TEST FORD C-MAX vs. S-MAX: Velký a ještě větší vágen
Vážení přátelé, v dnešním testu se podíváme na to, jak si stojí nové vozy automobilky FORD z řady „Max“. Ano, jak již možná tušíte, pro tentokrát jsem se rozhodl pojmout test docela neklasickou formou a tedy srovnávacím testem dvou modelů, které se mi k testování naskytly příjemnou shodou náhod jen pár týdnů po sobě. Půjde o dva čistě praktické vozy rodinného charakteru, modely C-Max a S-Max.
Začněme tedy u menšího z již představené dvojice. Model C-MAX, který je přímo odvozen od modelu Focus a byl vybaven benzínovým agregátem o objemu 1,6litru se systémem EcoBoost, jenž skrývá výkon 150k rozprostřených mezi 6 rychlostních stupňů řazených automaticky. Tato konfigurace mi po týdnu testování předložila dlouhodobou spotřebu atakující hranici 8l/100km, což je při dnešních cenách benzínu ještě relativně přehlédnutelná hodnota.
Na rozdíl od spotřeby byla nepřehlédnutelná barva testovaného kusu, šlo o verzi s názvem Limelight, která mi při jízdě mimo pražskou aglomeraci navozovala pocit čmeláka poletujícího z květu na květ. A abych pravdu řekl, ten pocit, v kombinaci s opravdu dostačujícím výkonem, který se díky technologii EcoBoost nechá znát i při „ostrém“ (rozuměj „podlaha“) zrychlení v běžných cestovních rychlostech, se mi vlastně docela líbil. A docela i zněl!
Je samozřejmostí, že na vozy z dnešního testu je nutno pohlížet poněkud jiným, řekněme „nezávodnickým“ pohledem. Avšak pohledem takovým, který má cílová skupina tohoto vozu, tedy zda je toto auto spolehlivé a bezpečné pro rodinu. A ja myslím, že opravdu je! Právě totiž důvod pocitu volnosti a bezpečí v autě je to, co mě tak zaujalo.
Ačkoliv se jedná o nižší střední třídu, lze ho hodnotit jako velmi bezpečné a prostorné. O bezpečnosti samé hovoří níže uvedená standardní výbava. O jeho vnitřních rozměrech zase skutečnost, že všechno a vlastně všichni jsou na dosah ruky a možná ještě kousek dál. Teď mluvím o ovládacích prvcích na palubní desce i o spolucestujících v první, tak i druhé řadě sedadel.
Ovládání funkcí, kterými je C-MAX už ve standardní výbavě nabit velmi slušně, je ovšem kolikrát ne zcela intuitivní. Osobně jsem chvíli bojoval s navigačním systémem a tempomatem, respektive omezovačem rychlosti, jehož praktickou funkci opravdu nechápu. (A to v žádném voze.)
Základní výbava však kupující musí potěšit, vždyť pro tuto poslední modelovou řadu je samozřejmostí například kožený volant a hlavice řadicí páky, automatickou duální klimatizace a dešťové senzory, přední halogenová světla s možností denního svícení, inteligentní systém ochrany IPS, 6 airbagů (včetně stropních). Dále také tempomat a systémy ESP s protiskluzovým systémem TCS a asistentem rozjetí do kopce a v neposlední řadě také startování tlačítkem. (Celkový přehled standardní výbavy, a že je opravdu pestrá, naleznete na webových stránkách výrobce www.ford.cz)
A i při takové výbavě se cena vozu stále pohybuje okolo půl milionu korun, což je při dnešních cenách a srovnání nabídek vozů v této kategorii opravdu velice, velice zajímavé protože další z testovaných vozů, tedy S-MAX se pohybuje cenově až za hranicí jednoho milionu korun!
V druhé části tohoto malého „srovnáváku“ se budu věnovat S-MAXu, verzi větší a majestátnější.
Když jsem mluvil v první části o pocitech z vozu, které budou pro kupující esenciální otázkou koupi vozu, tak S-MAX ve mně nevyvolal ani tak pocit řízení busu, ale přímo Airbusu. Pro ověření, zda mě smysly neklamou, jsem několikrát pro tento test auto naložil takříkajíc „až po střechu“ a cestující v druhé řadě sedadel vždy jen potvrzovali, že si připadají, jako když cestují první třídou. Posuvné sedadlo, stoleček, vlastní ovládání klimatizace a nekončící prostor pro nohy a zavazadla, těmito slovy by se dal jednoduše interiér „prvotřídního“ S-MAXu vystihnout. Občas dojem kazily jen turbulence vyvolané šíleným stavem vozovky. (Dojem letadla mimo jiné vyvolává i velmi netradičně řešená ruční brzda vozu.)
Pohyb…pardon… let, zajišťoval nejsilnější agregát, který automobilka nabízí. Šlo o 2,2 litrový čtyřválcový dieselový agregát s výkonem, bohatě převyšujícím výkon pro pohodovou jízdu, 200 koní, který S-MAXe rozhýbe z 0-100km/h za velmi pěkných 9,4 vteřiny a počítač rozsvítí na display spotřebu 6,8litrů. Slušné, co říkáte?
S-MAX, známý světu od roku 2006, disponuje srovnatelnou standardní výbavou jako zmiňovaný C-MAX. Liší se tak vážně jen v detailech, kterými jsou spíše designové prvky a technické vychytávky stavějící tak S-MAXe do vyšší střední třídy.
Závěrem tedy celkové zhodnocení a vyhlášení vítěze.
Vzhledem k tomu, že jsou oba testovaní MAXové po stránce provedení designu, možnosti konfigurace výbavy, vnitřního zpracování a jizdních vlastností velice podobní, dá se říci, že snad nejzásadnějším aspektem bude pro kupující prostor zavazadlového prostoru.
A počítejte tedy se mnou. C-MAX za cenu řádově 500 tisíc korun nabízí objem asi 660litrů, kdežto S-MAX za cenu převyšující 1 milion korun nabízí asi 1000 litrů. (Při 5-ti sedadlech a naložení po střechu.)
Ano, u Fordu to mají chlapci dobře spočítané, ale opravdu za sebou potřebujete vozit takový hangár?
Osobně bych volil v dnešním „Nečasu“ spíše cenově přijatelnější variantu, tedy verzi C-MAX, avšak s dieselovým motorem, který je v nabídce automobilky již od necelého půlmilionu korun.
…a barva, ta je na Vás!
Ford C-MAX 1.6 EcoBoost
Základní výbava:
Elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým asistentem TCS, bezpečnostním brzdovým asistentem EBA a stranovým přesměrováním točivého momentu TVC, 6 airbagů, ICE 3 – Stereorádio/CD s MP3, USB, Bluetooth handsfree a hlasovým ovládáním, duální automatická klimatizace, rozptýlené osvětlení interiéru, sedadlo spolujezdce s nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, přední a zadní okna elektricky ovládaná s jednodotykovým otevíráním a zavíráním, 16″ kola z lehkých slitin s 10 paprsky, přední mlhová světla, bezklíčové startování tlačítkem Ford Power, asistent rozjezdu do svahu HSA, elektrické dětské pojistky, velurové přední a zadní podlahové rohože, kožený volant a hlavice řadicí páky, 6 airbagů, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, elektricky ovládaná boční okna, dálkové centrální zamykání.
Výbava testovaného vozu:
Metalický lak (+14.900,-Kč), Sada Family II (zahrnuje 5. dveře s elektrickým otevíráním a zavíráním, zadní sluneční clony, elektrická zásuvka 230 V / 150 W, charakter proudu PWM) (+13.500,-Kč), Sada Winter (zahrnuje přední sedadla – vyhřívaná, s regulací teploty, vyhřívané čelní sklo a vyhřívané trysky ostřikovačů) (+11.900,-Kč), Sada Easy III (zahrnuje aktivní parkovací asistent umožňující podélné parkování bez změny směru řidičem, signalizace vzdálenosti od překážek vpředu i vzadu, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie – elektricky ovládaná a vyhřívaná s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky stahovaná přední a zadní okna – elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, funkcí proti sevření a globálním otevíráním/zavíráním oken dálkovým ovládáním) (+15.000,-Kč), Sada X Pack I (zahrnuje 17“ kola z lehkých slitin D2YL5, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, ostřikovače světlometů, zadní tmavě tónovaná skla Privacy) (+33.000,-Kč), Sada ICE 7 (rádio SONY s CD přehrávačem s 4.2“ barevným multifunkčním displejem s možností přehrávat MP3 soubory, 9 HiFi reproduktorů včetně středového na přístrojové desce, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině) s USB portem pro připojení přehrávače iPod nebo zařízení Mass Storage Device, dálkové ovládání na volantu, AUX vstup pro externí přehrávač) (+6.500,-Kč).
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1596 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 134 / 5700 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 1600 – 5000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 217 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.8 / 5.3 / 6.6 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 471 / 1723 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1310 / 590 |
Rozměr pneu: | 215/50 R17 |
Ford S-MAX 2.2 TDCI
Základní výbava:
airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, stropní airbagy pro první i druhou řadu sedadel, kolenní airbag, ABS s EBD, elektronický stabilizační systém ESP (+TCS, EBA), dálkově ovládané centrální zamykání, přední sedadla s elektricky nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, sportovní přední sedadla, audiosystém 6000CD s CD přehrávačem a osm reproduktorů, úchyty pro dětské sedačky ISOFIX, palubní počítač, digitální hodiny, přední a zadní elektricky ovládaná okna, hlavice řadicí páky obšitá kůží, věnec volantu potažený kůží, duální automatická klimatizace, adaptivní halogenové světlomety, sada pro lepší viditelnost, reflexní, vyhřívané čelní sklo, tónovaná zadní skla, zadní spojler, informační displej, kola z lehkých slitin R18, sportovní odpružení, čalounění sedadel kůže/látka, systém kontroly tlaku v pneumatikách, sada sportovních doplňků
Výbava testovaného vozu:
Ozdobné lišty prahů (+3.000,-Kč), sada sportovních doplňků s přední ozdobnou mřížkou chladiče (+2.000,-Kč), CD-SD navigační systém s osmi HiFi reproduktory a měničem na 6 CD (+42.100,-Kč), posuvná podlaha zavazadlového prostoru (+15.000,-Kč), sedadlo spolujezdce s nastavitelnou výškou a bederní opěrkou (+4.000,-Kč), adaptivní tempomat ACC s detektorem bezp. vzdálenosti FA a interaktivní řízení dynamiky vozidla (IVDC-ESP + TCS, EBA, HLA a poloaktivní podvozek) (+95.000,-Kč), příprava pro hands-free (+9.900,-Kč), pojistné matice kol (+1.200,-Kč), parkovací asistent s čidly vpředu i vzadu (+13.000,-Kč), Sada S Plus (bi-xenonové světlomety s aut. nast. sklonu, čalounění sedadel Alcantara/kůže, přední opěrky hlavy nastavitelné ve čtyřech směrech, hliníkové pedály) (+24.800,-Kč), výklopné stolky na zadních sedadlech (+3.000,-Kč), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie a s elektrickým sklápěním (+6.000,-Kč), vyhřívání a ventilace předních sedadel (+23.000,-Kč)
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2179 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 129 / 3500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 400 / 1750 – 2750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 212 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9 / 5.2 / 6.6 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 775 / 2000 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1802 / 703 |
Rozměr pneu: | 235/45 R18 |
« Mazda ukončila výrobu rotačního motoru Ford F-150 SVT Raptor pro rok 2013 »