honda-cb-2021-26

Test Honda CB 650 R: Zdokonaleně dokonalé

27. 4. 2021 • Motocykly, Novinky

Hondu CB 650 R už jsem jednou na test měl a popravdě, byla trochu jiná než všechny ostatní motorky. Ostatní přicházejí a odcházejí, oslní vás při prvních kilometrech, vzbudí bouři, za chvilku zavládne opět klid, ale po pár dnech už si skoro nevzpomenete. Nad ostatními občas letmo zapřemýšlím a na některé myslím pravidelně. Samozřejmě, že vzpomínky jsou různé, někdy negativní, ale většinou spíš pozitivní. No a pak jsou motorky, které svým fluidum dokáží udržovat vzpomínky stále živé. I když jste ji už několik měsíců neviděli, stále vzpomínáte. Zažili jste někdy ten pocit, když jste se měli setkat s dobrým kamarádem po několika letech? Jak srdíčko poskočí radostí a při novém setkání na sebe jen koukáte a smějete se? Tak stejný pocit jsem měl i letos, když jsem si k dalšímu testu pro rok 2021 přebíral Hondu CB 650 R.

Už o loňském modelu jsem psal hlavně o tom, jak moc zábavná motorka to je. Letošní model dostal nejen několik designových a funkčních vylepšení, ale i dost zásadních, které mají X Factor vyšponovat až ke stropu. Že oni v tý Hondě vážně chtějí, aby mi prostě přeskočilo…

honda-cb-2021-27 honda-cb-2021-24

Hondu CB 650 R sám výrobce nazývá jako Neo Sports Café. A ano děkujeme, děkujeme a ještě jednou děkujeme za tuto třídu. Je totiž spousta lidí, kterým prostě klasické retro café racery nevoní. Nejen svým stylem, protože vážně hodně lidí prostě nejsou retrožrouti. Je mezi zákazníky dost právě těch, kteří chtějí něco jako Café a něco jako klasického naháče a v tomhle prostě Honda uhodila hřebík na hlavičku. Už jen svým designem CB 650 R dokáže zrychlit dech. Ani nevím z jakého pohledu je hezčí. Obcházím jí stále dokola a nemůžu se rozhodnout.

Zezadu pěkně plnotučná 180ka guma a široké sedlo, zepředu krásné LED světlo se stále svítícími blinkry a dvojitým nádechem sání na obou stranách, z boku protáhlá nádrž a krátká podsedlovka končící snad v půlce kola, kterou opticky prodlužuje už jen držák značky nebo čtyři lesklé svody ústící do jednoho výfuku, černo bronzové zbarvení motoru… Je toho prostě moc a oči mi jen jezdí ze strany na stranu. Vidím, že prohlížení pak bude až na delší chvilku až si před ní v klidu sednu a dám si Neo Café.

honda-cb-2021-23

A co že to Honda pro letošní rok na modelu CB 650R tedy vylepšila? Designovou změnou je určitě držák registrační značky, který není nově jen plastový, ale má pěkně ocelovou kostru a změnou jsou i nové boční panely zdůrazňující minimalismus. Mezi další vylepšení patří LCD displej, ke kterému jsem měl v loňském roce určité výhrady. Nyní jsou ale jeho údaje větší, má lepší úhel a čitelnost je bez chyby. Z praktických věcí pak přibyla USB-C zásuvka pod sedlem.

honda-cb-2021-21

Z pohledu ergonomie sem patří řídítka posunutá více vpřed o 3° na celkových 35°. To by mělo zlepšit ovládání stroje v nižších rychlostech. Hlavní novinkou v souvislosti s inovovaným modelem CB650R je ale použití 41mm inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty Separate Function Big Piston. Tlumič je konstruován na rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé. Společně s využitím většího pístu slibuje lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrolu nad strojem. Centrální tlumič, jehož předpětí lze nastavit v 10 stupních, je přímo spojen se zakřiveným, gravitačně litým kyvným ramenem.

Na motoru se toho mnoho zásadního neměnilo.  Ten dosahuje maximálního výkonu 70 kW při 12 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 63 Nm při 9 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění A2 je pak k dispozici i snadná konverze na výkon 35 kW. V rámci úprav pro rok 2021 došlo pouze ke změně specifikace motoru tak, aby byly splněny požadavky emisní normy EURO5. Za tímto účelem byla revidována řídicí jednotka ECU, palce vaček, časování sání, výfukové potrubí, katalyzátor a tlumič výfuku. Nově přibyl také snímač polohy klikového hřídele.

honda-cb-2021-28

V motoru jsou použity iridiové svíčky a zdvojené sací vedení po obou stranách palivové nádrže, které má zajistit dostatek vzduchu ve vzduchové komoře. Motor využívá kompaktní vnitřní architekturu, u níž jsou šestistupňová převodovka a startér umístěny na sobě. Blok válců je nakloněn vpřed pod úhlem 30°. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení na vyšší rychlostní stupeň a zároveň brání zablokování zadního kola při prudkém brzdění a rychlém podřazování. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) dbá na zachování trakce zadního kola. Jednoduchým stiskem tlačítka na řídítku je pak možné tento systém vypnout. Zajímavostí je také to, že vedením chladicí kapaliny vnitřními kanály v hlavě válců se konstruktérům povedlo odbourat většinu vnějších hadic.

Dost bylo technických povídaček, protože já už hořím nedočkavostí užít si opět nekonečnou zábavu se starou dobrou známou CB 650 R. Ano, je na první pohled menšího vzrůstu a možná na ní se svými 190ti cm budu vypadat jako vosa na bonbónu, ale to je mi tak nějak jedno. Důležitý je můj pocit z jízdy. Sedám a nemůžu si rozhodně na ergonomii stěžovat. Nohy nemám za ušima, sedí se mi pohodlně, sedlo je dostatečně široké a předklon je ideální pozicí vybízející k hravosti. Po nastartování se ozve hluboký hrdelní zvuk. Rozhodně bych netipoval obsah šestpade. Spojka jde zlehka a jednička zapadá jen s mírným cvaknutím. Už na první dobrou se vrací ten pocit z minulého roku. Motor je krásně měkký a jemný.

honda-cb-2021-15

Práce s plynem je přesná a nevšímám si žádných škubavých záludností. První kilometry samozřejmě začínají Prahou z dealerství Hondy a už tady si užívám dokonalé ovladatelnosti. CBčko se proplétá provozem jako štika a klidně bych si zasoutěžil s nějakým městským specialistou v podobě skútru. I přes poměrně chladné počasí se motor zahřeje velmi rychle a konečně končí Praha. Měl bych to sice rychleji po dálnici, ale takovým sebepoškozováním zatím netrpím. Mířím si to pěkně na okresky a rovnou se spoustou zatáček. Mám svoje vytipovaná místa s hladkým asfaltem a přehlednými úseky.

Po pár měsících co jsme se zase neviděli si jen pomalu očucháváme zadky. Motor přede v nižších otáčkách a já musím uznat, že jemnost motoru je absolutně božská. Tomu sekunduje úžasný zvuk, který bych si nahrál jako ukolébavku a pak by mi šla slina jak koňská oprať i při super úplňku. Vyloženě mě baví řazení. Rád bych přiblížil proč, ale lepší bude jedno přirovnání v podobě lekce japonštiny. Víte jak se řekne „Konstruktérsky dokonale zmáknutá převodovka bez jediné chybičky“? …. Honda. Nehledejte na ní chyby. Nemá je. Jediné co mi chybělo k dosažení orgasmu byl v testovaném modelu systém rychlořazení, ale spojka jde tak zlehka, že jsem si to klidně odbyl po staru. Jedeme už nějakou chvíli a tak se začínám otrkávat. Nejhezčí silniční úsek je tady a je na čase o trochu víc naklonit kropáč s Naturalem. Hledám PIN k věrnostní kartě „Centra nekonečné zábavy“ a ten je rovných 7000.

honda-cb-2021-25 honda-cb-2021-19

Od této hodnoty nahoru cokoliv. Nikterak skokově, ale velmi masivně se v těchto otáčkách Hondička rozvášní a její bělmo zrudne. Dunivý zvuk se mění v rykot supersportu a já si nechávám natahovat šlachy zápěstí. Do první zatáčky se vrhá s absolutní lehkostí, její ochota k zatáčení je až zarážející a hluboký náklon jakoby přímo vyžadovala. Z první zatáčky doslova přeskakuje do další a nevypadá to, že by jí něco říkalo slovo „Nervozita“ když ji chci dostat na hranu. Zkouším to několikrát tam a zpátky a nasávám do žil ovladatelnost a přilnavost podvozku. Přední vidlice se nenechá rozhodit ani menšími nerovnostmi a letošnímu modelu rozhodně prospěla. Po dostatečném doplnění adrenalinu do krve se musím na chvíli zastavit a okouknout to dílo znovu dokola. Znáte také na začátku sezóny ty krajní centimetrové proužky pneumatiky, kde je guma nedotčená než se člověk zase trochu rozjezdí a zmizí štěrk ze silnic? Tak Honda CB 650 R je nemá. Nejen že je nemá, ale jsou na nich dokonce žmolky. Nevím jak to dělají, ale já jsem rychle nejel. Velké náklony? O tom nic nevím, to ne já to ona. To ti v Hodně, oni za všechno můžou.

honda-cb-2021-7

Honda CB 650 R opět nezklamala. Je nejen krásná a definuje v dnešní době třídu Neo Sports Café, při jejímž vývoji se Valerio Aiello z výzkumného a vývojového střediska Honda nechal slyšet, že se dokonce inspirovali hodinkami, jejichž výroba taktéž vyžaduje jisté „mechanické umění“. CB 650 R je hlavně vylepšená a je to na ní znát. Je vzorem ovladatelnosti a jistoty v zatáčkách. Nová přední vidlice Showa ji posouvá z třídy FUN  do třídy FUN+. Je trochu ošemetným heslem když napíšu drsně…Nekupujte si to! V tomhle případě ale s dodatkem…Nebudete z toho chtít slézt a doma je na problém zaděláno :) Pohotovostní hmotnost činí 202,5 kg.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz