TEST Honda Accord 2,2 i-DTEC TYPE S – Osaměle schopná!
Po týdnu stráveném v současné Hondě Accord musím položit otázku, proč se toto skvělé auto topí na dně prodejů střední třídy. Copak v dnešní době už nikdo neocení klasickou architekturu sportovního sedanu, jež je svými jízdními vlastnostmi a veškerými ovládacími prvky orientován na jednu jedinou primární záležitost – radost z jízdy?! Vím, toto spojení patří k úplně jiné značce, která již od svých tradic výrazně opustila, ale Honda se stále drží a nebojí se dělat auta, která svého řidiče budou bavit řídit a přitom nebudou ničím obtěžovat. Je mi smutno, že lidé dají přednost bezpohlavnímu Passatu a ještě nudnějšímu Superbu. Accordu se jízdně neblíží vlastně vůbec nic a není pochyb o tom, kdo dělá nejlepší vůz střední třídy s předním pohonem. Klanět se musí i Ford Mondeo…
K jízdním vlastnostem se vrátím za chvíli, protože to je to, co nás zajímá všechny nejvíc. O designu interiéru a exteriéru si má každý možnost udělat obrázek sám z přiložených fotografií pod tímto testem. Za sebe musím říci, že design Accordu na mě dělá opravdu skvělý dojem. Nenašel jsem úhel, ze kterého by auto nevypadalo perfektně. Každá část dokonale ladí se zbytkem auta, žádná linka není zbytečně extravagantní a výsledkem je čistá sportovní elegance, která je v našem případě navíc podpořena optickým paketem Type S. Ten skýtá nové nárazníky s agresivnějšími tvary, boční prahy a sportovní litá 18″ kola. Accord tak zvenčí vypadá neodolatelně a umí zaujmout i okolí. U auta, které je na trhu tak dlouho, je to neobvyklá věc, která ovšem svědčí o tom, že toto auto je na našich silnicích v podstatě rarita. Sportovní paket se týká i interiéru, kde nyní najdeme krásné sportovní sedadla v kombinaci hladké kůže a Alcantary. Nejen že vypadají dobře, ale hlavně skvěle drží. Interiér je prošíván červenou nití, jsou tu sportovní hliníkové pedály, rudě podsvícené budíky a ještě kratší hlavice řadící páky.
Z interiéru jako celku musí zaplesat blahem každý milovník poctivých automobilů, stavěných podle receptů ze “staré školy”. Nemyslete si ale, že by byl vůz uvnitř zastaralý. To ne. Nabízí moderní techniku, jenž se schovává pod klasickou architekturou, kde hlavní roli hraje kvalita a ergonomie. Celá palubní deska je tak přizpůsobena řidiči. Ne náhodou je Accord v Americe nabízen jako prémiový vůz Acura TSX – materiály jsou příjemné na pohled i dotyk, sladění barev je na výši a kokpit je tak velmi útulný. Když k tomu přidáte nízký posaz ve fantasticky tvarovaných sedadlech, malý volant se silným věncem a ultra krátké řazení, jen málokterý konkurent by nezáviděl. Accord je prostě poctivé kvalitní auto, na které je radost pohledět a ještě větší radost usednout a řídit.
V modelu Type S nalezneme dvě možné motorizace a to benzínovou 2,4 i-VTEC a nebo posilněný dieselový agregát 2,2 i-DTEC, který je v námi testovaném voze. Místo standardních 150 disponuje výkonem 180 koní a vzrostl i točivý moment na konečných 380 Nm. Takhle na papíře se nejedná o nijak oslnivé údaje, ale Honda na motoru zapracovala daleko více, než je jen prostý nárust výkonu. Týká se to především odezvy na plyn a reakci motoru. Ty jsou v dieselovém segmentu naprosto bezkonkurenční. Nepamatuji si a ani jsem asi nikdy neřídil diesel, který by reagoval okamžitě na plynový pedál a chtěl do otáček jako tento. Má sice znatelnou turbo díru ve spodní části otáčkového spektra, ale jakmile zatáhne, tak nepoleví až k omezovači. Opravdu jsem od této jednotky nečekal moc a o to více mě příjemně překvapila a schopně sekunduje výbornému podvozku a naladění celého zbytku auta. Nabízí také velmi dobrou spotřebu, kdy dynamicky se dá kombinovaně jezdit za 7,5 litrů. Při opravdu sportovní jízdě se spotřeba zvedne na stále velmi dobrých 10 litrů.
Jízda samotná, podvozek, řízení a řazení je v dnešní době něco jako pohádka. Dokonalá poloha za volantem ve skvělých sedadlech je jen začátek. Je tu také výborně tvarovaný tříramenný volant se silným věncem a naprosto ideálním průměrem, který je radost už jen držet. Krátká řadicí páka je pak pověstnou třešničkou na dortu – krásně padne do ruky a krátké dráhy jsou prostě radost. Navíc je celá kulisa dokonale přesná a při přeřazení jde slyšet mechanické cvaknutí. Nádhera. Sportovně je umístěna i ruční brzda, která je hned vedle řadící páky a je tak hned po ruce. Abych jen nechválil, tak jediná věc ze základních ovládacích prvků, která mi vyloženě vadila, byla spojka. Ta má divný záběr až někde úplně dole a poněkud komplikuje rychlost řazení. Jinak je vše nadstandardně dobré.
A to jsem se ještě nezmínil o podvozku, který je ve střední třídě naprostým skvostem. Vzadu nalezneme nezávislé zavěšení a vepředu lichoběžníkovou nápravu, od které většina automobilek pro její konstrukční složitosti již dávno upustila a nahradila ji technologií McPherson. Podvozek je nastavený tuze, ale ne na úkor komfortu. Výsledkem jsou fantastické jízdní vlastnosti – Accord nabízí nevídanou přilnavost, nezná náklony karoserie a nedotáčivost je pro něj cizím slovem. Okamžitě reaguje na každičký pohyb volantem a jede přesně tam, kam mu poručíte. Ovladatelnost a poslušnost je prostě perfektní. Navíc funguje i na rozbitém povrchu a neodskakuje. Za každou cenu je neutrální. Když jej rozhodíte a prudce uberete, tak stejně zatočí. Přetáčivost vyvoláte jen ruční brzdou. A když necitlivě brzy přidáte, tak zatočí také. Na přední náhon neuvěřitelné schopnosti. Rychlé projížďky po klikatých silnicích se stávají velmi čistou formou zábavy. S Accordem si budete užívat chirurgicky přesné stopy a radovat se s reakcí na pokyny řidiče. Za zmínku stojí i špičková stabilita v přímém směru.
I přes své sportovní nadání si Honda Accord Type S ponechává komfortní svezení. Do kabiny nepronikají rázy od náprav a učebnicové je i odhlučnění. Občas jsem si říkal, jestli už náhodou nejsem hluchý, protože venkovní svět je tak nějak naprosto izolovaný. Slyšet nejde ani motor nebo valivý hluk kol. Univerzálnost a dokonale kompromisní naladění Accordu mi stále bere dech. Navíc je tu i moderní bohatá výbava, která v této třídě nesmí chybět.
A proto se nepřestávám divit, když se dívám do statistik registrací nových automobilů. Nejen v České republice, ale vlastně v celé Evropě patří prodejně Accord na úplné dno těchto údajů. To jsou lidé o tomto modelu tak nedostatečně informováni nebo prostě nevěří referencím a recenzím? Nedokáži si to vysvětlit, protože v rámci mainstreamové nabídky ve střední třídě patří na úplnou špičku. Pokud rádi řídíte, líbí se vám auta a nehledáte největší kufr pro každodenní vození, co nejvíce litrů vzduchu, zaměřte se na tento vůz. Udělá vám radost každý den!
Plusy
- Komfortní sedadla s vynikajícím bočním vedením
- Široký interiér
- Poloha za volantem
- Přesné a strmé řízení
- Krátké, přesné a hladké řazení
- Zpracování a materiály v interiéru
- Odhlučnění kabiny a jízdní komfort
- Výborné jízdní vlastnosti
- Silný a úsporný motor
Mínusy
- Chod spojky
- V karoserii zapadlá kola
Cena testované verze: 829.000 Kč
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor: | 2199 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 132 kW (180 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 380 Nm při 2000 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 8,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 220 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1645 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 574 000 Kč (2.0 i-VTEC) |
Cena s testovanou motorizací: | 674 000 Kč (2.2 i-DTEC) |
« Volkswagen Golf R kabriolet přijde brzy 50 let Porsche 911 »