TEST Honda Civic Tourer 1,8 i-VTEC – Maximálně využitelný
První Civic s batohem se začal vyrábět v roce 1998, ale neměl dlouhého trvání. Poslední Civic s označením Aerodeck sjel z linky v roce 2001. Nyní po třinácti letech Honda vyráží na trh s novým zástupcem kombi nižší střední třídy pod označením Tourer. Honda prohlašovala, že půjde jednoznačně o nejpraktičtější kombi ve své třídě. Že to nebyly jen plané řeči je poznat už z objemu zavazadlového prostoru, který se pyšní hodnotou 624 litrů. Pro porovnání s modlou českého trhu Octavií kombi má navrch o 14 litrů. Bude to ale stačit? Dokáže excelovat i v ostatních vlastnostech?
Při představení konceptu Civic Tourer na začátku loňského roku na autosalonu v Ženevě vzbudil velký zájem. Po designové stránce se sériový Civic Tourer výrazně neliší. Působí až agresivním dojmem. Do úrovně zadních oken se v podstatě neliší od verze hatchback, zachován je i rozvor 2595 milimetrů. Pozvolna se svažující střecha zasahuje do zadních bočních oken, která jsou velmi úzká, čímž působí z bočního pohledu dynamickým dojmem. Protaženou zádí o 220 milimetrů bylo docíleno vyvážení poměru mezi předním a zadním převisem. Z víka kufru vystupují zadní lampy, které jsou spojeny v celé šíři odrazkovým pásem.
Po usednutí za volant Vás příjemně obklopí interiér. Pracoviště řidiče deváté generace se nese v duchu UFO pokračuje. Oproti předchozí generaci je však výrazně lépe zpracovaný. Je pravda, že většina materiálu je z tvrdého plastu, ale nic nepovrzává a ergonomicky je vše v pořádku. Vynikající je tříramenný volant, který je malý a příjemně tlustý. Za volantem se nachází kaplička přístrojů, skládající se ze tří kruhových budíků. Uprostřed jednoznačně dominuje velký přehledný otáčkoměr, vlevo je ukazatel teploty motoru a vpravo ukazatel stavu paliva. Nad volantem, se nachází displej s digitálním ukazatelem rychlosti a palubní počítač. Ve své podstatě je to důmyslné řešení, protože ukazatel rychlosti je v zorném poli řidiče. Středový panel je mírně natočený směrem k řidiči. Ovládání palubního počítače a audio soustavy by mohlo být více intuitivní. Na jeho ovládání jsem si nezvykl ani po týdnu.
Hondu Civic Tourer bych rozdělil na dvě části. První část od přídě po B sloupek, která je průměrná a až na UFO prostředí pracoviště řidiče ničím nevyčnívá. Za to druhá část auta od B sloupku k zádi je vymyšlena velmi důmyslně a je maximálně využitý každý milimetr prostoru. Inovativní sedadla Magic Seats jsou rozdělená v poměru 60:40 a lze je sklopit do dvou poloh. První poloha je klasická, kdy se sklopí opěr sedáku a vznikne plocha v jedné rovině s kufrem. Druhá poloha je unikátní. Sedací část sedadla se zvedne směrem nahoru k opěráku a jednoduchým pohybem se zaaretuje. Tímto způsobem jdou zvednout obě sedadla. Zde vzniká opradu bohatý prostor pro zavazadla nebo například psa, ne malou čivavu, ale opravdu velkého psa.
A dostáváme se ke kufru. Již na začátku testu jsem zmiňoval hodnotu objemu kufru 624 litrů, což je zdaleka nejvíc ve své třídě. Při otevření víka kufru Vás hned překvapí nízká nakládací hrana. Samotný zavazadelník není až tak ohromující, dokud neotevřete dno kufru, kde objevíte doslova díru na dva cestovní kufry, nebo opravdu hodně velkou sportovní tašku. Všechny tyto důmyslné nápady katapultují auto nižší střední třídy do jiné dimenze. Představte si situaci rodiny s jedním dítětem, které ještě potřebuje kočárek, mají labradora a chtějí jet na dovolenou. Jednu opravdu velkou tašku nebo dva kufry dáme do prostoru dna kufru, kočárek a další zavazadla dáme do už tak objemného kufru. Dítě dáme do sedačky na menší část sedáku, druhou, větší část sedáku zvedneme směrem nahoru, kde může cestovat labrador. Když se nad tím zamyslím a nebudu počítat MPV s odnímatelnými sedadly, tak neznám auto, ve kterém můžete jet v této konfiguraci na dovolenou bez úbytku komfortu pro posádku. Prostě žádné jiné auto nenajdete, tečka.
