DSC_0419

TEST Ford Focus 1.6 Ecoboost

24. 8. 2011 • FORD, Testy

Ford představil novou verzi modelu Focus, ten byl vždy tak trochu ve stínu konkurenčního VW Golf, který byl v několika aspektech dotaženější. V součtu s lepší pověstí koncernových vozů v naší zeměpisné šířce, se Focus prostě nikdy neprodával tolik jako právě Golf. V čem jej ale předčil téměř vždy, byla jeho dynamičnost a schopnost potěšit řidiče, v tom mu bohužel nikdy nenapomáhal žádný z jeho motorů, ty byli spíše sterilní a nebyli schopny poskytnout větší potěšení z jízdy. Změnu přináší právě námi testovaná motorizace, zbrusu nový, downsizovaný 1.6 EcoBoost nabízí velmi slušný výkon 150 koní a přináší tak příslib sportovního a dynamického svezení. Navíc působí v nabídce nově jako prestižnější model Focusu, a tedy by jej měl přiblížit ke konkurenci, nebo jí dokonce pomoci překonat.

Nejen motor ale dělá změny, ty proběhli i v designu auta, nejprve exteriér, ten je oproti předchozím generacím o mnoho dravější, přední část Focusu dostala nárazník s velkou „tlamou“ chladiče a nové světlomety protažené až daleko do blatníků podobně jako u předchozí generace po Faceliftu, zadní část pětidveřové verze se dost protahuje dozadu a vystavuje tak rozměrné sdružené lampy.

O mnoho lépe je na tom od minulé generace interiér, ten se některým lidem může možná zdát trochu komplikovaný, především tvar středové konzole je velmi neobvyklý, ale mě osobně se třeba velmi líbil a věřím, že si najde spoustu příznivců. Místa pro cestující je ve Focusu dostatek na předních i zadních sedadlech, ty jsou navíc pohodlná a vpředu mají dostačující rozsah nastavení, aby si každý řidič našel bez problému svojí pozici za taktéž nastavitelným volantem. Kufr o objemu 316 l není sice z největších, ale na skromnější zavazadla pro 4 cestující stačí, objem lze samozřejmě rapidně zvýšit sklopením zadních sedadel. Příjemná je taktéž vnitřní výbava testovaného vozu, ve výbavě Titanium poskytuje i takové prvky jako je například automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, bluetooth spojení s mobilním telefonem. Pro podporu ekonomické jízdy je navíc k dispozici start stop systém a indikátor doporučeného řazení. O aktivní bezpečnost se starají systémy pro udržování jízdního pruhu, automatické čtení dopravních značek, asistent dálkových světel a další vychytávky.

Samotná jízda je s Focusem jedna radost, velkou měrou k tomu přispívá právě vynikající motor 1.6 EcoBoost, ten je dostatečně pružný a většinou si při běžné jízdě vystačíte v otáčkách do 3000, projev motoru hlavně ve vysokých otáčkách je i celkem jadrný a charakterní, nikterak však přehnaně brutální nebo dramatický. Oproti tomu v nižším spektru otáček a na volnoběh je motor velmi klidný a nedá o sobě vědět. Na radosti z jízdy přispívá i převodovka, ta je ve voze šestistupňová, přímo řazená a její odstupňování stejně jako příjemné a pohodlné řazení je zvládnuté na výbornou. Právě díky zmiňovanému odstupňování a příjemnému nástupu točivého momentu již v nízkých otáčkách, je Focus dobře použitelný za všech okolností, ať už ve městě nebo na okresních cestách, tam se dá jet buďto klidná a pohodová jízda, kdy se poklidně vezete krajinou a asistent řazení vám doporučuje jak řadit aby byla vaše jízda co nejekonomičtější, nebo můžete pustit pedál plynu o něco dále k podlaze a využít plný potenciál přeplňovaného motoru. Při druhém ze zmiňovaných stylů potom oceníte vynikající podvozek a příjemné řízení, díky nim je Focus v zatáčkách neutrální a jede přesně tam, kam si přejete, aby jel. I když se karosérie má v zatáčkách tendenci více naklánět, zůstává vůz ve stopě, a můžete si užít průjezdy ve slušných rychlostech.

Navzdory tomuto sportovnímu nadání, překvapí motor svojí úsporností při běžném využívání, budete-li se držet rad eko rádce na palubním počítači, dostanete se v úsporném režimu na okresních cestách až na hranici šesti litrů benzínu na sto kilometrů, ve městě potom výrazně pomáhá točivý moment motoru už od 1200 otáček a start stop systém. V praxi je tedy možné jezdit za průměrných 7 až 7,5 litru. Jízdní komfort Focusu je až překvapivě dobrý, auto je nadprůměrně dobře odhlučněné a díky projevu motoru se do auta i při vyšších rychlostech přenáší jen minimum hluku, při jízdě v nižších rychlostech potom není slyšet téměř vůbec nic.

V konečném hodnocení vychází Focus s 1.6 EcoBoost, jako velmi dobré, pohodlné auto, navíc s výkonným a úsporným benzínovým motorem. Vnitřní prostor pro cestující je také na dobré úrovni, dojem trochu kazí snad jen absence většího kufru. Naproti tomu je k dispozici bohatá vnitřní výbava, za kterou by se nemuseli stydět ani vozy o třídu vyšší.

Plusy:

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Výborný motor (kultivovaný, úsporný, silný už v nízkých otáčkách)
  • Dobré tlumení nerovností
  • Precizní převodovka
  • Tuhá karoserie
  • Užitečná elektronika
  • Dobře čitelné displeje

Minusy

  • Menší zavazadelník s vysokým prahem
  • 3 různé fonty na přístrojové desce
  • Málo místa pro nárty zadního cestujícího
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
  • Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet

 

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 – 5000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 316 / 1101
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1258 / 642
Rozměr pneu: 215/50 R17
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 438
b) šířka (mm): 1858
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz