TEST Fiat Fullback – Italský Japonec vyráběný v Thajsku aneb nejstylovější pick-up?
Poslední dobou se roztrhl pytel se středně velkými pick-upy. Můžete si pořídit Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Toyotu Hilux, Isuzu D-Max, Ford Ranger, Mitsubishi L200 a nově i Fiat Fullback. Toto auto je letošní novinkou a ve vyšší výbavě, s povedenými doplňky a dobře zvolené barevné kombinaci se zřejmě jedná o nejstylovější pick-up svojí třídy. Svou podobnost nebo spíš totožnost s Mitsubishi L200 nezapře a je v podstatě jeho líbivější verzí, které změnila pouze logo na kapotě a pár designových detailů. Máme tu tak italského Japonce, který je firmou Mitsubishi vyráběn v Thajsku. Bude mezi drsnou konkurencí propadákem nebo dokáže zaujmou a své příznivce si najít?
Fiat Fullback sazí na oblé tvary včele s mohutnou maskou, výrazně zkosené čelní sklo a do očí bijící velké nájezdové úhly. Dynamický vzhled doplňují k zádi táhnoucí se světlomety, chromovaná zrcátka a nástupní prahy. K dispozici je i ochranný rám na přední část nebo lehké vyrámování korby, s čímž vypadá naprosto fantasticky. Zadní část se díky zajímavým svítilnám nese v elegantním stylu a nevypadá vůbec zle.
Uvnitř auta najdete kvalitní a honosné materiály, které sice nezaujmou měkčeným povrchem, ale to u pick-upa přece nikoho překvapit nemůže. Tady se hraje na odolnost a funkčnost. Před vámi je multifunkční volant, jednoduchá kaplička budíku, které v horní části dominuje ukazatel zvoleného pohonu a uzamykatelného diferenciálu. Informační systém a dotyková obrazovka se řadí k průměru, což se dá tvrdit i o ozvučení. Sedadla jsou příjemná a pohodlná a lze je čalounit látkou nebo perforovanou kůží. U verze Extended Cab jsou zadní sedadla spíše nouzová, za což na oplatku nabízí dlouhý ložný prostor. Ten má na délku 1850, na šířku 1470 a na výšku 850 milimetrů. Double Cab nabídne tři slušná místa na zadních sedadlech, ale pouze 1520 milimetrů dlouhý ložný prostor. Celkem lze naložit až jednu tunu nákladu. Ale zpět k jednomu výraznému mínusu kabiny, ve které přichází daň za příliš zkosené a vzhledově přitažlivé čelní sklo. Tou daní je málo místa nad hlavou, což znemožňuje třeba pít z větší pet láhve. Zároveň zde není ani dostatek odkládacích prostorů, což u pracovně zaměřeného vozu zamrzí.
Pod kapotou můžete mít pouze 2.4-litrový vznětový čtyřválec turbo, a to ve dvou výkonnostních provedeních. Slabší nabízí výkon 113 kW při 3500 ot./min. a točivý moment 380 Nm při 2500 ot./min. Silnější verze má 133 kW při 3500 ot./min. a 430 Nm při 2500 ot./min. Maximální rychlost je 169 respektive 179 km/h. Slabší motor pohání pouze zadní kola a ta přední lze přes mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou připojit otočným ovladačem, na kterém se dá navolit i uzávěrka středového diferenciálu nebo redukovaná převodovka. Silnější motorizace od základu pohání všechna čtyři kola, zbytek je totožný. Motory je možné kombinovat s šestistupňovým manuálem nebo pětistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Příjemně překvapí spotřeba, kterou lze při klidné jízdě srazit pod hranici sedmi litrů na sto kilometrů. K tomu všemu Fulback utáhne až 3100 kilogramový přívěs.
Za zmínku stojí i nájezdové úhly. Přední má 30, zadní 22 a přechodový 24 stupňů. Boční náklon dokáže zvládnout až do úhlu 45 stupňů.
Karoserie je složená ze speciálních ocelových prvků, které jsou lehké a odolné, přičemž celé auto stojí z části na klasickém rámu. Vpředu je zavěšení dvojitými příčnými rameny a stabilizátorem a vzadu pevná náprava s vícelistými listovými pružinami.
Po nasednutí je vítána dobrá pozice za volantem a přívětivý výhled do všech stran. Ovládání všeho je jednoduché a ve většině případů logické. Po nastartování překvapí zajímavě znějící naftový čtyřválec, jehož zvuk jakoby byl nakažený lehkým kamioňáckým jekotem. Zároveň zaujme i dobré odhlučnění od motoru. Po prvních kilometrech je znát síla motoru a velmi chválím sladění převodovky s motorem. Ačkoliv jsou dráhy velké řadící páky dlouhé, tak jsou přesné, jasné a hladké. Na normální silnici umí být podvozek příjemně komfortní, zadní tuhou a lehkou část rozklepou akorát větší výmoly – na těch auto odskakuje jako každý jiný pick up, nepočítáme-li Amarok a Navaru. Průměr otáčení je 5.9 metru a není problém ho využívat na běžné ježdění po městě. Jen kvůli délce 5275 milimetrů (5285 Double Cab) a šířce 1800 milimetrů budete mít občas problém zaparkovat.
Překvapivá je jistota při svižnější jízdě na okreskách, avšak největší zaražení přišlo na dálnici. Auto je aerodynamicky velmi kvalitně odhlučněné a stále akceptovatelná dávka hluku přichází pouze od kol. Spotřeba se při rychlosti 130 km/h pohybuje okolo 8 litrů na sto kilometrů a s Fullbackem bych neměl obavy vyrazit ani na nějakou dlouhou cestu, třeba na dovolenou. 600 kilometrovou cestu Praha-Zlín-Praha zvládl s absolutním přehledem. Stejnou pochvalu jako ostatní části vozu už si nezaslouží řízení, které sice není nijak dlouhé a ještě k tomu je docela přesné, ale je výrazným způsobem přeposilované, a to kazí ten parádní chlapský dojem, jakým většina pick upů oplývá.
Tímto jsme rychle proletěli běžné silnice a konečně se můžeme vrhnout do terénu, kde je teritorium těchto vozů a kde se rozhoduje, kdo je nejlepší. Díky velkým nájezdovým úhlům se zdá, že Fiat bude v terénu jedním z nejlepších, jenže potom se skloníte a za nárazníkem uvidíte výrazně vyčuhující kryt chladiče a začnete se o něho bát. A je to přesně tak, jak jsem si myslel. V hlubokých kolejích tímto krytem občas drhnete o hlínu či kamení. Naopak fenomenální je pohon v kombinaci s uzamykatelným diferenciálem a redukovanou převodovkou. Auto se rozjede na jakémkoliv povrchu a v okolí zlínských lesů jsem nenašel žádný terén, který by Fullbacka zastavil. Dokonce jsem nenašel ani terén, který by mu působil nějaké výrazné problémy. Prostě tam jen dáte redukovanou dvojku a jedete, cestou necestou, polem nepolem a tak, však to znáte. Byl jsem mírně zklamaný, že mi za celý týden trochu víc nezapršelo, protože teprve potom by se ukázaly opravdové přednosti tohoto mocného křížence Itala a Japonce.
Cena začíná na 551 930 korunách, což je velmi slušná částka za schopnosti, které umí nabídnout. Silnější varianta vyjde na 596 550 korun a lze k ní nakonfigurovat příplatky za 112 tisíc korun: metalický lak – 12 000 Kč, Paket LX Comfort (17” kola, vyhřívaná kožená sedadla, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčové odemykání a startování) – 50 000 Kč nebo nejlepší Paket LX Exclusive, který přidává bi-xenonové světlomety s LED denní svícením, ostřikovače světlometů a 7” dotykovou obrazovku s navigací, a to za 100 000 Kč. Plně našlapené auto tak vyjde na 708 550 Kč. To jsme se však bavili pouze o provedení Extended Cab (Single Cab). Double Cab je totiž o poznání dražší. Základ vyjde na 571 330 Kč a vrchol s automatem na 645 050 Kč. Nejdražší Fullback s plnou výbavou stojí 757 050 Kč, což oproti konkurenci není nijak přemrštěná částka.
Fiat Fullback má jen dvě výraznější chyby, tou první je méně místa v kabině a druhou nízký plechový kryt před předními koly. Poslední a menší, ale přehlédnutelnou vadou na kráse, je přeposilované řízení. Zbytek auta je výborně sladěný a je radost s ním jezdit. Určitě se jedná za doporučení hodné auto a spoustu již zaběhlých rivalů nechá za sebou, čemuž výrazně napomáhá i slušná cena.
Plus
Vzhled
Pružný a úsporný motor s kultivovaným chodem
Převodovka
Schopnosti v terénu
Cena
Mínus
Přeposilované řízení
Vystouplý kryt chladiče před předními koly
Méně prostorná kabina
« 10 zapomenutých pohřebišť aut – Z těchto míst běhá mráz po zádech LeMans 1972 a 1973 aneb souboj překrásných GT »