DSC_0115

TEST Hyundai Genesis Coupe 3.8 M/T

11. 12. 2011 • Hyundai, Novinky, Testy

Genesis Coupe jsme poprvé testovali během léta ve verzi s automatickou převodovkou ihned si nás  získal. Po vyzkoušení mnoha dalších sporťáků jsme ho vyhlásili za nejzábavnější auto roku a to zejména díky poměru cena/zábava. Za 3/4 miliónu dostanete zadokolku se samosvorem a výkonem přes 300 koní a to je v dnešní době něco zcela nevídaného. Ještě teď si přesně vzpomínám na to jak jsem se pousmál při každém nastartování a na smích šílence po každém srovnaném driftu. Tohle auto udělá driftéra z každého ať chce nebo ne!

Během letního testu jsem pořád myslel na to, jaké by to bylo s manuálem a tak nebylo jiné možnosti než Genesis Coupé v redakčním testu přivítat znova a to právě ve verzi s “fofrklackem!” Nechme tedy příběh Tisíce a jednoho driftu začít.

Nejprve si ale představme našeho hrdinu – je to široké a dlouhé coupé s charakterem hospodského rváče. Pod kapotou mu tluče atmosferické šestiválcové srdce o výkonu 303 koní a 361 Nm… Abych nezapomenul – má obsah 3.8 litrů, samosvor a pohon zadních kol. Po otevření kapoty se motor navíc ukáže ve své plné kráse! Žádné plastové kryty, jen mechanika a nápis RS 3800. Jeho vzhled musí posoudit každý sám, ale rozhodně nikdo nepřehlédne drsnou a svalnatou siluetu. Genesis Coupe má širokou záď s výrazně tvarovanými blatníky, decentním křídlem, difuzorem a velkými koncovkami výfuků. Příď je užší a jemnější, což ještě více zvyrazňuje zadní část vozu. Povinností jsou pak velká kola a výrazný lak.

Vnitřek vozidla se nese v typicky americkém duchu – interiér je vzdušný, prostorný ve všech směrech a například sedáky jsou naprosto perfektní. Materiály jsou kvalitní a jako celek prostě neurazí, ale ani výrazně nepřekvapí. Já osobně vítám, že Genesis Coupe nabízí jen to, co řidič opravdu potřebuje… Test Genesis Coupe neděláme poprvé a tak je další rekapitulace zbytečná.

Usedám za volant, nastavuji sedák do ideální pozice a startuji skvostný vidlicový šestiválec. Ten si okamžitě hrubiánsky odkašle a ustálí se na hlučném volnoběhu. Okamžitě si vzpomínám na minulé setkání a s usměvem řadím první rychlostní stupeň – převodovka mě překvapuje krátkými dráhy, přesností a také tuhostí chodu. Vypadá to, že Hyundai se drží staré školy i tady. Ostatně to potvrzuje i spojka, která je velmi, velmi tuhá a zabírá až uplně dole. Poloha za volantem je ukázková a tak rychle zahřívám celé auto a mířím směr letiště a jeho přilehlé moravské klikaté okresky.

Soustředím se zejména na jízdní požitek a funkci manuální převodovky a rovnou říkám, že to je ideální volba pro ty, co to s Genesis Coupe myslí opravdu vážně a chtějí ho primárně na zábavu. Automat sice fungoval bez výhrad a měl dokonce lepší spotřebu a zrychlení, ale verze s manuálem je prostě charakternější a živočišnější. Je to prostě o tom, že nad vozem má řidič naprostou kontrolu a může si dovolit zajít mnohem dále. Nebudu tady popírat, že to auto není primárně na zábavu a lhát,  že jsem s tím týden jezdil na rodinné nákupy. Genesis Coupe si o jízdu bokem říká od první chvíle, kdy mu šlápnete na krk! Podvozek je nastaven velmi tuze a v kombinaci s 19″ koly občas s posádkou zatřepe, ale jako celek v českém prostředí funguje daleko lépe než třeba M paketový podvozek od BMW, nebo AMG od Mercedes-Benz. Nejzásadnější rozdíl je totiž v tom, že na rozdíl od jmenovaných neodskakuje na nerovnostech, což je u sportovního vozu klíčová vlastnost a Genesis Coupe prostě drží stopu. Teď to možná bude znít troufale, ale musím se tomuto autu poklonit a konstatovat, že se tak dostává do teritoria Imprezy STI a Lanceru EVO… Pochopitelně nemluvíme o gripu v zatáčkách :)

