TEST Dacia Dokker 1,5 dCi – Dodávka pro každého
Obvykle to v naší redakci probíhá následovně… když se blíží termín vyzvednutí nějakého ostrého, rychlého, luxusního, či emotivního vozu, začneme se skoro rvát s kolegy o to, kdo z nás si na týden vezme domů tu nebo onu novinku a snažíme se přesvědčit ostatní, proč zrovna já bych to auto měl mít. V případě Dacie (pokud se nejedná zrovna o Dustera) to však bylo zcela naopak. Nikdo se k Daciím zrovna nehlásí a Dokkera mi bylo tudíž i krapet líto…
Je však pravdou, že tu byl ještě jeden podstatnější důvod, proč jsem se k Dokkeru přihlásil zrovna já. Čistě a jedoduše, bylo to lepší řešení, než jet z našeho hlavního města domů na Moravu vlakem, a když jsem si tuto osobní dodávku přebral, stále jsem byl plný skepse. To však bylo způsobeno přesednutím z faceliftovaného Genesisu Coupé a po ujetí cca 100 kilometrů jsem zjistil, že s touto Dacií nemám nejmenší problém. Už tedy nyní musím prozradit, že Dokker velmi mile překvapil a hned na začátku zjišťuji, že předsudky vůči tomuto francouzkému Rumunovi musí jít stranou. Dacia si už dnes nezaslouží posměšky a vyzdvihuji zde fakt, že sedím v autě za základních 199 900 Kč (cena za benzínovou šestnáctistovku 61 kW a výbavu Access). A necítím se vůbec jako sociál… dokonce se zde cítím lépe, než například v Renaultu Captur, o kterém tu padne ještě několikrát řeč.
Po absolvování rutinních 350 kilometrů po dálnici mě i přes svůj krabicový tvar překvapila spotřeba paliva, která mi doma ve Zlíně ukazovala hodnotu 5,9 litru na 100 kilometrů. Na fakt, že tato Dacia nedisponuje šestým převodovým stupněm, je to opravdu velmi slušná hodnota. Nepříliš dobré odhlučnění při dálničních rychlostech sice Dokkeru plusové body nepřidává, ale svižnost motoru 1,5 dCi mě oproti Capturu se stejnou technikou mile překvapila. Co jsem ale opravdu nečekal, byla stabilita na dálnici, kterou Dokker disponoval. Na polododávku s tvarem krabice bylo skutečně až k neuvěření, že karoserie nijak netancovala a přední kola stále držela směr. To už však neplatí o rychlejším míjení kamionů, díky kterým naplno zjistíte, co s Dokkerem dokáží udělat boční větry. Není to naštěstí nic nebezpečného, ale když se vítr do boku Dokkeru opře, je to skutečně cítit velmi výrazně.
Páčky blinkrů a stěračů jdou (stejně jako v Capturu) velmi ztuha, což mě hodně svádělo k co nejméně častému využívání směrovek a navigační systém Renault byl velmi zmatený, ale to je jen jedna z velmi mála výhrad, co jde technicky této Dacii vytknout. Ano, je samozřejmě jasné, že Dacii nebudeme měřit stejným okem, jako například nové Mercedesy, takže znovu připomínám… je to auto za základních 199 900, tudíž je třeba se na něj také tak dívat.
Co dalšího nepotěší automobilové pedanty, jsou uvnitř odhalené plechy zadních dveří, sloupků a víka kufru, ale na druhou stranu to vše vyrovná nejlepší vlastnost této Dacie – praktičnost!
Naložit skříň? Bez problému! Převézt koberec? S přehledem. Stěhujete se? Dacia Dokker vždy ráda pomůže. Velkorysý vnitřní prostor ale nesbírá plusové body jen za možnost naložení objemnějších věcí. Potěší také při převozu jakékoliv posádky. Nad svou hlavou máte velmi praktickou poličku (na mapy, jídlo, noviny, časopisy, ženskou kabelku apod.) a vzadu je spousta místa pro 3 pasážery. Navíc pokud budete parkovat před nákupním centrem mezi auty, nemusíte se bát, že zadní pasažéři hekticky otevřou dveře a odřou tak auto vedle Vás. Posuvné zadní dveře shledávám u všech podobných aut jako velmi dobré řešení a Dacia rozhodně není výjimkou.
Na druhou stranu, pokud potřebujete dobrý přístup do kufru a někdo za Vás zaparkuje více natěsno, dvojité dveře zavazadlového prostoru prostě neotevřete. Dacia zvolila svislý systém rozpůlení pátých dveří, což není zrovna šťastný nápad při podélném parkování. Navíc díky sloupku těchto dveří je i špatně vidět vzad skrze vnitřní zpětné zrcátko. Uvnitř jsem ale našel další chybičku, kterou už jsem zmiňoval v testu Capturu. Dacia od něj převzala také otočné ovladače klimatizace, které nejdou otáčet o 360°. Pokud tedy máte klimatizaci nastavenou pouze na horní část těla a chtěli byste odmlžit přední okno, musíte se vracet o celou otáčku zpět.
Tím tyto neduhy končí a my se pojďme podívat na to, jak tato Dacia jezdí. Pokud to teda někoho vůbec zajímá.
Dokker má pohotovostní hmotnost necelých 1210 kilogramů a díky tomu turbodiesel o výkonu 66 kW bohatě dostačuje na veškeré jízdní potřeby. Maximální točivý moment 200 Nm nastupuje už v 1750 otáčkách a o zbytek se postará výkon 90 koní až ve čtyřech tisících. Ve výsledku však motor nemusíte vůbec točit až do maxima výkonu. Svezete se svižně i bez atakování vyšších otáček. Ale když už začnete po vyšších otáčkách prahnout, Dacia s tím nemá nejmenší problém. To Captur se roztáčel mnohem déle…
Podvozek této Dacie dokáže také dobře zareprezentovat, a i když se do rychleji projetých zatáček začne velmi naklánět, stabilizace dokáže zmírnit většinu nedotáčivosti. Zní to až neuvěřitelně, ale Dokker si je v zatáčkách velmi jistý a někteří řidiči na okresních silnicích jen nevěřícně koukali, jak je mohla v technických pasážích dohnat právě Dacia. Navíc je podvozek ve městě pohodlnější, než bych čekal a jeho měkčí naladění spolu s patnáctipalcovými koly odvádí opravdu dobrou práci.
Nyní se dostáváme k řízení. To jde velmi lehce a volant z měkčeného plastu není zrovna příjemný na dotek, ale na druhou stranu tu vlastně víc nepotřebujete. Řazení je sice poněkud hrubé a nepřesné, ale zvyknout si na něj dá za necelou hodinu jízdy.
Co se spotřeby paliva týká, naše testovaná verze s motorem 1,5 dCi si za celý týden řekla o 5,4 l/100 km. A to se přiznám, že jsem nejezdil zrovna s lehkou nohou a většinu času jsem strávil ve městě. Mimo město se však dá spotřeba stáhnout i pod 5 litrů a spotřeba dálniční rychlostí Vás vyjde na 5,9 l/100 km.
Takže si to shrneme. Dokker nevypadá kupodivu vůbec špatně a v segmentu užitkových osobních aut se určitě neztratí a za naprosto strhující nízkou cenu nabídne královský prostor. Do práce, pro rodinu, na dálnici, do města, na okresky – je jí to jedno. Takže pokud například uvažujete o koupi podobné “polododávky” pro Vaši firmu nebo domov a chcete za co nejméně peněz co nejvíce muziky, neváhejte Dokkera vyzkoušet. Věřím, že nezklame a za bezkonkurenční peníze dokáže nabídnout opravdu hodně praktičnosti a užitné hodnoty. Právem se tato Dacia dostala do žebříčku TOP 10 překvapení roku 2013. Gratuluji!
Plusy
- Vynikající užitná hodnota a praktičnost
- Bezkonkurenčně nízká cena
- Spotřeba paliva
- Místo uvnitř vozu
- Jednoduchá ergonomie a ovládání
- Přístup do vozu
Mínusy
- Nekultivovaný chod motoru
- Málo nabízených motorů a verzí
- Výhled dozadu
- Předsudky lidí vůči Dacii
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 2 |
Zdvihový objem (ccm): | 1461 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 66 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 200 / 1750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 162 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 13.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.2 / 4.1 / 4.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 800 / 3000 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1205 / 613 |
Rozměr pneu: | 185/65 R15 |
« Nový Cadillac Escalade detailně Nová Škoda Superb bude zjevením, tvrdí šéf automobilky »