TEST DS 5 Sport 2.0 HDI 180
Citroën s vozy DS3, DS4 a DS5 projevil opět velkou odvahu, která se očividně vyplatila, jelikož na trhu řada DS k propadáku rozhodně nepatří, nicméně k pořádnému prodejnímu boostu chyběl brand, který produkty posune na jinou úroveň, a tak na voze už nenajdeme žádné logo Citroënu, nýbrž vkusné symboly nové prémiové značky DS. Mimo to největší model dostal také výraznější exteriérový facelift. Zcela přepracovaný přední nárazník, fullLED světlomety a především novou korporátní masku.
Design DS5 je snad vše jen ne nudný. Někteří se na něj nemůžou vynadívat, jiní ho nenávidí. Ať je Váš názor jakýkoliv, vždy musíte souhlasit s tím, že je rozhodně zajímavý a i v dnešní době různých kreací popuštěných na uzdě se za ním většina lidí otočí. Pozornost prostě láká, a to mu nelze upřít, třebaže není pokaždé úplně pozitivní, jako tomu bylo v případě DS21. Karoserie je docela baculatá, plná oblých ploch střídajících ostré hrany. Objemné přední světlomety zasahují až do bočních partií vozu. Po vzoru klasického DS jsou samozřejmě natáčecí, jenže až zbytečně moc, když při každé korekci volantem létá světelný kužel ze strany na stranu. Přední nárazník je výrazným prolisem jakoby rozdělen na dvě části, z nichž ta spodní navozuje pocit obtloustlého spoileru. Omluvte můj subjektivní názor, ale tohle se opravdu nepovedlo, což je docela škoda, protože jinak nemám celkovému designu moc co vytknout. Zrcátka na stopkách jsou skvělá, nízké prosklení společně s ostrou hranou přes celý bok vypadá dynamicky a postupně se svažující střecha si nejspíš bere mírnou inspiraci v klasice z roku 1955. Chromované ozdobné lišty po bocích funkčnosti nijak nepřidají, ale společně s 18-ti palcovými koly dobře dotvářejí pozoruhodný design. Na zádi rozděluje sklo pátých dveří decentní střešní spoiler. Vysoká nakládací hrana cílovou skupinu nijak závažně trápit nebude, ale ocenil bych funkční koncovky výfuku, když už se jejich designu a konstrukci věnovalo tolik pozornosti. Jejich slepost odhalí každý pozornější motorista a trochu to kazí dojem.
Určitě jsem nebyl první a rozhodně nebudu ani poslední komu přijde, že si designéři od Citroënu při práci na interiéru odskočili pro nápady do německého Stuttgartu. Ať je to jak chce, interiér se drží stejného receptu jako exteriér, tedy zaujmout hned na první pohled. Poloha za volantem je příjemná, a díky středovému tunelu, stoupajícímu směrem k palubní desce, také útulná. Výhled z vozu zrovna ukázkový není, což zhledem k dvojtým A sloupkům a nízkému prosklení není žádným překvapením. Při běžné jízdě padne volant dobře do ruky, při parkování mi naopak vadilo jeho zploštění ve spodní části, ale za nedostatek bych to rozhodně nepovažoval. Sedáky jsou pohodlné i na delší cestování a jejich boční opora těla je naprosto dostačující. Palubní desku společně s výplněmi dveří tvoří kůže, černé plasty a různé imitace kovu. Přestože první pohled na tlačítka a ovládací prvky audia a ventilace se může zdát neuspořádaný, druhý odhalí řád, pohodlné ovládání a styl. Veškeré ovládání oken se z klasického dveřního umístění přestěhovalo na středový tunel, a to nejen pro cestující vepředu ale i vzadu. Pro kvalitní dotváření atmosféry kosmické lodě jsou podobné ovladače umístěny i ve střešní středové části. Slouží k ovládání head-up displeje a clon panoramatické střechy, rozdělené na tři části. Co se týká prostornosti, cestující vepředu si nemají moc na co stěžovat, ale vzadu už to bude o něco horší, jelikož místem pro nohy se zde docela šetřilo. Nicméně osobně považuji DS5 spíše za módní doplněk mladých lidí či párů, než za plnohodnotné rodinné auto, takže v tomto směru bychom mohli určitě odpouštět. Zavazadlový prostor dopřeje cestujícím objem 468, resp. 1288 litrů, což by mělo být ve většině případů využití tohoto vozu naprosto dostačující.
Přestože se v interiéru nějaké kompromisy našly, nevytvářely zatím žádný vážnější problém. Nyní se dostávám k pohonnému ústrojí, a tady se poprvé projeví fráze “něco za něco” zmíněná v titulním názvu testu. Míněno tak, že obdivuhodný design zvítězil nad dynamikou jízdy. K roztáčení předních kol se pod kapotu v naší variantě nastěhoval dvoulitrový, naftový čtyřválec HDi s výkonem 163 koní při 3 750 ot./min a točivým momentem 340 Nm při 2 000 ot./min. Někomu by se mohlo zdát, že papírové hodnoty nevypadají až tak pesimisticky, ale společně s hmotností 1615 kg a pomalu reagujícím šestirychlostním automatem tohle dynamickou nebo dokonce sportovní jízdu opravdu nezaručí. Dále vzhledem k projevu, opožděným reakcím na plyn a vadnutí ve vyšších otáčkách je nejen nejrozumnější, ale opravdu na místě volit s touto motorizací klidný jízdní styl. Nakonec zjistíte, že tohle bude vozu, Vám za volantem a i vaší pěněžence vyhovovat nejlépe. Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje kolem 6,5 l/100 km. Svižnější tempo si vezme zhruba 9,5 l/100 km a plyn na podlaze se za svou marnou snahu umí odměnit až 14 l/100 km.
Druhý projev fráze “něco za něco” se opakuje u další velmi důležité části vozu, kterou je podvozek. Ano, design zde zvítězil i nad jízdními vlastnostmi, a to už vážný nedostatek opravdu znamená. Ambice na skutečnou sportovní jízdu v tomto odstavci úplně vypustím a budu se věnovat pouze oblasti využitelnosti DS5. Naštěstí ani automobilka nikde netvrdí, že by se skutečně o sportovní vůz jednalo, přestože by mohl jeho částečně dynamický vzhled tento pocit navozovat. Skloubit, aby bylo odpružení komfortní, a zároveň i dostatečně sportovní, je totiž opravdové umění a u DS5 se o to inženýři ve vývoji pokoušeli, nicméně ne každá snaha se cení. Výsledek je takový, že je auto zbytečně tvrdé a na komfort hydropneumatických podvozků z jiných modelů Citroënu můžete zapomenout. Na kvalitním povrchu se pochopitelně nedostatky moc neprojeví a menší náklony karoserie jsou vítány. Nicméně příčné nerovnosti, díry a ostatní nástrahy okresek i městského provozu jsou ve voze hodně znát. Rychlejší průjezdy na okreskách zde znamenají citelné odskakování, nervozitu a celkovou nejistotu z řízení, takže máte další pádný důvod skutečně zvolnit a raději se kochat krajinou.
Jízdnímu komfortu a lepší poddajnosti podvozku by určitě pomohla kola s větším profilem pneumatik. Přece jenom 235/40 R19 moc nerovností nepoberou. Jenže snad každý zná starou pravdu, že kola dělají auto, a tak by bylo čistou utopií dávat menší kola na vůz, který má jediné své šance zaujmout v designu. Zpětná vazba řízení se nejspíš vykouřila slepými koncovkami výfuku už při prvním nastartování, což je už třetí důvod ke klidnějšímu přístupu k tomuto vozu. Naopak brzdy jsou dimenzované dostatečně a mají i příjemný nástup.
Možná někomu přišlo, že jsem byl k vozu zbytečně kritický, ale vězte, že jsem pouze nechtěl nikomu “mazat med kolem huby”, a s těmito nedostatky je třeba při potencionálním zájmu počítat. Pokud ale patříte do skupiny lidí, kteří jsou ochotni designu a obdivu podřídit vše ostatní, může být pro Vás tento vůz jako stvořený. Osobně v DS5 vidím pozoruhodné umělecké dílo, které se nemusí líbit každému, ale své příznivce si jistě najde.
Plusy
- nevšední design
- povedený interiér
- poutá pozornost
- pohodlí v interiéru
- zavazadlový prostor
Mínusy
- jízdní vlastnosti při rychlejší jízdě
- tvrdé nastavení podvozku
- reakce automatické převodovky
- prostor na zadních sedadlech
Technické údaje
Motor: | |
Typ motoru: | vznětový přeplňovaný |
Válce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 120 / 3750 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 340 / 2000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 215 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.1 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.9 / 6.1 / 5.1 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 468 / 1288 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1615 / 510 |
Rozměr pneu: | 235/45 R18 |
Délka (mm): | 4530 |
Šířka (mm): | 1871 |
Výška (mm): | 1513 |
Rozvor (mm): | 2727 |
.
« Rozhovor s motoristickou fanynkou – Nikola BMW M2 – Uvidíme ho 3. listopadu v novém Need for Speed »