TEST Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 – Předsudky pryč!
Hyundai se toho nebojí a do Evropy, včetně naší země, přiváží svou vlajkovou loď Genesis druhé generace. Pro upřesnění, s menším Genesis Coupé toto auto nemá společného skoro nic, jen motor a převodovku. Segment vyšší střední třídy je tak obohacený o novou alternativu k zaběhlým německým hráčům, jenže může toto velké americkokorejské auto splnit absurdně náročná očekávání nás Evropanů?
Řeknu to hned na začátku – může a dokonce je v lecčem i předčí. Už jen samotný vzhled je impozantní. Dobře, Genesis si bere spoustu prvků z hlavních konkurentů, a tak přední maska připomíná Audi, světla zase BMW a z boku je to trochu Lexus, ale výsledkem je velmi dobře vypadající auto. Je líbivé, elegantní a vypadá draze. To je v této třídě nutnost. Hyundai auto dokonce přebrandoval a v podstatě na něm nenajdete originální znak výrobce, ten je jen na víku kufru. To je samozřejmě v pořádku, ale logo Genesis by nemusel kopírovat to od Aston Martin. To je ale jen malý prohřešek.
Na prvním setkání člověka překvapí velikost vozidla. Hyundai Genesis řadí do vyšší střední třídy, ale ve skutečnosti odpovídá luxusní třídě limuzín a je takřka stejně velký jako Mercedes-Benz S. Cena však odpovídá průměrně vybavenému BMW 5 nebo Audi A6… Je tak zcela samozřejmé, že uvnitř Genesisu je výrazně více místa ve všech směrech. Ono interiér jako takový je další veličina, která překvapí – je totiž kvalitní a velmi hezký. Opět, je tady spousta elementů inspirovaných u konkurence, ale pokud jste zvyklí na evropský třílístek, budete se tu cítit jak doma. Grafické rozhraní velkého displaye je podobné systémům Audi a Mercedesu, ovladač ve tvaru kulatého joysticku pak jasně odkazuje na iDrive od BMW. Ostatně, proč měnit něco, co v Evropě funguje.
Daleko důležitější je, že interiér je opravdu fantasticky udělaný – vytříbené materiály, dřevo je opravdové dřevo a hliník zase hliník. Perforovaná kůže je jemná a odolná a ergonomie celého vnitřku je perfektní. Chod tlačítek a otočných ovladačů je jemný se správným odporem a jejich povrchové zpracování je vyloženě prémiové. To platí i pro grafiku všech displayů a ukazatelů. I takový detail jako jsou dojezdy oken – v horní a dolní poloze vždy okno zpomalí a plynule zapadne. Jo, toto se opravdu povedlo a i náročný zákazník tady bude chybu hledat dlouho a pak najde jen jednu – lacině provedená pádla řazení pod volantem ze stříbrného plastu. To si mohli v Hyundai odpustit.
Do Česka Genesis přichází jen v jedné možné verzi a výbavě. V benzinové motorizaci 3,8 V6, pohonem všech kol, adaptivním podvozkem a výbavě Exclusive, která je zároveň tou nejvyšší. To vše za cenu 1.629.990 korun včetně DPH. A co tedy za tuto sumu dostanete konkrétně? No, je toho opravdu hodně! Tak třeba vyhřívaná, odvětrávaná, kožená a v 17 směrech nastavitelná přední sedadla s paměti. Devíti palcový display s infoteinment systémem, navigací, pevným diskem a konektivitou na internet. Nechybí třízónová klimatizace, elektrické dovírání všech dveří, head-up display, aktivní řízení v pruzích, radarový tempomat, panoramatická střecha, vyhřívaný volant a také kamerový systém kolem celého auta. Rádio hraje přes 17 reproduktorů a jeho zvuk je opravdu perfektní.
Genesis však umí rozmazlit i vzadu. Standardně je tam spousta místa, a kdyby Vám to bylo málo, můžete si odsunout sedadlo předního spolujezdce vpřed. Slouží k tomu ovládací systém v masivní loketní opěrce nebo na boku přední sedačky. Samozřejmostí je i možnost elektricky sklopit a posouvat zadní sedadla a ty jsou také vyhřívaná a odvětrávaná. Pomocí ovládaní vzadu lze i upravovat hlasitost rádia, zobrazení středového displaye a nebo ovládat clony oken. Na zadních sedadlech velmi rychle zapomenete, že nesedíte třeba v “skovém” Mercedesu. Za tyto peníze Vám žádná jiná automobilka takto vybavené auto nenabídne. Prostě ne!
