TEST Honda CR-V 2.0-VTEC 4×4
Osobně nejsem typ člověka, který by si vozy ze segmentu SUV nějak moc užíval. Přece jen jsou velké, neobratné, s ne zrovna oslnivým výkonem, a jejich schopnosti v terénu také nejsou zrovna ukázkové. Asi nějak takto většinou probíhá moje první reakce, když si jdu přebrat testovací vlz z této kategorie, jenže pak si vzpomenu, že je to Honda! To samo o sobě asi nezní jako pádný argument, který vyvrací mé obavy, ale faktem je, že CR-V na poměry třídy funguje nezvykle dobře i jako řidičský stroj.
Samozřejmě, že je tady na prvním místě komfort a univerzálnost celého auta, jenže pak si člověk všimne detailů, které napovídají, že se nezapomenulo ani na radost z řízení. Jde především o převodovku a kulisu řazení. Je po vzoru Civicu nahoře na středové konzole, a je tak hned po ruce od volantu. Paráda! A pak tam kopnete první kvalt a překvapí Vás krátké dráhy, tuhý chod a maximální přesnost. Řazení v tomto autě je naprosto dokonalé a bude každého bavit. Správný je i posaz a tvar volantu s tlustým věncem, který dobře padne do ruky. Jo, takhle kdyby to vypadalo všude, to by byla jiná kultura.
Testovaný model vyniká ještě svým pohonným ústrojím, pod kapotou totiž dřímá čtyřválcový benzinový dvoulitr VTEC spolupracující s pohonem všech kol. Nezní to zrovna ekologicky a už vůbec ne úsporně, ale pravdou je, že benzínové motory současnosti jsou na vzestupu a umí nabídnout i dobrou hospodárnost. Nelze čekat spotřebu 5 litrů a mohutný zátah odspodu, tady je to o naprosté kultivovanosti prosté vibrací a lineárním chodu s gradací výkonu. Můžete namítnout, že u SUV to nikoho nezajímá a nějaká výkonová špička je k ničemu, ale pak to jednou zadupnete, motor ze sebe vydá krásný zpěv a požene se spektrem otáček nahoru jako splašeny a s každou další otáčkou ucítíte příval další síly. Je to prostě fajn! A minimálně ta kultivovanost by pro mě byla rozhodujícím faktorem.
U takové jednotky jsou samozřejmostí i bleskové reakce na plyn a celková ochota motoru točit a točit. A nic jiného Vám ani nezbude, protože to není žádný silák a CR-V už vůbec nedrželo štíhlou linii. Výkon 114 kW nezní úplně zle, jenže je tu jeden zásadnější údaj a to hodnota točivého momentu 192 Nm. navíc vrcholící až od 4.300 otáček. Do překročení této hranice se prostě nic moc neděje a autu schází pružnost. Poznat to jde zejména na dálnici a v táhlých stoupáních. Ve městě to tak dramatické není a auto Vám přijde relativně svižné. Nicméně pravidlo “točit až do omezovače” tady prostě platí, tedy za předpokladu, že chcete jet dynamicky. Pokud na nároky rychlého přesunu zvolníte, CR-V se Vám odvděčí skvělým odhlučněním, pohodou a kultivovaností.
Spotřeba takového agregátu nejde úplně generalizovat a je zcela závislá na konkrétním jízdním stylu, pokud se ale budete držet v rychlostních limitech, tak si Honda řekne ve městě o nějakých 10 litrů, mimo něj kolem 6 a kombinovaně se ustálí na 7.5 litrech na sto kilometrů.
Příkladné chování podvozku je u Hondy standardem, ale modernizace se nevyhnula ani jemu, a tak je na tom CR-V zase o něco lépe. Veškeré nerovnosti tlumí podvozek bez zaváhání, je pohodlný a příjemně tichý. Na tom mají svůj podíl i pneumatiky s vysokým profilem 225/65 R17. Snad jediným nedostatkem podvozku je občasné podélné zhoupnutí při ostřejším tempu. Podvozek je naladěn relativně tuze a díky tomu se CR-V naklání opravdu jen minimálně. Takhle dobře vyvážené SUV se jen tak nevidí. Je radost s ním jezdit a i přes své “sportovnější” naladění vás nevyklepe. Modernizace na pohonu Real Time AWD vedla ke snížení hmotnosti, zvýšení účinnosti a zrychlení reakcí na aktuální situaci. Při rozjezdu se zapíná automaticky a při jízdě posílá výkon na kola podle potřeby bez jakékoliv prodlevy nebo zaváhání. Symmetrical AWD to není, ale i tak se na něj můžete spolehnout. Když už jsem zmínil Subaru, měl jsem pochopitelně na mysli konkurenční Forester. Ještě by se slušelo zmínit cit v řízení a odezvu od předních kol, která patří k těm lepším ve třídě, a informovanost řidiče prostřednictvím volantu je dostatečná, stejně jako nástup a účinnost brzdové soustavy.
Jak je u Japonců dobrým zvykem, ergonomii těžko něco vyčítat a zpracování je téměř na výbornou. Extravagancí se nešetřilo ani při návrhu přístrojové desky, ale možná zde došlo i trošku k přestřelu. Když před sebou vidím ukazatel aktuální rychlosti, který má ve svém středu ještě palubní počítač, napadá mě něco s Hvězdnou bránou. Ale kdybych toto přirovnání použil, znamenalo by to, že každé novější MINI vozí na své palubní desce černou díru, takže zůstanu u toho, že je zkrátka na můj vkus až zbytečně velký. Za to utlačovaný otáčkoměr by si jistě zasloužil o něco více prostoru.
Objemná palubní deska je schodovitě odstupňovaná a vytváří útulný dojem. Středový panel obsahuje audio, ventilační systém a poměrně malé množství ovládacích tlačítek, což je naprosto jednoduché a skvěle vyřešené uspořádání. S chválou řadičky jsem také ještě úplně neskončil, má výborně vyvýšenou pozici zasahující do palubní desky a je okamžitě po ruce. Navíc je její boční kryt z obou stran opatřen čalouněnou výplní, takže se nemusíte obávat ani nepříjemných hran v oblasti kolen. Na levé straně vedle volantu se nacházejí ovladače elektronických pomocníků a krásně zelené tlačítko ECON se siluetou kytičky. Ve skutečnosti tohle tlačítko pouze omezuje výkon klimatizace, takže bych v Greenpeace prozatím doporučil šetřit frází „Shut up and take my money“. Celková prostornost na předních i zadních sedadlech je na velmi dobré úrovni a vzdušnosti interiéru přidá i rozsáhlé střešní okno.
Odkládacích míst je v interiéru také dostatek. Na zadních sedadlech potěší absence středového tunelu, takže cestující na prostředním místě mají lepší prostor pro nohy. Objem zavazadlového prostoru činí 589 litrů a po promyšleném „samo-poskládání“ sedadel do roviny pomocí dvou páček se vytvoří objem 1669 litrů.
CR-V s benzínovým motorem bude volba pro toho, kdo ocení sametovou kultivovanost, vyvážený projev a sportovní naladění pohonných a ovládacích prvků auta. Jako celek je auto opravdu povedené a pokud Vám nevadí extravagantní vzhled a lehce zastaralý interiér, neuděláte chybu.
Plusy
- jízdní vlastnosti
- projev motoru
- spotřeba
- vnitřní prostor
- sklápění zadních sedadel
- převodovka
Mínusy
- cena příplatkové výbavy
- úhel otevření pátých dveří
Cena v základní výbavě: 584 900 Kč
Cena v testované výbavě: 677 800 Kč
Základní výbava:Šest airbagů, litá 17“ kola, asistent pro rozjezd v kopci, dálkově ovládané centrální zamykání, systém Start/stop, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky nastavitelná bederní opěrka u řidiče, zadní sedadla dělená v poměru 3:2, dvouzónová klimatizace, tempomat, kožený volant, elektrické ovládání bočních oken, zásuvka 12V v zavazadelníku, autorádio s přípojkami AUX a USB, ovládáním na volantu a šesti reproduktory, bluetooth, dešťový senzor, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, mlhovky, světelný senzor atd.
Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (+13.900,-), zimní paket – vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, měřič hladiny kapaliny ostřikovače (+9.000,-).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Honda CR-V 2.0-VTEC 4×4 |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 114 / 6500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 192 / 4300 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.3 / 6.3 / 7.4 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 589 / 1669 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1513 / 562 |
Rozměr pneu: | 225/65 R 17 |
« Driftování s Range Rover SVR! ( VIDEO ) Hyundai představil své novinky pro rok 2015 »