TEST Ford Fiesta 1.4 Duratec
Dvěstě levá dvě kope sto brzdy levá čtyři pravá pět levá děvět červená! Následuje Národní třída přes Most Legií na Újezd. V podobném duchu probíhal celý týden strávený za volantem tohoto zeleného ďáblíka.
V den převzetí vozu jsem měl smíšené pocity. Přece jen jsem si říkal, co budu dělat zrovna já v kabelce pro ženy, ale, jak již teď víte, více jsem se mýlit nemohl. Na mou obranu je třeba uvést, že rozměry v kombinaci s výrazným limetkovým lakováním skutečně svádí k jednoznačném odsouzení tohoto autíčka do kategorie „pouze pro ženy“.
První věcí, která vás z omylu začne vyvádět jsou ovšem rozměry vnitřní, které naprosto nekorespondují s těmi vnějšími. Důkaz nade všechna tvrzení je ten, že se mi při mé výšce přes 180cm podařilo bez problémů usadit na zadní sedadla a kupodivu bych se odvážil na nich i cestovat. Samozřejmě se nedá zaměňovat pohodlí s luxusem a důležitou roli hraje také pětidvéřová karoserie vozu, ale opravdu to není špatné. Pro mě však byl mnohem důležitější prostor pro řidiče. Místo pro život je to příjemné, ale i zde se najdou stinné stránky. Věcí, která mi scházela ze všech nejvíc byla chybějící loketní opěrka, protože při klidné jízdě jsem si na ni v jiných vozech velmi navyknul, proto jsem byl zde většinu času opřený rukou o sedadlo spolujezdce, což se ovšem pohodlí opěrky zdaleka nevyrovná. Zpočátku mě rušilo tvarování palubní desky, která velmi netradičně vystupuje do prostoru, címž dostává interiér značně sci-fi nádech. Postupem času jsem zjistil, že jde opravdu jen o zvyk a tento nezvyklý design dodává vozu na jedinenčnosti. K čemu jsem však výhrady neměl bylo uspořádání ovládacích prvků, které se naopak drželo při zemi a všechny úkony jsem zvládal naprosto intuitivně.
Co se týká exteriéru, není třeba tento vůz českému čtenáři přespříliš představovat, protože si tento vůz na silnicích vydobyl své postavení již předchozími generacemi a situace se dodnes nezměnila. Design koresponduje s aktuálním tvarováním typickým pro celé modelové portfolio Ford a rozhodně se nejedná o krok vedle. Fiesta působí svébytně a originálně a díky tomu se v davu jistě neztratí, a to ani v méně výrazné barvě. Protáhlé světlomety spolu s agresivním výrazem masky vzbuzují v člověku pocit, že se nejedná o málé městské vozítko, ale pěkně pálivý hot hatch.
To však není pouze zdání. Fiesta v této specifikaci, tedy s motorem 1.4 Duratec a výkonem 96 koňských sil v kombinaci s hmotností okolo jedné tuny, je opravdu čiperná. Nejde ani tak o absolutní výkony, kdy zrychlení okolo 12 vteřin na 100km/h dnes již nikoho neohromí, ale celkový projev. Motor reaguje velmi hbitě a pružně a současně nežádá moc, protože průměrná spotřeba v testu zůstala lehce nad hranicí šesti litrů, což je vzhledem ke stylu jízdy, který se nedá nazvat klidným ani s nadsázkou, velmi dobrá hodnota, kterou bych očekával spíše u vznětových kolegů. Zdánlivě skromný objem motoru vás však nezradí ani, pokud vyrazíte s Fiestou na dálnici. Kde hranice maximální povolené rychlosti se ani zdaleka neblíží maximální rychlosti, která je vozu a řidiči stále příjemná. Na dlouhé cestování je však nutno počítat s charakterem krátkého rozvoru, který bohužel není sto ignorovat nerovnosti při vyšší rychlosti.
Největší devizou je ovšem celkové sladění motoru s podvozkem, karoserií a řízením. Podvozek má příjemnou tvrdší charakteristiku a zároveň je dostatečně komfortní na jízdu po nepříliš hladkém centru Prahy. Karoserie získala vzhledem k předchozím generacím na tuhosti a v důsledku toho nedochází k nežádoucímu zkrutu a pro Fiestu je tak typická celková nezáludnost a neochvějná agilita. Dalším z pozitivních dopadů zvýšené tuhosti je i klid na palubě, protože ačkoli je interiér složen takřka výhradně z tvrdých plastů, nějaké skřípání či klepání je opravdu věcí minulosti. To vše je korunováno přesným řízením, které navzdory snaživějšímu posilovači, dává řidiči dostatek informací o dění pod koly, takže je možné vést auto přesně zvolenou stopou. To jsou ostatně vlastnosti od Fordu očekávané, takže samy o sobě nejsou překvapením. Ve srovnání s konkurencí však již ano. Moderní doba totiž řadu vozů o podobné dovednosti již připravila a potěšení z jízdy zůstává tedy vyhrazeno několika málo výjimkám, mezi které Fiesta rozhodně patří. I zde je však k nalezení jedna chybička a tou je prapodivně dávkující pedál brzdy. Při snaze o lehké brždění se něděje skoro nic a po překročení určité hranice se naopak destičky hladově zakousnou do kotoučů. Samozřejmě si na tuto vlastnost časem zvyknete a naučíte se předvídat, ovšem zde apeluji na konstruktéry, protože je škoda, aby tato maličkost zbytečně narušovala jinak skvěle pracující celek.
V souhrnu je vůz výbornou volbou jako druhého auta do rodiny. Takže pánům doporučuji koupit Fiestu maželkám a přítelkyním a občas si ji potají vypůjčit a vrhnout se do víru velkoměsta, kde ji v agilitě a radosti z jízdy předčí opravdu jen málo co. Pokud k výborným jízdním vlastnostem připočítáme příznivou cenu, jedná se o skutečně dobrou nabídku, která jistě stojí za zamyšlení.
Plusy
- Poměr ceny a výkonu
- Vnitřní prostor
- Jízdní vlastnosti
Mínusy
- Neprogresivní nástup brzdného účinku
- Sedadla bez bočního vedení
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1388 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 71 / 5750 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 128 / 4200 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 175 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 12.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.5 / 4.6 / 5.7 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 281 / 965 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1113 / 382 |
Rozměr pneu: | 195/45 R16 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 3950 |
b) šířka (mm): | 1722 |
c) výška (mm): | 1481 |
d) rozvor (mm): | 2489 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1473 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1460 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 820 / 1020 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 600 / 880 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1010 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 900 |
k) šířka vpředu (mm): | 1450 |
l) šířka vzadu (mm): | 1400 |
délka sedáku vpředu (mm): | 510 |
délka sedáku vzadu (mm): | 460 |
výška opěradla vpředu (mm): | 600 |
výška opěradla vzadu (mm): | 580 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | ano |
« Sabra – Velbloudí píseň Audi R8 2014 – Máme se nač těšit »