ford-puma-st-4

Test Ford Puma ST X: Překvapivě překvapivá

22. 10. 2021 • FORD, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 70%

Radost z jízdy: 90%

Upřímně řečeno, už dlouho jsem se v žádném crossoveru za volantem tolik nebavil. Puma ST mi dělala radost a rád sem si její výkon a skvělý podvozek vychutnal. Je to skvělé auto, které však má svou cenu.

Verdikt:

Ford Puma ST přináší do segmentu kompaktních SUV vyhlášené jízdní vlastnosti vozů Ford Performance a jde o první sportovní SUV značky Ford nabízené na evropských trzích. Puma to však od začátku nemá jednoduché, příznivci značky jsou znepokojením použití jména, které kdysi patřilo hbitému kupátku, pro další crossover. Se sportovní verzí ST je tato “svatokrádež” ještě markantnější. Ale pozor, zahoďte předsudky, protože Puma ST je jedno velké překvapení.

Sportovní tvary modelu Puma s jeho dynamickou linií střechy a zvýrazněnými lemy blatníků představují ideální základ pro extrémnější pojetí v podání verze ST, jejíž design kombinuje požadavky na vzhled a funkčnost. Přední spoiler integrovaný do nárazníku zvyšuje přítlačnou sílu o téměř 80 procent. K efektivnějším aerodynamickým vlastnostem karoserie přispívají rovněž rozměrný střešní spoiler a difuzor v zadním nárazníku. Horní i spodní mřížka na přídi dostaly specifický výplet vozů Ford ST, který odpovídá vyšším požadavkům na chlazení motoru.

ford-puma-st-6 ford-puma-st-19

Sériově dodávaná 19palcová kola z lehké slitiny mohou mít povrchovou úpravu ve vzhledu frézovaného kovu nebo být lakovaná odstínem Magnetite. Na výběr je šest odstínů laku karoserie: černá Agate, modrá Desert Island, červená Fantastic, bílá Frozen, šedá Magnetic a exkluzivní zelená barva Mean, určená výlučně pro model ST. Střecha, rámečky předních mřížek, detaily na bočních partiích, kryty zpětných zrcátek a zadní spoiler jsou vyvedeny v lesklém černém laku. Testovaný model v křiklavé zelené barvě vypadá opravdu fantasticky a troufám si říci, že Puma je jeden z nejhezčích vozů ve své třídě.

Interiér je neméně charizmatický. Ještě před samotným nástupem ale posádku zaujme logo ST, promítané na zem ze spodní části sériově dodávaných elektricky sklopných zpětných zrcátek. Uvnitř čekají vyhřívaná, anatomicky tvarovaná sportovní sedadla Recaro, potažená materiálem Miko Dinamica a zdobená vyraženým emblémem ST. Atmosféru dotváří prahové lišty Ford Performance, kožený volant se sportovně tvarovaným věncem a hlavice řadicí páky ve stylu ST. Švy na sedadlech, manžetě řadicí páky i vkládaných kobercích s emblémy ST jsou v šedém odstínu Metal.

ford-puma-st-21 ford-puma-st-12

Také interiér sportovní varianty ST nabízí nejlepší zavazadlový prostor ve své třídě, jehož součástí je inovativní Ford MegaBox. Jedná se o hlubokou 80litrovou schránku pod podlahou hlavního zavazadlového prostoru, díky níž lze ve voze převážet například dva golfové bagy postavené na výšku. Objem zavazadlového prostoru činí 456 litrů.

Sériově montovaná komfortní výbava obsahuje bezdrátovou nabíječku, vyhřívané čelní okno, parkovací senzory vpředu i vzadu, dešťový senzor nebo komunikační a zábavní systém SYNC 3 s hlasovým ovládáním. Systém SYNC 3 bezplatně podporuje Apple CarPlay i Android Auto. Jeho hlavním ovládacím rozhraním je dotyková obrazovka o úhlopříčce 8 palců, na níž se při spuštění objeví logo Ford Performance. Na přání je k dispozici prémiový audio systém B&O.

ford-puma-st-11 ford-puma-st-23

Standardně dodávaný palubní modem FordPass Connect umožňuje majitelům ovládat některé funkce Pumy ST na dálku, prostřednictvím aplikace FordPass. Tímto způsobem lze například odemknout či zamknout dveře nebo zjistit polohu vozu. Přítomnost modemu také umožňuje využívat cloudovou funkci informování o nebezpečí v okolí. Jejím prostřednictvím se řidič dozví o potenciálním nebezpečí před sebou i v situacích, kdy mezi rizikovým místem a vozem neexistuje přímá viditelnost. K dispozici jsou také další asistenční technologie: předkolizní asistent s aktivním brzděním, aktivní parkovací asistent, upozornění při couvání do silnice s aktivním brzděním nebo inteligentní omezovač rychlosti. Interiér je de facto identický s menší Fiestou, ale rozhodně vypadá dobře. Trochu problém jsem měl jen s místy lacinými plasty a jen průměrným zpracováním. Ergonomie je však v pořádku, stejně jako posed ve sportovních sedadlech, která jsou navíc i pohodlná pro delší trasy.