Náš Civic byl poháněn benzínovým motorem 1,8 i – VTEC. V deváté generaci dostal o 1kW vyšší výkon, tedy 104 kW při 6.500 otáček za minutu a kroutící moment 174 Nm ve 4.300 otáčkách za minutu. Z těchto čísel je jasné, že pokud chcete po Civicu razantnější zrychlování, musíte motor točit, točit a točit. Ovšem pro běžnou jízdu je motor ochoten spolupracovat již od 1.500 otáček. Motor začíná ožívat od hranice 4.000 otáček a nepolevuje, dokud jej nezastaví omezovač. V městském cyklu si Honda řekne o 7,8 – 8,2 l/100 Km. Mimo město není problém udržet spotřebu do 6l/100 Km. Při dálniční stotřicítce Civic točí na šestý převodový stupeň zhruba 3.300 otáček a dává o sobě dost znát i v kabině, v tomto režimu si řekne o 7,5 l/100 Km.
S karoserií Tourer a výbavami Lifestyle a Executive je Civic vybaven adaptivními zadními tlumiči se třemi režimy. Dynamic, Normal a Comfort. V jízdních vlastnostech se mi rozdíl zdál pouze v houpavosti zádní části vozu. Protože se jedná o rodinné auto, tak předpokládám, že nejvíce používaným režimem bude Comfort. Toto nastavení jsem sám využíval nejčastěji. V režimu Dynamic je záď vozu výrazně tvrdší a tato tvrdost je přímo uměrná zatížení zadní nápravy. Už po projetí pár zatáček je znát, že pod kapotou máme lehký motor, který potlačuje nedotáčivost vozu. Spolu s přesným řízením, krátkými a přesnými dráhami kulisy řadící páky je na okreskách o zábavu postaráno.
Po dlouhé době se Honda opět pustila do segmentu kombi nižší střední třídy, která je opravdu nabitá. Z mého pohledu se jedná o jeden z nejlépe promyšlených vozů nejen v této třídě. Využitelnost a praktičnost místa je největší zbraní Toureru. Design je samozřejmě věc individuálního vkusu, ale určitě s Civicem Tourer nezapadne mezi další další vozy na silnici bez povšimnutí. Za zvážení určitě stojí verze se superúspornou naftovou jednotkou 1,6 i-DTEC, která vyjde o 25.000 Kč dráž, než námi testovaný benzínový agregát.
Plusy
– Variabilita zadních sedadel
– Velikost kufru
– Design
– Převodovka
– Jízdní vlastnosti
Mínusy
– Přední sedadla
– Zastaralá grafika palubního počítače
– Vyšší základní cena
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1798 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 104 / 6500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 174 / 4300 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 210 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.8 / 5.5 / 6.4 |
Emise CO2: | 146 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 624 / 1668 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1455 / 450 |
Rozměr pneu: | 225/45 R 17 |
Cena v základní výbavě: 487 900 Kč
Cena v testované výbavě: 573 300 Kč
Základní výbava:Šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix, flexibilní sedadla Magic Seats, elektrické ovládání oken, multimediální LCD displej, stop-start, diody denního svícení, duální klimatizace, přípojky USB a AUX, kožený volant, litá 17“ kola, adaptivní zadní tlumiče, hliníkové pedály, vyhřívaná přední sedadla, prémiové audio + osm reproduktorů, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera a další.
Výbava testovaného vozu:Metalíza (+12.900,-).
.« NOVÝ CITROËN C1 Peugeot 208 GTi 30th Anniversary představen! »