Poslední jízda: Ferrari 458 Spider – Addio, leggenda!
Ano, Ferrari 458 Spider jsme testovali už dvakrát, jak ale všichni víme, toto auto se nedávno přestalo vyrábět a tím pádem jsem nemohl ani v nejhorším snu odmítnou jízdu s tímto dokonalým strojem. Berte to jako loučení s generací 458 a hlavně zakončení jedné impozantní éry atmosférických osmiválců od Ferrari. Jelikož jsme Vám už ve dvou testech popsali, jak se auto chová při agresivní jízdě na limitu, tento test bych pojal z praktičtějšího hlediska a dokázal, že supersporty jsou použitelné i v normálním, každodenním provozu. Navíc si řekneme, jak je nákladný provoz a podobně.
S autem jsem vyjížděl z Brna a zamířil si to přes dálnici D1 směrem na Prahu, přesněji na garanční servis do Scuderie. Od začátku jsem jel pouze na režim Sport a snažil se jet co nejcivilizovaněji. Čekal jsem, že s tímto autem to bude problém, ale je to přesně naopak, než byste si mysleli. Motor je v tomto režimu do 3000 ot./min. tichý a kultivovaný a spotřeba se nepřehoupne přes 20 litrů na 100 kilometrů, s tempomatem a při 130 km/h se dostanete ještě mnohem níž. Díky 86 litrové nádrži se dá ujet přibližně 500 kilometrů, což je na takovou zbraň opravdu slušné číslo. Podvozek je i v nejměkčím nastavení velmi tvrdý a nepohodlný, to byste chtěli slyšet, že ano? Zklamu Vás, protože je tomu přesně naopak, 458 je v dobře zvoleném natavení opravdu pohodlné a příjemné auto. Pro představu, komfortem překonává třeba takovou Octavii, kterou všichni tak dobře znáte. Na rozbitých úsecích naší dálnice D1 si však dávejte pozor, pokud nesledujete tachometr, ani si nevšimnete a jedete 180 km/h a na velkých výmolech začne být Ferrari docela uskákané. Při klasické stotřicítce se ničeho bát nemusíte. Řízení je neskutečně strmé a i při klidné jízdě reaguje na každý milimetrový pohyb volantem, chvíli je to zvláštní a člověk je z toho nervózní, po pár kilometrech si však zvyknete a řízení Vás stále drží v pozoru, což je dobře. Nakonec ho nebudete chtít dát z ruky. Interiér je velmi prostorným a útulným místem. Nebál bych se do něj sednout někde na severu Německa a jet na druhý konec Evropy, třeba někam na jih Itálie.
Po příjezdu do města si konečně uvědomíte, že nesedíte jen v tak ledajakém autě, celé početné skupinky lidí vytahují své mobilní telefony, mávají na Vás, ať pořádně vytočíte motor a trochu protáhnete tu sexy červenou modelku. Holky se usmívají na každém rohu a najednou Vám připadá, že při normální jízdě děláte větší radost svému okolí, než sobě. Při pomalém popojíždění v zácpách a pomalých rozjezdech na semaforech dvouspojková převodovka trochu cuká, ale oproti jiným supersportům je to ještě pohádka. Navíc, později, jak vypustíte všech 570 koní na silnici, jí tyto malé chybky prominete. Jediná věc, které si všimnou lidé vysokých postav, je ta, že opěradlo při poloze úplně vzadu trochu vrže o ”stěnu” za ním. Děje se tak jen na hodně zničeném povrchu vozovky a později si toho ani nevšimnete. Jedinou věcí, na kterou si člověk musí trochu zvyknout, jsou ovladače blinkrů a dálkových světlometů integrované do volantu, ze začátku jsem totiž párkrát zmateně zablikal jako vánoční stromeček.
Po příjezdu do servisu Scuderie jsme byli mile překvapeni s personálem, který byl příjemný a ochotný. A co že se to dělá na garanční prohlídce u takového moderního Ferrari? Mění se olej, olejové a vzduchévé filtry, brzdová kapalina s důkladnou kontrolou karbon-keramických brzd, čistí se klimatizace a spousta dalších věcí, vyčte se paměť závad a ty (pokud jsou) se následně odstraní. Pokud je auto bez výrazného problému, zákazníkovi je předáno asi za pět hodin, vyčištěné a umyté. Teď odpovím na nejčastější otázku: Cena takového servisu? Pokud se neobjeví žádná závada způsobená špatným zacházením, tak nic, ani koruna. Proč? První tři roky je servis součástí záruky, vztahuje se na klasickou sezónní přípravu, oleje, filtry, brzdy, popřípadě zničené spojky, převodovka apod. Záruka se dá prodloužit o další dva roky, to vyjde na nějakých 6000 Euro, ale věřte mi, že se to vyplatí a těch, v přepočtu, asi 160 000 Kč rádi investujete, protože případná porucha na podvozku, převodovce nebo motoru by se pořádně prodražila. Po záruce vyjde běžný malý servis po 10 000 kilometrech asi na 20 000 Kč, pokud se nedělají brzdy a nenajdou poruchy. Jeden magneto-olejový tlumič stojí asi 70 000 Kč, to už máme 280 000 Kč za všechny čtyři. A pojistka? Radši si sedněte a dýchejte, ta už je totiž za tučných 250 000 korun se spoluúčastí 10% ročně. Spotřebu během jedné sezóny lze zaokrouhlit na nějakých 30 litrů v dlouhodobém průměru.
Po servisu putoval přepínač Manettino na adrenalinově vypadající nápis Race, při přepnutí se 458 stane úplně jiným autem. Podvozek ztvrdne, motor točí vyšší otáčky a klapky ve výfuku se otevírají mnohem dřív. Auto je připraveno každou chvíli vyrazit a zahájit koncert v podání 4.5 litrového osmiválce do V, který má výkon 570 koní a točivý moment 540 Nm. 1370 kilogramů vážící bestie se s chutí rozjíždí z 0 na 100 km/h za 3 sekundy a dvoustovkou upaluje za necelých 10 sekund. Svižně zrychluje do 300 km/h a zastaví se až na hranici 325 km/h. Zatáčky díky skvěle vyladěnému podvozku a rozložení hmotnosti 54% na zadní nápravě a 46% na přední projíždí brilantně, je však potřeba velmi hezká a upravená silnice, nebo koule ze železa.
Plynový pedál reaguje téměř okamžitě, a tak bleskurychlá odezva Vám vezme dech, hold kouzlo atmosférických motorů. Při agresivní jízdě se s chutí vytáčí k 9000 ot./min. a červené diody na volantu, které hlásí, kdy správně zařadit, blikají jako o život. Osmiválec řve, prská a při podřazování duní do výfuků, garantuji Vám, že jakmile ten motor jednou vytočíte, budete to chtít dělat pořád a pořád dokola… Zvuk je opravdu fenomenální. Auto Vás nutí jet čím dál rychleji a zdá se, že jeho přilnavost je nekonečná. Dávejte si však pozor, protože umí být i pěknou mrchou a ustřelí raz dva. Když rozhodíte ten sexy zadek schválně, auto se dostane do krásně říditelného smyku plynem. Prostě báječné! Tohle auto je úplně jiná liga a stojí nad veškerou dobovou konkurencí ve všech aspektech, to je holý fakt a žádný subjektivní dojem. Tak precizně sladěné prvky celého auta a dokonalé reakce jinde nenajdete.
Po cestě zpět jsem držel docela vysoké tempo a nedokážu pochopit lidi, kteří se ve svých 2.0 litrových Octaviích, Passatech a Superbech snaží dohnat to silné, placaté a červené auto, aby pak v hospodě mohli vykládat, jak proháněli Ferrari. Se stažený zadním okýnkem si za zády bublá ten silný atmosférický osmiválec a jako by Vás nutil jet stále rychleji a rychleji. V polovině cesty jsem přistihl policejní vozidlo a karbon-keramické brzdy během zlomku sekundy zachránily můj řidičák před odchodem na dovolenou. O chvíli později jsem potkal ještě dva Superby a po tomto dni opravdu nedoporučuji v podvečerních hodinách nějak výrazně překračovat rychlost na českých dálnicích.
Vždy jsem si říkal, že je Ferrari 458 přeceňované auto, v každém testu ho vychválili ke hvězdám, v 99% srovnávacích testech se stalo vítězem a začalo se o něm říkat, že je to nejlepší Ferrari všech dob. Po soužití s tímto rudým plnokrevníkem jsem zjistil, že se opravdu jedná o jedno z nejlepších aut, jaké si dnes můžete koupit. Ano, nová 488 GTB bude rychlejší, lehčí a obratnější… Jenže turbo-motor nikdy nebude mít takovou duši a reakce, jako atmosféra, která točí 9000 ot./min. a je jedním z nejlepších osmiválců na světě. Addio, leggenda!
Plusy
Fenomenální vysokootáčkový atmosferický motor
Brilantní podvozek
Velmi strmé řízení
Karbon-keramické brzdy
Převodovka
Pevná skládací střecha
Zpracování interiéru
Sedadla s bočním vedením
Zvuk
A vlastně úplně vše
Mínusy
Pár drobností by se našlo, ale zrovna mě nic, co by stálo za zmínku, nenapadá
Technické parametry – Ferrari 458 Spider |
Model | 458 Spider |
---|---|
Druh motoru | Zážehový |
Vrtání a zdvih | - |
Počet válců / ventilů | 8/32 |
Objem [cm3] | 4499 |
Největší výkon [kW/min-1] | 425/9000 |
Největší točivý moment [Nm] | 540/6000 |
Pohon | |
Poháněná kola | Zadní |
Spojka | - |
Převodovka | 7st.automat |
Provozní vlastnosti | |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 325 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s] | 3,4 |
Spotřeba – městský cyklus [l/100km] | - |
Spotřeba – mimo město [l/100km] | - |
Spotřeba – kombinovaná [l/100km] | 13,7 |
Emise CO2 [g/km] | 307 |
Plněný emisní předpis | EU5 |
Hmotnosti / Objemy | |
Suchá hmotnost [kg] | 1430 |
Celková hmotnost [kg] | - |
Objem zavazadlového prostoru (l) | - |
Objem nádrže (cca l) | - |
Vnější rozměry | |
Výška [mm] | 1213 |
Délka [mm] | 4527 |
Šířka [mm] | 1937 |
Rozvor [mm] | 2650 |
Rozchod vpředu [mm] | - |
Rozchod vzadu [mm] | - |
Pneumatiky rozměr | 235/35 ZR 20 vpředu 295/35 ZR 20 vzadu |
« První jízdní dojmy: Subaru Outback páté generace AJ VIDEO: JAGUAR F-TYPE COUPÉ V6 S nechce jinak, než bokem! »