Příbuznost s Fiestou nekončí jen v interiéru, je stejná i technika. Puma ST je poháněna motorem 1.5 EcoBoost o výkonu 147 kW/200 koní a zrychlení 0-100 km/h zvládne za pouhých 6,7 sekundy. Podvozek dostal specifické naladění s odlišnou zkrutnou příčkou zadní nápravy, stabilizátorem i tlumiči pérování. Řízení je o 25 procent strmější a brzdy jsou o 17 procent větší než u standardní Pumy. To vše korunují pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, vyvinuté speciálně pro Pumu ST.

ford-puma-st-8

Technicky propracovaný přeplňovaný tříválec 1.5 EcoBoost, který debutoval pod kapotou oceňované Fiesty ST, pracuje s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva a nezávisle proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Pumě ST uděluje dynamiku sportovního vozu a současně i příznivou spotřebu paliva. Účinnost celohliníkového motoru dále zvyšuje integrované sběrné potrubí. Umožňuje rychlejší dosažení optimální provozní teploty, ale zároveň zlepšuje odezvu na sešlápnutí akcelerátoru. Zkracuje totiž vzdálenost, kterou musí výfukové plyny urazit na cestě mezi válci a turbodmychadlem. Nejvyššího výkonu dosahuje motor v 6000 ot./min, zatímco maximální točivý moment 320 Nm je k dispozici v rozsahu 2500 až 3500 ot./min.

Vedle specifické konstrukce sací i výfukové soustavy se motor Pumy ST vyznačuje také nově řešeným uložením, které omezuje nežádoucí pohyby agregátu v karoserii zejména při ostrých průjezdech zatáčkami, ale současně zachovává potřebnou kultivovanost v každodenním provozu. Přirozeně sportovní zvuk tříválcového motoru je podpořen aktivní klapkou ve výfukovém potrubí. Odborníci Ford Performance vyladili zvukový projev pohonné jednotky tak, aby lépe korespondoval s civilnějším charakterem vozu SUV. Puma ST je ve výsledku přibližně o jeden decibel tišší než Fiesta ST. I tak je zvuk překvapivě hutný a emotivní. Vůz dokonce prská a střílí při řazení.

ford-puma-st-16

Díky technické inovaci v podobě deaktivace jednoho válce při částečném zatížení umí být motor 1.5 EcoBoost stejně „rozumný“ jako sportovní. Ford byl prvním výrobcem automobilů, který tuto funkci nasadil u tříválce. Ve vhodných situacích, například při jízdě konstantní cestovní rychlostí, pozastaví řídicí jednotka dodávku paliva i činnost ventilů v jednom válci. Jeho deaktivace či opětovná aktivace trvá pouhých 14 milisekund – tj. dvacetkrát rychleji než mrknutí oka. Obsah pevných částic (sazí) ve výfukových plynech snižuje sériově montovaný filtr pevných částic. Výrobce udává spotřebu 6 litrů, v praxi budete jezdit zhruba o dva litry více kombinovaným provozem. Mimo město pak lehce nad sedm litrů. Při sportovní jízdě se odběr vyhoupne nad desetilitrovou hranici.

Přední kola může na přání doplňovat samosvorný diferenciál Quaife, což je v této třídě unikum. Samosvorný diferenciál zlepšuje přenos sil na vozovku a potlačuje nedotáčivost, zejména na výjezdech ze zatáček. Diferenciál funguje čistě na mechanickém principu. Omezuje přísun hnací síly na kolo, které má v daném okamžiku menší přilnavost – například vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou. Tato hnací síla, jež by se jinak zmařila protáčením vnitřního kola, pak směřuje ke kolu na opačné straně, které má záběr lepší a dokáže přenést točivý moment na vozovku. Samosvorný diferenciál zde spolupracuje s technologií stranového usměrňování točivého momentu, která potlačuje nedotáčivost cíleným přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce.

ford-puma-st-18

Puma ST má také patentované pružiny, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek, nebo přepínatelné jízdní režimy včetně módu Eco, který se dosud v žádném voze Ford Performance neobjevil. I to naznačuje, že Puma ST je připravena plnohodnotně pokrýt velmi široký rozsah provozních scénářů. Jejich rozpětí sahá od módu Track, určeného pro jízdu na závodní trati, až ke zmíněnému módu Eco. Přepínatelné jízdní režimy umožňují rychle přizpůsobit charakter a reakce vozu různým provozním scénářům.

Vyšší těžiště, dané příslušností modelu Puma do kategorie SUV, je zde kompenzováno specifickým naladěním podvozku. Zkrutně deformovatelný příčný člen zadní nápravy má torzní tuhost 2000 Nm na jeden úhlový stupeň, což představuje navýšení o 40 procent vůči Fiestě ST a o 50 procent vůči standardní Pumě. Přední zkrutný stabilizátor má průměr 24, zadní pak 28 mm. Stabilitu i ovladatelnost Pumy ST vylepšují rovněž pružiny, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek. Mají směrové vinutí a nejsou vzájemně zaměnitelné. Síly vznikající při zatáčení se přenášejí přímo do pružiny, což zvyšuje tuhost podvozku v příčné ose. Kmitání pružin tlumí dvouplášťové tlumiče Hitachi s odezvou závislou na frekvenci kmitů. Díky tomu mohou dobře pohlcovat malé nerovnosti a současně udělovat celé podvozkové soustavě tuhost potřebnou k potlačení nežádoucích pohybů karoserie ve svislé ose. K zachování jistoty ovládání i při mezním stlačení pérování přispívají specificky zvolené dorazy.

ford-puma-st-1

Převod řízení 11,4:1 je téměř o 25 procent strmější než u standardní Pumy. Vedle samotné převodky hřebenového řízení toho bylo dosaženo také úpravou konstrukce těhlic a zkrácením táhel řízení. Pozornosti konstruktérů neunikla ani brzdová soustava. Přední kotouče byly oproti standardní Pumě zvětšeny o 17 procent, na 325 mm, vzadu se pak nacházejí kotouče o průměru 271 mm. Podtlakový posilovač byl nakalibrován s ohledem na dávkovatelnost a zpětnou vazbu při sportovní jízdě. Přesnou a hladkou šestistupňovou mechanickou převodovku má Puma ST společnou s Fiestou ST, stálý převod byl však zkrácen. Výsledkem je zrychlení 0-100 km/h za 6,7 sekundy a nejvyšší rychlost 220 km/h při 19palcových kolech.

Jak vidíte, Ford se u Pumy ST opravdu snažil a neponechal nic náhodě. Není to jen zvenčí navoněný crossover, který se snaží sportovně jen tvářit. O tom se přesvědčíte hned, co ujedete první kilometry. Podvozek je příjemně tuhý, ale zároveň zvládá důstojně tlumit nerovnosti. Překvapilo mě, že kola neodskakují ani na rozbité silnici a vždy drží kontakt s vozovkou. Cítím v tom starou podvozkovou školu á la Subaru, což je pro Ford opravdu velký kompliment. Nutno však podotknout, že tato značka vždy podvozky uměla a i u naprosto obyčejných modelů se vždy jedná o špičku v této oblasti. Také karoserie se v zatáčkách vůbec nenaklání a vůz nádherně poslouchá volant a vrhá se do oblouku. Tohle že je crossover? Při jízdě jsem si připadal jako ve sportovním hatchi. Velké překvapení. Pumě nevíc nechybí hravost a při odstavení plynu v oblouku se umí krásně stočit do boku.

ford-puma-st-3

Zbývá už jen ten tříválcový motor, což pro někoho může být odrazující věc. Jenže tříválce ve své podstatě vůbec nejsou špatné, vždyť ho najdeme i v takové legendě, jakou je Toyota GR Yaris. Motor ve Fordu je charakterní, má skvělý zvuk, je lačný po otáčkách a zátah je působivý. Ani jednou jsem si neřekl, že by to chtělo více válců. Také odezva na plyn je výborná, především v režimu Track, kdy pohonná soustava ze sebe vydá maximum.

Upřímně řečeno, už dlouho jsem se v žádném crossoveru za volantem tolik nebavil. Puma ST mi dělala radost a rád sem si její výkon a skvělý podvozek vychutnal. Je to skvělé auto, které však má svou cenu. V základu stojí 737 tisíc, ve výbavě X ještě o 73 tisíc víc. Když si připočtete nezbytný samosvor, tak se dostanete na skoro 850 tisíc.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz