TEST Hyundai i30 3 dv. 1.6 CRDi – More Style, Less Money
Nová generace Hyundai i30 pořádne zamotala hlavy konkurenčních značek. Při vstupu na trh ukázala, jak má vypadat poctivé auto s pořádnou výbavou a za vynikající cenou. Hyundai zapracoval na zpracování a kvalitě úplně všeho a jde to znát. i30 se těší ohromným prodejům a spokojení majitelé si ji nemůžou vynachválit. Je praktická, hezká, kvalitní no znáte to… i30 nikdy nepatřila mezi řidičská auta a ani nechtěla. I tak však jezdí velmi dobře. A teď tu máme její třídveřovou variantu, která k praktickému autu přidává cool look, styl a sportovní akcent. Jdeme jezdit!
Nejprve však to zásadní. Třídveřová varianta není jen o tom, že tady chybí pár dveří. Designeři dostali volné ruky a výsledkem je ve své podstatě úplně jiné auto. Začíná to vcelku standardně novým předním nárazníkem s agresivním tvarováním a výraznějším denním svícením, pokračuje novou a mnohem hezčí maskou, pozměněnou optikou světlometů až přes úplně novou linií střechy a tvarem C sloupků. Z profilu to dodává vozu velmi dynamický tvar. Vzadu jsou pak zcela nové lampy s LED technologii a zajímavějším tvarem. Podpořeno krásným hnědým lakem, velkými koly a máme tu auto, které vypadá sakra dobře. Sakra moc!
A funky změny se dotkly i interiéru. Speciálně pro třídveřovou variantu navrhnuta krásná hněda barva sedadel s koženými boky a světlejším textilním povrchem uprostřed a třeba antracitový dekor na palubní desce. Samozřejmě nechybí sportovní hliníkové pedály a zkrácená hlavice řadící páky. A také prošívání hnědou nití ladící k laku. Volant má kožený potah a spoustu tlačítek, ve kterých se ale není složíté vyznat, včetně známého nastavení tuhosti posilovače. Mezi volbami není velký rozdíl, nepříjemnější byl pro mě osobně nejtužší režim Sport. Na výbavu i30 nemůžu říct vůbec nic jiného, než WOW.
Auto má vše myslitelné a stojí o čtvrt miliónu méně, než podobně vybavená Škoda. Zmíním třeba vyhřívaný volant a sedadla, veškeré nastavení a ovládání v elektrice, parkovací kameru, skvělý infotainment systém s výbornou grafikou, funkcemi a navigaci… Bluetooth, USB, skvělý audiosystém, panoramatické výsuvné střešní okno. Xenony, LED denní svícení… Mám pokračovat? Prostě je toho moc. Každopádně interiér vypadá skvěle a stejně je i vyroben.
Pod kapotou testovaného modelu se usídlil diesel, takže sportovat moc nebudeme. Benzínovou variantu nedávno otestoval kolega Roman, takže více se dozvíte v jeho testu. 1.6 CRDi však patří mezi ty lepší naftové jednotky a tak jízda není vůbec špatná. Samotný motor nemá nějaké zásadní vady, snad jen za studena by se mohl chovat kultivovaněji. Po zahřátí se však naftová šestnáctistovka výrazněji zklidnila a stala se příjemným společníkem na cestách. Ačkoliv má 94 Kw, stále platí, že objem ničím nenahradíš a v kopci měla občas plné písty práce. Není to ovšem nic tragického. Na plynulou jízdu s občasným využitím dynamiky to bohatě stačí. Navíc se jednotka odvděčí velmi slušnou spotřebou mezi 5 a 6 litry. Potěšila mě kultivovanost motoru uvnitř vozidla – absolutně nepřenáší vibrace a po většinu času o něm nevíte.
Výhody třídveřáku pro milovníky řízeni jsou jasné hned v první zatáčce – torzní tuhost. Díky absencím zadního páru dveří se tak auto vůbec nekroutí, je pevné a stabilní. Podvozek sice nedoznal oproti jiným variantám žádných změn, ale nutno podotknout, že Hyundai nešetřil a ve všech i30 vzadu nalezneme víceprvkovou nápravu. Octavie se musí se svou vlečnou nápravou stydět! Díky tomu je jízda velmi příjemná, komfortní a jistá. Vůz se drží stopy, poslouchá na slovo a neodskakuje na nerovnostech. To se týká i akustického komfortu, kdy kvalitní podvozek nepropouští dovnitř žádné rázy a nerovnosti filtruje brilantně. Není to žádný sporťák, ale gripu auto nabízí dostatek a je velmi jisté. Řízení se tak stává příjemnou záležitostí.
Samotné řízení je pak přímo úměrné zvolenému módu elektrického posilovače. Ten ho umí buď absolutně přeposilovat a nebo nabídne tuhý sportovní režim. Ten je asi to nejlepší, pokud chcete mít přehled, co dělají přední kola. Tuhé řízení také zlepšuje ovladatelnost ve vysokých rychlostech, kdy auto reaguje přesně tak, jak by mělo. Zmínit musím i manuální převodovku, která mě potěšila tuhým a velmi přesným chodem. Dráhy jsou navíc krátké a tak manipulace s ní je naprosto ukázková.
Samozřejmě nelze čekat jízdní vlastnosti jako u Hondy nebo Fordu, ale v rámci segmentu a zejména ve srovnání s vozy z PSA, Renaultu a VW Group, se jedná o silný nadprůměr. Takže i30 ve své třídveřové variantě nejen dobře vypadá, ale i skvěle jezdí. A teď to nejzásadnější na závěr. Tato varianta je levnější, než ostatní vetší verze. A to je prosím velká pecka, protože v automobilovém průmyslu si za stylovější podání i přes menší praktičnost zaplatíte vždy více. Za toto má Hyundai velké plus.
Plusy
- Kvalitní interiér
- Nejlepší design z celé řady i30
- Kultivovaný, pružný a úsporný motor
- Stabilita v podélném směru i v zatáčkách
- Politika výhodných paketů výbavy
- Vyhřívaný volant už v nižších výbavách
- Délka záruky
- Třídveřová verze levnější než pětidveřová
- Tuhost karoserie
Minusy
- Příplatek za 1,6 CRDi proti 1,6 GDI
- Slabý výkon xenonových světel
- S panoramatickou střechou nebo koly R17 nelze mít start-stop
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Hyundai i30 třídveřová |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1582 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 94 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 260 / 1900 – 2750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 197 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4.9 / 3.7 / 4.1 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 378 / 1316 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1496 / 424 |
Rozměr pneu: | 225/45 R17 |
Cena v základní výbavě: 509 890 Kč
Cena v testované výbavě: 579 890 Kč
Základní výbava:Stabilizační systém, šestice airbagů, LED denní světla, přední mlhovky a projektorové světlomety, elektrické stahování přeních oken, elektricky nastavitelná zrcátka, centrální zamykání, trojblik, volant nastavitelný ve dvou osách, palubní počítač, manuální klimatizace, rádio s CD/USB, elektrické stahování zadních oken, vyhřívání zpětných zrcátek, loketní opěrka, zrcátka a kliky v barvě karoserie, alarm, funkce statického přisvěcování do zatáček a další.
Výbava testovaného vozu:Paket Premium (99.900,-): LED zadní světla, tmavá zadní skla, bluetooth handsfree, tempomat s omezovačem rychlosti, Flex Steer, kožený volant a hlavice řadicí páky, vyhřívání volantu, blikače ve sklopných vnějších zrcátkách, plnohodnotná rezerva, hliníkové pedály, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívání předních sedadel, parkovací asistent s obrazem zadní kamery ve zpětném zrcátku, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, fixační síť zavazadlového prostoru, dešťový senzor, přístrojová deska „Supervision“ s TFT displejem, kombinované čalounění látka/kůže, zadní opěrka rukou, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, 17″ kola z lehkých slitin, pneu 225/45, el. parkovací brzda, bederní opěrka v sedadle řidiče, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, inteligentní klíč a startování tlačítkem, chromové spodní lišty bočních oken, chromové vnější kliky dveří, monitorování tlaku v pneumatikách
Panoramatické střešní okno (+25.000,-), metalický lak (+13.000,-), integrovaná navigace s dotykovým displejem (+25.000,-).
« Subaru WRX STI se představí již v Detroitu Rolls-Royce Ghost V-Spec bude mít 601 koní »