Tady totiž Genesis Coupe umí být mírumilovný a zákeřný zároveň. Chování vozu je dobře čitelné díky skvěle formovaným sedadlům a na dnešní poměry přesnému komunikativnímu řízení, stejně tak chválím progresivní chod plynového pedálu a také brzd. Vůz je na limitu díky těmto faktům hezky čitelný a snadno ovladatelný, ale platí tady pravidlo (více než u jiných), že musíte vědět, co děláte. Stačí totiž jedna chybná reakce a Genesis Coupe vás jednoduše kopne do zad a je zle. Je to hrubiánská vlastnost, ale je krásné, že stále existuje auto, které se musí umět řídit. Na druhé straně, pokud máte zkušenosti, tak se není opravdu čeho bát. Genesis Coupe má navíc minimální kyvadlový efekt, takže se jen zhoupne na pružinách a nekopne smyk na druhou stranu pokud se při kontra něco pokazí. Manuál mi dovolí držet drift v neuvěřitelných délkách a zlehčuje celý proces. V létě se mi stalo, že automat uprostřed driftu zařadil vyšší stupeň a smyk se zasekl, což mělo za následek nepříjemný kopanec.

Chtíč jezdit bokem dává Genesis Coupe najevo taky nastavením plynového pedálu – odezva na sešlápnutí je opravdu ostrá a člověk si musí dlouho zvykat, než se mu podaří rozjet bez protočení kol při každém rozjezdu. No co, ve městě jsem byl po dlouhé době za pubertálního tunera, což bylo doplněno o sonorní řev vidlicového šestiválce. Upřímně, neznám mnoho dostupných sériových aut, co mají tak hlasitě naladěný sportovní výfuk. Ve vysokých otáčkách se navíc silně podobá autům ze třídy supersportů… Páni, to je komplimentů v jednom testu :)

Nechápejte mě špatně, Genesis Coupé není vůz, který by neuměl jezdit rovně. Pravdou je to, že ze svého řidiče dělá vysmáteho maniaka, který pořád kroutí volantem na jinou stranu než vede zatáčka. Blázna, který pořád točí motor do omezovače a adolescenta, co prohrabe každou křižovatku. Je to prostě stroj na čirou zábavu za volantem a budete se bavit i pokud zvolíte čistou stopu. Podvozek má obrovský grip, neodskakuje a je příjemně tuhý. Řízení je přesné a dostatečně komunikativní no a manuální převodovka je jedno velké překvapení – je totiž přesnější, kratší a tužší než převodovky z BMW. No a ten zvuk a chuť po otáčkách…

Tleskám automobilce Hyundai opět a znova. Vyrobit a pustit do prodeje takové auto chce v dnešní době obrovskou dávku odvahy. Jménem všech petrolheadů – DĚKUJI!

Plusy

  • Atraktivní design
  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Účinné brzdy
  • Slušný jízdní komfort
  • Komfortní sedadla s dobrým vedením
  • Bohatá výbava a nízká cena
  • Samosvorný diferenciál
  • Motor, jeho pružnost a zvuk
  • Je to silná atmosféra za málo peněz
  • Slušná spotřeba

Mínusy

  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Menší kufr
  • Neklid na nerovnostech

Základní výbava:

Airbag řidiče a spolujezdce, Aktivní přední opěrky hlavy, Antiblokovací brzdový systém ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, Boční aribagy, Brzdový asistent HBA, Elektronický stabilizační systém ESP, Okenní airbagy pro všechny řady sedadel, Protiprokluzový systém TCS, Úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), Disky kol z lehkých slitin, Dojezdová rezerva, Přední mlhové světlomety, Vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami, Zadní samosvorný diferenciál, Zadní spojler, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, Automatická klimatizace, Automatické světlomety (světelný senzor), Automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), Dálkově ovládané centrální zamykaní a alarm systém, El. nastavitelné sedadlo řidiče, El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Elektrické ovládání oken, Elektricky sklopná vnější zrcátka, Fixační síť zavazadlového prostoru, Hliníkové pedály, Inteligentní klíč a startování tlačítkem, Kožené čalounění sedadel, Kůží potažený volant a hlavice řadící páky, Palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, Regulace osvětlení palubních přístrojů, Rozšiřitelná sluneční clona s osvětlenými zrcátky, Samostmívací vnitřní zrcátko, Solární skla, Středová opěrka rukou pro přední sedadla, Tempomat, Vyhřívání předního skla pod stěrači, Vyhřívání předních sedadel, Výškově nastavitelný volant, Zadní parkovací čidla

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válcventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm):< 3778
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):  223 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 361 / 4700
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 – 100 km/h (s):< 6.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 15 / 7.6 / 10.3
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 332 / -
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):< 1587 / 343
Rozměr pneu:< 225/40 R19, 245/40 R19
rozměry vozu/td>
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm):< 4630
b) šířka (mm):td>1865
c) výška (mm): 1385
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm):< 1599
f) rozchod vzadu (mm): 1615
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):td>840 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm):td>940
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 820
k) šířka vpředu (mm):d>1510
l) šířka vzadu (mm):td>1450
délka sedáku vpředu (mm):td>510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm):d>660
výška opěradla vzadu (mm):td>610
místo vzadu pod předním sedadlem:td>Ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz