Test Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue: Fordswagen
Ford se spojil s Volkswagenem… nebo Volkswagen s Fordem? To už máte jedno. Výsledkem společných námluv těchto dvou gigantů nebude společné auto, ale sdílení technologií – badge engineering, chcete-li. A zatímco na Volkswagen Amarok postavený na základech Fordu Ranger si ještě budeme muset chvíli počkat, Ford Tourneo Connect postavený na základech Volkswagenu Caddy jsem si již s radostí vyzkoušel. Podařilo se Fordu na sdílené technice vytvořit auto s vlastním charakterem?
Design. Hmm, u malé dodávky ne zrovna podstatná věc, ale když on si s tím dal Volkswagen takovou práci. Podle vyjádření automobilky jde o nejaerodynamičtější užitkové auto na trhu. A Ford na tom moc neměnil. Vlastně je to identický vůz, který má jen jiná světla (vepředu) a masku. Nutno říct, že trochu konzervativnější, což bude jistě řadě zákazníků sedět víc. Také se mi líbí oplastování karoserie, které mu dává takový drsnější vzhled. Trochu jsem se těšil, že by mohl Ford nabídnout ve větší míře pohon všech kol – rozumíte, když už tu máte ty SUV prvky – ale stejně jako u dárce ho můžete mít pouze v jedné verzi a to v dvoulitrovém dieselu s manuálem. Při starém zůstalo téměř vše (dokonce i drtivá většina dílů nese stále logo VW) – bohužel i lišty posuvných dveří, které zůstaly nekryté.
Uvnitř se použil stejný recept. Jediná věc, které se změnila, je airbag na volantu a mírně se upravila grafika infotainmentu. Interiér je moderní, kvalitně slícovaný a nadmíru praktický. Stále tu ale vládnou tvrdé plasty (to vzhledem k potenciálně těžkému životu domácího pracanta nemusí být nevýhoda) a především přemíra dotykového ovládání, které v autě podobného ražení zkrátka nevidím jako šťastnou cestu. Ford převzal dokonce dotykový jezdec pod displejem na ovládání teploty a hlasitosti. Ta nejen že není zrovna příjemná na používání, ale ani není podsvícená – v noci tedy hodně štěstí. Ovládání nového konceptu interiéru zkrátka až moc vyžaduje řidičovu pozornost a odvádí ho tak od jeho skutečné práce – řízení.
Infotainment je také převzatý, pouze úvodní obrazovka má „Fordí“ grafiku. Tento systém zrovna neproslul stabilitou ani intuitivností, s radostí vám ale můžu říct, že minimálně s tím prvním jsem po celý týden neměl sebemenší problém. Vlastně ani s tím druhým, protože hned po usednutí jsem spároval telefon a po celou dobu testu využíval bezchybně fungující bezdrátové Apple CarPlay. Víte, nechci tu za každou cenu kritizovat interiér převzatý z Caddy. Má spoustu kladných stránek – odkládacích prostorů je víc, než dokážu spočítat, je z něj skvěle vidět, nabízí dobrý posaz i konektivitu. Jsou tu ale části, kterou umí být po delším používání otravné. Proto jsem trochu doufal, že Ford nasadí vlastní interiér, a dá tak na výběr zákazníkům, kterým řešení od VW nesedí. Jenže se tak nestalo. Z pohledu ceny je to logické – vyrábět jedno auto stojí méně, je to ale prošvihnutá příležitost zaujmout širší publikum.
Ford Tourneo Connect má ale stále spoustu es v rukávu. Především z pohledu praktičnosti. Auto se nabízí ve dvou délkách, já měl v testu tu nejdelší a ta uvnitř působí jak cirkusový stan. I v případě, že uvnitř sedí sedm lidí, pobere kufr 446 litrů (po plato). V pětimístné konfiguraci je to přes tisíc a pokud vyhodíte i druhou řadu, získáte 3105 litrů a ložnou plochu o délce až 218 centimetrů. Systém vyndávání sedaček je navíc skvěle navržen a zvládne to skutečně každý.
Prostornost ve třetí řadě ale není kdovíjaká. Podélně je místa vcelku dost, ale sedačky jsou ukotveny hodně na zemi, takže dospělým budou trčet kolena do stropu. Poslední dvě sedadla tak budou především pro děti. Ve druhé řadě je to samozřejmě o poznání lepší. Ani se svými 190 centimetry jsem se necítil utlačovaný. Vzdušnosti prostoru také pomáhá velké prosklení a parádní panoramatická střecha. Zamrzí jen to, že sedadla nejsou na kolejnicovém systému. Pokud jde o ISO fixy, tak jsou vždy na krajních sedadlech.
I přes rozdílné značení se pod kapotou nachází starý známý dvoulitrový koncernový diesel o výkonu 90 kW a 320 Nm, který tu představuje vrcholnou motorizaci. Ani ve Fordu se tak nedočkáme silnějšího motoru – bohužel. Dvoulitr je příjemně pružný ale poměrně hlučný a výkonu má tak nějak akorát. Pokud jezdíte klidně a zaměřujete se především na spotřebu a plynulost, asi vám bude stačit. Bohužel tu chybí nějaká rezerva pro případné rychlé předjetí nebo zmizení z nebezpečné situace. Dynamika nad 110 kilometrů v hodině je už spíš podprůměrná a vám tak nezbyde než se za volantem uklidnit. Skvělé je ale spárování se sedmistupňovým DSG. Převodovka je jemná, rychlá a řadí logicky. Dá se řadit i pádly pod volantem, ale za celý týden jsem nenašel důvod, proč to dělat. Kde auto nahání ztracené body za výkon, je spotřeba. Při klidné jízdě jsem se běžně držel pod pěti litry, i dálniční tempo se vejde do šesti. Můj týden skončil na 6.1 litrech a se mix skládal především z městského poskakování a rychlých dálničních přesunů.
Tourneo Connect podědilo moderní platformu MQB, kterou najdete třeba v aktuálním Golfu, oproti němu má ale vzadu jednodušší nápravu s panhardovou tyčí. Základ z osobního vozu má výhodu v dospělém jízdním projevu a dobré stabilitě. V kombinaci s přesným a rychlým řízením se dá poměrně rychle zapomenout, že vlastně sedíte v užitkovém voze. Především na okreskách působí Tourneo jistě, s ochotou mění směr a i když se nebojí do zatáčky pořádně naklonit, neprojevuje ani při svižnějším tempu nervozitu. Stejně tak směrová stabilita na dálnici je skvělá. Tady vám ale zážitek zkazí průměrné odhlučnění. Už někde kolem dálničního limitu je hluk na palubě skutečně nepříjemný a osobně jsem 120 kilometrů v hodině překračoval jen kvůli předjíždění kamionů.
Při každodenním ježdění poskytuje Tourneo Connect solidní porci komfortu. Především při zdolávání velkých nerovností působí sebevědomě. Ty krátké ostré mu ale dělají problémy a poměrně často o sobě dají vědět nepříjemnou ranou od podvozku. Na poměry dodávky je ale komfort stále dobrý. Pokud se na auto ale budete dívat optikou uživatele MPV, bude to pro vás krok zpět. A tady se dostávám k jednomu zásadnímu tématu. Ford Tourneo Connect chce zabít dvě mouchy jednou ranou a být jak náhradou za MPV tak za malé užitkové vozy.
Tím, jak sedí jedním zadkem na dvou židlích, nedokáže pořádně doručit ani jedno. Jako dodávka není dostatečně robustní. Kvůli „osobákové“ platformě má maximální zatížení jen 600 kilogramů. Jako MPV zase není dostatečně kultivovaný. Když ho srovnáte například s Galaxy, je to krok zpět snad v každém směru. Špatnou zprávou je, že Galaxy jako takové bez náhrady končí a u Fordu se tak v tom segmentu budete muset smířit s Tourneem. Za vším hledejte snahu snížit náklady (brzy se také můžete těšit na elektrický Ford s platformou MEB). Díky šetření se tak dostáváme do situace, kdy nový produkt nemusí být nutně lepší než ten dosluhující. Trochu mě také zamrzelo, že Tourneo Connect jezdí vlastně úplně stejně, jako Volkswagen Caddy. Doufal jsem, že Ford udělá nějaké změny v nastavení podvozku tak, aby charakterem víc odpovídal jeho produktům, ale nestalo se. Ve finále tu tak máme dvě zcela identická auta, která míří na stejný trh a cílí na stejnou klientelu. Což ve finále může způsobit spíš kanibalismus ve vlastních řadách. Kdyby se je podařilo charakterově odlišit, mohl z toho těžit jak zákazník, tak výrobce. Tady se ale spokojili s jiným znáčkem a světly.
Je mi jasné, že tento test vyzněl pro Ford Tourneo Connect poměrně negativně. Nemyslím si ale, že jde o špatné auto. Spíš naopak. Jeho praktičnost je vynikající, stejně tak spotřeba. Pro klidné řidiče poskytne dobrý kompromis mezi pracantem a rodinným dostavníkem. Stále se ale nemůžu zbavit dojmu, že se dalo udělat víc. Pokud jde o ceny, tak ty také nejsou zrovna nízké. Základ s motorem 1.5 EcoBoost vyjde na 725 tisíc, dvoulitrový diesel startuje na 915 a testované auto o dva tisíce přelezlo milion.
Ford Tourneo Connect je fajn rodinné auto, které moc nežere a hodně se do něj vejde. Bohužel mu ale chybí jistá odlišnost, která by z něj udělala něco víc než přeznačkovaný Volkswagen.
Plusy
– Prostorný interiér
– Spotřeba
Mínusy
– Slabé odhlučnění
– Chybí silnější motor
« Šest měsíců stejná cena: Ojetiny jako unikát v době vysoké inflace Jak se projevuje vliv alkoholu na řidiče »