Test Fiat Tipo 1.4. Italská lidovost
Fiat vrátil na trh slavné jméno Tipo, které se v roce 1989 pyšnilo titulem Evropské auto roku. Tehdá to by hatchback, nyní přijíždí i jako sedan. Úkol je jasný – konkurovat Škodě Rapid, Peugeotu 301 a Citröenu C-Elysée. Nová Fiat je sice laciné auto, ale nezapře v sobě italskou designovou školu, a tak ze všech konkurentů má jednoduše nejvíce šmrncu. Líbí se mi silueta vozu i spoustu detailů, jako světla přesahující do masky chladiče, který má navíc velmi vkusnou výplň a tvar. Na rozdíl od podobných aut netrpí na úzký rozchod a dlouhý rozvor. Naopak vypadá velmi dospěle a sladěně. A také to není malé auto s “dolepeným” kufrem. Na délku má. přes čtyři a půl metrů.
V interiéru je na první pohled jasně patrné, že se jedná o nízkonákladové auto, ale nečekejte žádnou hrůzu. Vrch přístrojové desky je sice měkčený, zbytek jsou však laciné plasty. Líbila se mi grafika přístrojového štítu a vysoko položený display informačního systému. Interiér je celkově hodně vysoký a budí dojem robustnosti. Na pohled je to hezké místo a velmi praktické. Nutno podotknout, že třeba hatchback má interiér výrazně kvalitnější a jiný. Ten totiž cílí na mladou lifestylovou klientelu. Sedan plní funkci co největšího auta za nejnižší možnou cenu.
I u sedanu ale záleží na zvolené výbavě. V té nejnižší dostanete ošklivé otočné ovladače klimatizace a prehistorické rádio namísto navigace. To už ale záleží na konkrétním rozpočtu. Všude a pro všechny je navíc hodně místa a kufr je také velký. Co více chtít.
Základní prvky mě ale potěšily! Volant má silný věnec a perfektní tvar, to samé platí pro krátkou řadící páku s ještě kratší kulisou. Navíc má zcela ideální tvar hlavice – je prostě kulatá! Díky tomu je řízení radost a souhra ovládacích prvků parádní. Už dlouho se mi nestalo, aby mě bavilo jezdit s obyčejným autem s manuální převodovkou. Za tohle má Fiat velké plus, pořád totiž myslí na řidiče.
To ostatně platí i o naladění podvozku. Je sice měkký a houpavý, ale naprosto bezmezně komfortní a nechybí mu grip. Auto tak krásně žehlí nerovnost a je radost s ním jezdit po českých městech a okreskách. Ideální nastavení do našich podmínek. Navíc je tu ještě jedno malé překvapení. S autem jsem vyrazil do Jizerských hor a potěšilo mě s jakou ochotou zatáčí a jak umí být hravé. Sice se první hodně nakloní, ale poté vykrouží oblouk s naprostou jistotou. Na řízení navíc auto reaguje ihned a s radostí. Pokud v zatáčce odstavíte plyn, umí krásně vybočit zadkem do strany. Jasně, tohle není auto na vymetání okresek, ale funguje na nich opravdu nadprůměrně dobře.
Řádění mimo město nepodporuje ani samotný agregát, který nepatří mezi ty nejpotentnější. Benzínová atmosferická 1.4 má 70 kW a krouťák “medvědích” 127 Nm. Na stovku se vůz rozpohybuje za 11.5 sekundy a zastaví se na hodnotě 185 km/h. Ano, opravdu to není žádný rychlík a trhač asfaltů, ale motor rozhodně ani neurazí. Má totiž něco, co dnešní malé turbobenzíny ne – charakter! Musí se točit a ždímat do posledního koně, přitom vydává velmi hezký zvuk, má perfektní reakci na plyn a linearitu tolik vlastní starým atmosférám. Úplně mě při jezdění přepadla nostalgie.
Je mi úplně jasné, že se dnešní populaci nebude líbit a sáhnou po naftové 1.6 a nebo připravovaném turbobenzínu. Jenže tato atmosféra je opravdu skvělá a pokud vás baví řídit, tak ji berte všemi deseti. Odvděčí se vám i naprostou kultivovaností a velmi nízkou spotřebou do 5 litrů.
Takže tak – Fiat Tipo je moc hezké auto, které je ve své třídě nadprůměrně prostorné, komfortní a bude vás bavit řídit. Jsem moc rád, že Italové udělali takto dobré laciné auto.
Plusy
- Atraktivní cenovka
- Design
- Komfortní naladění podvozku
- Prostornost a praktičnost
- Převodovka
- Jízdní vlastnosti
- Nízká spotřeba
Minusy
- materiály v interiéru
- Chybějící madlo na zavazadelníku
Cena v základní výbavě: 329 000 Kč
Cena v testované výbavě: 341 000 Kč
Základní výbava:16“ kola z lehkých slitin, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, manuální klimatizace, přední mlhovky, šest airbagů, zadní parkovací senzory, rádio s ovládáním na volantu a šesti reproduktory, bluetooth.
Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.000,-).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Fiat Tipo 1.4 |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1368 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 70 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 127 / 4500 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 185 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.7 / 4.6 / 5.7 |
Emise CO2: | 133 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 520 / - |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1225 / 500 |
Rozměr pneu: | 205/55 R16 |
« Test legendy Alfa Romeo Spider 3.0 V6. Juniorské Ferrari Střešní nosiče kol. Jaký druh se vyplatí zakoupit? »