TEST Ford Mustang GT Convertible – Back to 70‘s
Americké muscle cars 60. a 70. let byly vždy velmi specifickou sortou vozů. Velký motor s brutálním zvukem, neuvěřitelně nízký litrový výkon, dvou ventilová technika OHV, gumový podvozek a legendarní ‘‘benjo‘‘ vzadu. Všechny tyto vozy měly společného nepřítele a tím byla jakákoliv prudší zatáčka. V 80. letech přišla ropná krize i do USA a tito ‘‘Mastodonti‘‘ amerických cest začali pomalu vymírat jeden po druhém. Modely, jenž nahradily legendární muscle cars velmi rychle ztratily pověst, osobnost i slávu svých předchůdců. Zvrat nastal až v roce 2005 kdy Ford představil nový model Mustang GT. Tento model byl doslovnou reinkarnací první generace vozu s jasnými odkazy na tolik známe linie mustangů 60. a 70. let a svým vzhledem mě doslova šokoval! Musím se přiznat, že jsem nikdy nebyl velkým fandou amerického automobilového průmyslu, ale pro muscle cars jsem měl vždy slabost a pro Ford Mustang to platí dvojnásob. Nebylo proto třeba dlouhého přemýšlení, když se nám společnost Dream Cars ozvala s nabídkou otestovat Ford Mustang GT Convertible, Chevrolet Camaro 2SS a Dodge Charger SRT8.
Je pondělí ráno a já scházím dolů do potemnělé garáže, kde stojí majestátně, seřazeni bok po boku synové legend americké staré školy. Okamžitě mířím k bílému Mustangu a poprvé se tak setkávám tváří v tvář s tímto vozem. ‘‘To auto je obrovské!‘‘ Říkám si prohlížejíc jeho svalnaté křivky. Přední masce s negativním sklonem jasně dominuje mřížka chladiče s dvojicí kulatých potkávacích lamp, jenž je jasným odkazem na Shelby GT500 z šedesátého sedmého. Béžová plátěná sklápěcí střecha se perfektně hodí k bílé barvě vozu a dá se sklopit, aniž by zabírala výrazněji místo v kufru. Zadní část vozu je pak opět vyvedena v retro stylu, jenž se odkazuje trojící obdélníkových světel na každé straně a dvojicí mohutných koncovek výfuku, na fastbacky z roku 67.
Zatímco kolega nastartoval Brutálního Dodge, jehož zvuk způsobil malé zemětřesení v garáži, já netrpělivě otvírám dveře a usedám do béžového koženého sedáku. První věcí, co vás absolutně dostane, pokud na ni nejste zvyklí, je výhled z vozu. Sedíte zapadlí vcelku nízko v pohodlných sedačkách a jediné, co vidíte je asi kilometrová bílá kapota, tyčící se do dáli a znemožnující jakýkoliv odhad o její délce. Palubní desce dominuje kulatý otáčkoměr a tachometr (cejchovaný pro jistotu v mílích) s chromovým orámováním v retro stylu alá 70tky. Mezi budíky se také nachází čtveřice menších ukazatelů informujících o stavu baterie, teplotě vody, teplotě oleje a stavu palivové nádrže. Hezkým stylovým doplňkem je pak čtveřice kulatých chromových výdechů ventilace, které krásně doplňují retro styl palubní desky. Slabinou interiéru je ovšem středový panel, který nenadchne ani neurazí a je vidět, že zub času na něm zanechal nesmazatelnou stopu. Poslední třešinkou na dortu je pak volant. Ovšem v případě mustangu by se spíše dalo říci kormidlo! Tříramenný volant s velmi úzkým věncem je přímo obrovský a máte tak pocit, že se chystáte řídit kamion a ne americký svalnatý kabriolet. Ano! Tohle je ta pravá Amerika!
Otáčím klíčkem v zapalování a proboubouzím 4.6 litrovou V8-čku k životu. Ozve se rachot, motor vyletí trochu do otáček a jak padá zpět do volnoběhu, tak si efektně odplivne do výfuku. Paráda! Tohle bude sranda! Vyjíždím z garáže, proběhne menší seskupení a pak hurá do víru matičky Prahy. Ve městě je jízda pohodlná a Mustang si s výmoly dokáže poradit na výbornou, podvozek je klasicky americky měkký až trochu dostávám strach, co se bude dít na typicky české polátané okresce. Motor si přede v nízkých otáčkách, duní a v doprovodu Camara a Chargeru terorizujeme Prahu neustálým porušováním městských hlukových limitů! Na další křižovatce už neodolávám, topení na maximum a sundávám střechu. Samotné sklápění sice trvá trochu déle, než by se mohlo zdát, což jen dokazuje troubení závodu chtivých řidičů octávií, ale já mám čas. Fouká ledový vítr a je zima jak na Sibiři, ale to mě absolutně nevadí. Střecha je dole a já se s úsměvem debila opět rozjíždím, motor burácí, z výfuku plive směsici zkondenzované vody a nespáleného benzínu a ‘‘oktávkář‘‘ mizí v mém zpětném zrcátku. Pomalu najíždíme na dálnici směr Plzeň a poprvé posílám plyn se vší chutí seznámit s matičkou zemí.
Čekali by jste brutální akceleraci doprovázenou řevem motoru? Já taky! Ovšem nic se neděje… 5ti stupňová automatická převodovka totiž trochu zaspala. Nejspíš sem jí vyrušil v počítání zubů, chudinku jednu. A konečně! V8-čka se probouzí k životu a Mustang vyráží dopředu jako nadopovaný žokej Váňa na Velké pardubické. Motor skvěle táhne a kolem 4300 otáček graduje jeho maximální kroutící moment 430Nm, jednotka i přes extrémně dlouhé kvalty letí do otáček jak zběsilá a v 6000 otáčkách dává v doprovodu amerického basového okteta svých maximálních 300 koní. Pak automatická převodovka zařadí další kvalt a vše může začít znova! Skvělou pružnost motoru a chuť točit se i bez jakýchkoliv problémů k hranici 6000 otáček umožňuje proměnné časování ventilů společně s rozvodem OHC (jde vidět že i Amerika se vzbudila ze zimního spánku)
Náš americký ‘‘gang‘‘ sjíždí na loděnici a společně míříme na krásné klikaté okresky karlštejnska. Zde se na plno projevuje pravá americká duše Mustangu. Série vlásenek střídá prudký ‘‘vracák‘‘ a já se opět směji jako blázen. Tohle je prostě nefalšovaná Amerika! To se musí zažít! Motor funguje bezchybně, ale vaz mu láme velmi pomalá automatická převodovka. Auto se naklání do každé zatáčky a měkký podvozek je znát. Přichází úsek polátané cesty plné nerovností, pár zhupů a já doslova cítím, jak se auto kroutí (holt stažená střecha něco stojí). Sjezd z kopce dolů střídá série utáhlých zatáček, na jejichž konci brzdy vypovídají svou službu a vadnou. Pokud se Vám zdá, že tento vůz na okreskách plných rychlých vlásenek, utáhlých vracáku a hrbolatých rovinek zcela nefunguje, tak s Vámi nemůžu nesouhlasit. Pravdou ovšem je, že náš svalnatý americký kabriolet na tohle není vůbec stavěný. Mustang GT Convertible ztělesňuje do posledního puntíku trend amerických muscle cars 60. a 70. let! Jeho místo je ve městě nebo na krásné dlouhé silnici, kde si naplno vychutnáte sílu jeho V8-čky a komfort, který vám dokáže nabídnout. Mustang není sportovec, ale při jeho řízení zažijete spoustu adrenalinu a radosti. Je to jako kdyby jste nasedli do stroje času a vrátili se zpět do 70. let.
God bless America!
Plusy
– Zvukový projev motoru
– Retro vzhled
– Spotřeba
– Komunikativní řízení
Mínusy
– Pomalá automatická převodovka
– Zpracování interieru
Chcete si splnit svůj sen a řídit tohle auto, nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
Obecné informace: | |
Model auta: | Ford Mustang GT |
Značka auta | Ford |
Rok výroby auta | 2004 |
Kategorie auta | Sportovní auta |
Typ karoserie auta | Kupé |
Poháněná kola | Pohon zadních kol |
Rozměry/objemy: | |
Délka auta: | 4780 mm |
Šířka auta | 1880 mm |
Výška auta | 1410 mm |
Prostor pro cestující | 4450 l |
Rozvor auta | 2760 mm |
Počet sedadel | 4 |
Počet dveří | 2 |
Provozní hmotnost | 1565 kg |
Motor/palivo: | |
Zdvihový objem | 4599 cm3 |
Typ motoru | V8-mi valcový |
Umístění motoru | Vpředu podélný |
Počet válců | 8 |
Velikost válce | 90.2 x 90.0 mm (3.6 x 3.5 palců) |
Komprese | 9.8:1 |
Objem nádrže | 60 l |
Rychlost / zrychlení / výkon: | |
Maximální výkon | 226.9332 kW 5750 ot (304.2 l.s.) |
Poměr výkon / váha | 0.1450224 kW/kg |
Maximální točivý moment | 434 Nm/ 4500 ot |
Brzdy, chladicí systém, převodovka: | |
Detaily brzd | Systém ABS |
Převodovka | Automatická 5-rychlostní |
Chladicí systém | Chladící kapalina |
Schéma mazání | Mokrá kliková skříň |
Transmise | Automatická 5-rychlostní |
Jíné údaje: | |
Přední pneumatiky | 205/55-R16 |
Zadní pneumatiky | P235/55-ZR17 |
Servisní prohlídky | po 20000 km |
« Škoda Superb facelift – Více elegance pro vlajkovou loď BMW F30 v podání českého umělce Andyho Reibena! [video] »