Test DS3 CrossBack PureTech 155: Není všechno zlato, co se třpytí
DS3 Crossback se mi dostává do ruky podruhé za velice krátkou dobu. Naše první setkání nedopadlo zrovna růžově. Jen nevím, jestli za to mohlo víc auto, nebo já. Většina kritiky totiž mířilo na přemrštěnou cenu. Jenže na světě je kupa lidí, pro které cena není při výběru auta parametr. Někdo si koupí auto, protože ho prostě chce. Dnes se tedy pokusím podívat na DS3 pohledem nezabarveným penězi. Alespoň to tedy zkusím.
Při pohledu zvenčí si rozhodně nemám na co stěžovat. Auto je extravagantní, nápadné, křičí do světa. Pokud je pro vás pozornost davů důležitá, budete DS3 Crossback milovat. Velká šestiúhelníková maska společně se složitě tvarovanými světlomety zaručuje nezapomenutelný vzhled. Zajímavostí je, že testovaná výbava La Premiere má na kapotě namísto znaku DS pouze velkou jedničku. Profil auta zdobí krátké převisy, a především silueta žraloka. Ano, Francouzi dáli na svůj kompaktní crossover obrys paryby – jen se podívejte na spodní prolis dveří a ploutev zasahující do zadního okénka: už ho vidíte? Možná je to přehnané, ale v této kategorii se šílenosti odpouští, mně se to líbí a přidává to autu jistý „fun-factor“. Vzadu na vás čekají už jen tenké svítilny a dvě gigantické koncovky výfuků, které jsou možná až zbytečně přehnané, ale jsou opravdové (ehm, Audi). Testovaný kousek byl vyveden v nenápadné, ale velice elegantní kombinaci černého laku a tmavě červené střechy. Pro efekt udělají Francouzi zkrátka vše, a tady se to povedlo.
Při objevování interiéru to vezmeme obráceně, a začneme odzadu. Kufr nabídne vcelku slušných 350 litrů. Nakládací hrana je ale poměrně vysoko a po otevření pátých dveřích vznikne jakási vanička. Také můžete zapomenout na rezervu. V tomto stupni výbavy zabral místo pro náhradní kolo výkonný subwoofer. Nejspíš to nemohu brát za mínus. DS3 Crossback má být především stylový luxusní společník, ne stěhovací vůz. Což se ostatně potvrdilo i při pokusu o nastoupení na zadní sedadla. Po otevření dveří vznikne snad nejužší nástupní prostor na trhu. Dveře se navíc otevírají pod poměrně malým úhlem a zadní lavice je posunuta až za sloupek. Nastupování tedy vyžaduje jisté akrobatické schopnosti a na to, že sem nacpete svoji babičku, rovnou zapomeňte. Když už jste ale uvnitř, tak samotný prostor není nijak špatný. Za sebe se tak nějak vejdu, pro děti zde bude místa víc než dost, ještě nějaký ten USB konektor bych zde uvítal. Jen ta efektní žraločí ploutev zabírá možná až moc velkou část výhledu a zadní okénko se dá stáhnout maximálně o nějakých 60%. Za krásu se platí.
Teď už se konečně můžeme přesunout na přední sedadla – místo, kde má docházet k rozmazlování posádky. A proč ne, vlastně mi nápad malého luxusního auta přijde chytrý. Proč vlastnit 5 metrů dlouhou, 2,5 tuny vážící bestii, když většinu času trávíte ve městě, využijete procento výkonu a nikam se nevejdete. Nápad dát vše do malého balení tedy chválím. V případě DS3 se ohledně výbavy opravdu omezovat nemusíte. Jen čalounění můžete vybírat ze širokého rozsahu materiálů od běžné látky přes alcantaru až po kůži nappa. V mnou testovaném kousku je krásná žíhaná kůže ve vínovém odstínu, která kryje krom sedaček i výplně dveří a palubní desku. Na pocit luxusu se zde vážně myslelo – i kryt airbagu je pečlivě obšit kůží. Sem tam na tvrdý plast ještě narazíte – především ve spodní části palubní desky – ale celkový dojem je velice dobrý. Sedadla nejenže jsou krásná, ale také se v nich dobře sedí. Jsou příjemně měkká a dobře podpírají tělo. To řidičovo je dokonce vybaveno elektrickým posunem a masáží. K ergonomii také nemám zásadní výhrady. Určitě potěší i velké zaměření na detaily: ani taková maličkost, jako je tlačítko na stahování oken, neuniklo pozornosti designérů, a i s ním si vyhráli. Prakticky každý povrch, každý ovládací prvek nese nějaký designový podpis.
Z pohledu možností příplatkové výbavy si rozhodně není na co stěžovat. Můžete mít veškeré moderní asistenční systémy od adaptivního tempomatu, po asistent jízdy v pruzích, také inteligentní světlomety, adaptivní podvozek nebo head-up displej.
Přítomnost masivních koncovek výfuku možná naznačuje, že se pod kapotou nachází něco štavnatějšího, pravdou ale je, že i v nejsilnějším provedení se nad přední nápravou nachází přeplňovaný tříválec – tentokrát o výkonu 155 koní a 250 newtonmetrů dostupných od 1750 otáček. Oproti slabší verzi si polepší o sekundu při zrychlení na 100 kilometrů v hodině, tedy na 8,2s a v maximální rychlosti na 208 kilometrů v hodině. Auto je také čilejší při pružném zrychlení v rychlostech na 70 km/h – to vše je za velice rozumný příplatek 25.000 korun. Crossback váží pouze 1200 kilo, takže se dočkáte opravdu slušné dynamiky, jen zamrzí, že zvuk motoru je pod plynem o malinko jadrnější, než by se mi líbilo. Naštěstí se podařilo velice dobře odfiltrovat vibrace tříválce a také je na tom velice dobře, co se kultivovanosti týče. Pořád se ale nemohu zbavit dojmu, že v této cenové kategorii by se pod kapotu hodilo něco jiného – minimálně motor 1,6 PureTech. Dvanáctistovka je spojená s osmistupňovým aisinem. Tahle dvojka si bohužel nerozumí úplně na 100 % a výsledkem je pocitově trochu ospalejší projev a sem tam umí převodovka zaváhat. Vcelku překvapení byla výsledná spotřeba, protože se mi dařilo jezdit s nižšími čísly, než u verze 130. Tady se týdenní průměr ustálil lehce přes 7 litrů.
Při vývoji DS3 Crossback bylo hlavní cílem vytvořit malý luxusní vůz. Co prvního vás při tomto spojení napadne? Ticho na palubě a pohodlný podvozek? Pokud ano, tak jste na správné adrese. Auto používá speciální akustická okna a vrstvy odhlučnění. Při běžné jízdě patří určitě k nejtišším autům kategorie a v kombinaci se solidně hrající hudební soupravou (pamatujete, subwoofer v kufru) se bude cítit příjemně odříznutí od okolního světa. Díky adaptivnímu podvozku se malému crossoveru daří také velice dobře vypořádat s nástrahami našich silnic. Komfortní podvozek oceníte především ve městě, kde je schopný požrat většinu děr. Zde oceníte také výbornou manévrovatelnost – jen bych ocenil strmější převod řízení. Mimo město je auto překvapivě jisté. I nad dálničním limitem předvádí ukázkovou stabilitu a na klikatých okreskách vysoká karoserie slušně vzdoruje náklonům. Jízdně působí jako větší auto, což je rozhodně plus, a cíl automobilky vyšel. Malé velké luxusní auto.
Základní cena je někde kolem 600,000 korun, s příplatky není problém dostat se přes milion. Což určitě není málo. Ale dnes jsem slíbil, že nebudu tolik řešit cenu. Pokud se pro DS3 Crossback rozhodnete, rozhodně nebudete litovat a budete ho mít upřímně rádi. Pokud se ale snažíte získat za své peníze ten nejlepší prémiový crossover, Lexus UX250 udělá asi lepší službu. Horkým želízkem by mohla být elektrická verze DS3 Crossback s dojezdem přes 300 kilometrů, která nabídne ještě lepší akustický komfort a skvělý výkon. Snad nepřijde na trh moc pozdě.
DS3 Crossback jde do těžkého boje v nabité třídě. Výborně vypadá, je skvěle vybavený, dobře jezdí a rozhodně má co nabídnout. Bohužel se nemůžu zbavit pocitu, že na pomyslný vrchol prémiových crossoverů něco málo chybí.
Plusy
– Odvážný design
– Skvělý interiér
– Kvalita materiálů a zpracování
– Světlomety
– Široké možnosti výbavy
Mínusy
– Nastupování dozadu
– Vysoká hrana kufru
– Cena
« U ojetin stále hrozí koupě svařených aut z několika dalších Test Range Rover Evoque D180 »