Genesis sedan je u nás poháněn výhradně benzínovým šestiválcem 3.8 o výkonu 232 kW a s točivým momentem 397 Nm. Ten posílá výkon na všechny čtyři kola pomocí osmistupňové měničové převodovky z vlastní produkce a poměrně těžký vůz ( 2.010 kg ) dosprintuje na stokilometrovou rychlost za 6.8 sekundy. Dynamika mu tedy rozhodně nechybí, ale musíte si ji zasloužit. Motor je totiž plněn atmosfericky a díky tomu umí maximální sílu nabídnout až v horním spektru otáček. Díky tomu však nabídne fantastickou kultivovanost, kdy o něm v nízkých otáčkách ani nevíte a zároveň lineární gradaci výkonu. S každou další otáčkou jde cítit, jak auto nabírá na potenci. Ve středním pásmu se navíc probudí i zvukový doprovod od variabilního sání a výfuku. Moc příjemná věc, tento motor. Jenže tady se dostáváme k prvnímu úskalí v budoucím prodeji tohoto auta – kdo v Česku chce velký atmosferický motor, který většinou v normálním režimu odebírá kolem 13 litrů? Ve městě je to mnohem horší, kolem dvaceti.
Nicméně, motor s převodovkou spolupracuje dobře, ale občas jsem samotnou skříň nachytal při váhání, který kvalt zvolit. Jinak řadí vcelku rychle a plynule, žádné kopance a cukání nepředvádí. Dokonce má i dobrou odezvu v manuálním režimu.
Řízení je klasicky bez citu, nicméně auto na něj reaguje velmi dobře. Ono celkově, tento model je určen zejména pro komfortní cestování, a tak nelze čekat, i přes potentní motor, že to bude vymetač okresek. Tomu koresponduje i základní nastavení adaptivního podvozku. V základním režimu je příkladně pohodlný, plavný a dokonale žehlí nerovnosti. Ve sportu pak logicky ztuhne a začne autem lehce natřásat. Tento režim tady považuji za naprosto zbytečný, jen ničí pohodlí na palubě. Navíc ani v základním nastavení se Genesis nijak výrazně nenaklání.
Velmi silnou stránkou celého vozu je pohon všech čtyř kol, který mě ohromně překvapil svou funkčností a efektivitou. Genesis jsem testoval během silné zimy, všude sníh a přívaly dalšího čerstvého. Trakce byla na tomto povrchu výborná a auto ani jednou nemělo problém vyjet nebo zdolat jakoukoli překážku v podobě opravdu kluzké silnice. Většina majitelů to neudělá, ale vzal jsem auto na zasněžené letiště a zkoušel, co pohon dokáže. Jasná preference zadní nápravy ( připojuje se ta přední ) znamená hravost a přetáčivost na požádání. Přidáte plyn, auto jde do smyku, přidáte ještě více a systém pošle více výkonu na předek a ten Vás ze smyky plynule vytáhne vpřed. Velmi dobře odvedená práce na tomto pohonu Htrac!
Zmínku zaslouží i naprosto brilantní odhlučnění kabiny vůči motoru, aerodynamickému hluku a ruchů od podvozku. Na palubě panuje klid i ve vysokých dálničních rychlostech.
Ano, toto auto opravdu moc mínusů nemá a nohy mu podráží jen pár faktů – velký a žíznivý motor a předsudky vůči značce. Největší problém tak bude tedy v tom, že je to nakonec Hyundai. Ten si totiž díky agresivní kampani buduje pověst výrobce lidových a levných vozů a je naprosto kontraproduktivní vůči luxusní limuzíně. Tohle už je třída, kde velký význam hraje image a značky, je to prostě tak. S tímto autem chybu rozhodně neuděláte, tedy pokud se dokážete smířit s tím, že jste vyměnili Mercedes-Benz za Hyundai.
Plusy
- Sametový motor
- Perfektní odhlučnění kabiny
- Pohodlný podvozek
- Fantastická výbava v poměru k ceně
- Pohon všech kol
- Kvalitní, ergonomicky výborný a pohledný interiér
Mínusy
- Vysoká spotřeba
- Občas váhavá převodovka
- Je to Hyundai
Technické údaje
.« ŠKODA Octavia obdržela další ocenění Ford plánuje ostřejší Fiestu RS »