná a poskytují dokonce na kategorii až neobvyklé boční vedení. Tam, kde nestačí nastavení sedadel, dohání situaci nastavitelný volant se svými až nezvykle velkými rozsahy. Ten je navíc designově zajímavý, příjemně se drží a chválím i dobré rozložení multifunkčních tlačítek. Ani cestující na zadních sedadlech nepřijdou zkrátka. Místo na nohy je nadprůměrné, stejně jako přijatelná délka sedáku poskytující dobrou oporu i v oblasti stehen. Poněkud nedomyšleně působí jen zadní loketní opěrka, která nemá zarážku a při sklopení je tedy opřená o sedák.

i30_1

Po rozjetí již nepůsobí vše natolik růžově, jako při statických dojmech. Na vině je do značné míry trochu zastaralá šestistupňová automatická převodovka, která se hladkostí, přenosem výkonu ani rychlostí řazení nevyrovná svým moderním protějškům. Rozhodně však není nepříjemná, klidným povahám bude vyhovovat a k charakteru vozu se nakonec poměrně hodí. I přes to bychom opět doporučovali ušetřit a spokojit se s manuálem. Nejen, že dokáže lépe využít výkon motoru, ale také je  velice kvalitní. Samotný motor nemá nějaké zásadní vady, snad jen za studena by se mohl chovat kultivovaněji, nezřídka bylo nutno pustit hlasitěji rádio. Po zahřátí se však naftová šestnáctistovka výrazněji zklidnila a stala se příjemným společníkem na cestách. Ačkoliv má 94 Kw, stále platí, že objem ničím nenahradíš a v kopci měla občas plné písty práce. Částečně to ale dávám za vinu postaršímu automatu, který se mírně negativně podepsal i na spotřebě, která se držela spíše kolem sedmi litrů. Paradoxně vozu seděly v tomto ohledu dálniční rychlosti, bez automatu ale odhaduji, že nebude problém jezdit za něco kolem šesti litrů na sto kilometrů.

Překvapivým prvkem je podvozek, automaticky bychom čekali houpavé a hodně měkké nastavení, tak jak ostatně naznačuje celá stavba vozu. Navzdory tomu je i30 vybavena příjemně tuhým podvozkem, který v zatáčkách nemá tendenci se houpat. V kombinaci s příjemným bočním vedením se tak z průjezdů okreskami stává víc než jen nepříjemná povinnost. Auto se za všech okolností chová stabilně a vyrovnaně. S až bohorovným klidem a lehkostí zvládá jakoukoliv zatáčku. Dobrým společníkem do zatáček, ale i do města, je perlička ve výbavě i30, tedy ve třech krocích nastavitelný posilovač řízení. Módy comfort, normal a sport sice mění pouze tuhost posilovače, ale i tak se jedná o příjemný detail. Při velmi nízkých rychlostech ve městě a zejména při parkování se potom hodí schopnost posilovače zvýšit svojí intenzitu, kdy točení volantem vyžaduje téměř nulové snažení. Podvozek při městské jízdě nedává svojí tuhost příliš znát a odhlučnění interiéru je také na dobré úrovni, za což částečně mohou i pneumatiky s vyšším profilem.

i30_4

Již na začátku jsem prozradil, že Hyundai i30 je povedené auto a to nejen na poměry této korejské automobilky. Vyniká příjemným a prostorným interiérem, je nadán na dlouhé cestování, při kterém se projeví i přednosti motoru, a dokáže okouzlit docela pohodlným, ale pro zatáčky nadšeným podvozkem. Jakožto rodinný vůz je těžko mu něco vytýkat, protože tuhle úlohu splňuje když ne na jedničku, tak na jedna minus. Svými ucelenými schopnostmi vysílá úhlavním konkurentům jasnou zprávu, že s i30 musejí počítat. Slušel by mu silnější diesel či modernější automatická převodovka, ale to vše může přinést některá z modernizací. Pokud se zamyslíte, jestli potřebujete všechnu dostupnou výbavu, máte od nás posvěcení ke koupi. Hyundai i30 totiž plní svou funkci perfektně. Crossovery by mohly závidět.

Plusy

  • Kvalitní a hodnotně vypadající interiér
  • Stabilita v podélném směru i v zatáčkách
  • Pro dlouhé cesty vhodnější naladění podvozku než u 1,6 GDI
  • Délka záruky
  • Politika výhodných paketů výbavy

Minusy

  • Spotřeba paliva ve spojení s automatem
  • Na trhu existují silnější i kultivovanější dieselové motory této kategorie
  • Příplatek za 1,6 CRDi proti 1,6 GDI
  • Slabý výkon xenonových světel
  • U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny

 

 

Technické údaje
Motor Hyundai i30 1,6 CRDi A/T
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 – 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.5 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 348 / 1316
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 425
Rozměr pneu: 225/45 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz