DSC_0317

TEST G-POWER X5 Typhoon SKIII

10. 1. 2012 • BMW, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, G-POWER, Novinky, Testy

Testování nejrychlejšího sedanu planety, M5 Hurricane RR, patřilo k  největším zážitkům vůbec a tak jsem se po roce opět vrátil do německého Aresingu vyzkoušet další z produktů geniálního úpravce G-Power a tentokráte něco z kategorie SUV – model X5 Typhoon SKIII. Ten je postaven na základech sériové X5 s motorem xDrive48i, tedy atmosferickým osmiválcem 4.8.

Kluci od Mnichova do toho ale v případě X5 Typhoon praštili ještě více, protože tohle zběsilé SUV není nenápadný sleeper, jakým byl Hurricane RR (pokud si teda odmyslíme polepy zmiňující světový rychlostní rekord…). Tajfun totiž dostal kompletní rozšiřující bodykit, který je vše, jen ne nenápadný. Pokud tohle auto zahlédnete v zrcátku, tak vám garantuji, že to raději dobrovolně pošlete do pole. Vzhled je totiž natolik agresivní, až z toho jde strach.

Když jsem nedávno testoval X5 M tak mi vadil zejména nevýrazný styling oproti sériové X5 ve sportovním paketu. Žádné rozšířené blatníky a uhlazený nárazník a světla z X6 to holt nezachrání. G-Power si je dobře vědom, že lidé, kteří už chtějí ultimativní SUV (jelikož obecně jsou přemotorovaná SUV nesmysl využitelný maximálně na dálnici) také touží po individuálním vzhledu. X5 Typhoon je díky tomu vlastně úplně jiné auto, avšak design vozu  není žádná pouťová atrakce – veškeré vstupy a svalnaté lemy blatníků mají svůj podíl na špičkovém chlazení a aerodynamice. PUR-R-Rim plasty jsou v nevyšší kvalitě OEM. Máme tady tedy novou kapotu, nárazníky, prahy, blatníky, spoilery, difuzor, kola… Vůz se navíc celkově rozšířil o opravdu slušných 7 cm a snížil o 5. Nyní může pojmout extra široké kola, které zajišťují dokonalou trakci díky obutí do rozměru 315/25 ZR 23 od výrobce Michelin.

Agresivní přední nárazník byl speciálně navrhnut pro zajištění adekvátního chlazení motoru a brzd. V obrovských nasávacích otvorech nalezneme LED diody pro denní svícení (bohužel jediná kolotočářina).  Zadní karbonový difuzor je doplněn o obří koncovky výfuku z chirurgické oceli o průměru, ehmm, 114 mm. Zvuk laděné V8 v kombinaci s těmito koncovky způsobuje zemětřesení a poštovní schránku plnou oznámení za rušení klidu sousedů.

Motorový základ pro tuto úpravu byl vzat z vozu BMW X5 xDrive48i a společně se společností ASA Engineering, výrobcem kompresorů, G-power připravil unikátní přeplňování pro osmiválcovou třiceti dvouventilovou jednotku. Kompresor SK III tlačíčcí 0,6 bar zvyší výkon standardnímu motoru o rovných 170 koní na konečných 525 v 6.100 otáčkách. Točivý moment zaznamenal nárust z původních 475 Nm na skvělých 600.  Mimo přeplňování se upravovalo sání, intercooler, vůz dostal závodní katalyzátor, vstřiky, kování a přemapování řídicí jednotky. Enormní výkon tohoto SUV je přenášen pomocí šestistupňové automatické převodovky a vůz dosprintuje na 100 km/h za 4,7 sekundy a na 200 za 18,4.  Zastaví se až na rychlosti 275 Km/h. To na SUV není vůbec zlé.

Povinná technická teorie je za námi, dopíjím kafíčko s Dirkem Ochmannem, PR manažerem G-Power, a beru si klíče od monstra, které už celé natěšené čeká venku. První pohled tváří v tvář mě celkem děsí, ale zároveň přiznávám, že se mi to auto líbí. Oproti X5 M (tohle srovnání ještě párkrát uslyšíte) je to opravdu supersportovně vypadající SUV a přitom nijak nepůsobí lacině. Nasedám do zcela obyčejného interiéru X5 (vnitřek neobsahuje interiérový paket) a jediné, co značí sílu pod kapotou je decentní štítek G-Power na středovém tunelu a G-Power budíky s jiným cejchováním rychloměru.

Mačkám startovací tlačítko, startér protočí obřím motorem a následuje totální exploze, leknu se a zpotí se mi ruce. Takový nástup jsem nezažil v ničem a tím myslím třeba Ferrari, Lamborghini, Porsche… Typhoon vytočí motor do omezovač, brutálně střelí do otevřeného výfuku a ustálí se. Hrubián a chuligán největšího kalibru. 60ti-letý kuřák dvou krabiček denně je proti němu Frank Sinatra. Tohle jsem opravdu nečekal a to i přesto, že jsem tady loni proháněl Hurricane RR, který také řval jak utržený z řetězů, ale jeho V10 je spíše F1 skřížená s WRC. Typhoonovic V8 je prostě hrůzu nahánějící záležitost. Vyjíždím tedy na krásné klikaté silničky v okolí Aresingu a ihned neodolávám pokušení a posílám pedál plynu k zemi. Zátah je naprosto fenomenální, pocitově velmi lineární a Typhoon si vyloženě říká o otáčky. Tohle na výtvorech od G-Power miluji – motor je sice přeplňovaný, ale chová se jako atmosféra o čemž svědčí i maximální výkon položeny až v 6,100 otáček.

Navíc zde můžu s klidným svědomím tvrdit, že motor graduje a má špičku, což snad píšu u přeplňované jednotky vůbec poprvé (Hurricane, dobře :) ).  Zvuk při akceleraci napříč celým spektrem otáček je prostě úchvatný. Auto zní jako klasický americký muscle car s minimálně 8 litrovým V8, nebo jako pořádně naštvaný chopper. Zašlápnutí plynu ve středních otáčkách způsobí solidní kopanec do zad a X5 Typhoon vystřelí vpřed jako střela. Můžete namítnout, že X5 M je o 30 koní silnější, ale to neznamená, že je lepší. Obě auta mají stovku stejně, ale motor v X5 M je prostě klasický “turbobenzín” – nechce se mu tak rychle do otáček a má horší reakce.

A to jsem se ještě nedostal k podvozku a jízdním vlastnostem! Tady mi Typhoon vyrazil dech, naprosto. Je neuvěřitelně stabilní a poslouchá na slovo i v opravdu utáhlých zatáčkách ve vysokých rychlostech. Za vše může rozšíření a snížení. Je to až neuvěřitelný rozdíl oproti X5 M, která byla občas nervózní, když ji člověk tlačil na limit. G-Power navíc vyměnil i aktivní stabilizátory za ještě silnější. Velká 23″ kola se také neukázala jako problém v otázce komfortu a velké SUV si na nich vedlo velmi dobře. Do kabiny se dostávalo jen minimum rázů a vůz nebyl přehnaně tvrdý. Teď je otázka, jak by to fungovalo na českých silnicích, ale určitě ne tak dobře :)

Že kluci z Aresingu vědí, co dělají dokazuje i spotřeba. X5 M neměla nejmenší problém jezdit kolem 30 litrů a vůbec se za to nestyděla. Typhoon SKIII se spokojí s dávkou kolem 12 litrů na sto kilometrů… Marně se snažím najít argument, který by byl pro X5 M… BMW by si z G-Power mělo vzít příklad, protože tihle pánové to holt umí doladit daleko lépe.  Líbí se mi také fakt, že když chcete umí Typhoon uklidnit svůj rozdováděný charakter a být příjemným společníkem na cestování, nebo přesuny po městě. Možná se do zdá jako základ, ale takhle vyladěná uřvaná auta s tím ve většině případů mají velký problém.

Řízení je typicky precizní a v tomto segmentu nic lepšího nenajdete. Změny v chodu se projevily jen díky obřím kolům a rozšíření takže volant příjemně ztuhl a zároveň si zanechal svou přesnost a skvělou zpětnou vazbu. Typhoon se vrhá do zatáček a esíček jako šílenec, co zapomenul svou identitu. Na limitu se chová neutrálně a poté přejde do lehké bezpečné nedotáčivosti – to už ale je tak závratná rychlost, že většina se tohoto okamžiku nikdy nedočká. Fascinuje mě, jak se s tímto “heblem” jde skládat na úplný vnitřek apexu, nebo si ho rozhazovat na brzdách před prudší zatáčkou a poté prostě zadupnout plyn a vykroužit oblouk. Pokud jsem psal, že s X5 M jsem se dostával na časy WRX STi, tak Typhoon by byl nejhůře stejně rychlý jako STi. Neuvěřitelné! Auto nezná nejmenší náklony a stopu drží jako přilepené.

Jakkoli se může zdát přemotorované SUV s brutálním bodykitem jako totální nesmysl, tak mi nezbývá než konstatovat, že to funguje a dokonce naprosto fantasticky. Motor s kompresorem letí do otáček a graduje jako atmosféra, má dokonalou odezvu na plyn a zvuk, který asi jen tak nic nepředčí. Podvozek je díky adekvátním úpravám schopný plně podporovat zběsilou sílu auta a design je sice subjektivní, ale tahle X5 prostě vypadá tak jak jede. Kdybych měl volit mezi X5 M, Cayenne Turbo a X5 Typhoon SKIII tak bych sáhl právě po tomto autu, protože je lepší úplně ve všem.

A kolik vás tato sranda bude stát? Bodykit si G-Power cení na 12.851 Eur a veškerou úpravu motoru a výfuku na 23.991 Eur. Kompletní úprava v testované podobě tedy vyjde na 36.842 Eur plus cena sériové X5 xDrive48i…

Plusy

- V8 motor s kompresorem
– jízdní vlastnosti
– podvozek
– přesné a komunikativní řízení
– zvuk
– spotřeba
– vzhled a styling
– image úpravce
– kvalita úpravy
– komfort

Mínusy

- ve své podstatě je to stejně nesmysl
– cena


.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz