Test Ford Ranger Raptor: Absolutní slast
Ano, vím, že se nedávno představila nová generace tohoto oblíbeného pick-upu, ale ta ještě rok nebude k dispozici českým zákazníkům. Proto jsem neváhal znovu usednout za volant toho nejlepšího, co řada Ranger nabízí – Raptor. Ultimativní sportovně orientovaný off-road pick up (uff, to zní krkolomně), který svého řidiče umí nabít zážitky z řízení.
Jenže to není daleko od pravdy. Skutečný off-road je totiž samostatnou kapitolou automobilového sportu a právě Raptor k tomu má ten nejlepší recept. Vůz vyvinula divize Ford Performance jako vrcholné provedení pick-upu Ranger. Jeho robustní podvozek, speciální pneumatiky a výkonný vznětový motor EcoBlue oslovují vyznavače outdoorových dobrodružství i nadšence do jízdy v terénu. Začněme tím nejzásadnějším, podvozkem.
Ten má o 150 mm širší rozchod kol a o 51 mm vyšší světlost než klasický Ranger XLT. Naladěný je s ohledem na specifické požadavky, které na vůz klade rychlá sportovní jízda po nezpevněném povrchu. Přední trojúhelníková ramena i zadní víceprvkové zavěšení jsou vyrobeny z hliníku. Tlumiče pérování FOX disponují technologií Position Sensitive Damping, která reguluje jejich účinek v závislosti na míře stlačení. Maximální záběr na volném podkladu zajišťují univerzální terénní pneumatiky BF Goodrich s rozměrem 285/70 R17. Zadní tuhá náprava byla výrazně rozšířena a místo listových per dostala vinuté pružiny a Wattův přímovod, tak aby byly pohyby nápravy přímočaré.
Samozřejmostí je elektronicky přiřaditelný pohon všech kol s tím, že standardně jsou poháněna kola zadní nápravy. Nechybí ani redukční převodovka a uzávěrka zadního diferenciálu, které jsou v základní výbavě verze Raptor. Navíc je tu systém Terrain Management System, který umožňuje přepínání mezi 6 různými jízdními režimy. Specialitou Raptoru je režim Baja, pojmenovaný po slavné pouštní rallye Baja 1000. Už z toho je zřejmé, že je určen specificky pro vysokorychlostní sportovní jízdu v terénu.
Raptor tedy opravdu není jen o drsném vzhledu, i když i ten je pořádný. Ford dbal na to, aby auto vypadalo skvěle. Zvenku tak dostalo typické designové prvky, které má i prapůvodní F-150 Raptor. Maska chladiče je černá s velkým nápisem FORD namísto typického modrého oválu. Zajímavější jsou další úpravy designu, které zahrnují výrazně rozšířené blatníky a na nich plastové lemy. Zmínit je třeba i robustní nášlapy, které jsou nalakovány protiskluzovou barvou a nechybí na nich logo Raptor. Kryt pod motorem a převodovkou je z masivního plechu. Tohle auto je sice menší než F-150, ale i tak je vysoké a široké a na silnici vzbuzuje respekt a pozornost.
To interiér se změnil jen decentně, ale přesto na první pohled poznáte, že nesedíte v obyčejném Rangeru. Sedadla dostala specifické čalounění s nápisem Raptor a na vrchu volantu je červený proužek, abyste věděli, kam je zrovna volant natočený. To se zejména při rychlejší jízdě v terénu bude hodit.
Ranger Raptor je poháněn dvojitě přeplňovaným vznětovým motorem 2.0 EcoBlue o výkonu 157 kW (213 k) a točivém momentu 500 Nm. Desetistupňovou samočinnou převodovku má vůz společnou se sportovním vozem Ford Mustang. Čtyřválec je docela slušně odhlučněný a s autem i vcelku solidně hýbe. Jeho projev je ale plochý, bez výraznějšího vzrušení, což je pro označení Raptor škoda.
I tak je výkon jednotky plně dostačující a patří k těm svižnějším pick-upům. Potěšila mě spotřeba, která se běžnou jízdou dala držet pod hranicí 10 litrů. V terénu počítejte s odběrem zhruba 13 litrů, to samé při náročnějších požadavcích na dynamiku. Výborná je i desetistupňová automatická převodovka, která řadí hladce, rychle a logicky. V terénu vám pak usnadní práci.
Jízda s Rapotrem mě poslala do kolen hned po prvních kilometrech na silnici. Od zádě necítíte téměř žádné, pro pick-upy typické poskakování. To přijde jen na některých krátkých příčných nerovnostech. Na silnici se auto jen tak příjemně pohupuje a kolébá, chvílemi bych snad i věřil tomu, že má vzduchový podvozek. Chová se jako velká SUV. V některých situacích se ale dokonce chová lépe, mluvím zejména o rozbité silnici. Tu sice vidíte, ale pod zadkem necítíte. Tlumiče ji dokonale vyrovnají. Mimochodem stejně to funguje i s velkými příčnými prahy, které lze přejet bez brzdění. Tlumiče retardér naprosto jemně poberou a posádka se jen tak zlehka zhoupne. Přemýšlím, jestli jsem někdy jel pohodlnějším autem, podvozek je opravdu brilantní.
No a pokud vezmete Raptor do terénu, budete nezastavitelní. Problém může nastat jen díky dlouhému rozvoru, což je ale u pick-upů společná vlastnost a je třeba na to myslet na ostrých zlomech. Nejvíce si ale Raptor užijete na klasické polňačce, kde můžete jet naprosto nesmyslnou rychlostí a vůbec nebudete vědět, co máte pod sebou, protože podvozek tady funguje ještě lépe než na silnici. Navíc platí, že čím rychleji jedete, tím lépe vstřebává nerovnosti. Nejednou jsem se přistihl, že lesem jedu 120 km/h. Neskutečné! Tlumiče Fox navíc zvládnou i nějaký ten skok, takže není to není v případě Raptoru problém…
Ford Ranger Raptor je jednoznačně nejlepším pick-upem, kterým jsem jezdil, a to hlavně díky podvozku. Ten totiž funguje naprosto skvěle nejen na silnici, ale zejména mimo ni. Nástrahy města, ale ani rozbité silnice nevyvedou auto z míry. A že obouvá terénní pneumatiky? Ani to není problém, protože jsou tiché, nehučí, jen je potřeba jezdit velmi opatrně na mokru, kde skoro vůbec nedrží.
Ford Ranger Double Cab začíná od 999.460 Kč, pokud ale toužíte po vrcholném 2,0litrovém Bi-Turbo Dieselu, dostává se klasický Ranger na cenovku 1.324.950 Kč. Za Raptor si musíte připravit minimálně 1.579.050 Kč. Testovaný kousek s příplatkovým topením a polepy pak vyšel na 1.661.354 Kč včetně DPH.
Plusy
– Vzhled a image
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Terénní schopnosti
– Spotřeba
– Kvalita zpracování
– Povedený interiér a výbava
Minusy
– Psychologicky malý motor
« První jízda Suzuki S-Cross: Normální auto pro normální lidi Zimní výbava vozidla »