Test Ford Mustang Mach 1: Dostihový kůň
Současná generace Mustangu je první, kterou si můžete oficiálně koupit v Evropě a navíc se stále jedná o vůbec nejprodávanější sportovní auto na světě. Bojuje plnotučným pohonným ústrojím a také cenou. Za loňský rok si ho dle statistik SDA pořídilo v Česku 179 zákazníků, což je na daný segment opravdu skvělé číslo. Buďme ale upřímní, klasický Mustang je spíše GT, než opravdové sportovní náčiní. Mach 1 však mění zažité standardy a Mustang posouvá do teritoria okruhového jezdění.
Ford Mustang Mach 1 je mix mezi evropskými a americkými verzemi, vybroušený k precizním jízdním vlastnostem a zabalený do kabátu s retro detaily. Třeba dva otvory v přední masce, kde měl původní Mach 1 z roku 1969 světlomety. Potěší přední lízátko pro více přítlaku a zbytek jsou spíše jen drobnosti, třeba černé pruhy na kapotě a bocích auta. Nechybí ani spousta emblémů Mach 1. Ty najdeme na předních blatnících, prazích nebo na zádi, kde nahrazuje nápis GT. Testovaný model byl vyveden v barvě Fighter Jet s černo-oranžovými polepy a oranžovými brzdovými třmeny Brembo a vypadal naprosto skvostně! Mustang mach 1 už od pohledu vypadá drsně: Dlouhá kapota, široká karoserie a na zádi čtveřice koncovek výfuku s působivým průměrem 114 mm. A ty dělají slušný randál, ale o tom později…
Interiéru dominuje černá barva, kterou rozbíjí kontrastní doplňky a dekory z tmavého broušeného hliníku. Vzpomínkou na edici Bullitt, kterou Mach 1 na našem trhu nahrazuje, je perfektní řadicí páka s kulatou hlavicí. Moc aut už to tak už nemá. Interiér současného Mustangu po faceliftu je jinak velmi povedený.
Zpracování je kvalitní a design líbivý. Nechybí ani digitální kokpit za volantem a moderní výbava. Líbí se mi odkaz na původní model v podobě naznačené druhé kapličky u spolujezdce, kde je také plaketa speciální edice Mach 1 s číslem šasí. Posed je výborný, interiér prostorný (ale jen pro cestující vepředu) a celkově se zde člověk cítí velmi dobře.
A co ta technika? Pod kapotou se stále nachází atmosféricky plněný vidlicový osmiválec s pětilitrovým objemem, ale Mach 1 vychází z verze Bullit a jeho výkon je tedy 338 kW/460 koní a hodnota točivého momentu působivých 529 Nm. Motor navíc dostal specifické sání vzduchu s upravenými škrticími klapkami o průměru 87 mm a o přísun paliva do válců se stará vstřikovací soustava s kombinací přímého a nepřímého vstřiku. Z amerického Shelby GT350 pak Mach 1 přebírá přídavný chladič motorového oleje a nový adaptér olejového filtru.
Ze stejného modelu je také trvanlivější a odolnější manuální šestistupňová převodovka TREMEC 3160 s dvoukotoučovou spojkou, která si při řazení umí dávat automatické meziplyny. Převodovka je nově vybavena vlastním chladičem oleje a chlazení dostal i standardně dodávaný samosvorný diferenciál.
Mach 1 má mít zaměření na okruh, a tak tento dostihový kůň dostal i pořádný podvozek. Standardem jsou adaptivní tlumiče MagneRide s novým naladěním, tužšími pružinami i stabilizátory s větším průměrem. Nápravnice a některé komponenty zavěšení byly převzaty z modelů Shelby GT350 a GT500. Jiná jsou také kola, která jsou oproti běžným Mustangům na obou nápravách o půl palce širší a obouvají lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Právě podvozek verzi Mach 1 posouvá o pořádný kus dále.
Mustang je pořád chlapácké auto a o tom vás přesvědčí hned po nastartování, kdy čtveřice obřích výfuků zaštěká a ustálí se na opravdu hlasitém volnoběhu. A to vůz startuje v normálním módu klapek. Ten si můžete volit po stisknutí tlačítka s koníkem na volantu. Můžete zvolit třeba tichý mód, abyste ze svých sousedů neudělali nepřátele číslo 1. Nebo režim závodní trať, který klapku otevře naplno a pak se děje zvěrstvo. Takto sytý, hutný a burácející zvuk je dnes opravdovou raritou, natož u auta určeného i pro evropský trh. Za poslední měsíce jsem testoval spoustu osmiválců německé i japonské produkce a žádné z nich se mustangu svým zvukovým projevem ani neblížilo. Natož, když se rozjedete a dáte Mustanogovi napít, to se pak dějí věci. Od burácení až po ječení osmiválce ve vysokých otáčkách, jo, zvuk tohoto koně je opravdu velmi návykový a skvostný.
Což platí i pro samotný motor, který nemůže mít už více atmosférické chování. Pokud bych měl srovnávat s podobně velkým coupé, které ještě dnes u nás koupíte s atmosférou, bude to Lexus RC F. Jenže tam je motor naladěn, aby ze sebe vydal to nejlepší vždy a jeho výkon narůstá dost lineárně. To Mustang na to jde úplně naopak. Jeho reakce jsou sice rychlé, do přibližně čtyř tisíc otáček toho ale zase tolik nepředvede.
Jenže jakmile překoná 5000 ot./min, působí jako by ho někdo polil živou vodou a vás kopnul někdo do zad. A k omezovači otáček pak letí ručička otáčkoměru hodně rychle, motor ze sebe navíc ždímá ještě víc a točit můžete až 7.000 otáček. Podobně se kdysi chovala atmosférická BMW se systémem Vanos nebo třeba Hondy s VTEC. Motor v Mustangu je opravdový klenot a budete ho milovat. Co spotřeba? Paliva natankujete jen 60 litrů. Když budete jezdit normálně, počítejte asi s 12 l/100 km, já jsem testovací týden po svižnějších kilometrech zakončil s průměrem necelých 16 l/100 km, což vlastně není vůbec špatné.
I přesto, že je Mustang každým coulem Američan, má manuální převodovku, která mě dostala do kolen. Začíná to už perfektně tvarovanou hlavicí a končí to naprosto přesnými a krátkými dráhami. Kulisa navíc klade slušný odpor, a tak musíte dost tlačit. Takto skvělou manuální převodovku jsem naposled řídil v Hondě Civic Type-R a i ta byla o malinko horší. Samotné převody jsou docela dlouhé, a tak se auto musíte přizpůsobit, okresku můžete klidně jet třeba jen na trojku.
O amerických autech stále platí předsudky, že umí jezdit jen rovně a nebrzdí. No, brzdy Brembo vás vyvedou z omylu při prvním brzdění a podvozek po první zatáčce. Je sice dost tuhý, ale zvládá dobře filtrovat nerovnosti a nemlátí. Také má rád zatáčky a agilita celého auta mě dost překvapila. Vůbec nepůsobí přerostle, těžce nebo neohrabaně. Na silnici drží skvěle, kola se asfaltu skoro nepustí a mechanického gripu v zatáčkách má přebytek.
Oproti běžnému Mustangu GT se lehce ztratila typická přetáčivost kdykoli a kdekoli, ale zase budete na okruhu nebo okresce podstatně rychlejší. Urvat auto do driftu však i tady nedá příliš práce, jen ho musíte více nutit. Pokud zaprší a vypnete stabilizaci, situace se změní. Ona stabilizace je tady naladěna úplně jinak než u běžné verze. Tam vás nechá dost sklouznout, i když je zapnutá. Mach 1 vás ale do boku nepustí a zasahuje ihned, ale citlivě, aby zbytečně neubíral skokově výkon.
Také řízení je skvělé, i když poměrně dlouhé. Jde však velmi ztuha už v klasickém režimu, v tom sportovním pak ztuhne ještě více a vyžaduje pevnou ruku. Dokonce lze cítit i zpětnou vazbu od předních kol. Příjemné!
Jasně, Mustang Mach 1 stále není plnotučné okruhové auto. Na to je dost těžké a hrubiánské. Ze svého rodu je to ale jediný dostihový kůň, se kterým se na závodní trať můžete bez ostychu vydat a nebude vám to připadat nepatřičné. Je navíc plný testosteronu a pořádného chlapského charizma.
Nejlevnější Ford Mustang vyjde na 1 394 900 Kč s DPH. Je to kupé s osmiválcem a manuální převodovkou. Pokud byste chtěli automat, připravte si 50 tisíc navíc. Jestli ovšem chcete Mach 1, což je rozhodně dobrý nápad, pak počítejte minimálně s částkou 1 694 900 Kč za testovaný manuál, respektive 1 764 900 Kč za auto s 10stupňovým automatem. Problém je, že celá série pro Českou republiku je momentálně vyprodaná. Tak třeba příští rok.
Plusy
– Motor a dynamika
– Zvuk
– Převodovka
– Podvozek
– Brzdy
– Image a design
– Cena
Minusy
– Vysoká váha
– Spotřeba
« Odškodnění po nehodě: Auto nevybavené na zimu vás může připravit o miliony Na trhu je nejméně ojetin od roku 2016: Jsou o 34 % dražší, o něco starší, ale méně ojeté »