Test DS7 Crossback THP 225 Performance. Avantgarda je zpět a v excelentní formě
Dobře, DS už tu nějakou chvíli je, ale byly to stále modely spadající pod mateřský Citroen. Nyní se automobilka DS Automobiles osamostatnila a v rámci koncernu PSA stojí na svých nohách. Zapomeňte na pseudoluxusní Citroeny, tohle je opravdová prémie a výrobce si na ní dal pořádně záležet. Některé detaily a řešení se nevidí ani u zaběhlých značek. Pojďme ale hezky popořadě.
Mám radost, že se to tentokráte povedlo a pravá francouzská avantgarda je zpět. Upřímně, celý koncern PSA je na vzestupu a staví opravdu krásná auta s kvalitním interiérem. Určitě bude stačit, když poukážu na krásnou novinku Peugeot 508. DS7 zastává místo mezi kompaktními SUV, které jsou vůbec nejprodávanější, a tak není tolik odvázaná jako menší DS3 Crossback. Nicméně to rozhodně není na škodu, protože i tak je dost originální a karoserie ladí v hezkém celku. Dech vám tak rozhodně nevyrazí svým profilem, to pravé kouzlo je v detailech.
Na první pohled zaujme šestiúhelníkový tvar masky chladiče s diamantovým efektem, uprostřed níž je umístěno logo. Osu kapoty strukturují dvě hliníková žebra a ostré hrany předního a zadního blatníku vytvářející poměrně agresivní vzezření celého auta. Zajímavý a určitě dost drahý je detail v předních světlometech – moduly LED, které mají tvar klenotů, se po odemčení purpurově rozsvítí a otočí o 180 stupňů. Velmi efektní.
K originalitě světleného podpisu vozu přispívají i zadní světla, která využívají technologii 3D Full LED a vytvářejí trojrozměrný motiv šupin, přímo inspirovaný avantgardním stylem posledního koncepčního vozu značky DS E-Tense. Designéři využili při vytváření tohoto podpisu nejnovější špičkové technologie: laserového vypalování. Testovaný model nesl výbavovou líni DS Performance, která se podepsala i na exteriéru. Maska, její lemování a chromové části v náraznících jsou zde v černém provedení, což přidává na sportovním looku. Nutno podotknout, že auto jako celek fakt vypadá dobře. Vím, že design je subjektivní, ale myslím, že se to prostě povedlo.
Brada vám spadne až vevnitř. Tolik pozornosti věnované každému tlačítku a zpracování jsem dlouho neviděl. Upřímně si ani nevybavuji jiný vůz s takto “vypiplaným” interiérem a to ani z těch výrazně dražších a značkovějších zástupců. Interiér nabízí dva 12palcové displeje, což je v tomto segmentu unikum. První HD displej usnadňuje navigaci, používá se jako multimediální rozhraní, ovládá se přes něj celá nabídka DS Connect i Mirror Screen. Druhý, s možností osobního nastavení, slouží jako digitální sdružený přístroj.
Interiér si můžete vyšperkovat designovými liniemi, které u DS nazývají “inspirace” a jmenují se Bastila, Rivoli, Faubourg, Opera a Performance Line. Každý detail, každý materiál (pravé dřevo, Alcantara, tlačená kůže, kůže Nappa) těchto inspirací, které ctí řemeslnou tradici, byly důkladně vybrány a zpracovány. Tyto materiály se objevují na velkých obepínajících plochách, od palubní desky přes konzoly a sedadla po dveřní panely, takže posádka i řidič jsou obklopeni velmi příjemnou atmosférou. Důkazem neustálé snahy věnovat se každému detailu jsou držadla a střed volantu (kryt airbagu), která mohou být také potažena kůží, což je vzácný prvek. Podle zvoleného typu linie může být navíc kolečko na středovém displeji celé poseté krystaly! Ovládá se jim hlasitost audia.
Performance linie se nese v duchu sportovnosti, a tak je interiér komplet potažen alcantarou. Výrobce šel tak daleko, že obšita je i část kolem ovladačů oken a řadící páky. Wow! Pro další představu zmíním ještě středové hodinky B.R.M. R180 na vrchu palubní desky. Ty jsou však pohledům při deaktivovaném motoru skryty, ukážou se až po nastartování. Je tu podobný systém, kterým třeba Jaguary otevírají své výdechy klimatizace.
Posud dobré, jenže má to i stinné stránky. DS, stejně jako ostatní značky koncernu PSA, nechalo ovládání klimatizace v tabletu. Navíc se musí rozkliknout celé menu ovládání teplotního komfortu a to je dost nepraktické a navíc systém ani tady není zrovna nejrychlejší. DS se to snaží dohnat krásnou grafikou a spoustou animací, což platí pro oba displeje, jenže to ještě více brzdí plynulost chodu. Škoda.
Další pihou na kráse, která se však váže jen s nižšími liniemi, je použití škaredých a starých ovladačů na výhřev sedadel. Ty vyšší jej mají v podobě digitálního tlačítka v infotainmentu. Nicméně pochválit musím posed za volantem a kvalitu sedadel, která jsou zároveň komfortní, ale dokáží i podržet tělo v zatáčkách. Takový ten správný kompromis.
Co je pod kapotou? Na vrcholu se objeví hybridní verze s výkonem 300 koní a pohonem všech kol. Ten dokáže ujet až 60 kilometrů v režimu s nulovými emisemi. Vedle hybridu E-Tense nabídne vůz pět spalovacích motorů (Euro 6.2) a novou automatickou osmistupňovou převodovku poslední generace (EAT8). Tři benzínové motory (THP 225 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, THP 180 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8 nebo PureTech 130 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou) a dva dieselové motory (BlueHDi 130 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou, později s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8 nebo BlueHDi 180 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8).
Testovaný kus byl vybaven zatím nejsilnějším motorem, tedy benzínovou 1,6 o výkonu 225 koní, 300 Nm a spárovanou s automatem Aisin o osmi stupních. Tento motor stále patří mezi ty nejlepší nízkoobjemové benziňáky na trhu a nabídne sympatický zvuk, dravý projev a velmi obstojnou dynamiku. Navíc se příjemně spárován s převodovkou, která řadí rychle a nedělá chyby. Můžete řadit i pádly pod volantem, na které reaguje okamžitě.
Pohonné ústrojí homologované pod normou WLTP netrpí na prodlevu a je ve městě ihned připraveno k reakci. To bohužel není samozřejmostí ani u mnohem dražších prémiových značek, že Audi? Spotřeba je také dobrá, v kombinovaném cyklu budete jezdit kolem 7 litrů, svižně do 10 a to samé ve městě. Mimo něj se klidně podíváte i k hranici 6 litrů. Na velké SUV slušný výsledek.
Vozy DS vyvolávaly v roce 1955 údiv a obdiv nejen vizionářským propracovaným stylem, ale také avantgardní technologií. Hydropneumatické odpružení, na které si všichni velmi dobře pamatují, zajišťovalo vozu zcela nevídanou stabilitu a komfort, jakých konkurenční vozy zdaleka nedosahovaly. O několik desetiletí později se inženýři DS u této věhlasné inovace inspirovali a přišli s aktivním odpružením s kamerou, systémem DS Active Scan Suspension. Tento systém odhaluje nedokonalosti vozovky před vozem (5 m) a nepřetržitě působí jednotlivě na všechny 4 tlumiče.
Samotná jízda je poměrně komfortní i přes velká kola. Nutno podotknout, že každá verze DS7 má víceprvkovou zadní nápravu (na rozdíl od příbuzného Peugeotu 3008). Pomáhají i aktivní tlumiče napojené na kameru snímající kvalitu vozovky před vámi. Jízda je plavná, tichá a příjemná. V zatáčkách auto působí sebejistě a drží se vozovky i na opravdu nekvalitním povrchu. Daleko důležitější ale je celkový klid a pohoda na palubě jakou od prémiového vozu čekáte.
Na trhu je konečně další zástupce SUV, které je primárně komfortní, tiché a uklidňující. Přesně o tom by totiž tato třída měla být především. DS7 Crossback k tomu navíc přidává neokoukaný design, francouzský šarm, spoustu krásných detailů a nebývale kvalitní interiér.
Plusy
Atraktivní a originální design
Zpracování a kvalita interiéru
Živý a úsporný motor
Sedadla
Komfortní podvozek
Spotřeba paliva
Minusy
Méně místa na zadní lavici
Pomalejší odezva infotainmentu
Některé příplatky by měly být již ve standardu
« Mercedes má tvrdou konkurenci. Rus si podomácky vyrobil Ladu Niva 6×6 Krádeží aut rapidně přibývá. Na vině je jeden moderní prvek výbavy »