TEST Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi
Grand Santa Fe je momentálně tím největším a nejdražším modelem od Hyundai, který si lze na tuzemském trhu pořídit. Při pohledu zvenku vypadá opravdu masivně a v porovnání s menším Santa Fe vynikne především jeho délka, která se velmi blíží pětimetrové hodnotě a o 30 centimetrů přerůstá bratra přes přídomku Grand. Devatenáctipalcová litá kola nevypadají vůbec masivně a v kombinaci s černým lakem jde z celého SUV prostě respekt. A to se v této kategorii velmi cení.
Test obyčejného SantaFe jsme vám přinesli už loni v prosinci a zanechal v nás vesměs pozitivní pocity, až na pár výčitek šlo o perfektní univerzální vůz do rodiny a za ještě přijatelnou cenu. Čím se oproti němu liší Grand Santa Fe?
Největším rozdílem je asi třetí řada sedadel sklopných do podlahy kufru. Kvůli nim se celý vůz prodloužil a umožnil tak uvézt až další dva pasažéry. Pokud se tedy vaše rodina od loňska rozrostla a normální Santa Fe už nestačí, máte do čeho přesednout. A nemusíte litovat “chudáků” na které vyšlo místo až v poslední řadě. Na rozdíl od jiných takto koncipovaných aut se zde v relativním pohodlí svezou i menší dospělí tak do výšky 170 až 175 centimetrů. Větším postavám bude přeci jenom chybět místo nad hlavou. Jinak ale nebudou ochuzeni o žádné vymoženosti na palubě, a to včetně vlastního ovládání klimatizace a zásuvek!
Sedadla lze vyklopit nebo sklopit přímo z kufru jednoduchým zatáhnutím za popruh, nástup na třetí řadu ale už tak snadný není, musíte si sklopit jedno sedadlo druhé řady a nasoukat se dovnitř. Výměnou za toto nepohodlí je nastavitelný sklon opěradel druhé řady, na dlouhé cesty je to opravdu příjemná funkce.
Nákladový prostor má objem 634 litrů při sklopených posledních dvou sedačkách a 1842 litrů při sklopení i druhé řady. Pod podlahou je navíc ještě úložný prostor například pro schování roletky a dalších drobností. Rezerva je umístěna pod vozem se všemi klady a zápory spojenými s tímto řešením. Víko zavazadelníku je za příplatek za paket Executive ovládáno elektronicky a samotné zavírání je celkem svižné, narozdíl od některých konkurentů.
Sedadlo řidiče i spolujezdce je potaženo kůží, stejně jako zbytek interiéru, první dvě místa ale k tomu mají navíc vyhřívání a chlazení, a to prosím pěkně ve standardní výbavě, respektive jako součást výbavy Luxury, která je momentálně nabízena zdarma. Za volantem se sedí typicky pro SUV trochu vzpřímeně, na delších cestách vás ale nic bolet nebude, rozsah nastavení je široký, stejně jako rozhled ven. V zimních měsících navíc oceníte vyhřívání volantu a asistenta pro sjíždění kluzkých kopců, stejně jako elektronickou užávěrku mezinápravového diferenciálu.
Zpracování interiéru více než odpovídá cenovce vozu překračující jeden a čtvrt milionu korun. Nikde nic nevrže ani neskřípe, materiály působí hodnotně a například bílé podsvícení budíků s modrým kruhem uprostřed působí až prémiově. Klasický navigační systém Hyundai má srozumitelné ovládání a tlačítka na středové konzoli a kolem ní jsou pěkně macatá a i v terénu se do nich bez problému trefíte.
Zpracování a řešení interiéru se tedy opravdu povedlo, jak jsou na tom ale jízdní vlastnosti a motor? Pod kapotou najdeme přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru se vstřikováním Common-Rail o výkonu 145 kW a především s kroutícím momentem 436 Nm. Ten vozu propůjčuje solidní dynamiku a dostatek síly pro každodenní ježdění. Po nastartování umí být trochu hlučný a v inteiréru si ho v benzínovým motorem rozhodně nespletete, po zahřátí se to ale trochu zlepší a jakmile zrychlíte nad 80 km/h, ztratí se vám z doslechu skoro úplně, na jeho místo nastoupí hukot od zpětných zrcátek.
Velkou výhodou zvolené jednotky je její úspornost. Pokud se budete na dálnici krotit a nastavíte si tempomat na 120 km/h, není problém například na trati z Brna do Prahy dosáhnout průměrné spotřeby 6,7 l/ 100 km. Ne to není překlep, kombinovaná spotřeba se celý týden držela okolo 7,5 l a na okreskách se budete držet kolem sedmi. Při převažujícím městkém provozu počítejte tak s devíti, ani to ale není na tak velký a těžký vůz žádná tragédie.
Převodovka je sériově automatická šestistupňová a ani k ní nemám větších výhrad. Je dobře sladěná s charakterem vozu a díky klasické konstrukci s měničem kroutícího momementu je hezky sametová a ráda si pomáhá jeho prokluzem. Nabízí i manuální řazení, to snad ale ani nebudete mít pokušení zkoušet. Pro tohoto obra se zkrátka žádné závodění nehodí.
Nakonec zde máme jízdu samotnou. Musíte počítat s tím, že pokud pojedete sami nebo ve dvou, trochu vás vaše Grand Santa Fe občas naklepe. Podvozek je laděn trochu do tuha a při menším zatížení umí občas kopnout. Výhodou tohoto řešení je ale na druhou stranu značné omezení bočních náklonů a uskutečnitelná dynamická jízda po zatáčkovitých cestách, tedy až do okamžiku, než vás přibrzdí stabilizační systém.
Po zatížené mimimálně pěti lidmi a nákladem ale auto úplně změní charakter a stane se z něj pohodlná, i když stále dobře řiditelná loď. Nastavitelný posilovač řízení nechte v jediné použitelné poloze – Sport – a užívejte si okolní krajinu, například i přes obrovské střešní okno s možností otevření jeho přední poloviny. A pokud se váš výlet protáhne, na cestu vám posvítí bi-xenonové světlomety s funkcí natáčení do zatáček.
U Hyundai Grand Santa Fe si lze připlatit pouze za tři položky výbavy. První z nich je paket Executive, který do výbavy přidá elektrické ovládání víka kufru, poloautomatický parkovací systém a navigaci včetně externího zesilovače a subwooferu. To vše za 54 000 Kč, po jeho zvolení pak na vás vykoukne možnost přidat k tomu ještě ono obří střešní okno za 25 000 Kč a nakonec, pokud se vám bude chtít, máte možnost připlatit si za jiné než standardní bílé lakování karoserie, které je jako jediné bez příplatku. Černá Timeless Black jako na testovacím voze je za téměř 30 000 korun.
Jaký tedy učinit závěr? Pro ty, kdo hledají velký rodinný vůz a chtějí za každou cenu SUV, můžu Grand SantaFe jenom doporučit. Pokud vám nevadí základní cenu téměř 1,2 milionu, dostanete za své peníze skoro maximální výbavu doplnitelnou už jenom malými drobnostmi. Spotřebou vás nezlikviduje a nadělá spoustu parády. Korejci se tentokrát vytáhli a stvořili vůz, na který lze být právem hrdý.
Plusy
- Zpracování interiéru
- Motor
- Praktičnost
- Spotřeba
- Výbava v základní specifikaci
Minusy
- Tvrdší naladění podvozku
- Menší možnost individualizace
- Rezerva umístěná pod autem
První cena vozu | 1 199 990 Kč (2.2 CRDi) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1 199 990 Kč (2.2 CRDi) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1 308 890 (2.2 CRDi Luxury) |
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný naftový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2199 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 145 / 3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 436 / 1800 – 2500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.9 / 6.2 / 7.6 |
Emise CO2: | 199 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 634 / 1842 |
Objem nádrže (l): | 71 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1991 / 639 |
Rozměr pneu: | 235/55 R 19 |
« Nové BMW X6 oficiálně představeno Manhart předvedl upravené BMW M235i »