TEST Dacia Sandero 0.9 TCe – Svižně a “levně”
Do testu nového Sandera se v redakci nikomu nechtělo. Kolonka recenzenta pro mě nepochopitelně zůstávala prázdná a mě ho bylo tak trochu líto. A jelikož jsem osoba dobrodružná, dobrovolně jsem se přihlásil. Teď to zní možná trochu jako že Dacia vyrábí příšerná auta a jejich řízení je za trest. Kdo si sedl za jejich volant mi ale dá za pravdu, že za své peníze dostanete pořádný kus auta. Ano, jeho cena je vidět zevnitř i zvenčí, to však neznamená, že neodvede svou práci. V našich končinách jsou z nich firemní vozy využívané na maximum a jejich majitelům v nich není líto sem tam převézt pytel cementu, hromadu špinavého nářadí nebo zaměstnanců. Toto platí především pro Logan MCV nebo terénní Duster, nám na test ale přijelo civilní Sandero s malým benzínovým tříválcem dopovaným turbem.
Když se podíváte do ceníku, zjistíte že za základní Sandero ve výbavě Access zaplatíte 159 900 korun. To za nové pětidveřové auto není moc. Pokud zatoužíte po stejném voze jako jsme měli mi v testu, vyskládáte na stůl minimálně 222 900 Kč. Se všemi příplatky pak dokonce 265 200 Kč. Nárůst 100 000 Kč oproti základu je v této kategorii už sakra znát a být vámi tak to rozhodně nedělám. Na následujících řádcích zjistíte proč.
Exteriér
Začněme hezky popořádku designem karoserie a prvním dojmem. Oproti minulé generaci jsou jiné přední i zadní partie, musíte být ale majitel starého Sandera nebo automobilový nadšenec abyste byli schopni obě verze rozeznat. Co vás možná zaujme jsou jakési “rohy” ve spodní části předního nárazníku. V poslední době jde o jakýsi trend u více automobilek, jaký to má dopad na bezpečnost chodců a jiných srážených účastníků provozu se nám nechce domýšlet. Přední světla jsou nová a vzhledem neurazí, funkčně jsou na tom naopak velmi špatně. Dosah je i při maximálním zvednutí slabý a stejně je na tom světelný výkon. Tak ostré přechody mezi světlem a tmou jsem už dloho neviděl. Celkově jde o asi největší slabinu tohoto auta. Další věcí která mě zaujala je neobvyklá délka antény. Na funkci živočicháře rádia to však má pozitivní dopad a při jízdě žádné nežádoucí větrné ani jiné poryvy nezaznamenáte.
Docela velké překvapení na vás čeká po zvednutí kapoty. Nemám teď na mysli nic z pohonné jednotky, jde mi o uchycení kapoty jako takové. Ve zvednuté pozici ji totiž drží plynová vzpěra! To je věc která se nevidí ani u podstatně dražších aut. Například současně testovaná Toyota GT-86 za pětinásobek ceny Sandera má klasickou tyč kterou kapotu podepřete.
Patnáctipalcová litá kola za příplatek 9 000 korun si asi většina majitelů odpustí, popř sáhne po aftermarketovém řešení, celému autu však nepochybně přidávají na vzhledu. Neméně diskutabilní je o 500 korun dražší metalíza kterou bylo novinářské auto vybaveno.
Interiér
Tady se nejvíce projeví pořizovací cena rumunského hatchbacku. Tvrdé plasty všude kam oko a ruka dosáhne, subtilní opěradla sedadel, vysoká řadící páka a umělá kůže na volantu s tenkým věncem. A pak najednou pohled zaujme něco v tomto autě neočekávaného – velký displej rádia s integrovanou navigací. A jsme u dalšího pěkného překvapení, když se totiž podíváte do ceníku spadne vám brada. Navigace s rádiem, USB a linkovým vstupem a Bluetooth handsfree za 5 800 Kč? Tomu nezbývá než zatleskat a zamračeně se podívat směrem k ostatním automobilkám. Tohle je totiž způsob jak dostat tyto systémy mezi lidi. Nikdo nedá v levném autě 20 a více tisíc za navigační systém, čtvrtinu této částky už ale s největší pravděpodobností ano. Já bych si tedy připlatil určitě, když oželíte metalízu tak vám ještě 3 tisíce zbydou. Manželka sice asi bude protestovat, za ušetřené peníze ji ale můžete vzít na večeři do drahé restaurace. Ve vašem novém Sanderu, ehm…
Volant potažený kůží se prodává v balíčku s tempomatem za 9 000 korun (ještě pořád vám připadá ta navigace drahá?). Pokud více cestujete tak tempomat určitě využijete, jinak si příplatek rozmyslete. Kůže na volantu nepůsobí nijak luxusně a i s ní je věnec poměrně hodně tenký. Sedadla jsou odpovídající cenovce vozu, sedáky by mohli být delší a opěradla pohodlnější, už jsem ale viděl horší a pokud neměříte dva metry nabídnou ucházející pohodlí. Místa na zadních sedadlech není mnoho, pohodlně se usadí jenom děti, chybí hlavně místo na kolena, nad hlavou je ho dostatek. Pokud vzadu nikoho vozit nebudete, můžete si odpustit příplatek 3 000 korun za elektrické stahování zadních okének.
Kufr má objem 320 litrů, po sklopení sedadel 1200. Nejde o rekord na poli hatchbacků, s nákupem si ale poradí a když sklopíte sedadla, vejde se i násada na lopatu. Jenom pozor na ostrý plech nad okem zámku v zadním nárazníku. Jeden redaktor byl při pohmatu pořezán a dokonce tekla i krev.
Motor a jízda
Jak je z nadpisu recenze patrné, o pohon se stará přeplňovaná benzínová jednotka o objemu 0,9 litru. Jde o stejný tříválec jako u nedávno testovaného Renaultu Clio. Sandero je však o více než 100 kilogramů lehčí a na jízdě je to znát. Zrychlení na 100 km/h je o 1,1 vteřiny rychlejší a celková dynamika je znatelně lepší. V kabině také přijdete na to, kde všude se šetřilo. Tlumících materiálů je méně a charakterický rykot třech válců ucítíte v celém těle. Hlavně v zimě po studeném startu víte že je vašemu autu zima, diplomaticky řečeno. Stačí ale lehce přidat plyn a vibrace zmizí, na dálnici potom o motoru ani nevíte, zčásti i díky aerodynamickému hluku od zrcátek. Podvozek je naladěn lehce na komfortní notu, i v základní verzi je mírně zvýšený a připravený na rozbitější cesty. Ideální využití najde na příklad na D1 nebo po zimně vymletých okreskách. Terénnější Stepway na tom bude ještě lépe, pokud tedy často jezdíte mimo silnice, zvažte příplatek za tento výbavový stupeň.
Spojka je naladěna opravdu měkce, což mi při prvním nastartování a odjezdu od importéra připadalo protivné. Po hodině v pražských zácpách jsem ale změnil názor. Dlouhý chod pedálu umožňuje plynulé rozjezdy a časté řazení díky tomu nezpůsobí křeče v levé noze. A důchodci či ženy budou chodem spojky nadšeny. Řazení delší pákou než je dnes obvyklé je na poměry levných aut přesné, chod páky je plynulý a nikde nic nedrhne.
Spotřeba se dlouhodobě v zimním prostředí držela kolem 5,5 litru na 100 km. Na dálnici při 130 km/h počítejte se 7 l/100 km, ve městech kolem šesti. Motor testovacího auta měl najeto pouze kolem 3000 kilometrů, je tak možné že spotřeba ještě půjde dolů.
Závěr
Levnějších aut na trhu moc nenajdete, startovní cena na úrovni 160 000 korun je obrovské lákadlo. Pokud plánujete většinu cest po městech a blízkém okolí, bude vám bohatě stačit základní motor. Čtyřválec 1,2 litru bude mít klidnější a vyrovnanější chod než testovaný tříválec a za ušetřené peníze se můžete rozmazlovat doporučenými příplatky. Sandero jako celek nás přesvědčilo o tom, proč má Dacia takový úspěch po celém světě. Za takový poměr cena/výkon v této kateogrii těžko seženete lepší auto.
Plusy
- Nízká hmotnost
- Solidní spotřeba
- Nízká základní cena
- Navigace za super cenu
Minusy
- Místo vzadu
- Vibrace motoru (jak pro koho)
- Místy nekvalitní zpracování
- Tenký věnec volantu
Cena vozu v základní výbavě: 222 900,- Kč
Cena vozu v testované výbavě: 265 200,- Kč
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 3 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 898 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 66 / 5250 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 135 / 2500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 175 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.1 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.6 / 4.2 / 5,5 |
Emise CO2: | 105 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 320/1200 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 962 / 558 |
Rozměr pneu: | 185/65 R15 |
« Chevrolet Corvette Stingray kabriolet poprvé spatřen + oficiální fotografie Kia cee’d a pro_cee’d GT oficiálně »